بزرگداشت سومین سالگرد اعتصاب باشکوه سه ماهه‌‌ی‌تابستان ۱۳۹۹ در مجتمع نیشکر هفت‌تپه

با تقدیم و درود بر شوراگرایان مجمع نمایندگان، فعالین کارگری و کارگران پرشور و مبارز مجتمع نیشکر هفت تپه

در هفتادمین روز اعتصاب بود که دولتی‌ها اعتصاب را پایان یافته و نامسئولانه کانالی آنرا تعلیق ‌یافته اعلام کردند.

برای انحراف اعتصاب و اخلال، سردمداران اجرایی منافع سرمایه‌داران، دانشجویان بسیجی را زیر نام دانشجویان «عدالت خواه» ‌به همراه همقطاران طلبه از حوزه‌ها و پادگان‌ها به هفت تپه فرستادند تا جلو دوربین‌ها و رسانه‌ها وانمود کنند که برای پشتیبانی از کارگران آمده‌اند!‌ اما ماهیت و اهداف این عوامل رسواتر از آن بود که پنهان بمانند. اینان بی‌درنگ افشا و سرافکنده دور شدند.
هفتاد دو روز از اعتصاب گذشته بود که در روز دوم شهریور سال ۱۳۹۹ اعضای کمیسیون اصل نود مجلس به ریاست سید نظام‌الدین موسوی وهئیت اعزامی از دیوان محاسبات کل کشور، چند نماینده مجلس و پاسداربسیجی‌ها و چند دانشجوی بسیجی «عدالت خواه» و خبرگزاری‌هایی که همیشه آماده برای خفه کردن صدای کارگران به هفت تپه آمدند. این کارگزاران سرمایه، سراسیمه اعلام کردند اعتصاب بعد از وعده‌های نمایندگان مجلس شکسته شد، پایان یافت و … این خبر دروغ بود. 

خبر تعلیق اعتصاب از سوی عناصری غیر مسئول در کانال سندیکایی که وجود نداشت، در داخل و خارج کشور نیز رسانه ای شد. ایلنا ارگان خبری خانه کارگر این خبر را پررنگ کرده بود. و از پایان یابی اعتصاب در هفتادمین روز خبر داد. عناصری زیر نام کانال سندیکای هفت تپه از تعلیق نوشت. کانال مستقل کارگران و نمایندگان و فعالین کارگری، این خبر را تکذیب کردند. اعتصاب ادامه داشت. اما خبر پایان یابی از سوی خبرگزاری خانه‌کارگر اشغال شده و تعلیق از سوی گردانند‌گان سایت سندیکایی که سالها بود دیگر جز یک نام وجود خارجی نداشت، اعتصاب شکنی آشکار به شمار می‌آمد و در ناتوان سازی اعتصاب نقش داشت. این اعتصاب شکنی، واکنش کارگران اعتصابی در خیابان را در برابر داشت. هیچکس نمی‌پذیرد که در شرایطی‌که کارگران نباید به خانه بروند و باید بمانند و قدرت خود را در زمان گفتگو چانه‌زنی در میدان نشان دهند تا نمایندگان مجلس و شورای اسلامی کار و عناصر امنیتی عقب رانده شوند، با به خانه فرستادن کارگران اعتصابی و درغیاب کارگران معترض، اعتصاب را در هم بشکنند. نماینده مجلس از اهواز با اشاره به پایان اعتصاب ۷۰ روزه کارگران نیشکر هفت تپه از استقرار نمایندگان دیوان محاسبات و رایزنی با قوه قضاییه برای خلع ید مدیر این شرکت خبر داد.

کارگران اعلام کردند که اعتصاب ادامه دارد. اسماعیل بخشی، در بازداشت خانگی ناچار شد تا برای خنثی کردن تعلیق و پایان یافتن و یا تعلیق اعتصاب را شایعه اعلام کند. بیانیه کارگران در کانال تلگرامی مستقل هفته تپه اعلام کرد: «در ادامه صحبت‌هایی تکراری چند نماینده مجلس و تعدادی دانشجوی عدالت خواه!! وچند بسیجی و خبرگزاری‌هایی که همیشه آماده برای قیچی کردن صدای حق طلبی کارگران هستند، با خوشحالی تمام و پس از حضور اعضای کمیسیون اصل نود مجلس در میان تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه در هفتادمین روز اعتصاب، سراسیمه اعلام کردند اعتصاب بعد از وعده‌های نمایندگان مجلس تمام شد، پایان یافت. این خبر کذب را ما با تکذیبیه علنی به اطلاع عموم رساندیم.» و افزودند: «کارگران هفت تپه برای دوماه حقوق اعتصاب نکرده‌اند؛ برای چهار ماه حقوق هم اعتصاب نکرده‌اند. خواسته ما خیلی مشخص است:


خلع ید فوری بخش خصوصی و دولتی کردن شرکت با نظارت کامل کارگران و یا واگذاری صد در صد مالکیت شرکت به کارگران هفت تپه، بازگشت به کار اخراجی‌ها و پرداخت فوری تمام مطالبات معوقه و محاکمه تمام همدستان دولتی و حکومتی اسدبیگی-رستمی.

در حالی که اعتصاب و همایش اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در خوزستان به روز هفتادم خود رسیده، بود، کارگران کارخانه آی‌تی‌آی شیراز، کارگران راه‌آهن تراورس ناحیه ورامین، کامیون‌داران فیروزکوه و معلمان قراردادی بازماندگان طرح مهر آفرین نیز به جمع معترضان ایران پیوستند.

به همین اعتبار:

خبرهای اعتصاب کارگری در هفت تپه‌ از کانال معتبر رسمی «هفت تپه کانال مستقل» اعتبار می‌گرفت. خبر «پایان یافتن اعتصاب‌ها» و یا تعلیق،‌ نا معتبر و از روی بی مسئولیتی و دلبخواهی فردی بود. همه می‌دانند که شنبه و یک شنبه تاسوعا و عاشورا  و اگر حضور همه روزه‌ای در میان نیست به همین سبب بود. خود کارگران از طریق کانال رسمی مستقل هفت تپه، ‌خبرها را منتقل می‌کنند.  کارگران در هفت تپه -کانال مستقل، بی آنکه از کانال تلگرامی سندیکا نامی ببرند ، به اعتصاب شکنان و کارشکنان هشدار دادند که در این شرایط و دو روز تعطیلی سوء استفاده نشود.

کارگران  در واکنش به دامن زدن غیرمسئولانه  تعلیق اعتصاب از  سوی یکی از نمایندگان بازنشسته و سالها دور از هفت تپه، و سندیکای باز نشسته، به شایعه لغو اعتصاب اعتراض کردند:

«در این دو روز شنبه یکشنبه یعنی تاسوعا -عاشورا امکان تجمع اختصاصی و نگه داشتن بنر نیست، از صبح دوشنبه شروع میشه. مقابل فرمانداری… مخصوصا این سه روز از دوشنبه تا چهارشنبه خیلی اهمیت داره که تا به چهارشنبه برسه و جلسه مجلس باشه…این چند روز باید همت کرد. دیگه مساله فقط غیرنیشکری و فنی و بقیه اخراجیا نیست، مساله همه ما است. فقط مساله قرارداد دفع آفات نیست… مساله مشترک همه کارگران هفت تپه است… یک بار برای همیشه باید از شر این عوضی‌ها راحت بشیم. خدمت بهاری و اون سرپرستایی که بچه ها رو تهدید و اذیت کردن هم میرسیم. هیچ شک نکنید. »

علیرغم تلاش‌های اعتصاب شکنانه‌ی ایلنا، ارگان تبلیغی و سرمایه‌داری وحکومت اسلامی و مرکز خبرگزاری خانه کارگر و مرکز شوراهای اسلامی کار و نیز اعلام تعلیق اعتصاب د ر روز هفتادم از سوی افرادی غیرمسئول و فرصت طلبانه‌ای که در حساس‌ترین شرایط اعتصاب و همایش و رویارویی با نمایندگان مجلس اسلامی، از روز هفتادم، به بعد اعتصاب و همایش در برابر فرمانداری شوش هرچند نه  با حضور پرشمار روزهای پیش ادامه یافت. اخلال و اعلام تعلیق به ویژه در ادامه اعتصاب، تخریب‌گر بود.  

روز هفتاد و هشتم اعتصاب و همایش خیابانی 

نمایندگان مجلس در روز هفتادم اعتصاب به شوش سفرکردند و در میان اعتصابگران در مقابل فرمانداری از کارگران هفت تپه، پانزده روز مهلت خواستند که اعتصاب تعلیق شود و آنها خصوصی سازی را لغو می‌کنند. این یک وقت کشی و فریب بود. در آن روز هیچ رای گیری انجام نگرفت و هیچ تصمیم جمعی مبنی بر تعلیق اعتصاب به میان نیامد. از همین روی، روز بعد یعنی روز هفتاد و یکم اعتصاب، باز هم کارگران در برابر فرمانداری همایش داشتند، اما شمار شرکت کنندگان کاهش یافته بود. اوج کرونا بود و داغی هوای تابستان و خرما پز … اعتصاب تا ۹۰ روز ادامه یافت… این بزرگترین و باشکوهترین اعتصاب کارگری در درازای عمر ننگین حکومت اسلامی بود.

عباس منصوران

ششم شهریور ماه ۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate