اخباروگزارش های کارگری ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای جمال احمد نسبت به قتل یکنفر توسط نیروی انتظامی مقابل فرمانداری بندرعباس با شعار «پلیس قاتل نمی خوایم نمی خوایم»

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) مقابل استانداری های خوزستان (با همراهی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی )ویزد 

– تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش و پرورش با شعارهای«وزیر بیا پایین وزیر بیا پایین»،« وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم»،«نگاه پشت شیشه برامون پول نمیشه»و…..

– علیرغم وعده وعیدها کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند

– دومین تجمع اعتراضی کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری شوش

– امضای طومار استعفای حدود ۴۰ نفر از پرستاران و کادر اتاق عمل بیمارستان شهدای تجریش

– ادامه اعتراضات کامیون داران سیستان وبلوچستان نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری خاش

– حکم اخراج فریبا انامی در دیوان عدالت اداری نقض شد

– احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

– طاهراصغر پور از معلمان استان البرز که با حکم تجدید نظر استان البرز به چهار ماه حبس قطعی محکوم  شده بود برای گذراندن دوره‌ی محکومیت خود روز ۲۷ام فروردین ماه ۱۴۰۳ وارد زندان مرکزی کرج شد

– کانون نویسندگان ایران:

محکومیت سامان یاسین به «پنج سال زندان در تبعید»

– آیدا شاکرمی آزاد شد؛ بی حجاب و استوار

– غلامرضا غلامی کندازی با پابند الکترونیکی حبس خانگی شد

– اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان فیروزآباد شد

– درخواست کنفدراسیون جهانی مواد غذایی IUF از سازمان جهانی کار برای هشدار به دولت ج.ا.ا نسبت به وضعیت سلامتی عثمان اسماعیلی

*******

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای جمال احمد نسبت به قتل یکنفر توسط نیروی انتظامی مقابل فرمانداری بندرعباس با شعار «پلیس قاتل نمی خوایم نمی خوایم»

روز سه شنبه ۴ اردیبهشت، جمعی از اهالی روستای جمال احمد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به قتل یک جوان توسط نیروی انتظامی مقابل فرمانداری بندرعباس تجمع کردند وو با سردادن شعار «پلیس قاتل نمی خوایم نمی خوایم»خواهان پاسخگویی مسئولان شدند.

عصرروز دوشنبه ۳ اردیبهشت، نیروی انتظامی بندرعباس به سمت یک خودروبا ظن حمل سوخت شلیک کرد ویکی از سرنشینانش جوانی ۲۰ ساله بنام امیر محمد چترٍ سحر اهل و ساکن جمال‌احمد  را به قتل رساند ویک جوان دیگر را مجروح کرد.

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) مقابل استانداری های خوزستان (با همراهی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی )ویزد 

شعارها:

«غارت جیب ملت با شعار عدالت»

«اتحاد اتحاد علیه فقر وفساد»

«تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«می جنگیم می میریم حق مونو می گیریم»

«می جنگیم نمیریم حق مونو بگیریم»

«اجرای همسان سازی بدون حقه بازی»

«مابجزحق نمی خوایم صدقه دولت نمی خوایم»

«نه مجلس نه دولت نیستن بفکر ملت»

«حاصل کار دولت غارت جیب ملت»

«تامین غارت کردند مارو بیچاره کردند»

«از خوزستان تا تهران ننگ برمدیران»

«خواسته ما این زمان معیشت است و درمان»

«وعده وعید چه خوب بود ولی همش دروغ بود»

«ماروبیچاره کردند کشوروغارت کردند»

«گرانی تورم بلای جان مردم»

«کارگر زندانی آزاد باید گردد»

تصاویر:

اهواز:

یزد:

*تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش و پرورش با شعارهای«وزیر بیا پایین وزیر بیا پایین»،« وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم»،«نگاه پشت شیشه برامون پول نمیشه»و…..

روزسه شنبه ۴ اردیبهشت، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور  برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

شعارها:

«وزیر بیا پایین وزیر بیا پایین»

« وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم»

«نگاه پشت شیشه برامون پول نمیشه»

درهمین رابطه:تجمع باشکوه معلمان بازنشسته سراسر ایران در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه برای همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری با شعارهای:

«جواب پشت شیشه جواب ما نمیشه»

«مشکل رتبه ما امروز باید حل بشه»

«منظوربیا پائین»

یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳

*علیرغم وعده وعیدها کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند

روز سه شنبه ۴ اردیبهشت، کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز علیرغم وعده وعیدها به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: تجمع کنندگان کارگرانی هستند که با سوابق بالا به قراردادهای موقت و دائمی در این کارخانه مشغول به کار بودند اما بعد از اعلام اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران از سوی کارفرما هنوز هیچ کدام از کارگران بیکار شده وضعیت مشخصی ندارند.

وی افزود: قرار است امروز سه‌شنبه، جلسه‌ای در خصوص وضعیت کارگران اخراجی و مشکلات ایجاد شده برای کارخانه کاغذسازی پارس طبیعت سلولز با حضور مسئولانی از فرمانداری و اداره کار برگزار شود و ما کارگران منتظر تصمیمات جلسه امروز هستیم.

بر اساس گفته‌های این کارگر، جدا از بلاتکلیفی کارگران اخراجی، سایر کارگران با متوقف شدن برخی خطوط تولید نگران از دست دادن شغل خود هستند. اگر مشکلات کارخانه ادامه پیدا کند، بدون شک آنان هم به سرنوشت همکاران اخراجی خود گرفتار می‌شوند.

این کارگر کاغذ پارس همچنین درباره معوقات حقوقی‌ همکاران خود گفت: کارگران دو ماه حقوق اسفند و فروردین ماه را از کارفرما طلب دارند و دو ماه حق بیمه نیز پرداخت نشده است.

وی مطالبه اصلی همکارانش را بازگشت به کار ذکر کرد و اظهار داشت: مسئولان استانی و کشوری موضوع بیکاری کارگران کاغذ پارس را پیگیری کنند چراکه ما کارگران در زمان اشتغال از پس مخارج زندگی خانواده‌هایمان برنمی‌آمدیم و حال که اخراج شده‌ایم، به طور قطع خانوادهایمان آسیب خواهند دید.

درهمین رابطه:ادامه تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز مقابل فرمانداری شوش

روزدوشنبه ۳ اردیبهشت، کارگران اخراجی کارخانه پارس طبیعت سلولز به تجمع اعتراضیشان مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند.

تجمع کنندگان در گفتگو با خبرنگار رسانه ای با ابراز نارضایتی  ازمصاحبه‌ اخیر فرماندار اضافه کردند که فرماندار شوش در مصاحبه‌ی مذکور، جانبِ کارفرما را گرفته است. 

*دومین تجمع اعتراضی کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری شوش

روزسه شنبه ۴ اردیبهشت برای دومین بار در هفته جاری+، کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند وخواهان بازگشت ‌بکار و عقد قرارداد دائمی شدند.

+تجمع اعتراضی کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری شوش

روز یکشنبه ۲ اردیبهشت، کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند وخواهان بازگشت ‌بکار و عقد قرارداد دائمی شدند.

یکی از کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میان آب به خبرنگار رسانه ای گفت: اعتراض امروز کارگران فصلی برای مشخص شدن وضعیت شغلی آن‌ها برپا شد.

او گفت: برخلاف سنوات گذشته که کارگران فصلی در نیمه دوم فروردین ماه هر سال مشغول به کار می‌شدند، آنها هنوز بیکارند. در واقع کارگران فصلی کشت و صنعت میان آب در بهار هرسال، فعالیت خود را در مزارع کشت نیشکر شروع کرده و تا شروع سرمای فصل زمستان به همکاری خود با این واحد تولیدی ادامه می‌دهند.

این کارگر با بیان اینکه امسال برخلاف گذشته هنوز مشفول بکار نشده و وضعیت شغلی آن‌ها مشخص نیست، در ادامه با یادآوری شرایط نامناسب بازار کار منطقه سکونت خود افزود: این واحد تولیدی و کشاورزی تنها فرصت شغلی برای آنهاست که سالهاست در آن به صورت فصلی مشغول کارند.

به گفته وی، باتوجه به اینکه کارگرانی که این حرفه را به صورت انجام می‌دهند تنها در طول فصل بهره‌برداری به صورت موقت به کار گرفته می‌شوند و مابقی فصول سال بیکار هستند، بنابراین درخواست ما از مدیریت این مجموعه جدا از تسریع برای شروع به کار مجددا عقد قرارداد دائمی است تا امنیت شغلی داشته باشیم.

*امضای طومار استعفای حدود ۴۰ نفر از پرستاران و کادر اتاق عمل بیمارستان شهدای تجریش

گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۴ اردیبهشت حاکی از آن است که از امضای بیشتر این طومار جلوگیری شده است تا تعداد بیشتری از پرستاران آنرا امضا نکنند.

* ادامه اعتراضات کامیون داران سیستان وبلوچستان نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری خاش

روز سه شنبه ۴ اردیبهشت، کامیون داران شهرستان خاش برای اعتراض به کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری خاش تجمع کردند.

یکی از کامیون داران به یک منبع خبری  محلی گفت: در ماه گذشته کرمی استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود، در نشستی که با وزیر نفت داشته اعلام کرده که در ماه آینده سهمیه سوخت به طور کامل واریز می شود که اینطور نبوده و استاندار نیز ما را سر کار گذاشته است.

وی افزود: ما در مقابل فرمانداری خاش تجمع کردیم که پاسخی دریافت نکرده و از این رو در فلکه ای که بار تحویل میگیریم آمده و همه کامیون داران اعلام کردند که دیگر هیچ باری جابجا نخواهیم کرد.

*حکم اخراج فریبا انامی در دیوان عدالت اداری نقض شد

در پی شکایت خانم فریبا انامی دبیر خوشنام و مردمی بندر انزلی به حکم ناعادلانه اخراج از کارش توسط هیئت تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش، دیوان عدالت اداری طی حکمی به تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ رأی هیئت مذکور را با توجه به سوابق ایشان و لحاظ مؤلفه‌های نادرست در حکم هیئت رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش، واجد ایراد دانسته و نقض کرد و بر بازگشت به کار ایشان تاکید نمود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز خرسندی از بازگشت به کار خانم فریبا انامی؛ منتظر شکستن احکام سایر فعالان صنفی در سراسر کشور می باشد.

*احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

پریسا صالحی فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا در اکانت شخصی خود خبر از دریافت ابلاغیه برای اجرای حکم حبس، تبعید و برخی محرومیتهای اجتماعی داد.

برگرفته ازکانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*طاهراصغر پور از معلمان استان البرز که با حکم تجدید نظر استان البرز به چهار ماه حبس قطعی محکوم  شده بود برای گذراندن دوره‌ی محکومیت خود روز ۲۷ام فروردین ماه ۱۴۰۳ وارد زندان مرکزی کرج شد

این فعال فرهنگی، که ۲۹ سال سابقه کار دارد، به خاطر چند استوری در صفحه اینستاگرامش متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و در دادگاه بدوی به شش ماه حبس و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی و احزاب سیاسی شد که حکم ایشان در دادگاه تجدیدنظر به ۴ ماه حبس کاهش پیدا کرد. این معلم شریف پیشتر در تاریخ هشتم مهرماه ۱۴۰۲ بازداشت و پس از یک روز با قرار وثیقه آزاد شده بود.

طاهر اصغرپور، معلم و دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه و مترجم کتابهای زیر است:

– حکومت و اعتماد عمومی

– آخرین بحثها در مورد ناسیونالیسم 

– جامعه و گفتمان

-گفتمان و بافت

– برساخت گفتمانی هویت ملی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*کانون نویسندگان ایران:

محکومیت سامان یاسین به «پنج سال زندان در تبعید»

سامان یاسین (سامان صیدی) خواننده‌ی رپ اعتراضی بە پنج سال حبس و تبعید بە استان کرمان محکوم شد.

به گفته‌ی وکیل این خواننده، براساس دادنامه‌ی صادره از شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او «به ۵ سال تبعید به یکی از شهرهای استان کرمان» محکوم شده است. به گفته‌ی خبرگزاری‌ها و به نقل از نزدیکان یاسین، حکم صادر شده «۵ سال حبس در تبعید» است. 

سامان یاسین از بازداشت‌شدگان جنبش زن زندگی آزادی است. او اوایل مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت شد. یاسین در دادگاه انقلاب به اتها‌م‌های «محاربه»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» و «اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم و این حکم مدتی بعد در دیوان عالی نقض شد.

این خواننده که بیش از  ۱۸ ماه را در بازداشت موقت گذرانده و به‌رغم بیماری از حق مرخصی نیز محروم مانده است پیش‌تر در پیامی صوتی از شکنجه‌ شدن در زندان خبر داده بود.

*آیدا شاکرمی آزاد شد؛ بی حجاب و استوار

آیدا شاکرمی، خواهر دادخواه نیکا شاکرمی و دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت، با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. این دانشجوی مبارز که به دلیل بیحجابی و در دل جنگ حکومت علیه زنان در خیابان‌ها بازداشت شده بود، هنگام آزادی نیز حجاب بر سر نگذاشت تا بر آرمان‌های خود و زنان مبارز جامعه ایران پافشاری کرده باشد.

تشکل دانشجویان پیشرو ضمن تبریک این آزادی موقت به آیدا شاکرمی و همه آنهایی که صدای او بودند، تاکید می‌کند که آزادی او باید بی قید و شرط باشد و هر پرونده قضایی علیه او باید خاتمه یابد. ما همچنین اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی باید تمامی زنانی که طی هفته گذشته در جریان اجرای «طرح نور» دستگیر شده‌اند را فورا آزاد کند.

*غلامرضا غلامی کندازی با پابند الکترونیکی حبس خانگی شد

غلامرضا غلامی کندازی عضو هیئت مدیره  انجمن صنفی معلمان فارس، که با رای دادگاه تجدیدنظر به ٢ سال حبس تعزیزی محکوم شده بود، امروز ۴ اردیبهشت ماه ١۴٠٣ از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد و با پابند الکترونیکی حبس خانگی شد. 

به امید آزادی این همکار گرامی و دیگر اندیشه‌های دربند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان فیروزآباد شد

اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس، که پس از  رای دادگاه تجدیدنظر فارس و تقلیل حکم محکومیت ایشان از ۵ سال حبس تعزیری به ٢ سال، حکم توقف در پرونده ایشان صادر شده بود، روز دوشنبه ٣ اردیبهشت ماه ١۴٠٣ برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان فیروزآباد شد. 

قابل ذکر است که ایشان بیش از یک سوم از دوران محکومیت ٢ سال حبس خود را گذرانده و مدت محکومیت ایشان به اتمام رسیده است. 

انجمن صنفی معلمان فارس ضمن در خواست آزادی ایشان، خواهان توضیح و دلیل احضار و زندانی شدن این فعال صنفی از مسئولین و دادستان محترم شهرستان فیروز آباد می‌باشد.

#جای_معلم_زندان_نیست 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*درخواست کنفدراسیون جهانی مواد غذایی IUF از سازمان جهانی کار برای هشدار به دولت ج.ا.ا نسبت به وضعیت سلامتی عثمان اسماعیلی

اتحادیه بین المللی صنایع غذایی، کشاورزی، دخانیات و کارگران وابسته (IUF) طی بیانیه‌ای نگرانی خود را نسبت به وخامت جسمانی عثمان اسماعیلی فعال کارگری دربند، ابراز داشته و از برخورد عامدانه مسئولین قضایی، امنیتی و زندان مرکزی سنندج و ممانعت آنها از انجام پروسه‌ی درمانی ایشان؛ هشدار داد.  

اتحادیه IUF از سازمان جهانی کار خواسته؛ نسبت به وضعیت بغرنج سلامتی عثمان اسماعیلی مداخله کند و از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران بخواهد هر چه سریع‌تر برای درمان و آزادی نامبرده اقدام کنند.

لازم به ذکر است در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ از زندان مرکزی سنندج طی نامه‌ای به دادیار شعبه دوم اجرای احکام کیفری سقز خاطرنشان کرده‌اند که «عثمان اسماعیلی از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد بطوریکه توان خود را در داخل بند از دست داده و همبندی‌هایش وی را یاری و مساعدت می‌کنند… در پایان نامه خواسته شده که با مرخصی استعلاجی وی موافقت به عمل آید.» نامه‌ی مذکور با دستور دادیار شعبه دوم اجرای احکام سقز در مورخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری، برای موافقت نهایی به اداره اطلاعات سقز فرستاده شد که پس از گذشت سه روز مسئولین قضایی سقز اعلام کرده بودند که دادستان این شهر با مرخصی استعلاجی عثمان اسماعیلی موافقت نکرده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate