اخباروگزارش های کارگری ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲

– ادامه کنش های کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن کرمان برای احقاق حقوق برحقشان وتهدید صدها کارگر حق طلب از طرف شرکت پیمانکاری رضوان درود به اخراج ازکار

– نامه‌ی تشکل‌های مستقل دانشجویی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و نزدیک به ۲۰۰ تن از دانشجویان این دانشکده در اعتراض به تداوم سلب حق تحصیل و ممنوع‌الورودی محمد شباهتی، فعال صنفی-دانشجویی و از بازداشت‌شدگان جنبش زن زندگی آزادی

– بلاتکلیفی یک دانش‌آموز در بازداشت

– سرانجام مبهم پرونده روح‌الله مردانی، فعال صنفی 

– عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت برهان سعیدی در زندان اطلاعات سنندج

*******

*ادامه کنش های کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن کرمان برای احقاق حقوق برحقشان وتهدید صدها کارگر حق طلب از طرف شرکت پیمانکاری رضوان درود به اخراج ازکار

طبق اطلاعیه کارگران زحمت کش راه آهن ناحیه کرمان با وجود ده سال تلاش بی وقفه برای شرکت رضوان درود و کار کردن در دمای ۴۰ درجه آیا حق سنوات ندارند که ده سال است و سنواتی دریافت نکرده اند؟؟

چرا کارگری که بیش از حق خودش نمیخواهد باید اخراج شود؟؟

خطاب به جناب آقای مسعود نقدی نژاد رئیس شرکت رضوان درود: اقای نقدی نژاد این کارگران بغیر از حقشون هیچ چیز دیگری نمیخواهند و فقط میخواهند قراردادشون رو طبق اداره کار ببندید . این خواسته زیادیه که باعث اخراج ۳۵۰ کارگر زحمت کش شده؟

ایا کسی پاسخگوی زحمات این کارگران نیست؟؟

ایا این گره به دست مدیر کل و حراست و… هم باز بشو نیست؟؟

پس چه کسی، چه نهادی میتونه جلوی این همه ظلم رو بگیره؟؟

لازم به یاد اوریست با اعتصاب های مکرر این کارگران و نواحی دیگر راه آهن هنوز حق و حقوق قانونی این کارگران پرداخت نشده و اهرم شرکت های ظالم راه آهن اخراج کارگران هست و آقای صالحی هم در خواب خرسی بسر میبرند و حتما در تعطیلات هستند که اصلا گوش شان هم بسته هم و هیچ خبری از ایشان نیست بجز زمانی که میخواهند چیزی را افتحاح بکنند واقعا شرم آوره

گزارشی بقلم یک کارگر:

نامه اخراج ۳۵۰نفر کارگر رو زده 

بیمه هم این برج پرداخت نکرده 

گفته امضا نکنید قرار داد رو سر برج همه اخراجن 

آخه مگه غیر از حقمون چی میخایم 

قرار شد قرارداد رو درست کنه حالا هم 

میخاد اخراج کنه

یادآوری:

ادامه اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌ آهن درود کرمان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای ششمین روز
روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت برای ششمین روز متوالی، کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌ آهن درود کرمان(شرکت رضوان درود)به اعتصابشان در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ادامه دادند.

گزارشی از اعتصاب به قلم یک کارگر:
اعتصاب کارگران و کارکنان خط و ابنیه فنی راه آهن کرمان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
امروز هم اعتصاب ادامه داره از بافق تا بم
هیچکس جواب ۴۰۰ نفر کارگر رو نداده
لازم به ذکر هست این اعتصاب از چند روز پیش شروع شده و ادامه دارد این کارگران با شرکت رضوان درود کار میکنند
سنوات چند سال را شرکت پرداخت نکرده

*نامه‌ی تشکل‌های مستقل دانشجویی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و نزدیک به ۲۰۰ تن از دانشجویان این دانشکده در اعتراض به تداوم سلب حق تحصیل و ممنوع‌الورودی محمد شباهتی، فعال صنفی-دانشجویی و از بازداشت‌شدگان جنبش زن زندگی آزادی

با شروع خیزش مردمی در اعتراض به قتل ژینا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد در شهریورماه ۱۴۰۱، دانشگاه، این سنگر همیشه پایدار در مبارزه با ستم و بی‌عدالتی، به سرعت به صحنه‌ی اعتراضات بدل شد. همزمان با فراگیرشدن بی‌سابقه‌ی اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر کشور هم‌پا با جنبش زن-زندگی-آزادی و نقش غیرقابل انکار جنبش دانشجویی در تداوم و خاموش نشدن صدای اعتراض و حق‌‌خواهی مردم، ماشین سرکوب در دانشگاه‌ها نیز به کار افتاد. ایجاد ارعاب و ضرب‌وشتم در محیط دانشگاه، تهدید و ارعاب خانواده‌‌ها، ممنوع‌الورودی و بازداشت توسط نهادهای امنیتی بیرون از دانشگاه، تنها بخشی از ابزارهای دانشگاه با هدف سرکوب و خاموش کردن صدای خاموش‌ناشدنی دانشجویان در همراهی با این جنبش عظیم مردمی بود.

حال و پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از اعتراضات، دانشگاه‌ها با توسل به تغییر سراسیمه‌ی آیین‌نامه‌‌های انضباطی و برگزاری کمیته‌های انضباطی فله‌ای، بیش از پیش به دنبال پروژه‌ی تصفیه‌ دانشگاه و حذف دانشجویان و اساتید همراه با دانشجویان در سراسر کشور هستند. کمیته‌هایی که به طور مشخص از طریق احکامِ «اخراج»، «تعلیق» و «ممنوع‌الورودی»،  حق تحصیل و حضور دانشجو در دانشگاه را نشانه گرفته‌اند. 

در راستای سیاست سرکوب فراگیر و سراسری دانشجویان، دانشگاه تهران نیز در مدت اخیر به شکل گسترده دانشجویان را به کمیته‌ها فراخوانده و تعدادی از این دانشجویان با هدف تصفیه‌ دانشگاه مشمول احکام سنگین کمیته شده‌اند‌.

در روزهای اخیر حکم کمیته‌ی انضباطی محمد شباهتی، دانشجوی کارشناسی انسان‌شناسی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، فعال صنفی-دانشجویی و از بازداشت‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی در جلسه‌ی تجدیدنظر عینا تایید شد و وی به دو ترم تعلیق از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد. 

این درحالی‌ست که کمیته‌ی انضباطی در حکمی غیابی‌ در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ و در آستانه‌ی قیام ژینا، این دانشجو را با سه عنوان محکوم کرده بود. درحالی که هیچکدام از این سه عنوان شامل تعلیق نبود، سامانه‌ی آموزشی این دانشجو با هدف اعمال فشار بیشتر به شکل فراقانونی بسته شده بود و ترم گذشته نیز برای وی با محرومیت از تحصیل سپری شد. همچنین محرومیت از تحصیلِ فراقانونی این دانشجو که در پی اعتراض دانشجویان این دانشکده به تفکیک جنسیتی در زمین فوتبال رخ داده بود، علی‌رغم پیگیری‌‌های قانونی در ترم جاری نیز تداوم یافت و اکنون وی به دو ترم تعلیق دیگر نیز محکوم شده است. 

در ادامه‌ی روند فشار و حذف این فعال صنفی-دانشجویی، وی در میانه‌ی جنبش ژینا به دانشگاه و خوابگاه ممنوع‌الورود شد و در ادامه در روز دانشجو (۱۶ آذر ۱۴۰۱ ) در درون دانشگاه و توسط اعضای حراست همراه با ضرب‌وشتم شدید، بازداشت و به نیرو‌های امنیتی تحویل داده شد.

مسئولین دانشگاه در روند رسیدگی به هر دو پرونده‌ی این دانشجو، حتی به آیین‌نامه‌ی انضباطی‌ دانشگاه که هر بار با حذف بیشتر حقوق دانشجویی، بیشتر و بیشتر بر ضد دانشجویان عمل می‌کند هم پایبند نبوده‌اند. احضار غیرقانونی، تنظیم حکم غیابی، بستن سامانه‌ی آموزشی بدون حکم تعلیق، ممنوع‌الورودی بدون حکم و ابلاغ، عدم ارائه سند و مدرک برای نزدیک به ۱۰ عنوان اتهامی و تهدید صریح به اخراج در جلسه کمیته و در آخرین اقدام، عدم ارائه‌ی معافیت تحصیلی و خدمات آموزشی، تنها بخشی از این روند‌های غیرقانونی در فرایند اعمال فشار و حذف این دانشجو و احتمالا بسیاری دیگر از دانشجویان است.

تلاش برای تصفیه‌ دانشگاه از دانشجویان و اساتید آگاه و معترض که با  انقلاب فرهنگی آغاز شد تا به امروز با اشکال مختلف ادامه داشته است. اخراج و تعلیق از دانشگاه، ستاره‌دار کردن، گزینش‌‌های پس از کنکور، همه و همه ابزارهایی برای سلب حق تحصیل -به‌عنوان بنیادی‌ترین حق دانشجویان- بوده‌اند. تلاشی که نه تنها جنبش دانشجویی را متوقف نکرد بلکه خود عرصه‌ای در مقاومت و اعتراض در برابر سرکوب در دانشگاه‌ها را گشود. این‌بار نیز ما تشکل‌ها و دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران اعلام می‌کنیم که در برابر تصفیه‌ دانشگاه و تداوم سلب حق تحصیل هم‌دانشگاهی‌هایمان ساکت نخواهیم نشست و تا بازگشت محمد شباهتی به تحصیل و به محیط دانشگاه به مقاومت و اعتراض خود ادامه می‌دهیم.

برای دیدن امضا‌کنندگان این نامه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://shorturl.at/bhkqA

*بلاتکلیفی یک دانش‌آموز در بازداشت

دانش‌آموز ۱۶ ساله فرهاد نوایی اهل روستای ترشکان از توابع مهاباد، که اوایل آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی ربوده شده بود،کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.

بر اساس اطلاع از منبع موثق، فرهاد سال‌ها پیش پدر خود را از دست داده و مادر او نیز از اعضای بسیج است که او را رها کرده و به تهران رفته است.

همین منبع اطلاع می‌دهد که برای فرهاد وثیقه‌ی دو میلیارد و نیمی خواسته‌اند. گفته شده که در دوران بازداشت و با شکنجه‌، فرهاد را مجبور به اعترافات اجباری کرده‌اند.

#دانش‌آموزان_خط_قرمز_ما_هستند

#ژن_ژیان_ئازادی 

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*سرانجام مبهم پرونده روح‌الله مردانی، فعال صنفی 

بعد از رد و بدل شدن چندباره، پرونده از دلفان لرستان سر در آورد و منجر به دستگیری و زندان شد.

در کمال بی‌عدالتی آشکار با وجود وقایع شرم آور اتفاق افتاده در آنجا با عدم‌صلاحیت استان لرستان مواجه شد و دوباره پرونده رهسپار کرج شد.

در مرحله اول در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج با وجود ایرادات اساسی شکلی و محتوایی و عدم وجود هرگونه مصداق مجرمانه در پرونده به ۶ ماه حبس تعزیری که بمدت ۵ سال تعلیق گشت مواجه شد، با اعتراض به این رأی باطل، پرونده به شعبه ۱۲ تأئید نظر استان البرز ارجاع شد تا پس از طی چرخه ای باطل به تأئید برسد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن صدور چنین حکمی برای این فعال صنفی، خواهان توقف فوری این احکام و نیز آزادی بی قید و شرط تمامی معلمان زندانی می‌باشد. همچنین این شورا همواره تاکید می‌کند که بازداشت فعالان صنفی هرگز نمی‌تواند مسیر مطالبه‌گری را مسدود نماید.

*عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت برهان سعیدی در زندان اطلاعات سنندج

برهان سعیدی از فعالین کارگری سنندج که روز پنجشنبە ۲٨ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد، علیرغم سابقه بیماری قلبی از دسترسی به رسیدگی پزشکی و داروهای خود محروم شده است. آقای سعیدی دارای ناراحتی قلبی می‌باشد و مسئولان اداره اطلاعات سنندج با وجود درخواست آقای سعیدی مبنی بر نیاز فوری به دارو، به وضعیت وی رسیدگی نکردەاند و این نگرانی خانواده او را درباره وضعیت سلامت وی افزایش داده است.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate