یک یاد آوری تاریخی

پنجاه و پنج سال پیش در ۲۱ اکتبر ۱۹۶۷میلادی ، یکی از بزرگترین تجمعات اعتراضی علیه جنگ ویتنام پایتخت ایالات متحده را لرزاند. پس از تجمع در مقابل مجسمه لینکلن، نزدیک به یکصد هزار نفر با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی به حضور آمریکا در ویتنام و همچنین پرچم قرمز و پرچم چریک های ویتنام شمالی به سمت ساختمان پنتاگون حرکت کردند تا اعتراض شدید خود را به اقدامات فاشیستی ایالات متحده در ویتنام اعلام کنند.
پلیس آمریکا به شدت با معترضان برخورد کرد، معترضان با سنگ، چوب و بطری در مقابل پلیس ایستادند و اعتراض خود را به گوش همه دنیا رساندند.
فعالان و نویسندگان مشهوری مانند اد سندرز، آلن گینزبرگ، نورمن میلر، ابی هافمن و جری روبین در میان معترضان بودند و شعار مرگ بر ارتش یانکی سر دادند. بر اساس گزارش پلیس، پنجاه نفر مجروح و ۶۸۳ نفر دستگیر شدند. در میان دستگیر شدگان، نورمن میلر، رمان‌نویس و دو خبرنگار یونایتد پرس اینترنشنال وجود داشتند. نورمن میلر بعدها رمانی به نام (ارتش شب) منتشر کرد که داستان این اعتراض را با قلم شیوای خود به نظر جهانیان رساند.
تحصن در مقابل پنتاگون یک شبانه روز به طول انجامید. سرانجام با برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا به پایان رسید. روز بعد، بیش از دویست تظاهرکننده در مقابل پنتاگون ماندند تا تداوم اعتراض خود را علیه جنگ ویتنام به گوش جهانیان برسانند. این تظاهرات و اعتراضات دیگر در سراسر جهان باعث شد که ارتش مزدور آمریکا شکست خودرا قبول کند و مجبور به ترک ویتنام گردد. آری اعتراضات متشکل و متحدانه مردم میتواند پوزه فاشسیتها را به خاک بمالد.
اسماعیل مولودی ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate