اعتصاب عمومی کارگری و زمینه‌‌های ضروری

حضور فعال کارگران و تهی‌دستان شهر و روستا و  ستمکشانی که دیگر نمی‌خواهند ستمبر بمانند در خیزش انقلابی، در همه جا پیداست. زنان و مردانی که در کف خیابان‌ها، در دانشگاه‌ها،‌ کوچه‌ها و محلات شهرها و  شعارهای شبانه که  فضای شهرها را بیدار و زنده و امیدوار می‌سازند نمایانگر یک برآمد انقلابی هستند. زنان، نوجوانان، جوانان، تجربه‌مندان و سالمندان در سراسر ایران از کردستان تا بلوچستان و سراسر جغرافیای ایران جان برکف که ایستادگی می‌کنند، کسانی هستند که  چون موج‌های سرکش بر دریایی خروشان برای زندگی و آزادی  و حقوق انسانی خود با اراده‌ای پولادین به ‌پاخاسته‌اند. می‌توان گفت که این به‌پاخاستگان،‌ دیگر نه برای اعتراض،‌ بلکه به اراده‌ی سرنگونی و نبرد علیه حکومت نظام. این ‌جنبش در برابر حاکمیتی برخاسته‌‌ که به ‌زور گلوله و شکنجه، منافع  اقتصادی و سیاسی و حکومتی خود و طبقه مسلط را تحمیل کرده و برآورده ساخته و مناسبات ضدانسانی سرمایه‌داری- استبدادی، هستی و زندگی جامعه را به‌غارت برده و به گروگان گرفته‌ است. بنابراین نیروهای پیش‌برنده‌ی این خیزش انقلابی، تمامی استثمار شوندگان و فرودستان‌ از جمله زنان که در درازای تاریخ بنا به قوانین و احکام حکومتی و مناسبات بهره‌کشی و سیستم مردسالارانه به بردگی‌ محکوم بوده‌اند هستند.

 شعارها و خواست‌های جان‌فدایان، اسیران،‌ زیرپیگردها، کمیته‌های محلات،‌ زنان،‌ دانش‌آموزان،‌ جوانان، طبقه‌ کارگر، دانشجویان همه و همه، نشان دهنده‌ی ‌مُهر طبقاتی کارگری و فرودستانی‌ هستند که برای پایان دهی به ستم‌های طبقاتی اراده کرده‌اند.  

بنابراین، اگر این جنبش انقلابی هنوز با اعتصاب عمومی و سراسری طبقه کارگر همراه نیست، نباید به ‌بی‌تفاوتی و یا غیبت کارگران در خیزش اعتلایی جاری ارزیابی شود. این خیزش سراسری، ‌بدون هیچ اما و اگری از آنجا صفت انقلابی به‌خود گرفته است که زمینه ساز اعتصاب عمومی و سراسری طبقاتی کارگران می‌باشد. کارگران زن و مرد،‌‌ با فرزندان دانش‌آموز و دانشجویان خود در سراسر ایران، شهرها و روستاها را دربرگرفته و در همه‌ی سنگرهای جنبش شرکت داشته‌ و نیروهای مادی  و بالنده‌ی انقلاب به شمار‌ می‌آیند. 

اعتصاب عمومی ‌مانند ابزار شروع انقلاب اجتماعی‌است که در بلوغ یک روند مبارزه اقتصادی-سیاسی روزمره طبقه کارگر به بالندگی می‌رسد. از آن‌جا که حکومت‌های سلطنتی و اسلامی، کارگران را از هرگونه حقوق سیاسی و سازمانی و اجتماعی محروم کرده بودند،‌ اندیشه‌ی اعتصاب عمومی، به‌سان نیرویی بالقوه، زنده و پرورانیده شده،‌ در ذهنیت طبقه کارگر جاری بوده است. سازمان‌ها و نهادهای مخفی و نیمه‌ مخفی کارگری و‌ هسته‌های کارگری-سوسیالیستی در بخش‌‌های تولیدی و خدماتی نفت و گاز و پتروشیمی، هفت تپه، فولاد اهواز، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، آموزگاران و فرهنگیان،‌ دانشجویان همبسته با طبقه ‌کارگر، بازنشستگان،‌ زنان و… همه و همه  به بلوغ سیاسی و سرعت بخشیدن به بالندگی و به‌ بار نشستن اعتصاب عمومی کارگری یاری می‌رسانند. این فرارسیدن، به اراده‌ی کسی نیست، ناگهانی،‌ مخفیانه و با فراخوان پنهانی و بنا به میل یک سازمان یا حزب سیاسی پاسخ نمی‌گوید و مصنوعا برپا نمی‌شود.

 اعتصاب عمومی کارگری، پدیده‌ ‌‌ای تاریخی و اجتماعی – طبقاتی است و به این معنا، دارای پتانسیل و دینامیسم طبقاتی طبقه‌ی خود بوده که آفرینندگی ارزش‌های تولیدی و مصرفی و خدماتی و درآمد کل جامعه‌ی را بردوش دارد. بنابراین بنا به دیالکتیک مادی تاریخ، دگرگونی و تغییراین مناسبات ضدانسانی و طبقاتی نیز به عهده‌ی طبقه‌ ارزش آفرین جامعه است. اعتصاب عمومی طبقه کارگر بنابراین،‌ واکنش سرشتی و ماهوی طبقاتی طبقه کارگر است و از همین روی ‌یک ضرورت،‌ یعنی پدیده‌ای گریزناپذیر به شمار می‌آید. 

به بیان انقلابی روزا لوکزامبورگ در بررسی انقلاب کارگری ۱۹۰۵ روسیه، در کتاب «اعتصاب توده‌ا‌ی، حزب سیاسی و اتحادیه‌های کارگری»: «اعتصاب توده‌ای کارگری… روش حرکت توده‌ی پرولتاریا است،‌ فرم پدیده‌ای مبارزه پرولتاریا در انقلاب است.»

عوامل و ضرورت ها

هیچ حکومتی در تاریخ حاکمیت سرمایه‌داری چه در کشورهای متروپل و چه کشورهای پیرامونی تاکنون نتوانسته از وقوع  اعتصاب‌های عمومی کارگری و دستکم انقلاب‌های سیاسی،‌جدا از پیروزمندی یا ناکام  بودگی آن‌ها جلوگیری کند. برخلاف پیش‌داوری‌های افرادی که شناختی از کارکرد مادی مبارزه طبقاتی ندارند، بنا به درک و شناخت علمی از مبارزه طبقاتی، اعتصاب عمومی کارگری، به عوامل و شرایطی بستگی دارد که در مرحله‌ی ویژه‌ای از مبارزه طبقاتی، از سوخت و ساز آن شرایط  و بیرون زایی «غریزه‌‌ی» انقلابی کارگران بیرون می‌تراود. براین مبنا، اعتصاب عمومی، مانند انقلاب و زمینه‌های انقلاب، از روند دیالکتیکی مبارزه طبقاتی زایش می‌یابد. بیداری و آگاهی طبقاتی به سرعت با خواسته‌‌های اقتصادی و روزمره به ‌فهم و آگاهی طبقاتی سیاسی همانند درخشش آفتاب بیدار می‌شود. حلقه‌ی زنجیرها به بیانِ گل سرخ انقلاب شورایی (روزا لوگزامبورگ) به صدا در می‌آیند و زخم‌های کهنه سر باز می‌کنند. این بیداری به کمک بیانیه و فرمان، به بار نمی‌نشیند،‌ بلکه در مبارزه‌ی زنده و اقدام عملی و مستقیم خود طبقه در برابر حکومت و طبقه حاکم به دست می‌آید. آموزش سیاسی، آگاهی طبقاتی و‌ سازمانیابی در این فرایند به دست می‌آید. سرنگونی و پایان دهی به استبداد سرمایه و حاکمیت سرمایه  به دست چنین طبقه و با چنین ویژگی و سلاحی انجام می‌پذیرد. جز چنین بینشی، اپوزیسیون بورژوایی در کمین نشسته،‌ ثمره‌ی جنبش انقلابی را در برابر چشمان حیرت‌زده‌ی  توده‌‌ها و طبقه کارگر به پاخاسته می رباید.

مهمترین عناصر و عوامل ضروری اعتصاب  عمومی 

  1. اعتراض عمومی توده ای فراگیر و ادامه‌دار،
  2. برخورداری از هسته‌‌های رهبری و سازمانده
  3. صندوق مالی اعتصاب و خودیاری
  4. برخورداری از افق روشن و انگیزه‌‌ی اعتصاب و تداوم آن.

 مهمترین و جان‌‌بخش‌ترین عنصر و ضامن پیروزی اعتصاب عمومی کارگری، به دست گرفتن ‌رهبری سیاسی و افق طبقاتی آن در وضعیت انقلابی آن است.

در جنبش  انقلابی مهرماه جاری تا کنون که به نام ژینا فوران یافت، نزدیک به ۱۰۰ شبانه روز، کارگران به همراه به پاخاسته‌گان، در فریادهای شبانه تا صبح در خیابان‌ها،‌ محلات، خانه‌ها و سرپناها، و روزها در این جنبش تاریخی و سرنوشت ساز، در همه تظاهرات و اعتصاب‌‌ها به علاوه در سه روز اخیر همبستگی با توده‌‌های زیر ستم کردستان، علیه حکومت نظامی و حمله نظامی داعشی به کردستان،‌ شجاعانه پیشگام شدند. در همبستگی با کردستان به پاخاسته و سرافراز، کارگران به صورت طبقاتی به ‌میدان آ‌مدند تا همراه با درخواست‌های طبقاتی خود اعتصاب کارگری را به خیزش سراسری پیوند دهند.

مروری بریک هفته اخیر اعتصاب کارگری

مروری گذرا به گوشه‌ای از اعتصاب‌های گزارش شده‌ی طبقه کارگر در ۸ روزه‌ی اخیر،‌ بیانگر پیوند و حضور و همبستگی طبقه کارگر و تهی‌دستان در جنبش انقلابی جاری می‌باشد:

۲۸ آبانماه

مجتمع عظیم  صنعتی کروز – روز شنبه ۲۸ آبان۱۹ نوامبر، اعتصاب کارکنان سایت ۳ گروه  مجتمع عظیم  صنعتی کروز آغاز شد. صنایع تولیدی کروز که بزرگترین شرکت قطعه‌سازی در صنایع خودرو و نیز ماشین‌سازی به شمار می‌آید،‌ بزرگترین تامین کننده قطعات خودروسازی‌ها از جمله ایران خودرو و سایپا به شمار می‌آید و بیش از ۱۲۰۰۰ کارگر که نزدیک به ۷۰درصد کارگران آن را زنان کارگر تشکیل می‌دهند، در این مجموعه مشغول به کار هستند.

شنبه ۲۸ آبان‌

 کارگران کارخانه داروگر تهران، دست به اعتراض زدند.  در این روز، کارگران شیفت دو کارخانه ایران تایر نیز برای بار دوم در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و همراهی با خیزش انقلابی دست از کار کشیدند.

۲۹ آبان- ایلیا رضایی، کودک کار ۱۴ ساله‌ی محلات اراک،‌ که روز ۲۹ آبان، هنگام برگشتن از سر کار در یک دوچرخه سازی در شهر محلات در استان مرکزی به خانه بازمی گشت، هدف شلیک قررا گرفت و از پهلو پا به شدت زخمی شد. سرکوبگران  او را به داخل  خودرو کشانیدند و با شوکر برقی شکنجه و ساعت‌‌ها از انتقال  وی به بیمارستان جلوگیری‌ کردند. او در حاکیه از سوی خیزشگران  محافظت می‌شد و به پهلو روی تخت، ‌به سختی سخن می‌گفت گزارش داد: با اینکه به او شلیک کرده و زخمی بود، اما نیروهای سرکوبگر با شوکر او را درون خودرو و در مقر سپاه  شکنجه  کردند.

سی آبان ماه 

 کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج– کارگران  دربخش‌های مختلف همراه با همبستگی با جنبش انقلابی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام اعتصاب کردند. در این بیاینه متاسفانه به‌سبب بی‌تجربگی، چند بی دقتی در فرموله کردن درخواست‌ها و ناهمخوان با مفهوم همبستگی طبقاتی طبقه کارگر دیده می‌شوند. 

کارگران در بیانیه‌ی خود از جمله اعلام کردند که: ما کارگران، با بیشترین آمادگی در محل کار به تولید برق و نیاز مردم اهتمام ورزیده ایم. متاسفانه سیاست های ناصحیح نهادهای امنیتی موجب استقرار نیروهای نظامی و شبه نظامی در داخل نیروگاه و فراهم کردن فضایی امنیتی, ایجاد مزاحمت و تشویش برای کارکردن و نیز ایجاد شبهه و حساسیت برای روستاهای قلیان و ننله در همجواری نیروگاه شده است.  

ما اعتقاد داریم نیروگاه سنندج و هر مرکز تولیدی به مثابه بخشی از ثروت مردم نیازی به حضور نیروهای غیرهمکار ندارد و تامین امنیت محل کار به عهده خود کارگران آن محل کار و مردم همجوار است. 

ما کارگران ضمن اعلام لزوم خروج سریع نیروهای امنیتی از نیروگاه و عادی سازی وضعیت به مدیر نیروگاه و نهادی امنیتی هشدار می دهیم نتایج زیانبار سیاست های امنیتی متوجه آنها خواهد بود.»

جمعی از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

اول آذر ماه، در همین روز، در پی  موج اعتصاب و اعتراض‌های با شکوه سراسری  به اعتصاب‌های کارگری، کارگران پتروشیمی مسجدسلیمان، شرکت بهمن موتور و رانندگان پایانه اکبرآباد تهران دست از کار کشیدند و تحصن کردند.

رانندگان باربری- گزارش‌ها و ویدیوهایی منتشره در روز سه‌شنبه اول آذرماه از اعتصاب و اعتراض رانندگان و کارکنان پایانه باربری اکبرآباد- اسلام شهر در استان تهران، خبر می‌دهند. ماموران سرکوب یگان‌ویژه به این پایانه هجوم آوردند تا کارگران را به کاربازگردانند اما با مقاومت دلیرانه کارگران روبرو شدند. 

کارگران پتروشیمی مسجدسلیمان – در این روز نیز به اعتصاب و اعتراض برخاستند. 

رانندگان کامیون و باربری – روز سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱، رانندگان باربری اکبر آباد تهران (نسیم شهر-در کنار اسلامی شهر) دست به اعتصاب و راهپیماپی زدند. کارگران راننده در پشتیبانی از خیزش سراسری شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. نسیم شهر در جنوب تهران قرار دارد و مرکز بخش بوستان شهرستان بهارستان به‌شمار می‌آید و  افزون بر دویست هزار جمعیت دارد و صنایع و کارخانجات بسیاری در این جنوب شهر تهران  برپا شده‌اند.

اعتصاب و اجتماع کارگران بهمن موتور کرج

بهمن موتورز کرج– روز ۱ آ‌ذرماه، کارگران بهمن موتور کرج، برای بار دوم دست به اعتراض و اعتصاب زدند. 

کارگران هفت تپه – با بیانیه‌ای از اعتصاب قطعه ساز و خودروساز در مجموعه بهمن موتور و قطعه سازی ها حمایت کردند. اسماعیل بخشی،‌ کارگر آگاه و پیشتاز  اخراجی از مجتمع نیشکر هفت تپه،‌ در تویتی، در همبستگی به خیزش سراسری، لشگرکشی به کردستان برای سرکوب خیزش‌گران را  محکوم کرد:  اسماعیل بخشی در تویتر خود اعلام کرد که «در کردستان دیگر واژه «سرکوب» هیچ محلی از اعراب ندارد، ‌رسما علیه مردم اعلام 

جنگ کردن فقط مانده موشک باران‌شان کنند، مردمی که هیچ‌ سلاحی جز فریادشان ندارد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان- در این روز، شورا  از روز اتحاد جنبش انقلابی  و سراسری پشتیبانی کرد. فراخوان سه روز اعتصاب عمومی فرهنگیان و دانش‌آموزان سراسر ایران در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذر،‌ همراهی و پشتیبانی جنبش کارگری معلمان به عنوان بخش عظیمی از طبقه کارگر با پاسخی شکوهمند روبرو شد.

 

چهارشنبه ۲ آذر

بهمن دیزل قزوین الوند – اعتراض و اعتصاب کارگران بهمن دیزل قزوین الوند، کارگران شرکت «بهمن دیزل» قزوین از روز ۲آذر، به کارگران اعتصابی مرتبط صنعت خودروسازی پیوستند. بهمن دیزل از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ «گروه صنعتی بهمن»است.

آتش نشانی مشهد -اعتصاب و اعتراض کارگران سازمان آتش نشانی مشهد،

مجتمع صنایع آلومینیم جنوب (سالکو)- اعتصاب کارگران مجتمع صنایع آلومینیم جنوب (سالکو) در لامرد در فارس، 

مجتمع پتروشیمی- ادامه‌ی اعتصاب کاران قراردادی و شرکتی شاغل در مجتمع پتروشیمی همچنان ادامه دارد.

سوم آ‌ذرماه پنجشنبه

ماشین سازی قزوین- اعتصاب کارکنان شرکت ماشین سازی نیرو محرکه در قزوین.

قطعه‌سازی کروز – اعتصاب کارگران شرکت قطعه‌سازی کروز در تهران همچنان ادامه دارد. کارگران شرکت کروز در ادامه‌ی اعتصاب و اعتراض‌های دو روز گذشته، به اعتصاب و اعتراض ادامه دادند، و چرخ تولید سود و سرمایه را از چرخش بازداشتند. بیش از ۷۰ درصد کارگران این مجتمع را زنان تشکیل می‌دهند.

سوم آذرماه،‌  فرودستان  جنوب تهران– خیزشگران انقلابی در همبستگی با جنبش، در فلکه سوم تهرانپارس شعار می‌دهند: «این دیگه اعتراض نیست، صدای انقلابه» ، «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران». پاخاسته‌گان شجاع نازی آباد با بستن خیابان‌ها  و کوچه‌های نازی‌آباد تهران،‌ برای چندمین برآمد و فوران‌های شبانه، سرکوبگران را فراری دادند.

پنجشنبه ۳ آذر‌

خیزشگران انقلابی،‌ در فردیس کرج ،‌ شبانه و شجاعانه با راندن  نیروهای سرکوب، پایگاه بسیج را در آتش خشم خود علیه نظام اسلامی سرمایه به آتش کشیدند.

جمعه ۴ آذر

شرکت زرنام هشتگرد – کارگران شرکت زرنام هشتگرد در استان البرز دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. 

دانش‌آموزان دختر و زحمتکشان روستای رامشه – جمعه ۴ آذر روستای رامشه از توابع شهرستان جرقویه علیا در استان اصفهان با بیش‌از چهارهزار تن جمعیت در۱۷۰کیلومتری اصفهان، در ۸۰ کیلومتری جنوب مرکز شهرستان شهرضا و ورزنه‌ی سمیرم،‌ نمونه‌ای از دهها مورد خیزش تهی‌دستان روستایی در ایران و پیوستن به خیزش انقلابی‌است. دختران دانش آموز این روستا، هنگام خروج از مدرسه، مقنعه اجباری از سر بر می‌دارند و با خروش  زن،‌ زندگی، ‌آزادی و علیه حکومت اسلامی به خیابان آمدند سرکوبگران حمله کردند،‌ برخی از دختران مجروح و دستگیر شدند، زحمتکشان روستا به پاخاستند،‌ به خانه‌‌ی سردسته  یکی از مزدوران هجوم بردند او را دستگیر کرده و از روستا بیرون می‌رانند،‌ سپس کلانتری را به محاصره درآوردند،‌ از مزدوران خواستند که دختران اسیر را آزاد کنند، فرمانده کلانتری به زبونی تسلیم طلبانه می‌گوید،‌ هیچ بازداشتی در اختیاراو نیست و می‌خواهد که برای اطمینان، کلانتری را بازرسی کنند، یگان‌ویژه اصفهان را مسئول می‌شمارد. یگان‌ویژه اصفهان را سرانجام ناچار به آزادی تمامی دختران بازداشت شده می‌سازند. در پی این شکست و خواری،‌حکومت اسلامی روز ۵ آذر به بهانه‌ی هفته بسیج، در تلاش به تقویت  روحیه‌ درهم‌شکسته شده‌ نیروهای سرکوب خود،‌ بالاترین فرماندهان خود را به میدان آورد و بسیجیان درهم شکسته‌ی‌خود به سرکردگیهاشمی پور فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان، فاطمی فرمانده ناحیه بسیج جرقویه، ریاحی فرماندار جرقویه، اسماعیل زاده شهردار محمدآباد و شورای اسلامی شهر محمدآباد و مسئولین شهرستان جرقویه  وووو گرد آورد تا به سرود فرماندهی درمانده در قبرستان شهر محمدآباد  .‌

شرکت صنعتی تولیدی مرتب – شنبه ۵ آذر 

کارگران این شرکت صنعتی،‌ در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه معوقات مزدی چندمین بار .دست به اعتصاب زدند

فولاد تکنیک (فولاد ابویی) – در پی کشته شدن کارگران این شرکت، میثم اسماعیلی و داریوش عرب زاده و سوختگی جسمی ۷۰ درصدی موسی یزدان پرست در فولاد تکنیک (فولاد ابویی) در روز جمعه ۴ آذر در مجتمع فولاد بافق به علت نشت گاز و انفجار لوله گاز، کارگران جوشکار و تمامی۴۰۰۰ کارگرخط های تولید و راننده  در روز شنبه ۵ آذرماه دست از کار کشیدند. 

شرکت ذوب‌آهن اصفهان- شنبه پنجم آذرماه 

کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ‌بار دیگر در ادامه خواست‌ها و اعتراض‌ها و اعتصاب‌های هفته‌ گذشته،در شیفت صبح  نشبه پنج آذر، تمامی بخش‌ها  دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت راهپیمایی کرد‌ند.و با سر دادن شعار «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن» شعار حمایت،‌ حمایت به اعتصاب‌های کارگری پیوستند.

ذوب‌آهن اصفهان یک شرکت مادر به شمار آمده و با بیش از چهار هزار کارگر، تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل نیز می‌باشد.

شرکت سرما آفرین – شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱ کارگران کارگران شرکت سرماآفرین شهر صنعتی البرز هم در الوند با دست کشیدن از کار، به اعتصابات سراسری پیوستند و در محوطه کارخانه دست به  اعتراض  زده  و همایش کردند. این شرکت نزدیک به ۵۰ سال پیش برپا شده و به ساخت کولر،‌ تهویه و.. می‌پردازد و در دست حکومتیان است. بنا به گزارش سایت این شرکت، «برخی از پروژه های انجام شده در سالهای اخیر: عمده پروژه های مربوط به نیروی هوائی، دریایی، عمده پروژه های مربوط به نفت و گاز پتروشیمی، وزارت مسکن وشهرسازی (مجری طرحهای بیمارستانی، شیلات، صداو سیما، مجلس شورای اسلامی, نهاد ریاست جمهوری, دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سرمایه گذاری مسکن، مدیریت و طرح و اجرای خانه سازی، آستان قدس رضوی و …»

سپیده‌ قلیان- اداره کل زندان‌های استان بوشهر برای سپیده قلیان فعال کارگری زندانی ازهفت تپه، در زندان اوین برای درهم شکستن این زن اسیر شجاع، پرونده جدید‌ی گشوده و به وسیله‌ی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۳ تهران به صورت تلفنی تفهیم اتهام شد. بر اساس ابلاغیه‌ای ۲۵ آبان‌ماه ١۴٠١، صادره از سوی شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۳ تهران، سپیده قلیان متهم به “نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و مامورین و انتشار تهمت، افترا و الفاظ رکیک با نسبت‌های توهین‌آمیز” شده است. سپیده،‌همچنان از دیدار با مادر و پدر و برادر محرم شده و به شدت زیر فشار و شکنجه قرار دارد.

کارگران ذوب‌آهن اصفهان

شنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان شاغل در شیفت صبح تمامی بخش‌ها در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مدیران و کارگزاران سرمایه،‌بار دیگر دست به اعتصاب زده و در شرکت همایش کرده‌اند.

رانندگان کامیون –در روزهای گذشته فراخوانی عمومی را برای آغاز اعتصابی ۱۰ روزه از پنجم آذر ماه منتشر کردند.

کارگران کارخانه سیف‌خودرو

کارگران این شرکت تولیدی، با دست کشیدن از کار، اعتصاب کردند. کارگران سیف‌خودرو، پیش از این و از روز ۲۸ آبان‌، در اعتراض به ماه‌ها معوق ماندن و پرداخت نشدن دستمزد هایخود، دست از کار کشیده بودند.

کارخانه لوازم خانگی پارس قزوین – کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس قزوین با دست کشیدن از کار به موج اعتصاب‌ها پیوستند.

ویژگی این اعتصاب‌های کارگری

  1. همزمانی، موازی بودگی و ابراز همبستگی با جنبش انقلابی توده‌ای،
  2. در برگیری رشته‌های تولیدی -صنعتی و سنگین در قطب‌های صنعتی ایران،
  3. همزمانی اعتصاب‌‌ها و پیام‌های همبستگی و پیوند‌ آنها با دیگر بخش‌ها،‌
  4. در برگیری توده‌‌های کارگری و نه تنها کارگران پیشرو،
  5. شعارها،‌ همایش و راهپیمایی تا خیابان، با لباس کار به‌سان پرچم طبقه‌کارگر.

اعتصاب‌های کارگری، در فرم‌های گوناگون به‌علاوه شکل‌های بالا، بلکه‌ به صورت کم کاری،‌اعتصاب در محل کار،‌ کندکاری، اخلال در تولید و روند تولید و چرخه‌های سرمایه، ذهنیت اعتصاب سراسری-طبقاتی را پرتوان تر و آماده‌تر می‌سازند. رشته‌ اعتصاب‌های فراگیر، یکی در پی‌ دیگری در راهند و موج‌گونه به هم می‌پیوندند. ندای پیوند خیزش خیابانی با اعتصاب سراسر کارگری،‌ و اعتصاب و اعتراض  اجتماعی،‌ واقعیتی است که نوید بخش  و ضامن پیروزی است. 

گارگران  قطعه سازی کروز

۶ آذرماه-۲۷ نوامبر۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate