اخباروگزارش های کارگری ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– وکیل توماج صالحی، از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش  خبرداد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد

– سه‌شنبه های نه به اعدام، سیزدهمین اعتصاب غذا

– ادامه تجمع کارگران کارخانه پارس طبیعت سلولزدر اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت مقابل فرمانداری شوش علیرغم بازگشت بکار همکاران اخراجی پارس طبیعت سلولز

– اعتصاب پزشکان خانواده استان مازندران دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۲۰ درصد ارزیابی از طرف سازمان تامین اجتماعی برای چندمین روز

– اعتصاب جمعی ازکامیون‌ داران جکیگور دراعتراض به کاهش سهمیه سوخت مقابل کارخانه سیمان 

– اعتصاب وتجمع نیسانداران استان خراسان رضوی دراعتراض به نرخ پایین کرایه وعدم نظارت بر عملکرد باربری ها و کمیسیون های خارج از عرف مقابل اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان

– تجمع اعتراضی  متقاضیان مسکن ملی طرح آبشار خرم‌آباد نسبت به بلاتکلیفی ۴ ساله مقابل استانداری لرستان

– تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین مقابل دادگستری قزوین با شعار «دادستان رشوه گیر نمی خوایم  نمی خوایم»،« غفاری دزدی کرده  رجب+ حمایت کرده»

– ارعاب و تهدید کارمندان بهزیستی استان کردستان

– تشدید فشارها حراست در مسئله پوشش دانشجویان دختر در دانشگاه نوشیروانی بابل

– موج جدید سرکوب دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی

– دادگاه انقلاب خراسان شمالی محمود صفدری را فراخواند 

– صالح نیکبخت: پرونده مهسا امینی هنوز در دادسرا مانده و هیچ دادگاهی برایش تشکیل نشده است

*******

*وکیل توماج صالحی، از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش  خبرداد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با رسانه ای با اشاره به صدور حکم توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران از سوی دادگاه انقلاب اصفهان اظهار کرد:شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱توماج صالحی را اجرایی نکرد و با «ارشادی» خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.

او با بیان اینکه حتما به حکم صادره برای توماج صالحی اعتراض خواهیم کرد، گفت:واقعیت آن است که حکم دادگاه بدوی دارای تعارضات حقوقی عیان است. تناقض با حکم دیوان عالی هم مهم‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین بخش این حکم محسوب می‌شود. دادگاه بدوی، حکم دیوان عالی را در شرایطی ارشادی خوانده که دیوان عالی به عنوان مرجع تجدیدنظر، پرونده توماج صالحی را بررسی کرده و حکم به رفع نقص از سوی دادگاه بدوی داده و تاکید کرده بود که باتوجه به درنظر گیری ۲مجازات برای یک عمل، عناوین اتهامی توماج صالحی باید از ۶ مورد به ۳ مورد کاهش یابد. دیوان عالی همچنین تاکید کرده بود که پرونده توماج صالحی مشمول عفو اعلامی خواهد بود اما نه تنها این اتفاقات رخ نداده، بلکه اتهامات جدید به پرونده توماج صالحی اضافه شده و او به اشد مجازات محکوم شده است.

رئیسیان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر «عفو توماج صالحی» و «اعمال تخفیف در حکم او»، گفت:همه این اخبار کذب است. حکم شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، برای توماج صالحی، اعدام است. البته این دادگاه در حکم خود قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست «یک درجه تخفیف» با توجه به «جوانی» متهم را دارد. این درحالیست که دادگاه بدوی، امکان قانونی این را داشت که با توجه به احراز کیفیات مخففه، حکمی جز اعدام برای توماج صالحی صادر کند ولی این کار را نکرده و صرفا قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست یک درجه تخفیف دارد.

*سه‌شنبه های نه به اعدام، سیزدهمین اعتصاب غذا

روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت۱۴۰۳، سه شنبه های نه به اعدام و اعتصاب غذا برای سیزدهمین هفته پیاپی ادامه دارد. زندانیان این هفته نیز در اعتراض به افزایش اعدام و سرکوب‌ها، و در همدردی با خانواده های داغ دیده دست به اعتصاب غذا زدند. زندانیان در شرایطی اعتصاب کردند که در ۱۰ روز اخیر بیش از ۲۶ زندانی توسط حکومت اعدام شده اند.

در حالیکه محکومیت های بین المللی بخاطر نقض حقوق بشر در ایران افزایش پیدا کرده. ولی “جمهوری اسلامی” همچنان سرکوبهای خود در جامعه را افزایش می دهد تا جلو قیام و اعتراض مردم را بگیرد. از این روز زندانیان اعتصابی این هفته را نیز دست به اعتصاب غذا زدند.

این اعتصاب غذا از روز سه شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، در اعتراض به اعدام زندانیان از زندان قزلحصار آغاز شد و تا این تاریخ بدون انقطاع هر سه شنبه ادامه داشته است. هم اکنون زندانیان از زندان‌های اوین، قزلحصار، مرکزی کرج، مرکزی خرم آباد، نقده، سقز، مشهد و … در این اعتراض جمعی شرکت می کنند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*ادامه تجمع کارگران کارخانه پارس طبیعت سلولزدر اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت مقابل فرمانداری شوش علیرغم بازگشت بکار همکاران اخراجی پارس طبیعت سلولز

روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت، کارگران کارخانه  کاغذ پارس به تجمعشان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم تبدیل وضعیت علیرغم بازگشت بکار همکاران اخراجی پارس طبیعت سلولز مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند وخواهان حذف شرکت پیمانکاری وقراردادمستقیم شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگران از هفته گذشته به دلیلِ آنچه  اجرا نشدن تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانکاری به قراردادی و تامین نشدن امنیت شغلی خود با متوقف شدن برخی خطوط تولیدی کارخانه می‌دانند، دست از کار کشیده  و طی چند روز گذشته مقابل ساختمان فرمانداری شوش به همراه همکاران خود در واحد طبیعت سلولز تجمع اعتراضی برپا کردند.

آن‌ها پس از چندین روز تجمع که منجر به برگزاری جلسه روز گذشته شورای تامین شد انتظار داشتند که خواسته‌هایشان اجرایی و امنیت شغلی آنها تامین شود اما به گفته کارگران، هر چند مسئولان به کارفرمای کاغذ پارس فرصت سه ماهه برای تغییر قرار داد کار کارگران دادند اما  کارگران بدنبال حذف شرکت پیمانکاری هستند که هیچ مسئولیت وتعهدی را در قبال کارگران نمی پذیرد در عین حال امنیت شغلی کارگران با تداوم توقف تولیدات کارخانه در خطر است.

کارگران معترض تاکید دارند از آن که همه ۹۶ کارگر واحد سلولزی به کار بازگشتند بسیار خوشحالیم اما با توجه به وضعیتی که ما کارگران کاغذ پارس در آن قرار گرفته ایم ناچاریم تا حصول نتیجه به مطالبه‌گری ادامه دهیم.

گفتنی است حدودا ۶۰۰ کارگر در واحد قدیمی کاغذسازی پارس و حدودا ۲۵۰ کارگر در واحد طبیعت سلولزی که از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده، تحت مسئولیت هلدینگ کاغذپارس مشغول کارند.

درهمین رابطه:علیرغم وعده وعیدها کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند

روز سه شنبه ۴ اردیبهشت، کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز علیرغم وعده وعیدها به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که با سوابق بالا به قراردادهای موقت و دائمی در این کارخانه مشغول به کار بودند اما بعد از اعلام اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران از سوی کارفرما هنوز هیچ کدام از کارگران بیکار شده وضعیت مشخصی ندارند.

وی افزود: قرار است امروز سه‌شنبه، جلسه‌ای در خصوص وضعیت کارگران اخراجی و مشکلات ایجاد شده برای کارخانه کاغذسازی پارس طبیعت سلولز با حضور مسئولانی از فرمانداری و اداره کار برگزار شود و ما کارگران منتظر تصمیمات جلسه امروز هستیم.

بر اساس گفته‌های این کارگر، جدا از بلاتکلیفی کارگران اخراجی، سایر کارگران با متوقف شدن برخی خطوط تولید نگران از دست دادن شغل خود هستند. اگر مشکلات کارخانه ادامه پیدا کند، بدون شک آنان هم به سرنوشت همکاران اخراجی خود گرفتار می‌شوند.

این کارگر کاغذ پارس همچنین درباره معوقات حقوقی‌ همکاران خود گفت: کارگران دو ماه حقوق اسفند و فروردین ماه را از کارفرما طلب دارند و دو ماه حق بیمه نیز پرداخت نشده است.

وی مطالبه اصلی همکارانش را بازگشت به کار ذکر کرد و اظهار داشت: مسئولان استانی و کشوری موضوع بیکاری کارگران کاغذ پارس را پیگیری کنند چراکه ما کارگران در زمان اشتغال از پس مخارج زندگی خانواده‌هایمان برنمی‌آمدیم و حال که اخراج شده‌ایم، به طور قطع خانوادهایمان آسیب خواهند دید.

*اعتصاب پزشکان خانواده استان مازندران دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۲۰ درصد ارزیابی از طرف سازمان تامین اجتماعی برای چندمین روز

روزچهارشنبه ۵ اردیبهشت برای چندمین روز، پزشکان خانواده استان مازندران به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و۲۰ درصد ارزیابی پزشکان خانواده شهری از طرف سازمان تامین اجتماعی ،ادامه دادند.

پرداخت دستمزد پزشکان خانواده براساس موقعیت جغرافیایی شهری و روستایی توسط نهادهای متولی انجام می شود. طبق قرارداد کشوری، بیمه سلامت حقوق پزشکان خانواده روستایی را به حساب دانشگاه علوم پزشکی واریز و این نهاد حقوق آنان را پرداخت می کند. و تمامی مراحل پرداخت حقوق و نظارت بر فعالیت این بخش از پزشکان برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

حقوق و دستمزد پزشکان خانواده شهری از سوی سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت تامین و به حساب آنها پرداخت می شود و دانشگاه علوم پزشکی تنها بر روند فعالیت آنها نظارت دارد.

در خصوص میزان پرداخت ماهانه حقوق به پزشکان خانواده نیز ۸۰ درصد حقوق تعیین شده براساس روندی که بالا اشاره شد از سوی نهادهای متولی به حساب آنان واریز و ۲۰ درصد مابقی حقوق آنها پس از ارزیابی کیفی ارائه خدمات توسط دانشگاه علوم پزشکی به صورت فصلی به حسابشان واریز می شود.

اجرایی نشدن روند پرداخت ماهانه و فصلی ۵۵۲ پزشک خانواده شهری در مازندران باعث شد تا بخشی از این جمعیت پزشکان در تعدادی از شهرها خدماتدهی خود را به مراجعه کنندگان متوقف کنند که از جمله این مناطق جویبار است.

قابل یادآوری است که ۳۷۰پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند .

*اعتصاب جمعی ازکامیون‌ داران جکیگور دراعتراض به کاهش سهمیه سوخت مقابل کارخانه سیمان 

روزچهارشنبه ۵ اردیبهشت، جمعی ازکامیون‌ داران جکیگور برای اعتراض به کاهش سهمیه سوخت مقابل کارخانه سیمان این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان تجمع کردند.

*اعتصاب وتجمع نیسانداران استان خراسان رضوی دراعتراض به نرخ پایین کرایه وعدم نظارت بر عملکرد باربری ها و کمیسیون های خارج از عرف مقابل اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان

روزچهارشنبه ۵ اردیبهشت، نیسانداران استان خراسان رضوی برای اعتراض به نرخ پایین کرایه وعدم نظارت بر عملکرد باربری ها و کمیسیون های خارج از عرف دست ازکارکشیدند و وانت هایشان را مقابل اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان به صف کردند.

*تجمع اعتراضی  متقاضیان مسکن ملی طرح آبشار خرم‌آباد نسبت به بلاتکلیفی ۴ ساله مقابل استانداری لرستان

تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۵ اردیبهشت،از تجمع اعتراضی  متقاضیان مسکن ملی طرح آبشار خرم‌آباد نسبت به بلاتکلیفی ۴ ساله مقابل استانداری لرستان خبرمی دهند.

متقاضیان مسکن ملی طرح آبشار خرم‌آباد درپائیزسال گذشته  با راه اندازی کارزاری بدین بشرح تأخیر ۳ساله در ساخت منازل طرح مسکن ملی لرستان شهر خرم‌آباد، پروژه آبشار طلایی، به دلیل عدم همکاری شهرداری در صدور مجوز، پروانه ساخت و همچنین پایین بودن تعداد پیمانکارها نسبت به تعداد بالای واحدها (۲۲۰۰) در مرحله بتن‌ریزی متوقف شده است، درصورتی که مبلغ ۴۰ میلیون اولیه ۳سال قبل پرداخت شده است خطاب به رئیسی،خواهان پاسخگویی شدند.

*تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین مقابل دادگستری قزوین با شعار «دادستان رشوه گیر نمی خوایم  نمی خوایم»،« غفاری دزدی کرده  رجب+ حمایت کرده»

برپایه فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزچهارشنبه ۵ اردیبهشت مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین درادامه اعتراضات دامنه دارشان برای چندمین بار مقابل دادگستری قزوین با شعار «دادستان رشوه گیر نمی خوایم  نمی خوایم»،« غفاری دزدی کرده  رجب+ حمایت کرده»زدند.

+حسین رجبی دادستان قزوین

*ارعاب و تهدید کارمندان بهزیستی استان کردستان

بعد از تحصن کارمندان بهزیستی استان کردستان در روزهای هجدهم تا بیستم فروردین ماه در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوق و مزایای خود که در چند شهرستان صورت گرفت مدیر کل و مسئول حراست اداره کل بهزیستی استان کردستان اقدام به تهدید و ارعاب معترضان کرده‌اند.

محسن رسولی مدیر کل بهزیستی استان کردستان که قبلاً مسئول حراست این سازمان بوده‌است همراه با علی فرامرزی مسئول حراست اداره کل بهزیستی استان کردستان در روز پایانی تجمعات با حضور در جمع کارکنان معترض اداره بهزیستی شهرستان سنندج با رد مسوولیت خویش در وضعیت معیشتی کارکنان بهزیستی آن را به شرایط بد اقتصادی کشور نسبت دادند و تبعیض میان دریافتی کارکنان ادارات و سازمانها و استان‌های مختلف را طبیعی جلوه دادند و کارمندان بهزیستی استان کردستان را تهدبد کردند که ادامه تجمعات باعث ورود نهادهای امنیتی خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی استان کردستان در روزهای بعد از آن نیز با متهم کردن بعضی از کارمندان این سازمان به لیدری و سازماندهی این تجمعات به شیوه‌های گوناگون آنها را تهدید کرده است وی آنها را به برخورد انضباطی، تغییر محل خدمت، معرفی به نهادهای امنیتی و … تهدید کرده است. این در حالی است که علیرغم تورم پنجاه درصدی و حقوق پایین (میانگین حقوق کارمندان بهزیستی در حدود دوازده میلیون تومان است که کمتر از نصف خط فقر است) مزایا و رفاهیات ریالی دریافتی کارکنان بهزیستی استان کردستان در سال ۱۴۰۲ از سال ۱۴۰۱ کمتر بوده است و مجموعه مدیریتی وابسته‌ی بهزیستی استان کردستان به جای پاسخگویی به همکاران خویش درصدد وادار کردن آنها به سکوت در برابر تبعیض و اجحاف موجود هستند. شایان ذکر است که برخی از روسای ادارات شهرستان‌ها نیز در تهدید و ارعاب کارمندان با مدیرکل همکاری می‌کنند برای مثال سیدمنصور حیدری رئیس اداره بهزیستی شهرستان سقز با تهدید کارکنان این اداره اجازه نداده بود که در روزهای ابتدایی تجمعی در این شهرستان صورت بگیرد و تعداد محدودی از پرسنل این اداره که در روزهای بعدی به تجمعات پیوسته بودند را به شیوه‌های مختلف تحت فشار قرار داده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تشدید فشارها حراست در مسئله پوشش دانشجویان دختر در دانشگاه نوشیروانی بابل

بنابر اطلاعات رسیده، حراست دانشگاه نوشیروانی از ابتدای هفته در سطح بی‌سابقه‌ای با پوشش دانشجویان دختر برخورد و اقدام به ضبط کارت دانشجویان کرده است.

در دو روز گذشته برخی از دانشجویان دختر امکان ورود به دانشگاه را نیافتند و چندین نفر به حراست دانشگاه احضار شدند.

*موج جدید سرکوب دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی

بنابر گزارش دانشجویان علامه، حراست این دانشگاه طی روز های اخیر اقدام به نوشتن اسامی و ضبط کارت دانشجویان دختر به بهانه حجاب کرده است.

 حراست دانشگاه علامه طباطبایی به بهانه کوتاه بودن مانتو دانشجویان، بالا بودن آستین مانتو، به سر داشتن شال یا روسری، جلو باز بودن مانتو و غیره اقدام به ضبط کارت دانشجویان می کند.

منبع:کانال خبرنامه امیرکبیر

*دادگاه انقلاب خراسان شمالی محمود صفدری را فراخواند 

بر اساس ابلاغیه دادگاه انقلاب این فعال صنفی معلمان ظرف ۵ روز از تاریخ رویت ابلاغیه می بایست در شعبه اول دادیاری شهرستان بجنورد حضور ‌یابد.

آقای صفدری را با اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای، در دادگاه حاضر خواهد شد 

در دوسال اخیر این فعال صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، با اتهاماتی مشابه بارها در دادگاه حاضر شده‌است 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*صالح نیکبخت: پرونده مهسا امینی هنوز در دادسرا مانده و هیچ دادگاهی برایش تشکیل نشده است

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه پرونده مهسا امینی به خبرنگار رسانه ای گفت: حقیقت این است که پرونده در دادسرا مانده، تحقیقات مورد درخواست ما هنوز انجام نشده و تاکنون هیچ دادگاهی برای این پرونده تشکیل نشده که بخواهیم از علنی یا غیرعلنی‌بودن آن سخن بگوییم.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate