مسمومیت‌ها…بخش (٣و۴)

بمب‌های شیمایی با بوی امام (‌‌‌Organophosphorous?) 

‌‌‌ مسمومیت‌هابخش سوم

«همه دارند می‌میرند»! این فریاد دخترانی بود که  پیوسته هدف سلاح‌های شیمیایی هدفمند و سیستماتیک قرار می‌‌گرفتند. رسانه‌های حکومتی شامگاه یکشنبه هفتم اسفند مدعی شدند که مرگ یک دانش‌آموز دختر در قم به نام فاطمه رضایی، ۱۱ ساله، ربطی به مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران ندارد. خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۸ اسفند از زبان ابوالقاسم رضایی پدر فاطمه، مرگ این دختر دانش‌آموز با مسمومیت‌ها را «ساخته و پرداخته‌ی شبکه‌های ضدانقلاب» خواند. رضایی زیر فشار نیروهای حکومتی به همانندی عوارض و نشانه‌‌های بالینی مسمومیت‌های اخیراشاره کرد و تنها توانست رمزآلوده آدرس دهد که «پا درد و دل‌درد و استفراغ و تب» از علائم بیماری فرزندش بوده،‌ اما ناچار شد که بیافزاید: «دخترم به سبب عفونت شدید فوت کرد.»(۱۹) 

تهاجم به دختران دانش آموز و خوابگاه‌‌های دختران دانشجو و خیزش انقلابی، از لارستان تا زاهدان و از مهاباد تا نورآباد ممسنی با سلاح شیمیایی همچنان ادامه می‌یابد. خبر تهاجم به دانش‌آموزان دبستان پسرانه «یوسف علی» فاز پنج پرند تهران با گاز سمی و مسموم دانش آموزان دریافت شد. وزارت بهداشت تایید کرده که گاز N2 در سم منتشرشده در مدارس قم وجود داشته است. سه نفر در این رابطه دستگیر شدند. اما در یک تناقض گویی دیگر، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، درخبری «به نقل از یک منبع آگاه مدعی بازداشت سه نفر در این خصوص شده بود اما وزیر کشور و پلیس گفته اند که هنوز کسی در این خصوص بازداشت نشده است.» عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته تا ۸ اسفند حدود ۸۰۰ دانش‌آموز در قم و ۴۰۰ نفر در بروجرد مسموم شده‌اند. این نخستین باری بود که از گاز ازت (N2) نامبرده می‌شد. دختران و خانواده‌‌هایشان در جنگی نابرابر تا پای‌جان و شکوهمندانه در برابر توطئه‌ی تعطیلی مدارس مقاومت می‌‌کردند و حکومتیان به تکرار حمله شیمیایی ادامه می‌داد.

روز سه‌شنبه ۹ اسفند دبیرستانی دخترانه در پردیس تهران نیز هدف حمله با سلاح‌ شیمیایی قرار گرفت. در ویدیوهایی که از این جنایت منتشر شده است، شمارزیادی دانش‌آموز دختر دیده می‌شوند که روی زمین فروافتاده‌اند. یکی از دانش‌آموزان فریاد می‌زند: «همه دارند می‌میرند!»  این فریاد،‌ یادآور رمان همه می‌میرند، رمان سیمون دوبوار،‌ نویسنده «جنس دوم» و فعال جنبش زنان است که  داستان زندگی زنی به نام رژین را پی‌می‌گیرد که با مردی به‌نام فوسکا آشنا می‌شود که به‌ سنگواره می‌‌ماند. در این رمان تاریخی و خواندنی از امیدها و شور زندگی و تلاش‌ها برای آزادی، از انسان‌های شورشگر و جان برکف و از کشتار و ستم بر سرخپوستان آمریکایی به وسیله‌ی اشغالگران مذهبی و استعمارگران اسپانیایی سخن رانده می‌شود. 

شاهدان عینی از مدرسه پردیس کرج گزارش دادند که با پرتاب یک شی از بام یک مسجد به مدرسه و انفجار آن باعث پخش گازی شده است که شماری از دانش آموزان درمعرض آن مسموم شده‌اند.(۲۰) دانش‌آموزان می‌گویند هنگام مسمومیت بوی تندی شبیه بوی فاضلاب در فضا پیچیده است. شامگاه نهم اسفند بسیاری از دانشجویان دخترخوابگاه بروجرد پس از پیچیدن بوی عجیبی در هوا، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند. استانداری لرستان مسموم شدن دانشجویان دختر را تایید و اعلام کرد که «تعداد معدودی از دانشجویان با مشاهده علائمی چون سرگیجه راهی بیمارستان» شدند. خبرگزاری صدا و سیما مرکز لرستان ۱۰ اسفند و «مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان گفت: تعداد معدودی از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد شب نهم اسفندماه با بروز علائمی مشابه دانش آموزان مدرسه احمدیه و مالک اشتر به اورژانس منتقل شدند.»(۲۱). بنا به گزارش همنی خبرگزاری رژیم،  فاطمه مقصودی نمانیده مجلس اسلامی از  بروجرد و اشترینان شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سومین حمله شیمیایی پیاپی از مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه احمدیه بروجرد افزود: متاسفانه این سومین گروه از دانش‌آموزان یک مدرسه در بروجرد هستند که با علت نامشخص مسموم شده و باید تا پیدا شدن علت اصلی این حادثه، مدرسه تعطیل شود.» و افزود: «متاسفانه تخت بیمارستان و تجهیزات پزشکی و پزشک هم به اندازه کافی وجود ندارد و حضور حدود ۵۰ دانش‌آموز به‌طور هم زمان برای معاینه و درمان، به استرس خانواده‌ها افزوده و روند درمان را تحت تاثیر قرار داده است.» خانواده‌های دانش‌آموزانی که روز دهم اسفند در مدرسه‌ی یارجانی تهران دچار مسمومیت شده‌اند، با برپایی همایش اعتراضی، شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش!» سر دادند. 

در «هفته‌ی مدرسه» ‌روز۱۰ اسفند، دانش‌آموزان دختر اردبیل مورد حمله سراسری شیمیایی قرار گرفتند. در این روز، علی محبوبی پور، مدیرکل امنیتی استانداری اردبیل از مسموم شدن ۲۰۲ دانش‌آموز خبر داد و «منشا این مسمومیت را سم منتشر شده» نامبرد. رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز گفت: «در هفت مدرسه بوی گاز یا مشابه آن احساس و علایم مشکوک تنفسی اعلام شده است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ۷  مدرسه بوی گاز یا مشابه آن احساس و علائم مشکوک تنفسی اعلام شده است.(۲۲)

حمله شیمیایی به دختران دانش‌آموزان روز چهارشنبه دهم اسفند به دبیرستان دخترانه هاجر در تهران گسترش یافت. دهها دانش آموز با آمبولانس به بخش‌های اورژانس منتقل شدند.(۲۳)

روز ۱۰ اسفند، حمله شیمیایی به چندین مدرسه دخترانه در تهران، پرند، اردبیل و کرمانشاه و مسموم شدن شماری از دانش آموزان ادامه می‌یابد. در این روز،‌ حمله شیمیایی همزمان به‌: دبستان‌‌های دخترانه یارجانی در میدان ۱۷ نارمک، دبیرستان دخترانه مهدیه تهران، دبیرستان دخترانه ۱۳ آبان و مدرسه دخترانه هاجر هر دو در تهرانسر، دبستان دخترانه عصمت و مدرسه دخترانه امت در تهرانپارس و نیز حمله شیمیایی به دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «سیاوش زرآزوند» در منطقه هشت تهران از جمله اقدامات تروریستی سراسری در ایران اسلامی ازجمله‌ جنگ شیمیایی علیه کودکان در ایران بود. شمار مسمومیت‌ها از مرز هزار تن رسید. (شبکه رکنا-۱۰ اسفند ۱۴۰۱) آخرین گزارش‌ها، از ادامه حملات گسترده و هولناک با گازهای شیمیایی از حمله به دختران در شهرهای مختلف ایران با بوی گاز یا مشابه آن احساس و علائم مشکوک تنفسی خبر می دهند. فقط در روز چهارشنبه دهم اسفند دستکم ۲۶ مدرسه از جمله در شهرهای تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.(۲۴)

اکنون بیش از سه ماه پی در پی است که شبانه روز، بر سر و روی کودک و نوجوانان دختر، بمب‌های شیمیایی می‌بارد. روز ۱۱ اسفند ماه  سرپاسدار احمد وحیدی، وزیر کشور حکومت اسلامی با تناقض گویی و پنهان سازی این جنایت هنوز با انکار، دستور داشت تا بگوید:« …آن دسته که علائمی مثل سردرد و سوزش گلو داشتند، بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند، غالب آنها در یکی دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاص مرخص شدند و تعداد محدودی کمتر از ۱۰ نفر را که بیماری زمینه‌ای داشتند، در بیمارستان نگه داشتند تا با اطمینان خاطر بیشتری مرخص شوند.»‌. با اشاره به علت بروز مسمومیت‌ها افزوده بود: «تا الان با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته در مدارس عامل خاصی را هنوز پیدا نکردند؛ لذا تاکنون گزارش قطعی نسبت به وجود ماده خاص و سمی ارائه نشده است»(۲۵) تا اینجا وجود گازهای ترکیبی و نیتروژنی انکار می‌شود.

در برابر این انکارسرپاسدار وزیر کشور، بهرام عین‌اللهی‌، وجود نوعی سم»‌ را تایید کرد و گفته وزیر  کشور خامنه‌ای را  اینگونه فاش ساخت: « کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق در این رابطه مامور کردیم و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی “سم” خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است.»‌(۲۶)

وحیدی وزیر کشور اسلامی، سه روز بعد در ۱۳ اسفند ماه،‌ دستور داشت تا بگوید: «از نخستین حادثه ابتدای آذر ماه در یکی از هنرستاهای قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارشاتی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد … در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.»(۲۷) روز ۱۳ اسفند حمله شیمیایی در سراسر ایران ادامه یافت. د راین روزبه مدرسه دخترانه‌ای در شهرستان کوار استان فارس، کوهنجان سروستان در همان منطقه و مدرسه پسرانه دانش‌آموزان مدرسه برجسته در کرج مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند.(۲۸) حکومت، دانش‌آموزان مسموم را به خانواده‌ها تحویل نمی‌دهند تا نشانه‌های مواد شیمیایی به دست «غیر»‌نرسد . 

در پی آشکارشدگی جنایت علیه بشریت و نسل کشی در ایران، سرانجام روز جمعه سوم مارس/۱۲ اسفند، مارگارت هریس، سخنگوی این سازمان خبر داد که با مقامات دولتی و همچنین کارشناسان ایرانی داخل ایران ارتباط برقرار شده است. به گفته‌ی وی، سازمان جهانی بهداشت «روش‌های دیگری را نیز برای درک بهتر رویدادها و کسب مدارک محکم‌تر به کار می‌بندد»(۲۹).

دکتر مهدی میرسعیدی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی و مراقبت‌های ویژه از دانشگاه، فلوریدا عضو کمیته سم‌شناسی گروه مهسا، درباره مواد شیمیایی احتمالی مورد استفاده و عوارض احتمالی ناشی از این مسمومیت‌ها احتمال می دهد که این سم می‌تواند با بلوکه کردن آنزیم‌ها  کولین‌آستراز سبب عوارض  تنفسی، ‌عصبی، گوارشی و…. گردد. وی ازکاربرد احتمالی گازتابان که از گازهای جنگی اعصاب و مورد استفاده در جنگ جهانی دوم  نام برد و افزود که  از گازهای دیگر هم احتمال دارد استفاده شده باشد…(۳۰)

حمله شیمیایی همچنان ادامه می‌یابد. دختران مرگ در مدرسه را به ننگ خانه نشینی ترجیح ساعت نیم و یک بامداد روز ۱۴ اسفند خوابگاه  دانشجویان دختران یاس دانشگاه فنی و حرفه‌ای واقع در خیابان البرز ارومیه با ۴۵۰ دانشجو دوبار پیاپی مورد حمله‌‌های شیمیایی قرار گرفت و۲۹ تن از دانشجویان با آمبولانس به بخش اورژانس منتقل شدند.(۳۱)

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار پردیس گفت: موضوع علت مسمومیت دانش آموزان پردیس  به یک تانکر سوخت مشکوک شدند.. ر بررسی‌های صورت گرفته در همان لحظات ابتدایی مشخص شد بوی نامطبوع انتشار یافته در مدرسه به بوی سوخت داخل تانکر شباهت زیادی دارد لذا بلافاصله خودروی تانکر توقیف و راننده بازداشت شد…. با توجه به تحقیقات صورت گرفته تانکر حامل سوخت نفتا که در پردیس شناسایی شد در روزهای گذشته در استان‌های قم و بروجرد نیز تردد داشته..» (۳۲)

شورای مرکزی هیئت موتلفه اسلامی روز ۱۳ اسفند در نقش یک باند حکومتی و همدست با سپاه و بیت‌رهبری:«مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز واقعیت ندارد/ دشمنان مسمومیت‌سازی و کشته‌سازی می‌کنند/ تا یک نفر عطسه می‌کند، مسئولان باید پاسخ بدهند» احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی،  ووابسته به گروه مهدیویون که از سویباندهای حکومتی نام «هزاره‌ …» به آنها داده‌‌اند همانند مجرمی بالفطره و گستاخ در پاسخ به  خبرنگار «رویداد۲۴» پیرامون پرسش اینکه مسمومیت‌‌ها «مدرسه به مدرسه و استان به استان دانش آموزان در حال مسموم شدن هستند»  خود را همانند دیگر سران حکومتی به دردسر نیانداخت و صورت مسئله را اینگونه پاک کرد: کدام مدرسه؟ کجا اثبات شده است؟ این‌ها اثبات نشده است و صرفا در فضای مجازی است و اصلا مسئله خاصی نیست. نباید دنبال هر دروغی بدوییم. من در اصل موضوع بحث دارم که این مسمومیت‌ها اصلا واقعیت ندارد.»(۳۳) وی مطمئن است که هیئت مجرمین، در حالیکه خود هم مجرم و هم دادستان وهم قاضی شرع هستند،‌هیچگاه جرم خود را ثابت نخواهند کرد. غافل از آنکه به زودی ثابت خواهد شد.

بار دیگر در سراسر ایران، روز۱۶ اسفند به فراخوان کانون‌‌‌های ممنوعه و مستقل فرهنگیان، ‌علیه تروریسم شیمیایی  و در اعتراض به مسموم کردن‌های سریالی دختران دانش‌آموز پاسخی بایسته داده شد. دراین همایش‌‌های اعتراضی و سراسری دانش‌آموزان به همراه خانواده‌‌ها و آموزگاران خود و انسان‌های آزادیخواه‌، انگشت اتهام در سراسر ایران به‌سوی حکومت اسلامی نشانه رفت. در تهران سرکوب‌گران با بستن راه‌‌های منتهی به مجلس حکومتی از همایش جلوی مجلس جلوگیری کردند، اما  خیزشگران، اعتراضات را به خیابان‌های پیرامونی کشاندند و شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌کش و مرگ بر طالبان، چه در ایران چه افغان!» سر دادند. در سراسر ایران فریاد محکومیت حکومت اسلامی و ضرورت سرنگونی و پایان یابی تروریسم حکومتی، ‌صدایی رسا و شورآفرین بود که بار دیگر صدای خیابان و بازگشت به و اعلام حضور  در جنبش  را بازتاب می داد.

سران حکومت اسلامی‌، نیروهای سرکوبگر اسلامی را‌ فرمان دادند تا باخشونت به همایش‌های اعتراضی و دانش‌آموزان و فرهنگیان در شهرهای مختلف حمله کرده و به ضرب و جرح و شلیک گاز اشک‌آور، شماری را نیز بازداشت کردند. در سنندج با یورش سرکوب‌گران، آموزگاران و خانواده‌های دانش‌آموزان دست به مقاومت زدند، سرکوب‌گران به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ‌های ساچمه‌ای شلیک کردند و شماری را زخمی و بازداشت کردند. روز سه شنبه ۸ مارس، و اعلام اعتصاب و همایش سراسری فرهنگیان، پنج تن از اعضای کانون صنفی معلمان سنندج را دستگیر کردند. در مشهد، سقز، شیراز، کرج، اصفهان، رشت، نیشابور و مریوان و بیش از ۳۰ شهر و شهرستان،‌ نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی به همایش‌ها حمله کردند و در شیراز محمدعلی زحمتکش آموزگار آگاه و غلامرضا غلامی کندازی را ربودند. دستگیری‌ و ربایش شبانه ادامه دارند. توطئه‌‌‌ی دیگری همانند اردیبهشت ماه سال جاری در حال تدارک است.

اینک،‌ با توجه به ادامه مسمومی‌سازی‌ها و انکار و تناقض‌‌گویی‌های حکومت اسلامی،‌ جامعه از ضرورت سازماندهی یک ستاد بحران فوری با حضور پزشکان و متخصصان مستقل ایرانی، خانواده‌های دانش‌آموزان، وکلای مستقل و نیزکارشناسان سم شناسی، ‌پزشکی ووو که از نزدیک پیگیر این فاجعه انسانی هستند و مهمتر از همه به عهده گرفتن امنیت مراکز آموزشی از سوی  کمیته‌های امنیت مردمی  به دست خود مردم سخن می‌گوید. 

پس از گذشت نزدیک به چهارماه تروریسم شیمیایی سراسری در ایران، سید علی خامنه‌ای، از دخمه‌ی سکوت به سخن آمد و گویا که خود وی از «مقامات» حکومت اسلامی نیست اعلام کرد: «مقامات باید مساله مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند.»‌ و مسمومیت‌های سراسری و حمله شیمیایی را انکار و پی گیری را به «اگر»‌ها موکول کرد که: «اگر مسمومیت دانش‌آموزان تائید شود، آن‌هایی که در عقب این جرم قرار دارند باید به اشد مجازات محکوم شوند و هیچ عفوی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت!»(۳۴)  این  اما نشانه‌ی یک استراحت به آتش به اختیاران تا ارزیابی بعدی  به نظر می‌رسد. حکومت اسلامی  درحال فرورفتن در گردابی است که خود آفریده  است. این بحران سازی برای مدیریت بحران نیز همانند  ترکش‌ به قلب حکومت اسلامی کمانه‌ کرده ‌است.

 نزدیک به چهار ماه پس از مسموم شدن دانش‌آموزان و پس از تکرار مسمومیت روزانه  افزون به ۱۰۰ مدرسه در سه روز پیاپی، فرمانده، خود به میدان آمد و بنا به فرافکنی همیشگی، این تروریسم زنجیره‌ای را کار «دشمن»  دانست. خامنه‌ای خود چند روز پیش از این حمله شیمیایی در قم فرمان «تنبیه »‌ را صادر کرده بود. وی در نقش«امام» و رهبر انقلاب اسلامی  در مهر ماه، ضمن اعلام  صدور «حکم» رهبری، فرمان سرکوب را به قاضیان مرگ ابلاغ کرده بود: «این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی‌اند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»(۳۵) این فرمان حمله فرمانده  کل قوا بود تا افسران جنگ شیمیایی با درسی شیمیایی برای فتح سنگرهای دختران صادر شده بود.

خامنه‌ای در خرداد ماه ۱۳۹۶ فرمان آتش به اختیار را به «نیروهای سرکوبگر» زیر فرمان خود اینگونه صادر کرده بود: « خبرگزاری وابسته به سپاه تسنیم  گزارش داد:« رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان به کلیدواژه‌ای تحت عنوان  «آتش به اختیار» اشاره کردند و فرمودند: «من به همه آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار. البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور می‌دهد، امّا اگرچنانچه رابطه قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار می‌دهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش ‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید… »(۳۶)

‌ این یک فرمان حکومتی  فرمانده کل قوا و در همانحال یک فتوای فقهی بود…. ادامه  دارد

این بخشی از یک بررسی مفصل است که برای ارگان‌‌های بین‌المللی فرستاده شده است.

عباس منصوران 

۲۱اسنفدماه ۱۴۰۱

منابع و زیر نویس‌ها

————————–

 -۱۹ https://khabarban.com/v/ 37215611

-۲۰https://www.khabaronline.ir/news/1739120

-۲۱ https://www.irna.ir/news/85040587

-۲۲https://www.khabaronline.ir/news/1739120

-۲۳ https://twitter.com/indypersian /status/1630988671888375809

-۲۴https://khabarban.com/v/37233080

-۲۵https://www.khabaronline.ir/news/1737951

-۲۶https://www.khabaronline.ir/news/1737033

-۲۷https://www.entekhab.ir/fa/news/ 717608

-۲۸https://www.farsnews.ir/fars/news/14011214000779 

-۲۹ https://www.rfi.fr/fa/ 20230303

-۳۰ https://rfi.my/9Css.T

-۳۱ http://www.ensafnews.com/402466

-۳۲https://www.khabaronline.ir/news/1738218

-۳۳https://www.rouydad24.ir/fa/ news/332179 

-۳۴https://sana.sy/fa/? p=368852

-۳۵ https://www.entekhab.ir/fa/news/697317

-۳۶ https://www.tasnimnews.com/fa/news/ 1396/03/20/1432490

————————————————————

مسمومیت‌ها…بخش (۴)

نبرد اراده‌ی زن، زندگی، آزادی! در برابر سائقه‌ی مرگ و نیستی

تاریخ امروز شاهد رودرویی نیرویی تبه‌کار است که در پی اهدافی که هنوز به آن دست نیافته با نیرویی خارج از ذهن و فهم زمانه‌، دختران بی پناه اما اراده‌مندی را که با اراده‌ای تاریخی به‌آن میزان از شکوه و سترگ و والایی رسیده‌اند که برخیزند و از هستی و زندگی و هویت زن دفاع کنند. برای چنین درکی، زمین و زمانه به زمان و  ذانایی نیاز دارد.

 در جاری جنبش انقلابی، نزدیک به‌۴ ماه از عملیات شیمیایی در سراسر ایران می‌گذرد.آموزشگاهای دختران دانش‌‌آموز و خوابگاه‌های دختران دانشجو ‌در سراسر ایران به جبهه جنگ و حلبچه‌ی «علی شیمیایی» تبدیل شده است. بمب‌های شیمیایی نفس را بر دختران دبستانی و نوجوانان دختر بریده‌اند. حمله شیمیایی در برابر چشم جهانیان دختران را در سراسر ایران همانند برگ پاییزی به زمین می‌ریزد و حکومتگران سرمایه و دلالان در حال مبادله‌ی سلاح و سیاست و منشور‌اند. و موازی با آن‌ها‌، هنوز انکار‌ها و پنهان‌سازی‌های حکومتی ادامه دارد. سرپوش گذاردن بر جنایت‌علیه بشریت سیاست کلان حکومت اسلامی است. جامعه در داخل و خارج ایران برای سازمانیابی کمیته‌‌های مستقل مردمی از کارشناسان بهداشتی و درمانی و سم شناسی و حقوق‌دانها و نهادهای مستقل کارگری از جمله فرهنگیان، خانواده‌های میلیونی دانش‌آموزان و دانشجویان برای تشکیل گاردهای سراسری برای برقراری امنیت جان دختران فراخوان می‌دهد. سرانجام سازمان جهانی بهداشت با ابهام و ایهام از ضرورت تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سخن می‌گوید. خامنه‌ای از دخمه سَرک می‌کشد. علی خامنه‌ای روز ۱۵ اسفند این بار از«دشمن» چیزی نگفت و از «درخت‌کاری» ناگهان به‌کوچه‌«علی چپ»‌زد و گفت: «یک اشاره‌ای هم بکنم به مسئله رایج این روزها که گفته می‌شود مسئله مسمومیت دانش‌آموزها»(۳۷) و به سادگی که گویی جنایت تاریخی و ضدبشری رخ نداده است، رسیدگی را به «اگر کسی دست دارد…» واگذار کرد. خامنه‌ای فراموش کرده بود تا به جای مسمومیت از کلید‌واژه‌ی «بیماری‌های زمینه‌ای»، «بدحال» و «استرس» و «تلقین» استفاده کند. کمتر از ۲۴ ساعت بعد،‌ کارگزار تعزیه، باید به ترتیب اجرای رل، مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور حکومت اسلامی روی صحنه می‌آمد تا«اگر کسی دست‌ دارد» ‌را به عرض امامی که وانمود به بی‌‌خبری کرده بود برساند. وی از دستگیری «برخی افراد» در پنج استان و از«تهیه مواد تحریک ‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان» سخن گفت و افزود:«البته مواردی هم که جنبه غیر معاندانه داشتند نیز ارشاد شدند و با حفظ آرامش ان‌شاءالله این مسئله هم مدیریت خواهد شد.» وی از دستگیری و آزادی «دانش‌آموزان شوخ» و «ارشاد شدن آنها» نیزخبر داد.(۳۸)

‌روز ۱۴ اسفند، چند ساعت پیش از پیش پرده خوانی علی خامنه‌ای، بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگار و از گردانندگان پایگاه خبری قم نیوز، که پی‌گیر مسمومیت دخترا ن در ایران بود صادر شده بود. این دستگیری، نمایانگر و گواه اعمال حکومتی‌است که درهراس است مبادا که جنایت هولناک کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه دختران پی‌گیری شود. 

فاضله پورطباطبایی، خواهر سید علی پورطباطبایی روز یکشنبه به «شبکه شرق» گفته است «برادرم صبح امروز بازداشت شد اما ما تا این لحظه اطلاع نداریم که اتهامات او چیست، دلیل بازداشت چیست و کدام نهاد او را بازداشت کرده است.»(۳۹) علی‌پور طباطبایی خبرنگار ساکن قم در روزهای گذشته پیگیر مسمومیت‌های زنجیره‌ای در آموزشگاه‌‌های دختران در ایران بود. سایت «رجا نیوز» تریبون «تندروها» روز شنبه ۲۰ اسفند چند روز پس از دستگیری وی اعلام کرد که «علی پور طباطبایی» از گردانندگان سایت «قم نیوز» که در ابتدای ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر تیغ تهمت خود را به سمت قشر مذهبی گرفت و می‌خواست با عملیات فریب، بانیان اصلی این جنایت را در افکار عمومی مصون نگه‌دارد، توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد… نه یک خبرنگار بل‌که یک سرباز خبرنگار است.»(۴۰)

 تنها در یک هفته از روز ۲۸ شهریور تا ۷ مهر دهها خبرنگار زن ومرد که پی‌‌گیر جنایات‌ جاری بوده‌اند دستگیر و تا کنون زیر شکنجه‌‌های مرگبار قرار گرفته‌اند: نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، محل بازداشت: تهران، تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به جرم  پی‌گیری  قتل ژینا (مهسا) امینی،  اول مهر، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم میهن، وکیل وی در توییتی خبر داد که این روزنامه نگار که گزارشی در مورد مهسا امینی تهیه کرده بود یلدا معیری، خبرنگار، محل بازداشت: تهران خیابان حجاب، تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱،‌ مرضیه طلایی، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای در خبرگزاری موکریان، محل بازداشت: سقز۲۹، شهریور، بتول بلایی، خبرنگار، محل بازداشت: سیرجان، ۳۰ شهریور به همراه سمیرا علی نژاد- فاطمه رجبی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، بازداشت: تهران، ویدا ربانی، روزنامه نگار، محل بازداشت: پیرانشهر، اول مهر ۱۴۰۱، الناز محمدی، روزنامه نگار، همراه با الهه محمدی دستگیر شده است، مهرنوش طافیان روزنامه نگار و فعال مدنی، محل بازداشت: اهواز، تاریخ بازداشت: ۵ مهر۱۴۰۱، تا کنون دهها زن و مرد ربوده شده و زیر شکنجه قرار دارند. جرم همه اینان آن بود که «اسرار هویدا می‌کردند».

باشگاه خبرگزاری جوان وابسته به سپاه و کارگزار آدمکش رژیم، سلمان محمدی، دبیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه هدفمند و سیستماتیک بودن حمله شیمیایی را به زبان آوردند. این خبرگزاری، پیرامون قربانیان تروریسم شیمیایی دختران در  هرسین کرمانشاه که روز دوشنبه (۱۵ اسفند) در اثر انتشار بوی ماده ناشناخته دچار سرگیجه و حالت تهوع و سوزش گلو شده بودند نوشت:«مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن نهاد‌های امنیتی و انتظامی در قضیه مسمومیت دانش آموزان، از عموم خانواده‌ها و اولیای دانش آموزان تقاضا کرد ضمن حفظ آرامش، نسبت به اتفاقات اخیر و موج روانی شبکه‌های گسترده معاند در خصوص تعطیلی مدارس هوشیار باشند...»(۴۱) 

حکومت اسلامی برای رویارویی با خیزش جاری و سازمانیابی مقاومت و مداخله‌ و اقدام مستقیم مردم به مانور دیگری دست می‌زند: و به تشکیل «کمیته حقیقت‌‌یاب» و مداخله‌ی «حقوق بشر» ‌اسلامی صحنه‌پردازی می‌کند. سخنگو، محمد حسین آصفری، مسئول و سخنگوی این نهاد انحرافی عضو رسمی و از فرماندهان سپاه پاسداران استان مرکزی است. وی پیشینه‌ای از تروریسم و جنایت در رزومه‌ی خود دارد. از جمله: ماموریت تروریستی و  جنگ نیابتی در بالکان و سرکوب در بوسنی هرزگوین در دو سال ۱۳۷۴-۱۳۷۲ و  لبنان در سال ۱۳۶۸ و جانشین دبیر ستاد احیاء «امر به معروف» استان و فرماندار پشین اراک،‌تفرش ووو اکنون نماینده باند «اصولگرایان» رژیم در مجلس اسلامی است. جنگ شیمیایی را همین فرمانده جنگی هرزوگوین و حزب‌الله لبنان را مناسب می‌داند. بنا به گزارش این فرمانده سپاه تا روز یکشنبه ۲۱ اسفند: «براساس بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت حدود ۲۶ استان درگیر این مساله شده‌اند و در این بین بیشتر مسمومیت‌ها در بین دختران دانش آموزی که در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند،گزارش شده است.»(۴۲) محمدحسین آصفری، که از وی به عنوان فردی موجی و هیستریک باقیمانده از جنگ نام برده‌می‌شود،تمامی ادعاهای حکومت اسلامی مبنی بر کار فشرده برای پی‌گیری و بررسی و تحقیق را  بر باد می‌دهد و در گفت‌وگو با جام جم آنلاین اسلامی از تشکیل:«کارگروه ویژه‌ای از متخصصان و فوق متخصصان علوم آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تشکیل شده است تا نسبت به شناسایی سمی که در مدارس استفاده شده‌ اقدام کنند». انتخاب این عنصر امنیتی با پرونده‌ای سنگین از جنایت رئیس کمیته امنتی مجلس اسلامی و فرمانده حزب‌الله و عضو فراکسیون «رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی»،‌ افشاگر ماهیت و اهداف این کمیته است. «رهروان ولایت» همان «فداییان ولایت» از باند نواب صفوی قاتل احمد کسروی ووو هستند که خمینی و خلخالی از جمله پیروان وی بودند، و سال ۱۳۲۷ خود و اوباشان‌اش به مدرسه‌ای دخترانه در تهران حمله کرد و سال ۱۳۳۱ به دستور مصدق به همین جرم زندانی شد. پیروان وی اینک مسئولیت پی‌گیری جنایت علیه بشریت شده‌اند.این فدایی ولایت در نقش سخنگوی «کمیته حقیقت یاب بررسی مسمومیت‌ها» به گوشه‌ای از گستره‌ی جبهه عملیات شیمیایی پرداخت: «تا اواخر هفته گذشته حدود ۵۶۰۰ دانش آموز دچار مسمومیت‌ شده‌اند و مسمومیت‌ها‌ در حدود ۲۳۰مدرسه گزارش شده‌اند.» ‌وی درپاسخ به پرسش خبرنگار افزود:‌ «اینکه گفته می شود این حوادث در مدارس خاصی اتفاق می‌افتد که در آنها قبلا اعتراضاتی صورت گرفته، صحت ندارد و این حوادث در همه نوع مدرسه‌ای اتفاق افتاده است.» این نیز یک دروغ آشکار بود. همه می‌دانند که بیشتر اهداف  جنایت شیمیایی،‌ انتخابی بودند. انکارهای سران حکومت تبه‌کار، پنهان سازی‌ها آشکار می‌شوند. از جمله: «در پی تعطیلی مدارس نیستیم…تعطیلی مدارس آخرین گزینه است.» فرمانده عملیات حکومتی، در این مصاحبه ماهیت ماموریت خود را فاش می‌سازد و می‌افزاید که «کارگروه ویژه‌ای از متخصصان و فوق متخصصان علوم آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تشکیل شده است تا نسبت به شناسایی سمی که در مدارس استفاده شده‌ اقدام کنند.» در صورتیکه در کمتر از دو ساعت هر آزمایشگاه سم شناسی و متخصص سم شناسی در بیمارستانها و دانشگاه‌‌ها قادر به شناسی سم به کار برده شده می‌باشد. این فرمانده حزب‌الله و سرشاخه‌ی تروریسم حکومتی  درون و برون مرزی، در حالیکه مدعی است که متخصصان و فوق متخصصان مشغول شناسایی سم هستند،‌ فراموشکارانه همه بندها را به آب می‌دهد و می‌افزاید: «در برخی موارد‌ گاز خاصی منتشر شده و بعضا انتشار از طریق میوه‌های گندیده بوده است.» اگر حکومت اسلامی خود در کاربرد این جنایت نقش نداشت، برای رفع ابهام و تبرئه‌ی خویش از متخصصین سم شناسی سازمان بهداشت جهانی کمک می‌خواست تا دراین شرایط انزوای بین‌المللی، از خویش دفاع کند. حکومت اسلامی سرانجام پس  سه ماه، نمایش‌ سناریو سوخته و نخ نمایی را از آستین بیرون آورد و زیر شکنجه تنی چند را به اعتراف‌های اجباری با بازجوخبرنگاران شکنجه گر در برنامه‌‌‌های هشت وسی سیمای خویش  به «اعتراف» می‌کشاند تا اعتراف کنند که ساختمان پلاسکو در تهران، کلیسای نوتردام  پاریس و شهر پومپئی در ایتالیا را در روز ۹ یا ۲۴ اوت ۷۹ میلادی آنان به آتش کشیده‌اند. 

رهبر یک باندحکومتی و همدست آصفری، احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، وابسته به گروه مهدویون، روز ۱۳ اسفند تمامی اعتراف‌های حکومتیان را «غیرمسئولانه» خواند:«مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز واقعیت ندارد، دشمنان مسمومیت‌سازی و کشته‌سازی می‌کنند، تا یک نفر عطسه می‌کند، مسئولان باید پاسخ بدهند»(۴۳) 

وی «مسمومیت‌سازی و کشته‌سازی»  را کار دشمنان و در همان حال «یک عطسه» می‌نامد تنها یک جانی منکر جنایت خویش نشانه‌های بالینی و عوارض ناشی از کاربرد گازهای شیمیایی و مسمومیت هزاران هزار دختر در ایران را انکار می‌کند و عطسه می‌نامد. این نشانه‌‌ها همگی با سرگیجه، تپش قلب، کمردرد، سردرد، درد شدید قفسه سینه و افت شدید اکسیژن خون و اخلال در  پیوندهای عصبی که همراه با بی حسی بافت‌های حرکتی از جمله پاها  و دستها بوده‌اند، می‌توانند به مرگ قربانی بیانجامند. حکومت اسلامی با انحراف افکار عمومی از ترکیب گاز سمی مورد استفاده از  بارها از گاز ازت نام برد. درحالیکه تاثیرات گاز  N2 که گاز خنده آور نیزنامیده می‌شود و ۸۰٪ آتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد. هموار در دمو بازدمما همراه با اکسژن و  گازکربنیک موجود است، نمی‌تواند عامل این مسمومیت‌ها و اینگونه نشانه‌ها و عوارض بالینی باشد.  بیماری‌زایی گاز ازت تنها زمانی صورت می‌گیرد که مقدار گاز ازت به ۱۰۰٪ و در صورت فشار زیاد و نبود و یا کمبود اکسیژن به خفگی می‌انجامد. نشانه‌‌های مسمومیت‌های جاری و سراسری در ایران، درست با قربانیان اسلامیان طالبان به مدارس دخترانه در افغانستان در سالهای ۱۳۸۹ و ۹۵همانند هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) و پس از مسمومیت سریالی و صدها نفره‌ی دختران دانش‌آموز در افغانستان به نقل از مقامات سازمان جهانی بهداشت نوشته بود: با آزمایش نمونه‌های خون دانش‌اموزان مصدوم مشخص شده است که این دانش‌آموزان با ترکیبات ارگانوفسفر ها(OPs -organophosphorus compounds) مسموم شده‌اند.(۴۴) ارگانو فسفرها، گروهی از سم‌ها را تشکیل می‌دهند که از راه تنفس، چشم و پوست جذب و بسته به دوز آنها می‌توانند سبب مسمومیت‌های مختلف حتا مرگ شوند. این سم‌ها با دوزهای متفاوت در کشاورزی برای از بین بردن حشرات و آفات به کار برده می‌شود.

سال‌‌ها پیش طالبان، از ارگانوفسفورها علیه آموزشگاه‌های دختران در برخی شهرهای افغانستان استفاده کرد. ۳۱ اوت ۲۰۱۰، دکتر کارگر نوراوغلی، سخنگوی وقت وزارت بهداشت «جمهوری اسلامی افغانستان» ۱۲ سال پیش‌از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، در پی با حمله‌‌‌های پیاپی به مدارس دختران در افغانستان، سرانجام اعلام کرد: آزمایش خون دختران به دست سازمان جهانی بهداشت و وزارتخانه متبوع او نشان داده که گازهای ارگانوفسفات ــ با غلظت‌های پایین‌تر از سطح کشنده ــ عامل سمی بوده‌اند. در هفته پیش از آن، ۱۰ مدرسه دخترانه هدف حمله قرار گرفته بودند.»(۴۵) تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهند که استفاده  از این ماده ترکیبی در دفع آفات کشاورزی و غیری می تواند سرطانزا باشد.(۴۶)

با این تجربه‌ی طالبانی، پس از ۱۳ سال در ایران، پس از گذشت نزدیک به ۴ماه هجوم شیمیایی به سنگرهای مدارس، علی خامنه‌ای و فرماندهان زیر فرمان وی، زیر فشار خیزش خیابانی و تداوم جنبش انقلابی، تصمیم به عهده گرفتن امنیت مدارس‌از سوی کمیته‌های مقاومت مردمی، اعتراض عمومی جهانی،‌ ناچار به فرافکنی و تناض ‌گویی شده‌اند و از تشکیل «کمیته‌ حقیقت یاب» به شیوه حکومت اسلامی و نمونه‌های قتل‌‌های سیاسی، اسید پاشی، خودکشی‌سازی‌ها، شلیک دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافری اوکراین در ۱۸ دی ۱۳۹۸ وووو، برای  جلوگیری از کشف حقیقت سراسیمه شده‌اند.

در پی یک جمعبندی و ارزیابی از تروریسم شیمیایی باندها و ‌آتش بس نماز جمعه، به‌‌ادامه‌‌یابی جنایت شیمیایی فرمان ‌داده می‌شوذ. محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با تایید مسموم‌سازی شماری از دانش‌‌آموزان در یکی از روستاهای شهر دهدشت، گفت: «سیزده دانش آموز روستای لیرتلخک که روز شنبه ۲۰ اسفند ماه به علت استشمام بوی نامطبوع برای درمان به بیمارستان خمینی دهدشت» منتقل شدند.  ‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین فاش ساخت که در هفته‌ی گذشته «۲۸۰ دانش‌آموز در شهرستان‌های گچساران، دنا، کهگیلویه، بهمئی و بویراحمد پس از استشمام بوی نامطبوع به مراکز درمانی» منتقل شدند.(۴۷) در شهر دشتستان استان بوشهر نیز هجوم شیمیایی صورت گرفت و شماری از دانش‌‍آموزان دختر مدرسه «خدیجه کبری» با بروز همان نشانه‌های مسمومیت به بیمارستان‌ها منتقل شدند. این سنگرها برای چندمین بار بود که موردحمله شیمیایی قرار می‌گرفتند. مقاومت دختران شکوهمندانه ادامه داشت.

حمله شیمیایی به آموزشگاه‌های دختران دستکم پنج استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، کردستان در روز شنبه بیستم اسفند ماه، بیانگر گسترده‌تر شدن جبهه‌ی نبرد نیروی مرگ در برابر زن، زندگی، آزادی بود. … ادامه دارد

عباس منصوران

منابع و زیر نویس‌ها

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/12/15/2863468-۳۷

-۳۸https://twitter.com/i/status/1633106680983572480

http://www.ensafnews.com/402464/ -۳۹

-۴۰ https://www.rajanews.com/new/365526

https://www.isna.ir/news/1401121712791/ -۴۱

-۴۲https://37298787.khabarban.com

-۴۳https://www.khabaronline.ir/news/1738643

-۴۴http://www.nytimes.com/2010/09/01/world/asia/01gasattack.htm

-۴۵ https://www.radiozamaneh.com/755445

-۴۶ https://www.iarc.who.int/wp-content//uploads/2018/07/MonographVolume112-1.pdf

-۴۷https://yasouj.iribnews.ir/fa/news/3783983

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate