جنبش آموزگاران و فرهنگیان و دانش آموزان، یک برآمد صنفی صِرف نیست

روز شنبه نهم بهمن ماه همانگونه که انتظار می رفت، دانش آموزان و آموزگاران و فرهنگیان بیش از دویست شهر و ناحیه با حضور دهها هزار نفر ه خود در سراسر ایران، اعتصاب  خود را برپا کردند که در روزهای یکشنبه و دوشنبه حضور میدانی خود را کوبنده تر از همیشه پی می گیرند. این خیزش، با پیوستن پرستاران و بهورزان، این کارگران جبهه ی نخست در برابر هجوم مرگ آور کرونا و ستمگری های حکومت اسلامی اعتصاب و همایش در خیابان ها رنگ و خروشی دیگر گرفت.

این همایش سراسری، در پیوستار همایش های اعتراضی و اعتصاب های کارگری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و هفت تپه و دیگر بخش های تولیدس و صنعتی و خدماتی و نیز حضور پرهزینه ی تا پای جان و مسئولانه و پی گیرا نه ی آموزگاران و دیگر همکاران فرهنگی، این کارگران صنعت دانش  به این گستره و اوج خود رسیده است. 

آموزگاران، در این این همایش باشکوه همانند همیشه، خواستار رفع تبعیض، پایان بی‌عدالتی، افزایش حقوق، آزادی  آموزگاران و فرهنگیان در بند، آموزش رایگان دانش‌آموزان، مخالفت با روند کنونی خصوصی‌سازی حوزه آموزش، همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرای قانون رتبه‌بندی مشاغل شدند. آشکار است که برآورده شدن این خواست ها، از حکومت اسلامی سرمایه که باندهای دلال و بزه کار و انگل دست در دست هم سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه آنرا تشکیل می دهند، توهمی بیش نیست. امروزه کمتر کسی است که پس از گذشت ۴۳ کوچکترین توهمی نسبت به ماهیت ضد انسانی حکومتگران داشته باشد.

جنبش آموزگاران و فرهنگیان و دانش آموزان، یک برآمد صنفی صِرف نیست. این جنبش، برآمد و ماهیت طبقاتی است، برای زندگی، علیه مرگ، علیه بیدادگری های مناسبات سرمایه داری و سرمایه داران و حکومت نکبت بار آنها. خواست آموزش رایگان، خواست برابری و عدالت به معنای واقعی در ماهیت خود نفی حکومت و مناسباتی است که مشروعیت و بقای خود بر ستم و استثمار و تبه کاری بنا نهاده اند، خواست رفع تبعیض، همسان سازی بازنشسته گان و مخالفت با خصوصی سازی آموزش، مخالفت با کل مناسبات و حاکمیت سرمایه داری است. این ها همه، خواست و مطالبات اجتماعی تمامی زحمتکشان و فرودستان و کارگران هستند که با فریادهای کارگران بخش صنعت و خدمات در سراسر ایران، همه روزه اوج می گیرند.

از همین روی، شورای نگهبان قانون اساسی سرمایه در ایران، لایحه رتبه‌بندی معلمان را با گذشت بیش از ده سال «جهت رفع ابهامات» که مهم‌ترین آن بار مالی لایحه عنوان شده است، به مجلس شورای اسلامی بر می گرداند. خبرگزاری فارس وابسته به باند سپاه سرمایه، روز چهارشنبه ۲۹ دی اعتراف کرد که «یکی از ایرادات اصلی شورای نگهبان به ماده ۵ لایحه رتبه‌بندی معلمان و بحث افزایش بار مالی آن است که با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر تشخیص داده شده است.»

مجلس اسلامی سرمایه، با تجمع هم قطاران تبه کار حکومتی خویش در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر صندلی های جنایت، فرمان مرگ و کشتار جمعی از هستی ساقط شد گان و به گرسنگی کشانیده شدگان را تصویب می کنند.

جنبش های همه ی بخش های جامعه: کارگری، زنان و دانش آموزان و دانشجویان، پرستاران و کمک پرستاران و تمامی کارکنان زحمتکش بخش بهداشت، فرهنگ، و کشاورزان تهی دست، دادخواهان و مادران جانباخته گان و خاوران، کولبران، در کردستان و بلوچستان، بانشسته گان و آسیب دیدگان جنگ ارتجاعی ایران و عراق و تمامی حکومت شوندگان زیر ستم، در پیوند و خیزش سراسری است که می توانند با سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی، نخستین  نیرو و ابزار حاکمیت مناسبات مرگبار و ستمبار حاکم را از ریشه برافکنند.

عباس منصوران

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate