مسمومیت‌های عمدی -زنجیره‌ای در دانشگاه‌ها

مسمومیت همگانی،‌ از دیدگاه اپیدمی‌شناسی ‌(اپیدمیولوژیک) بدون شک یک منبع مشترک دارد. از این زاویه، مسمومیت همگانی و همزمان چندین دانشگاه و خوابگاه دانشجویی در نقاط مختلف ایران، به ویژه در این شرایط و با نزدیک شدن ۱۶ آذر (روز دانشجو) یک اپیدمی با منبع مشترک و عمدی و بسیار جدی ‌به شمار می‌آید. این «مسمومیت زنجیره‌ای» از آنجا «مسمومیت عمدی» شمرده می‌شود که در شامگاه پنجشنبه دهم آذرماه در موج مسمومیت دستجمعی دانشجویان در خوابگاه‌ها و دست‌کم چهاردانشگاه دانشگاه‌‌های صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج، صنعتی اراک و دانشگاه علامه تهران، ‌در میان دختران و پسران با غذا‌های مشابه و مشترک و با عوارض و نشانه‌هایی همانند، نظیر بدن درد، اسهال (خونی)،‌ تب،‌دل پیچه و استفراغ بروز کرد. هرچند بدون آزمایش سکوانسی ژنتیکی (DNA-RNA) برای تعیین چیدمان ژنتیکی نوع عامل بیماری‌زا (ویروس یا باکتری) از نظرعلمی و حقیقت‌یابی نمی‌توان به طور صددرصد و به یقین مسمومیت همه‌ی مبتلایان را از یک میکرب (ویروس یا باکتری) مشترک اعلام کرد. اما، بنا به فاکتورهای بسیار مهم، ‌از جمله زنجیره‌ای بودن مسمومیت‌ها، پراکندگی مکانی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌‌ها،‌ برخی نتیجه‌‌های آزمایشگاهی کشت باکتری (شیگلا سونئی)،‌ عوارض و علائم مشترک، ماهیت و جنایت‌پیشگی حکومت اسلامی، و در این زمینه، سیاست ‌زمینگیر کردن دانشجویان در شهرهای مختلف،‌ سکوت و دیرخبررسانی مقامات حکومتی در دانشگاه‌ها وووو از جمله فاکتورهایی هستند که عمدی بودن این مسمومیت سازی را تقویت می‌بخشند.

 شورای صنفی دانشجویان سراسر ایران، این موج مسمومیت‌ها را «مسمومیت زنجیره‌ای» توصیف کرده و اعلام داشته که:«مسئولین دانشگاه صنعتی اراک ادعا کرده‌اند که دلیل وضعیت ابتلای دانشجویان نوعی ویروس است، اما این ادعا براساس تجربه‌ مشاهده‌ شده‌ اخیر در دانشگاه صنعتی اصفهان، ادعایی باطل است.» خبررسانی مستقل دانشجویی دانشگاه علامه این مسمومیت‌ها را «مسمومیت عمدی» خوانده و خطاب به مقام‌های حکومت اسلامی نوشت: «جنبش دانشجویی را با این چیزها نمی‌توانید متوقف کنید.»

رسانه‌‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، شمار دانشجویان مسموم شده در موج روزهای نخست را تا ۳۰۰ نفر اعلام کردند و گزارش دادند که در میان مسموم شدگان هم دانشجویان خوابگاهی و هم دانشجویان غیر خوابگاهی وجود دارند.

کارگزاران حکومتی دردانشگاه اصفهان تا روزهشتم آذر، موج اول، دلیل این مسمومیت‌ها را «نامشخص» اعلام کرد، اما روز دهم آذر با بازتاب گسترده‌ی این مسموم‌سازی، همزمان با تکرار موج مسمومیت دانشجویان‌ در دانشگاه‌های دیگر، مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: «احتمالا آلودگی غذای توزیع شده در سلف مرکزی در روز سه شنبه اول آذر ماه به باکتری شیگلا سونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف کننده این وعده غذایی شده است». لازم به اشاره است که باکتری شیگلا، از طریق غذا و آب آلوده به فرد منتقل شده و دارای ۴ گونه‌ی ازA-D  می‌باشد که شیگلا سونئی (Shigella sonnei) بدون زیرگونه‌ی جانبی با ایجاد سم و تخریب بافت پوششی روده‌ها شایع‌ترین اسهال‌های خونی را ایجاد می‌کند که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند در برخی موارد، پی‌آمدهای مرگ‌آوری نیز در پی‌داشته باشد.

با توجه به ماهیت جنایت‌کاران حاکم ‌و نقش پیشتازانه و رزمنده‌گی دانشجویان، احتمال می‌رود که حکومت اسلامی نوعی جنگ میکربی برای ایجاد هراس و زمینگیر ساختن جنبش دانشجویی برپا کرده است. از جمله‌: تناقض گویی، پنهان‌کاری، در اختیار قرار ندادن امکانات پزشکی، سرم، ‌آنتی بیوتیک، و دیگر داروهای ضروری این یک جنایت جنگی به شمار می‌آید که باید به فوریت مورد رسیدگی قضایی و پی‌گرد مراجع حقوقی بین‌المللی قرار گیرد.

عباس منصوران

دهم آذرماه ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate