نظری گذرا به کاندیداهای احزاب! در حاشیه انتخابات پارلمانی در سوئد!

انتخابات پارلمانی و نیز پارلمان تاریسم یکی از ترفند های به اصطلاح آزادیخواهانه در جامعه سرمایه داریست. در این مورد انواع و اقسام متخصصین و متفکرین سرمایه داران نظر میدهند و بهشت موعود را در این انتخابات برای مردم تفسیر میکنند. حداقل بیش از صد سال است انتخابات پارلمانی در سوئد بر گزار میشود. همیشه بعنوان یک ترند آزادیخواهی در دنیا به آن نگاه کرده اند.
البته انتخابات و انتخاب کردن یکی از دستاورد های بشر مدرن است در مقابل سیستمهای خودسر و دیکتاتور. در عصر روشنگری تاکید بر اینکه انسانها خود باید بر سرنوشت خود تاثیر داشته باشند و تاثیر گذار باشند از دستاوردهای مبارزاتی بشر است و باید آنرا حفظ کرد و برای ادامه اش جنگید. البته با توجه به توانان ذهنی مردم و اطلاع داشتین از سیستم اداری جامعه و تاثیر گذاشتتن بر آن باز یکی از خواستهای بشر آزاد زیستن و آزاد انتخاب کردن است.
بنا براین مسله انتخابات و انتخاب کردن با رای مستقیم و مخفی افراد جامعه بخودی خود مورد نقد این نوشته نیست. اما اینکه سیا ستمداران جامعه سرمایه داری چطوری از این خواست و انتظار مردم جامعه در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده میکنند را باید مورد نقد قرار داد. در ثانی باید فهمید پشتوانه و توانایی های سیاسی فرهنگی نمایندگان احزاب در کجاست تا بتوان مسله درست بودن انتخابات را بررسی کرد. مثلا سابقه و توانایی نمایندگان در چه حد است و مردم جامعه چه اطلاعی از کاندیداهای احزاب و سابقه سیاسی و اجتماعی آنها دارند.
از فردا ده روز به انتخابات پارلمانی درسوئد مانده است. همه احزاب در سیاستهای خود تا میتوانند حاشیه پردازی میکنند اما واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد.
چند روز پیش خبر جالبی که در اخبار نوشتاری تلویزیون سوئد خواندم برایم جالب و نیز تاسف آور بود.
طبق اخبار نوشتاری تلویزیون (تکس تی وی)۶۴ نفر از کاندیدا های احزاب پارلمانی در سوُد سابقه بزهکاری و با گروههای موتور سوار بزهکار ارتباط دارند. ۳۸ نفر از این افراد در لیست حزب دمکراتهای سوئد هستند که حزبی راست گرا و با سابقه طولانی نازیستی بودن. بقیه احزاب بجز کاندید های حزب سبز ها . دیگر احزاب همگی دو نفر یا سه نفر از کاندیداهایشان برای پارلمان سابقه بزهکاری دارند.
پس اگر به واقعیت امر نگاه کنی بزهکاران خود در پارلمان یک گروهی هستند که خودرا به احزاب معین گره زده اند. وقتی این وضعیت را می بینی به این فکر باید افتاد واقعا احزاب چه شناخت درستی از افرادی دارند که در لیست انتخاباتی خود قرار داده اند. اصلا معیار احزاب برای معرفی نماینده به پارلمان چیست؟
آری نباید تنها گول تبلیغات احزاب را خورد. باید با چشم باز و با شرکت فعال خود در انتخابات شرکت کرد..
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate