اخباروگزارش های کارگری ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲

– گسترده تر و مستحکمترباد همبستگی کارگران در راه دستیابی به مطالبات برحقشان

دومین روز دور جدید اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اعتصاب،تجمع و راهپیمایی با شعار«کارگرمی میرد ذلت نمی پذیرد» وهمبستگی با همکاران حق طلب ممنوع الورود

بسته شدن کارت تردد تعدادی دیگر از کارگران حق طلب

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع

کارگران زمین شناسی نفت مرکزی سرخس روزیکشنبه ۲۹ بهمن

وکارگران شرکت نفت فلات قاره در مناطق خارک وسیری

 و کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری همزمان با جلسه مدیران برای برنامه بهره‌دهی چاه‌ها وروز دوشنبه ۳۰ بهمن کارگران

– ادامه اعتراضات متقاضیان خرید خودرو شرکت بهمن خودرو نسبت به افزایش قیمت بابرپایی تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری

– تجمع اعتراضی خریداران خودروهای مونتاژی مدیران خودرو و کرمان موتورنسبت به گرانفروشی مقابل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

– ادامه اعتراضات متقاضیان پژو پارس نسبت به طرح تبدیل اجباری خودرو با تجمع دوباره مقابل وزارت صنعت

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت روز جهانی زبان مادری 

– کانون نویسندگان ایران:زبان مادری؛ بخشی از آزادی بیان

– ثبت شکایت کیفری دو تن از معلمان خراسان شمالی از مدیر کل آموزش و پرورش استان

– ناهید خداجو بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

– چرا مقامات امنیتی با درخواست کارگر زندانی رضا شهابی برای مرخصی پزشکی و نیز درخواست آزادی مشروط او‌ مخالفت میکنند؟ 

*******

*گسترده تر و مستحکمترباد همبستگی کارگران در راه دستیابی به مطالبات برحقشان

دومین روز دور جدید اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اعتصاب،تجمع و راهپیمایی با شعار«کارگرمی میرد ذلت نمی پذیرد» وهمبستگی با همکاران حق طلب ممنوع الورود

بسته شدن کارت تردد تعدادی دیگر از کارگران حق طلب

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

/دومین روز اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد ایران – اهواز

کارگران بخشهای مختلف گروه ملی فولاد، روز چهارشنبه دوم اسفند ماه ۱۴۰۲، در اعتراض به تعلیق از کار شماری از کارگران معترض و نیز در اعتراض به اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل، برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.

هم اکنون راهپیمایی کارگران گروه ملی از محوطه شرکت آغاز و تا میدان بقایی واقع در ابتدای جاده خرمشهر، ادامه خواهد داشت.

/دومین روز اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد ایران – اهواز

امروز چهارشنبه دوم اسفند به دنبال اعتصاب کارگران بخشهای مختلف گروه ملی فولاد که در اعتراض به تعلیق از کار شماری از کارگران معترض و نیز در اعتراض به اجرای ناقص طرح طبقه بندی مشاغل صورت گرفت، کارگران با خروج از محل کار خود به همکاران تعلیقی که مقابل یکی از ورودی های شرکت تحصن کرده اند پیوستند.

در پی این اعتصاب، حراست و مدیریت گروه ملی اقدام به بستن کارت شمار دیگری از کارگران معترض کرده است.

/صحبت‌های یکی از همکاران در مجمع عمومی اعتصاب در همبستگی با کارگران اخراجی و مطالبات معوقه

ما در گروه ملی برای حقوق کارگران ، برای خودمان مبارزه می‌کنیم. اتحادمان را حفظ کرده‌ایم تا با اراده‌ای آهنین مقابل طماعان و دزدان بایستیم. آنقدر اعتصاب کرده‌ایم که حساب آن از دستمان در رفته است. این دستهای خالی و زحمتکش و این صدای رسا و معترض ماست. فریادی از حنجره‌ی دردکشیده‌ گروه ملی فولاد اهواز برای هر آنکه هنوز شک دارد به عظمت و شرافت این رزم. 

ناکارآمدی و فساد این مدیران و مسئولان عامل بدبختی و بی‌نظمی است، اما ما را بیکار و بی‌پول می‌کنند. از تو که امروز کنار ما قرار نگرفتی می‌پرسم ، آیا زندگیت را هنوز آنقدر بی‌ارزش نکرده‌اند که حاضر شوی برای خودت برخیزی؟  تحمل کردن چنین شرایطی در این شرکت و این استان، به معنی تحمیل ذلت است که دود و خاکستر آن با هدایت فرمانداری و ترفند بانک‌ها و فوت نهاد امنیتی، اول و آخر در چشم کارگر و مردم محروم میرود. پس بجنگ برای حقت و سرنوشت خودت و خانوادت و همکارانت.

با قدرت جمعی و صدای واحد، اخراج کارگر فولاد و حق‌خوری و دست‌درازی به مطالبات کارگری را در هم می‌شکنیم. 

فولادی داد بزن ، حقتو فریاد بزن

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع

کارگران زمین شناسی نفت مرکزی سرخس روزیکشنبه ۲۹ بهمن

وکارگران شرکت نفت فلات قاره در مناطق خارک وسیری

 و کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری همزمان با جلسه مدیران برای برنامه بهره‌دهی چاه‌ها وروز دوشنبه ۳۰ بهمن کارگران

*ادامه اعتراضات متقاضیان خرید خودرو شرکت بهمن خودرو نسبت به افزایش قیمت بابرپایی تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری

روز چهارشنبه ۲ اسفند، متقاضیان خرید خودرو شرکت بهمن خودرو درادامه اعتراضشان نسبت به افزایش قیمت+ دست به  تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری زدند.

+تجمع اعتراضی متقاضیان خرید خودرو شرکت بهمن خودرو نسبت به افزایش قیمت مقابل وزارت صنعت

روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، جمعی از متقاضیان خرید خودرو شرکت بهمن خودرو در قالب سامانه یکپارچه برای اعتراض به افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی  دیگنیتی و فیدلیتی مقابل وزارت صنعت تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی خریداران خودروهای مونتاژی مدیران خودرو و کرمان موتورنسبت به گرانفروشی مقابل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

روزچهارشنبه ۲ اسفند، خریداران خودروهای مونتاژی مدیران خودرو و کرمان موتوربرای اعتراض به گرانفروشی مقابل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجتماع کردند.

*ادامه اعتراضات متقاضیان پژو پارس نسبت به طرح تبدیل اجباری خودرو با تجمع دوباره مقابل وزارت صنعت

روز چهارشنبه ۲ اسفند، متقاضیان خودروهای دنا، تارا و پارس به دلیل عدم ارسال فراخوان خودروی ثبت نامی آن ها توسط ایران خودرو و طرح تبدیل اجباری  دست به تجمع دوباره +مقابل وزارت صنعت در تهران زدند.

+تجمع اعتراضی متقاضیان خودروی تارا دستی مقابل وزارت صنعت

روز چهارشنبه ۲۸ بهمن برای باری دیگر،متقاضیان خودروی تارا دستی که سال گذشته در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده بودندبرای اعتراض به عدم ارسال فراخوان خودروی ثبت نامی آن ها توسط ایران خودرو دست به تجمع مقابل وزارت صنعت درتهران زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده، متقاضیان خودرو تارا دستی ثبت نام کرده در طرح سامانه یکپارچه خودرو در اسفند ۱۴۰۱، به دلیل عدم ارسال فراخوان خودروی ثبت نامی آن ها توسط ایران خودرو و اخباری مبنی بر ارسال فراخوان اجباری تارا v1 پلاس به جای خودرو خودروی ثبت نامی آن ها (تارا با گیربکس ۵ سرعته دستی) که ۱۸۰ میلیون تومان نیز گرانتر است؛ برای دومین بار در فصل زمستان دست به تجمع زدند.

قابل یاد آوری است که سازمان تعزیرات حکومتی چندی پیش اعلام کرده بود جلوی سرپیچی و خلف وعده ایران خودرو را در این رابطه (یعنی تغییر اجباری مدل و کلاس خودرو) را خواهد گرفت اما با گذشت چندین هفته هنوز نتیجه پیگیری این سازمان مشخص نشده است.

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت روز جهانی زبان مادری 

امروز روز جهانی «زبان مادری» است. ما در حالی به روز جهانی زبان‌های مادری نزدیک می‌شویم که دهها و صدها زبان در سراسر جهان در معرض فروپاشی از خزانه‌ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مختلف می‌باشد. گنجینه‌ی زبانی بشر، همانند گنجینه اکولوژیک آن به صورت فزاینده‌ای در حال ضعف و فروپاشی است. وضعیت در ایران از کشورهای دیگری که در آن سیاست‌های «زبان‌کشی» به صورت سیستماتیک اجرا می‌شود متفاوت‌تر نیست. سیاست «زبان‌کشی» و شکل‌گیری دیکتاتوری در همه‌ی کشورهای غیردموکراتیک به شکلی منسجم در حال پیشروی است.

در ایران پس از شکل‌گیری نهاد آموزش به معنای مدرن آن، در حدود صد سال پیش، از مجموع زبان‌های گوناگون داخل جغرافیای سیاسی ایران، این فقط فارسی بود که به زبان آموزش و البته زبان حقوق و سیاست قانونی تبدیل شد. شکل‌گیری دولت-ملت مدرن ایرانی در اوایل قرن پیش، همزمان با  صورتبندی سیاست «آسیمیلاسیون» و کشتار زبانی نیز بوده است.

دولت-ملت یک ماشین همگن‌ساز و یک ساختار تکثرستیز است. ساختار حکمرانی دولت-ملت تکثر‌ها را حذف می‌کند تا جامعه را مطیع‌تر و کنترل‌پذیرتر سازد. در چنین بستری نهاد آموزشی، به عنوان مهم‌ترین نهاد بازتولید نظم موجود به کانون توجه دولت درمی‌آید و سیاست تحمیل یک زبان واحد به تمامی مردمان این کشور در دستور کار قرار می‌گیرد، دستور کاری که بدون هیچ وقفه‌ای در یکصد سال گذشته به صورت پیوسته اجرا شده است.

پژوهش‌های جدید اما به ضرورت «آموزش به زبان مادری» تاکید دارند و معتقد هستند که کودک باید با زبان مادری خود با جهان آموزش و دانش مدرن رابطه برقرار کند و هر سیاستی که این رابطه را مخدوش سازد نه تنها برای رشد فردی کودک مضر است، بلکه در تقابل با تاسیس یک جامعه سالم و باثبات می‌باشد. 

در حالی‌که بحث آموزش به زبان‌های مادریِ غیرفارسی را به مساله امنیت و هویت ملی پیوند می‌زنند که در بسیاری از کشورهای دموکراتیک جهان، که صدالبته میزان ثبات و پایداری نظام‌های سیاسی آن‌ها با هیچ کشور غیر دموکراتیکی قابل مقایسه نیست، شهروندان در انتخاب زبان آموزش آزاد هستند. این آزادی نه تنها سوئیس، هند، آفریقای جنوبی و هیچ دموکراسی دیگری در شرق و غرب را به سمت فروپاشی سوق نداده است بلکه خود این آزادی از عوامل اصلی پایداری نظام‌های سیاسی آن‌‌ها می‌باشد.

 بر اساس سیاست‌گذاری‌های کاملا اشتباه در دوره‌ی پهلوی اول، که بدون هیچ تغییری تا به امروز در حال تداوم و بازتولید است، رنگین‌کمان زبان‌های مختلف غیرفارسی در معرض خشونت گفتمانی و فیزیکی دولت قرار گرفت. از مجموع این زبان‌ها امروز فقط آن‌هایی زنده باقی مانده‌اند که جایی خارج از مرز‌های سیاسی ایران یک دولت و یا یک ساختار شبه‌دولتی امکانی برای آموزش به این زبان‌های را  فراهم نموده است؛ تا جایی که به زبان‌های غیرفارسی کاملا محصور در داخل مرزهای ملی ایران برمی‌گردد، این زبان‌های یا کاملا از بین رفته‌اند و یا عملا در مسیر از بین رفتن همیشگی هستند. پویایی یک جامعه نه به کشتن و سرکوب تفاوت‌ها، که به ایجاد بستری عادلانه و برابر برای رشد و شکوفایی آن‌ها مرتبط است.

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران، همیشه از «حق آموزش به زبان مادری» دفاع نموده و تداوم سیاست آموزشی تک‌زبانی بدون توجه به نگرش زبانی شهروندان را غیرعلمی، غیردموکراتیک و کاملا اشتباه می‌داند. این شورا قاطعانه از حق سلب‌ناشدنی شهروندان برای انتخاب زبان آموزشی خود دفاع می‌کند و معتقد است که تداوم مهندسی سیاست تک‌زبانی کنونی که مغایر با اصول علم زبانشناسی است و به صراحت کاملا خطا می‌باشد. لذا این شورا، تداوم سیاست تک‌زبانی در امر آموزش را اقدامی ناعادلانه می‌داند که حقوق جمعی ملت‌های غیرفارس داخل جغرافیای سیاسی ایران را نادیده می‌انگارد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

دوم اسفند ۱۴۰۲

*کانون نویسندگان ایران:زبان مادری؛ بخشی از آزادی بیان

هنگامی که فریاد «ژن، ژیان، ئازادی» از کردستان برخاست و با همین لفظ بر زبان و قلم و پرچم معترضان در جای جای ایران جاری شد و از آن نیز برگذشت و شهرهای بسیاری را در جهان درنوردید، فقط اسم رمزی برای اعتراضات آزادی‌خواهانه نبود، بلکه پیامی مهم با خود داشت: تفاوت زبان‌ها نمی تواند نافی همبستگی انسان‌ها باشد. وارونه، قادر است پیوند مردمان را مستحکم کند. این صاحبان قدرت و اندیشه‌های واپسگرای ضد آزادی و همگرایی انسانی هستند که از تفاوت زبان‌ها اختلافات قومی می‌سازند و میان مردم می‌پراکنند.

وحدت و همدلی میان مردمان از تحمیل یک زبان به آنها برنمی‌خیزد بلکه اختیار و آزادی در استفاده از ظرفیت‌های زبان‌ها از جمله زبان مادری است که با نفی احساس آزاردهنده و تحقیرکننده‌ی تبعیض، بر همدلی و همبستگی گروه‌های مختلف مردم یک سرزمین می‌افزاید، ِآنها را در رشد و اعتلای فرهنگ خود یاری می‌دهد و در نتیجه رنگارنگی و غنای فرهنگ عمومی جامعه را بیشتر می‌کند. تنوع زبان‌ها و فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر مجموعه‌ای زیبا و انسانی را می‌سازند که جلوه‌ای با شکوه از برابری مردم در استفاده از حق بهره‌مندی از زبان مادری است. گذشته از این، از آنجا که افراد با زبان مادری بهتر ، عمیق‌تر و روشن‌تر می‌توانند به بیان احساس و افکار خود بپردازند، از حق آزادی بیان خود به خوبی بهره می‌برند. آزادی بیان جز این نیست که انسان‌ها بتوانند احساس و تفکر و هنر و اعتراض خود را در هر قالب و ظرفیتی که می‌خواهند ابراز کنند از جمله در قالب زبان. آزادی زبان‌، بخشی مهم از آزادی بیان است. 

ممنوعیت زبان‌ها در ابعاد آموزشی، پرورشی و بیان، زیر پا گذاشتن بخشی از حقوق انسانی و شهروندی مردم است. روشی که قرنی است روال معمول دولت‌ها و حکومت‌ها در ایران بوده است. بازداشت، زندان و تبعید برای فعالان عرصه‌ی زبان مادری، ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های گوناگون برای متکلمان زبان های «غیررسمی»، ایجاد تبعیض میان زبان‌ها، با رسمیت بخشیدن به یک زبان، از جمله شیوه‌های سرکوب آزادی زبان‌هاست. اکنون نیز شماری از کنشگران مدنی مدافع زبان مادری در زندان و تبعید به سر می‌برند و بسیاری بارها به مراکز پلیسی و امنیتی احضار شده‌اند.

روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) روز جهانی زبان مادری یادآور کوشش‌های زنان و مردان معترضی است که در بسیاری از نقاط جهان در دفاع از حق بهره‌مندی از زبان مادری بپا خاستند.

کانون نویسندگان ایران ضمن گرامی‌داشت این روز ، همان‌گونه که در بند سوم منشور خود آورده است: «رشد و شکوفایی زبان های متنوع کشور را از ارکان اعتلای فرهنگی و پیوند و تفاهم مردم ایران می داند… » و خواهان آزادی زبان‌های مادری در ظرفیت و ابعاد گوناگون آنها به ویژه در «عرصه ی چاپ و نشر و پخش آثار» است. همچنین خواستار رهایی تمام کنشگران عرصه‌ی زبان مادری از زندان و تبعید و دیگر آزارها و فشارهاست.

۲ اسفند ۱۴۰۲

*ثبت شکایت کیفری دو تن از معلمان خراسان شمالی از مدیر کل آموزش و پرورش استان

محمود صفدری ویعقوب یزدانی دوتن از معلمان خراسان شمالی بابت ترک فعل و سوء استفاده از قدرت و موقعیت شغلی و کارشکنی در مسیر پرونده رتبه بندی، ازابوالقاسم اکبری مدیر کل آموزش و پرورش ، به دستگاه قضایی متوسل شدند.

این دو معلم با ۲۹ و ۳۰ سال سابقه خدمت، پس از آن که قریب یک ماه از زمان رسیدگی به پرونده رتبه بندیشان، در هیأت ممیزه شهرستان و استان به بطالت، وقت کشی و کارشکنی های مغرضانه سپری شده و از پیگیری های حضوری و تلفنی، نتیجه ملموسی به دست نیاوردند و متوجه کارشکنی های مدیر کل آن استان (که سابقه سیاهی در قلع و قمع نیروهای منتقد و پرونده سازی علیه فعالان صنفی و فرهنگی آن استان دارد) شدند، با عنایت به ضیق وقت و فرارسیدن پایان سال، چاره را در مراجعه به دستگاه قضایی دیده و از  آنها شکایت کردند.

پیش از این،  صفدری،بارها بعلت ناتوانی اکبری در اداره امور،تناقض گفتار و رفتار،برخوردهای مغرضانه با منتقدان و  بی مبالاتی و بی کفایتی او،به استاندار،نمایندگان مجلس و نهادهای امنیتی-نظارتی استان، شکایت کرده است.

*ناهید خداجو بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

امروز چهارشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۲، ناهید خداجو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

ساعت ۱۲ و نیم ظهر امروز چهارشنبه، تعداد زیادی از مأموران امنیتی با هجوم به منزل یکی از دوستان ناهید خداجو واقع در فردیس کرج، که ناهید آنجا حضور‌ داشت یورش برده و بیش از دو ساعت منزل را مورد تفتیش قرار داده و سپس ناهید را با خود بردند.

ناهید خداجو از فعالین کارگری که در روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس بازداشت و سپس به پنج سال زندان محکوم شده بود، جهت اجرای حکم پنجساله بازداشت ‌و زندانی شده است.

ناهید خداجو هیچ جرمی مرتکب نشده است و به دلیل دفاع از کارگران به حکم سنگین زندان محکوم شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت و زندانی نمودن ناهید خداجو را قویاً محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید ‌‌شرط اوست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دوم اسفند ۱۴۰۲

*چرا مقامات امنیتی با درخواست کارگر زندانی رضا شهابی برای مرخصی پزشکی و نیز درخواست آزادی مشروط او‌ مخالفت میکنند؟ 

رضا شهابی، کارگر زندانی و‌ عضو‌ هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت‌ واحد، با توجه به آسیب در مهره های گردن و کمر بنا به تشخیص پزشک متخصص و نظر به عمل جراحی مجدد در مهره های گردن کاندید جراحی اضطراری می باشد اما هر بار درخواست مرخصی درمانی کرده بود مسئولان قضایی اعلام کرده بودند که ایشان باید یک سوم دوران زندان را بگذراند. در حال حاضر شهابی یک سوم زندان را تحمل کرده است و ۲۲ ماه است که در زندان با شرایط سخت جسمی و درد شدید گردن و کمر تحمل حبس می کند. لذا طی دو نامه ی جداگانه به دادستانی درخواست مرخصی برای جراحی گردن و نیز درخواست آزادی مشروط کرده است که با هر دو نامه طی ابلاغیه ای از سوی حوزه دادستانی تهران مخالفت شده است. 

اما برای چی؟ دلیلشان چیست؟ پیامی که ما بعنوان کارگران و یک سندیکای مستقل کارگری از این‌همه ظلم و ستم نسبت به همکارانمان و کینه توزیهای شدید ضابطها و دیگر مقامات امنیتی بخصوص نسبت به شهابی و‌ رضوی و سعیدی می گیریم این است که مقامات امنیتی در حبس نگه داشتن این کارگران و سرکوب تشکلات مستقل کارگری را برای حاکمیت و‌ کارفرمای مورد حمایتشان و ‌تشکلات دست سازشان که مبارزات‌کارگران را مهار میزنند منفعت عظیمی می بینند. اما بدانند که ما کارگران ضمن ارج نهادن بینهایت نسبت به نمایندگان شجاع و از خود گذشته ی دربندمان،  دست از تلاش و‌ مبارزه برای احقاق حقوق و‌ مطالباتمان نخواهیم‌کشید. ‌لعنتهایی که هر روز توسط همکارانمان و‌ کارگران در تمام بخشهای مختلف کشور نثار مقامات و‌ نیروهای سرکوبشان میشود گواه این واقعیت است. بنابراین دست از این اذیت و‌ آزارها و کارگرهراسی بیمارگونه تان نسبت به همکاران ما و دیگر کارگران زندانی بردارید. 

کارگران زندانی و دیگر فعالین صنفی و‌ مدنی و زندانیان سیاسی و‌ عقیدتی آزاد باید‌گردند.

به امید برقراری کامل عدالت در ایران و‌ جهان.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

دوم اسفند ۱۴۰۲

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate