اخباروگزارش های کارگری ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– به یاد مریم زلکی

– جمعه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره لاوان

– اعتصاب کارگران پتروشیمی صدف دراعتراض به عدم افزایش ۳۵ درصدی حقوق

– گزارشی از مراسم روز جهانی کارگر در بند ۴ زندان اوین و برگزاری نمایشگاه لکه های سفید

– دلنوشته‌‌ی یک معلم از تجمع معلمان روز ۱۳ اردیبهشت در شهر سقز

– ادامه اعتراضات تعدادی از رانندگان اسنپ و تپسی نسبت به نرخ پایین کرایه

اسنپ…..برده داری نوین

– محکومیت ایرج توبیهای نجف‌آبادی معلم بازنشسته و از فعالین صنفی معلمان اصفهان و نجف آباد با حکم شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب نجف آباد

– احضار اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته حق طلب به دادسرای تهران 

– جان باختن یک کارگر معدن زغال سنگ طغرالجرد براثر گیر کردن دستش درنوار نقاله گیر

– بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری حین کار براثر تصادف اینبار مشهد

– مفقودالاثرشدن یک کارگرشهرداری منطقه ۱۵ تهران حین کار رفع گرفتگی شبکه آبرسانی پس از سیل

*******

*به یاد مریم زلکی

کوکب بداغی پگاه

می‌خواهم از زنی بگویم‌ که ما معلمان خوزستان در کلاس شکوه او متولد شدیم، شیر بانویی که قهرمانی‌اش فقط در پیست‌های دو و میدانی نبود این بار پا به پای معلمان بازنشسته و چه بسا پیشگام‌تر کلاس درسش را در خیابان برگزار کرد. کنش او نه برای حقوقش بود و نه شغلش! او فقط یک مادر بود که برای حمایت از معلمان فرزندانش لباس رزم پوشید و به تجمعات صنفی و سه‌شنبه‌های اعتراضی پیوست. 

مریم فقط به این امر بسنده نکرد یکشنبه‌های اعتراضی هر هفته بازنشستگان تامین اجتماعی کنار پدرش ندای حق‌طلبی سر می‌داد.

این در حالی بود که برخی همکارانمان در خواب غفلت بودند.

نمی‌دانم چگونه تاب می‌آورد این دوری از فرزندان را، اشک‌ها و بغض‌های فروخورده‌ی دو فرزندش را چگونه به تصویر بکشم و چطور تفسیر کنم دوری این مادر بزرگوار از فرزندان دلبندش را.

این دوری مادر و فرزندان به جرم مطالبه‌گری، حق‌طلبی، آزادی بیان است.

ما معلمان و کارکنان بازنشسته تامین اجتماعی صدای مریم زلکی خواهیم بود تا از زندان ازاد شود چون او صدای ما بود.

*جمعه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران در جزیره لاوان

روزجمعه ۱۴ اردیبهشت همچون جمعه های گذشته، کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران برای اعتراض به تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی به تخصصی وپشتیبانی برای ایجاد تفرقه،تعیین سقف حقوق ،اصلاح نشدن کف‌ حقوق برای کارکنان جدیدالاستخدام،عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی،تعیین سقف بازنشستگی و پرداخت نشدن کامل سنوات،اخذ مالیات غیر قانونی وعدم اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت در جزیره لاوان تجمع کردند.

*اعتصاب کارگران پتروشیمی صدف دراعتراض به عدم افزایش ۳۵ درصدی حقوق

طی روزهای گذشته،کارگران پتروشیمی صدف خلیج فارس(شرکت های پیمانکاری ایده سازان و رستاک پویا)  واقع در عسلویه ،فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای اعتراض به عدم افزایش ۳۵ درصدی حقوق درسال جدید دست به اعتصاب زدند.

براساس گزارش منتشره بتاریخ ۱۵ اردیبهشت درشبکه های اجتماعی مدیریت این مجتمع بجای پاسخگویی به مطالبات کارگران اعتصابی،همه را اخراج کرده است.

*گزارشی از مراسم روز جهانی کارگر در بند ۴ زندان اوین و برگزاری نمایشگاه لکه های سفید

این مراسم به مناسبت روز کارگر و روز معلم و مبارزه زنان علیه حجاب اجباری با تعداد۴۰ عدد طراحی در اندرزگاه ۴ اوین سالن ۳ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ عصر برگزار شد. زندانیان بند ۴ روز کارگر را به کارگران زندانی شادباش گفتند و آرزوی آزادی کارگران و تمام زندانیان سیاسی محبوس در تمام زندان های کشور کردند. کارگران زندانی با شیرینی از بازدیدکنندگان پذیرایی کردند.

کارگران زندانی و فعالین مدنی و سیاسی با برگزاری این نمایشکاه روز کارگر و معلم را گرامی داشتند و از خالق این طراحی ها، آقای مرتضی پروین فعال مدنی و هنرمند آذربایجانی که در برگزاری نمایشگاه مشارکت داشت، قدردانی کردند.

به امید آزادی همه زندانیان کارگری، سیاسی، مدنی، و عقیدتی.

زندان اوین 

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*دلنوشته‌‌ی یک معلم از تجمع معلمان روز ۱۳ اردیبهشت در شهر سقز

قلم‌زنی معلم در آستانه بازنشستگی شهرستان همیشه بیدار سقز

حدود ساعت ۱۰ صبح بود که خواستم با ماشین به سمت اداره آموزش و پرورش سقز جهت شرکت در گردهم‌آیی معلمان به مناسبت روز معلم شرکت کنم البته به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان.

بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به آموزش و پرورش به وسیله اتوبوس های شرکت واحد‌(که به ظاهر می‌بایست در خدمت مردم باشند) مسدود شده بود و چون روز پنجشنبه هم بود سبب ترافیک گسترده‌ای شده بود. (لابُد ایجاد مشکلات برای مردم و به زحمت انداختن‌شان هم اشکال شرعی و اخلاقی ندارد)

ماشینم را در گوشه‌ای پارک و پیاده به سمت اداره حرکت کردم، نزدیکتر شدم دیدم محاصره تنگتر شده بود.

درب اداره را هم بسته بودند. (بە فرمودە برخی دوستان از ۸:۳۰ به بعد_البته برای مراجعین معمول هم حرمت و ارزشی قایل نیستند.)

تعداد بیشمار ماموران از راهنمایی رانندگی (که معمولاً در ساعات شلوغ در سطح شهر برای نظم دادن به ترافیک از وجودشان خبری نیست) ماموران نیروی انتظامی، لباس شخصی‌ها ماموران اداره اطلاعات، یگان ویژه و …بسیار تامل‌برانگیز بود اینان از چه چیز واهمه دارند؟

از تعداد زیاد شرکت کننده؟ (که متاسفانه به نسبت جمعیت معلمان هیچگاه به یک دهم نرسیده و اگر رسیده بود تا کنون به بیشتر خواسته‌هایمان رسیده بودیم) از ترس پر خاشگری و اعمال خلاف‌شان معلمی؟ از قدرت بدنی بالا و جنگاوری معلمان؟ و…

هرچه بیشتر فکر کردم تنها دلیل را در قدرت اندیشه و تسلیم نشدن در برابر ظلم و گفتن «حق» دیدم.

واهمه حاکمیت و دستگاه سرکوب تنها و تنها از حق‌خواهی و حق‌طلبی معلمان در هراس است ولو تعدادشان هم کم باشد.

اماحق‌خواهی معلمان در چه مسیری است؟

اجرای کامل قوانین مصوب در قانون اساسی که توسط خود حاکمیت به تصویب رسیده است.

مانند آموزش رایگان، تدریس به زبان مادری و…

همچنین معضلاتی مانند تعداد بسیار زیاد دانش‌آموزان درکلاس، دانش‌آموزان جا مانده از تحصیل، وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی، نبود منابع مناسب برای دانش‌آموزان، ماراتن کنکور، فروش سوالات کنکور، جداسازی دانش‌آموزان به بهانه‌های مانند تیزهوشان ، نمونه و غیرانتفاعی.

اخراج و زندان معلمان دلسوز، رتبه‌بندی ناقص معلمان، رفاهیات فراموش شده معلم، حق مسکن مغفول مانده، بیمه ناکارآمد و… ده ها مورد ریز و درشت دیگر.

راستش را بخواهید از این رو که حق‌خواهی‌مان سبب چنین واهمه و وحشتی در بین نیروهای حاکمیت شده ناخرسند نیستم.

آری سخت است برایشان شنیدن این بانگ حق‌خواهی و‌ ترس از تاثیر آموزش آن بر دیگران و در نهایت اسقامت و اسرار بر آن.

به امید رسیدن به خواسته‌های برحقمان در سایه وحدت و همدلی.

منبع: کانال انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

*ادامه اعتراضات تعدادی از رانندگان اسنپ و تپسی نسبت به نرخ پایین کرایه

اسنپ…..برده داری نوین

اعتراضات تعدادی از رانندگان اسنپ و تپسی نسبت به نرخ پایین کرایه که ازروزهای اول سال جاری با کارنکردن شروع شده است کماکان ادامه دارد.

برپایه گزارش رسانه ای،علیرضا کارگر نوشته است: سلام ، اسنپ وانت هستم ، زنگ زدم پشتیبانی که ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شب چرا قیمتها اینقدر کمه ؟ میدونید چه جوابی داد ؟ احمق گفت شبها خلوته باید ارزونتر باشه !!!!!! شما تا اخرش بخون که چه کسانی تصمیم گیرنده اسنپ هستند . جدیدا اگر مشتری سفری را لغو کرد و شما در همان مسیر ( بعضی مواقع اجباری بجهت یکطرفه بودن خیابانها ) ادامه دهید ۲ برابر کمیسیون سفر جریمه میشوید . جالبتر سفری را قبول کردم پس از رسیدن به مبدا مشتری اعلام داشت با اسنپ وانت دیگری بار را فرستادم و مسافت مسیر ایشان حدود ۷۰۰ متر بود و اجبارا باید همان مسیر را میرفتم که مورد الطاف اسنپ واقع شدم و جریمه ، هر چقدر تماس گرفتم و خو استم توجیه کنم که همان زمان را بررسی کنید که وانت دیگری این سفر را برده ولی کو گوش شنوا و نتیجه اینکه کاربران اسنپ میبایست یکصدا شوند تا به حق طبیعی و قانونی خود برسند . مسیری را وانت خارج از اسنپ ۳۰۰ هزار تومان و اسنپ ۸۲ هزار تومان قیمت گداری میکند ، بدون محاسبه کمیسیون نه اون و نه این ،حد تعادلی را در نظر بگیرید که بصرفه باشه . در خاتمه ار زحمات کاربران راننده قدردانی داشته باشید

میثم نوشته است: تعزیرات اگه کمیسیون رو حداقل نصف نکنه یعنی مطیع اسنپ شده و اعتبارش زیر سوال میره

ابراهیم می گوید: همیشه معنی کلمه برده داری برام گنگ و مبهم بود

الان چند وقتی که به خاطر یه سری شرایط مجبور به کار کردن تو اسنپ شدم با تمام وجود درکش کر دم

اسنپ…..برده داری نوین

محمد نوشته است: کرایه کم، راننده خسته، کمیسون بالا!، استهلاک بالا، مسافر پررو، من که الان دیگه یک ماهه کار نمیکنم ماشینم خوابوندم خودم هم رفتم کارگری اندازه اسنپ کار میکنم حداقل ماشینم سالمه

کمال نوشته است: من که ۱۰ سال سابقه کار در آژانس های تهران را دارم و حدود ۱۸ ماه سابقه کار در تپسی و اسنپ را دارم بهترین پیشنهاد اینست که دست اندر کاران ورودیه ای برای مسیرها تعیین کنند که ثابت باشد و فاکتور کیلومتر مسیر و زمان را هم لحاظ کنند و زمان رسیدن در پیک خلوتی و پیک ترافیک در ساعات مختلف تعیین کننده میباشد به این صورت کسی گله نمی‌کند و مسافری که با افزایش قیمت نسبت به پایه درخواست خودرو می‌کند و تا راننده به مسافر می‌رسد لغو می‌کند مردم آزاری بیش نیست

*محکومیت ایرج توبیهای نجف‌آبادی معلم بازنشسته و از فعالین صنفی معلمان اصفهان و نجف آباد با حکم شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب نجف آباد

احکام صادر شده به تاریخ۲۰ فروردین طی دادنامه شماره ۱۴۰۲۰۹۳۹۰۰۱۶۱۴۱۷۳۱ مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ از طرف شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب نجف آباد به ریاست رئیس دادگستری نجف آباد 

نکته قابل توجه این است که احکام بدون ابلاغ از طریق ثنا و بدون ابلاغ کاغذی فقط تماس با وکیل جهت رویت احکام به ایشان ابلاغ شده است. 

۱- توهین به رهبری دو بار 

هر بار ۲ سال زندان تعزیری

۲- تبلیغ علیه نظام ۴ بار 

هر بار یک سال زندان تعزیری

۳- حضور در تجمعات غیر قانونی بالخصوص شرکت در تجمعات فرهنگیان و تحریک فرهنگیان ۱ سال زندان تعزیری 

۴- نشر اکاذیب از طریق سامانه های مخابراتی و اهانت و توهین به مقامات ۲ سال زندان تعزیری 

۵ جریمه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان 

۶- جریمه تکمیلی تبعید به دهستان دهسلم شهر نهبدان استان خراسان جنوبی به مدت ۲ سال

این فعال صنفی و مدنی ۲۰ روز فرصت اعتراض به حکم در دادگاه بدوی را دارد.

لازم به ذکر است پیشتر آقای توبیهای عضو کانون صنفی معلمان نجف‌ آباد در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ توسط اطلاعات سپاس بازداشت و با قید وثیقه تا تشکیل دادگاه آزاد شدند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*احضار اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته حق طلب به دادسرای تهران 

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته وزندانی سابق طی ابلاغیه ای به شعبه سوم دادسرای عمومی وانقلاب ناحیه ۳۳ تهران احضار شد.

براساس ابلاغیه که ۱۴۰۳/۲/۱۰ توسط شعبه سوم دادسرای عمومی وانقلاب ناحیه ۳۳ تهران (مقدس – اوین) صادر شده است آقای گرامی باید جهت دفاع از اتهام انتسابی (ظرف ۵ روز ) دراین شعبه حاضر شوند.

*جان باختن یک کارگر معدن زغال سنگ طغرالجرد براثر گیر کردن دستش درنوار نقاله گیر

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، یک کارگر۴۱ ساله معدن زغال سنگ طغرالجرد دراستان کرمان بنام عبدالله اسماعیلی با ۱۸ سال سابقه کاریومتاهل ودارای ۲ فرزند براثرقطع شدن دستش بدنبال گیر کردن  درنوار نقاله گیر جان خودرا ازدست داد.

*بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری حین کار براثر تصادف اینبار مشهد

صبح روزشنبه ۱۵ اردیبهشت،یک کارگر شهرداری بنامموسی شیرویه حین کار در بزرگراه میرزایی حدفاصل میدان امام حسین تا اول خیابان مسلم مشهد براثر برخوردیک خودرو با وی جان باخت.

*مفقودالاثرشدن یک کارگرشهرداری منطقه ۱۵ تهران حین کار رفع گرفتگی شبکه آبرسانی پس از سیل

صبح روزشنبه ۱۵ اردیبهشت، یک کارگرشهرداری منطقه ۱۵ تهران حین کار رفع گرفتگی شبکه آبرسانی پس از سیل بدلیل حجم تندآب و فشار آب زیاد به داخل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی متصل به کانال سرخه حصار افتاد و مفقودالاثرشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate