اخباروگزارش های کارگری ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲

– تجمع اعتراضی اعضای چند تعاونی مسکن کارگری زنجان نسبت به بلاتکلیفی ۳۵ ساله مقابل استانداری همزمان با سفر معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

– تجمع اعتراضی مالباختگان  شرکت رضایت خودرو و طراوت نوین تاکستان مقابل دادسرا

– ادامه انتشار بیانیه از طرف دانشجویان دانشگاه‌ها در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر

– بعد از سلفِ خوابگاه، نوبت به سالن مطالعه دختران رسید!

– بهانه‌های آموزشی برای لاپوشانی سرکوب و اخراج

– تغذیه دانشجو در اولویت آخر!

– ممانعت از ملاقات حضوری  داود رضوی کارگر زندانی توسط مسئولین زندان بدنبال مخالفت او با پوشیدن لباس زندان در هنگام اعزام به بیمارستان 

– عدم پرداختی بیمه رانندگان قراردادی و متصدیان ایستگاه‌های بی آرتی توسط شرکت حامیان شهر(تدبیر و توسعه)

*******

*تجمع اعتراضی اعضای چند تعاونی مسکن کارگری زنجان نسبت به بلاتکلیفی ۳۵ ساله مقابل استانداری همزمان با سفر معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

روز سه شنبه ۳۰خرداد همزمان با سفر معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ،عضای چند تعاونی مسکن کارگری زنجان(تعاونی مسکن ویلا شهر یک و دو، تعاونی مسکن نور پران و…) برای انعکاس دوباره صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۳۵ ساله مقابل استانداری تجمع کردند.

حدود ۱۴۲۰ عضو در قالب چند تعاونی مسکن (تعاونی مسکن ویلا شهر یک و دو، تعاونی مسکن نور پران و…) حدود ۳۵ سال است که برای خانه‌دار شدن در انتظار تغییر کاربری زمین در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

یکی از اعضای این تعاونی‌ها به خبرنگاررسانه ای  گفت: حدود  ۳۵ سال از خرید زمین می‌گذرد؛ اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. شمار افرادی که از طریق این تعاونی اقدام به خرید زمین کرده‌اند، ۱۴۲۰نفر‌ هستند که آن زمان با فروش دارایی‌های خود به امید خانه‌دار شدن حدود یک میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند.

اوادامه داد:زمینی که در اختیار هر یک از اعضا قرار گرفته حدود هزار متر است که تاکنون تغییر کاربری نشده به همین دلیل قابل ساخت نبودند. ابتدا به این کارگران وعده داده شد طبق قوانین و عرف جاری با تغییر کاربری، ۳۰ یا ۴۰ درصد این زمین‌ها به مالکین داده می‌شود اما بعد از اینکه زمین‌ها به مرور در حوزه شهری قرار گرفت و ارزش چندبرابری پیدا کرد، مسئولان به وعده خود عمل نمی‌کنند و زمینی که قرار است در اختیار مالکین قرار بگیرد تنها حدود ۶  درصد است و ۶۰ متر از هزار متر را شامل می‌شود. جالب اینکه اخیرا نیز به اعضای این تعاونی‌ها اعلام شده برای آوردن امکانات زیرساخت برای زمین‌ها باید مبالغی بپردازند.

وی اضافه کرد: گویا امروز معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در سفر یک روزه وارد استان زنجان شده‌ بودند به همین دلیل اعضای این تعاونی‌ها به ساختمان استانداری مراجعه کرده اند.

*تجمع اعتراضی مالباختگان  شرکت رضایت خودرو و طراوت نوین تاکستان مقابل دادسرا

به گزارش کانال اتحادیه آزاد کارگران،روز سه شنبه ۳۰ خرداد، غارت‌شدگان شرکت رضایت خودرو و طراوت نوین تاکستان دست به تجمع مقابل دادسرای این شهرستان دراستان قزوین زدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعار خطاب به دادستان خواستار اجرای عدالت درباره موضوع پرونده این کلاهبرداری شدند.

*ادامه انتشار بیانیه از طرف دانشجویان دانشگاه‌ها در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر

دانشگاه‌ زنجان، دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، دانشگاه آزاد زنجان؛

«این روزهای فضای دانشگاه‌های سراسر کشور را در چند کلمه میتوان خلاصه نمود. ترس، سرکوب و عقده گشایی حاکمیت علیه دانشجویانی که از همان اول انقلاب زن زندگی آزادی…»

دانشگاه بجنورد؛

«آنچه در دانشگاه هنر اتفاق افتاد تکرار سرکوب این چند ماه و این چند سال و نیز تکرار مقاومت ما در برابر این سرکوب است…»

دانشگاه حکیم ‌سبزواری؛

 «در دوره های متفاوت علیه تمام اقشار کشور ظلم و جنایت گسترده صورت گرفته است و دانشجو هم از این خفقان در امان نبوده….»

دانشگاه آزاد همدان؛

«دانشجویان شجاع و دلیر دانشگاه هنر، ما به شجاعت شما، دانش و فهم شما، آگاهی شما و درنهایت به عنوان هموطن و دوست بودن با شما افتخار می‌کنیم…»

دانشگاه هنرتبریز؛

«در طول اتفاقات پیش آمده در دانشگاه هنر، قشر دانشجو و هنرجو هیچوقت از هم جدا نبوده و هنر، پیوند قوی و اصلی میان دانشجویان و جامعه‌شان بوده و هست…»

دانشگاه هنر شیراز؛

«ما دانشجویان، هنگامی که با بند بند وجودمان فریاد می‌زدیم که مرگ، خوشایندتر از پذیرفتن زندگی زیر بار ظلم است…»

*بعد از سلفِ خوابگاه، نوبت به سالن مطالعه دختران رسید!

بعد از حضور بی‌مورد نیروهای حراست در سلف خوابگاه دختران دانشگاه فردوسی و تعرض به خصوصی‌ترین ساحت زیست دانشجویی، اینبار نوبت به ایجاد مزاحمت برای دانشجویان در سالن مطالعه رسیده‌است. 

بر اساس گزارش دانشجویان، شنبه ۲۷ خرداد پس از آنکه حراست دوربین‌های سالن مطالعه دختران را چک می‌کند، یکی از نیروهای خانم را جهت دادن تذکر به سالن مطالعه می‌فرستد. این خانم، دانشجویان نیز را تهدید می‌کند؛ «اگر خودتان را نپوشانید، از شما تعهد خواهیم گرفت».

اقدامات حراست به همین‌جا ختم نشد و فردای آن روز هنگامی که دانشجویان به سالن مطالعه متوجه مراجعه می‌کنند، متوجه پوشاندن پنجره‌های سالنِ مطالعه به وسیله کاغذ و چسب می‌شوند که به دستور حراست صورت گرفته‌است!

دانشگاه را تفکیک جنسیتی می‌کنند تا بعد از آن در فضاهای تفکیک‌شده، سرها را قطع‌کنند/بپوشانند. مشخص نیست بناست در اقدام بعدی حراست، در کدام فضای دانشجویی، شاهد تهدید و مزاحمت دوباره‌ باشیم.

*بهانه‌های آموزشی برای لاپوشانی سرکوب و اخراج

علیرضا برادران شرکا دانشجوی مقطع ارشد هوافضا دانشگاه امیرکبیر ورودی ۱۴۰۱ در اکانت توییتری خود از اخراج از دانشگاه با حکم کمیته‌ی انضباطی خبر داد. کمیته‌ی انضباطی برای اخراج این دانشجو از شیوه‌‌ی ارجاع به گذشته و پرونده‌سازی استفاده می‌کند. به این شکل که پرونده‌ای با اتهامات سیاسی برای دوره‌ی کارشناسی این دانشجو تشکیل می‌دهد و بابت این پرونده ۶ ماه تعلیق صادر می‌کند و این حکم را از مرداد ۱۴۰۱ اجرایی می‌کند. این درحالی است که تاریخ دفاع کارشناسی این دانشجو شهریور ۱۴۰۱ و تاریخ ورود وی به مقطع ارشد مهر ۱۴۰۱ بود بدین ترتیب ثبت‌نام ایشان در مقطع ارشد لغو شده و عملا از دانشگاه اخراج شد‌.

پیش‌تر نیز در دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور شاهد پرونده‌سازی و صدور احکام تعلیقی که منتهی به اخراج دانشجویان می‌شود، بودیم. این پرونده‌سازی‌ها و صدور احکام غیرقانونی به‌ این شیوه، ماهیت ابزاری کمیته‌ها جهت سرکوب دانشجو را نشان می‌دهد.

*تغذیه دانشجو در اولویت آخر!

در طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از وضع بد رفاهی دانشجویان دانشگاه بهشتی دریافت کرده‌ایم. کیفیت پایین غذا، کهنگی و بعضا خرابی مواد خوراکی، عدم رسیدگی به‌ خوابگاه‌ها و عدم تخصیص خوابگاه‌ در تابستان برای دانشجویان کارشناسی که واحد کارآموزی دارند، تنها بخشی از این مواردند. 

چندی‌ پیش هم دانشجویان در اعتراض به کیفیت پایین غذای سلف، سینی‌های خود را بر زمین چیدند که این اعتراض توسط حراست سرکوب شده و برای چندتن از معترضین پرونده انضباطی تشکیل شد. در سایه سرکوب شورای صنفی و ممانعت از تشکیل شدن آن در دانشگاه که سابقه‌ای طولانی دارد، حداقل حقوق دانشجویان نیز توسط مسئولین پایمال می‌شود. 

در بسیاری از دانشگاه‌ها، شاهد مصرف بودجه برای دو‌ربین‌های امنیتی و افزایش نیروهای حراست جهت سرکوب بوده‌ایم. در این میان اما کمترین هزینه‌ای در جهت رفاه دانشجو صورت نمی‌گیرد. دانشجویی که مالک اصلی دانشگاه است.

*ممانعت از ملاقات حضوری  داود رضوی کارگر زندانی توسط مسئولین زندان بدنبال مخالفت او با پوشیدن لباس زندان در هنگام اعزام به بیمارستان 

سه روز پیش به داود رضوی کارگر زندانی اعلام می‌کنند که روز دوشنبه ۲۹ خرداد ایشان اعزام به بیمارستان دارند.  این در حالی است که دو شنبه‌ها روز ملاقات می‌باشد و با درخواست ملاقات حضوری وی برای این روز از قبل موافقت شده و به وی اعلام شده بود‌.از انجایی که روند  اعزام به بیمارستان در زندان اوین با کاغذبازی مسئولین بسیار طولانی است به ناچار وی به خانواده‌اش اعلام می‌کند که به جای ملاقات به بیمارستان بیایند.

متاسفانه هنگام اعزام به بیمارستان به داود می گویند که باید لباس زندان بپوشی که وی مخالفت می کند و اعزام به بیمارستان به همین راحتی کنسل می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست بلکه وقتی خانواده داود در میانه راه بیمارستان متوجه می‌شوند که اعزام به بیمارستان منتفی است و با هزار و یک زحمت خودشان را به اوین می رسانند متوجه میشوند که اقایان به راحتی ملاقات حضوری را تبدیل به ملاقات کابینی کرده‌اند. علیرغم پیگیری خانواده و چند بار مراجعه به شاهوردی مسئول سالن ملاقات اوین، وی اعلام می‌کند که خیر ایشان ملاقات حضوری ندارد. در حالی که از دو هفته پیش اسم داود رضوی در لیست ملاقات حضوری اعلام شده بود.   

اما اذیت و آزار این کارگر زندانی به همین جا ختم نمی‌شود. در اقدامی عجیب هنگام مراجعه خانواده برای تحویل داروهایی که دکتر زندان تجویز کرده بود باز هم به راحتی می‌گویند که ایشان اینجا نسخه‌ای ندارد.!!! نسخه‌ای که  دکتر زندان نوشته بود!!!!

ظاهرا مخالفت داود رضوی با پوشیدن لباس زندان برای اعزام به بیمارستان، به مذاق مسئولین بند ۶ و شاهوردی خوش نیامده و به راحتی  ملاقات حضوری را کنسل می کنند و نسخه پزشکی هم ناپدید می‌شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به اذیت آزار متداوم کارگر زندانی داود رضوی به شدت معترض میباشد و خواهان توقف فوری آن است. این اذیت و‌ آزار از طرف مسئولین زندان کاملا نهادینه، عمدی و ناقض حداقل استانداردها و مقررات برای رفتار با زندانیان می باشد. بطور مشخص بنا به «قوانین حداقل استاندارد سازمان ملل متحد برای رفتار با زندانیان»، معروف به «قوانین نلسون ماندلا» هر بار که زندانی برای منظوری مجاز به بيرون از زندان برده میشود، بايد به او اجازه داده شود لباس های متعلق به خود يا لباس هايی را که جلب توجه نمیکند بپوشد. متاسفانه اما مسئولین زندانها در کشور ما به هیچ معیار و‌ استانداردی که در حمایت از حقوق اولیه زندانیان باشد وقعی نمیگذارند و شرم هم ندارند. 

کارگر زندانی آزاد باید گردد

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

چاره کارگران وحدت و‌ تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳۰ خرداد ۱۴۰۲

*عدم پرداختی بیمه رانندگان قراردادی و متصدیان ایستگاه‌های بی آرتی توسط شرکت حامیان شهر(تدبیر و توسعه)

با توجه به گزارشاتی که از رانندگان و متصدیان ایستگاه‌ها به سندیکا رسیده، شرکت حامیان شهر که دارای چندین هزار نیرو می‌باشد که همگی به صورت قراردادی و تحت نظر حامیان شهر هستند از اسفند ماه سال ۴۰۱ نزدیک به سه ماه حق بیمه آنان را به سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است، و در این مدت رانندگان و سایر کارگران در مراجعه به مراکز درمانی با مشکل مواجعه شده‌اند. به همین خاطر از انجام معاینات پزشکی و سایر مراحل آن نظیر عکسبرداری و غیره یا منصرف گشتند و یا مجبور شدند به صورت آزاد و بدون تعرفه بیمه حساب کنند، در صورتیکه شرکت حق بیمه کارکنان را هر ماه به صورت نقدی از حقوق آنان کسر می‌کند ولی متاسفانه این مبلغ را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده و در حساب شرکت بلوکه کرده و منجر به ایجاد مشکلات فراوانی برای رانندگان و سایر کارگران شده است. 

چرا باید رانندگان و دیگر کارگران و خانواده آنان با این حقوق ناچیز و اندک که همگی آنها زیر خط فقر زندگی می‌کنند به خاطر بی قانونی و منفعت طلبی پیمانکار دچار مشکلات درمانی گردند.

پیرو همین گزارشها رانندگان بارها با شرکت تماس گرفتند ولی هربار که تماس می‌گیرند مسول امور اداری این شرکت آقای تاجیک و امور هماهنگی آقای غلامی با آوردن بهانه‌های واهی نظیر قطع بودن سیستم، عدم پرداختی از طرف شرکت واحد و یا شهرداری پاسخ می‌دهند. 

با این پاسخ‌های واهی مگر می‌شود سیستم به مدت سه ماه قطع و یا خراب شود، مگر  حقوق این کارکنان هر ماه از طرف شهرداری و یا شرکت واحد به حساب شرکت حامیان شهر واریز نمی‌شود؟ وقتی که حقوق آنان هرماه پرداخت می‌گردد پس قطعا حق بیمه آنان نیز همراه حقوق به شرکت حامیان شهر واریز می‌شود ولی متاسفانه این شرکت پس از کسر سهم بیمه کارگر آن را به حساب بیمه واریز نمی‌کند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به شرکت حامیان شهر هشدار می‌دهد در صورت پرداخت نکردن معوقات بیمه رانندگان و سایر کارگران و به روز نکردن حق بیمه آنان کارگران از هر گونه حق اعتراض و اعتصاب مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی برخوردارند. 

همچنین به مجموعه شهرداری اعلام می‌گردد که بایستی همه‌ی این شرکت‌های پیمانکاری حذف و تمامی رانندگان به صورت مستقیم و زیر نظر شرکت واحد به صورت رسمی و با کلیه حقوق و‌ مزایا مشغول به کار گردند.

چاره کارگران وحدت و‌ تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳۰ خرداد ۱۴۰۲

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate