اخباروگزارش های کارگری ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳

– تجمع اعتراضی ۳ روزه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(معدن بافق)نسبت به زیرسئوال رفتن ۲درصد عوارضی،بلاتکلیفی واگذاری سهام ترجیحی،بورسی شدن شرکت ،نداشتن امنیت شغلی ومتحقق نشدن وعده های عمرانی شهرستان

– اعلان جنگ علیه مردم!!

– جنگ علیه زنان، اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی ست ! 

– نه به حجاب اجباری 

– بازداشت آیدا شاکرمی                                     

– آخرین خبر ازتوماج صالحی

– فاطمه مسیبی بناب، پرستار بیمارستان شمال آمل که روز۱۲ فروردین با ایست قلبی در خواب درگذشت، بارها از خستگی مفرط ناشی از شیفت‌های طولانی با دوستان و نزدیکانش صحبت کرده بود. او تصمیم داشت مهاجرت کند اما…

– افزایش ۲۰ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری در استان مازندران درسال ۱۴۰۲

– زنده زنده سوختن ۶ کارگریک پروژه ساختمانی تهران دراتاق مسکونی محل کارشان

*******

*تجمع اعتراضی ۳ روزه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(معدن بافق)نسبت به زیرسئوال رفتن ۲درصد عوارضی،بلاتکلیفی واگذاری سهام ترجیحی،بورسی شدن شرکت ،نداشتن امنیت شغلی ومتحقق نشدن وعده های عمرانی شهرستان

خبرهایی مبنی برتجمع اعتراضی  ۳ روزه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(معدن بافق)نسبت به زیرسئوال رفتن ۲درصد عوارضی،بلاتکلیفی واگذاری سهام ترجیحی،بورسی شدن شرکت ،نداشتن امنیت شغلی ومتحقق نشدن وعده های عمرانی شهرستان در هفته جاری درشبکه های اجتماعی منتشر شده است.

براساس گزارش های رسانه ای شده در همین رابطه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین شورای تامین استان یزد در دفتر امام جمعه بافق باشرکت  بهارستان نشین بافق، معاون امور اقتصادی استانداری یزد، اعضای شورای شهر وتعدادی ازکارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار و وعده هایی به کارگران داده شد.

*اعلان جنگ علیه مردم!!

خشونت، تنها راهبرد حکمرانیِ “یا من یا هیچ کس”: مرگ انتخاب.

گشت ارشاد تحت هر رمزی که از دل ایدئولوژی رسمی قدرت بیرون می جهد، از نشانگان عدم مشروعیت همان ایدئولوژی و قوانین منبعث از آن است. این صدای بلند قدرتی است که شکست در عرصه‌های مختلف سیاسی،  فرهنگی، اقتصادی را پذیرفته است.

تاریخ نشان داده بازگشت به گذشته ای که هیچگاه طلایی نبوده و سراسر جنگ و خون و تجاوز بوده امری محال است، نه با گشت نه با جنگ و نه با بمب اتم؛ نه می توان و نه می شود بنیادگراییِ خشونت گرا را حاکم کرد.

سوژه ی عقلانیِ انتخابگر ( سوژه پسا #ژینا )خود را ساخته و تکثیر آن بر ساخته از یک جنبش اجتماعیِ ضد استبدادی است، که تغییر قلب آن است.

 #ژن_ژیان_ئازادی به جهان پر از ستم، خشونت و نابرابری صادر شده، هیچ قدرتی توان تن ندادن به این تغییر بنیادین ندارد.

گشت علیه این فراگیری جهانی نتیجه شکست حاکمانی است که اقتدار، عقلانیت و حقانیت جنبش جهانی را دیده و شنیده اند، اما همچنان می خواهند کور و کر بمانند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

 *جنگ علیه زنان، اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی ست ! 

چند روزی است که خیابانها و میادین شهرهای بزرگ بویژه تهران به صحنه های جنگ بدل شده. 

حکومت در مقابل اوج اعتراضات هر روزه اقشار مختلف جامعه، همزمان با شروع تنش خارجی و فضای نظامیگری،  یورشی را به زنان برای بازپس گیری هر آنچه که از دست داده آغاز کرده است.

حکومت میخواهد جامعه ملتهب و معترض را به عقب براند. اما تمکین چنین جامعه معترض، آگاه و مطالبه گری که خواهان عبور از شرایط موجود است، بسیار سخت ، مشکل  و میتوان گفت غیر ممکن مینماید.

موج جدید هجوم برنامه ریزی شده ، بیرحمانه و خشن  علیه زنان، سناریوی هجوم به همه مردم مطالبه گر معترض است. اعلان جنگ علیه زندگی و آزادی  و فرصتی برای تعرض به کل جامعه است.

حکومتی که بشدت از طرف مردم تحت فشار است و موجودیت خود را در خطر میبیند با توسل به سرکوب و تعرض به زنان دنبال عقب راندن این فشار خردکننده بر خود و جلوگیری از شکاف بیشتر درون صفوفش می‌باشد. 

مقاومت و مقابله با این سیاست نه فقط برعهده زنان بلکه وظیفه کل جامعه است زیرا این “هجوم” تمام جنبش های اجتماعی مطالبه گر را تحت تاثیر قرار میدهد.  

  سالهاست زنان به پیشگامان جنبشهای  مطالباتی در سطح جامعه بدل شده و حضورشان نقطه قوت هر حرکت اعتراضی است. از جنبش دادخواهی گرفته تا جنبش‌های معیشتی ، مدنی، زیست محیطی و اجتماعی. 

جنبش زنان انتظارات و سطح مطالبات جامعه را بالا برده و بازگشت به گذشته دیگر ممکن نیست.

زنان بدرستی مناسبات مردسالارانه/ سرمایه داری‌ راکه بر پایه و بستر سنن و قوانین متحجرانه، شرایط  زن ستیزی را تشدید میکنند به مبارزه فرا میخوانند.

تاریخ بیش از چهل سال نشان داده که زنان با مقاومت و مبارزه سنگر به سنگر حکومت را به عقب رانده اند.

این مقاومت و مبارزه اجتماعی ریشه در تحولات تاریخی و جایگاه و نقش انقلابی جنبش زنان در جامعه و همچنین منطقه دارد.

زنان با توجه به تجربه و زیست واقعیشان با هر گونه بساط  سلطه مخالفند و محور مبارزاتشان بر مناسبات برابری خواهانه متکی ست و اینگونه است که تا رهایی کامل جامعه از هرگونه بهره کشی و تبعیض، این جنبش ادامه دارد.

زنان در این مبارزه تاریخی برای خلاصی از ستم جنسیتی/طبقاتی ، اکثریت مردان  و بویژه سایر گرایشهای دیگر جنسیتی را کنار خود دارند، چرا که خلاصی از چنین تبعیضی با مبارزات رهایی جامعه گره خورده است.

#زن_زندگی_آزادی

شورای بازنشستگان ایران ۴۰۳/۱/۳۰     

*نه به حجاب اجباری 

  محبوبه فرح زادی

لایحه عفاف و حجاب ” طرح نور” لایحه‌ای علیه منزلت زنان در جامعه است.

لایحه‌ای که بالاتر از زور است.

لایحه‌ای که ورود عده‌ای جاهل و لمپن را در خیابان‌ها به جان نیمی از شهروندان انداخته تا زنان را با مشت و لگد و فحاشی، اذیت و آزار دهند و آرامش را از زنان سلب کنند و جو رعب و وحشت به خیابان آورند.

حاکمیت از این همه دشمنی به زنان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ 

حتی در دوران برده‌داری، قوانین حمورابی این چنین با زنان رفتار نمی‌کرد‼️

دشمنی حاکمیت علیه زنان در جامعه، در همه سطوح: از حق طلاق تا حضانت فرزند، از نصف ارث تا جای خالی نامش در کارت ملی فرزندش؛ از محدودیت‌های اجتماعی، گرفتن تابعیت شناسنامه برای فررندش تا آپارتاید جنسیتی در آموزش‌وپرورش و اشل حقوقی. 

از محروم بودن در قضا تا نیمه شهادتش در رویدادها.

ما زنان در جامعه امنیت نداریم در خیابان مورد تعرض واقع می‌شویم و ناسزا می‌شنویم

ما زنان ایران امروز صدایمان را علیه هرگونه خشونت و آپارتاید جنسیتی؛ علیه حجاب اجباری با پرچم: #زن_زندگی_آزادی بلند کرده و به‌پاخاسته‌ایم۰

زنده باد برابری انسان‌ها

زنده باد منزلت انسان

زنده باد آزادی

*بازداشت آیدا شاکرمی                                     

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین،آیدا، خواهر نیکا شاکرمی توسط پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد وبراساس آخرین خبرها کماکان در چنگال نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت است.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی از نخستین جان‌باختگان قیام ژینا گفت که ماموران گشت ارشاد، آیدا، دختردیگر او را بازداشت کرده‌اند.

روزپنج شنبه ۳۰ فروردین،او در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «روز گذشته دخترم آیدا شاکرمی توسط پلیس امنیت تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری بازداشت شد. وی کماکان در بازداشت بسر می‌برد.»

از وضعیت پرونده و محل نگهداری او، اطلاعی در دست نیست.

*آخرین خبر ازتوماج صالحی

مصطفی نیلی، از وکلای توماج صالحی آخرین وضعیت دادگاه توماج صالحی را تشریح کرد:

«امروز پنج‌شنبه ٣٠فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه آقای ‎#توماج_صالحی مربوط به پرونده ١۴٠١ برگزار شد.دراین پرونده شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان تیرسال گذشته رای صادر کرده بود که پس از فرجام‌خواهی،در دیوان عالی کشور نقض و مجدد جهت رسیدگی به دادگاه بدوی بازگشته بود.

در این جلسه با نظر قضات دادگاه انقلاب به اتهامات قبلی، دو اتهام اجتماع و تبانی و معاونت در بغی نیز اضافه شده بود.

پس ازدفاع مختصر توماج ،اینجانب و همکار  گرانقدر آقای امیر رئیسیان دفاعیات خود را انجام دادیم.با توجه به اخذ دفاع آخر ،بایستی منتظر تصمیم قضات شعبه و ابلاغ رای باشیم.»

*فاطمه مسیبی بناب، پرستار بیمارستان شمال آمل که روز۱۲ فروردین با ایست قلبی در خواب درگذشت، بارها از خستگی مفرط ناشی از شیفت‌های طولانی با دوستان و نزدیکانش صحبت کرده بود. او تصمیم داشت مهاجرت کند اما…

بر پایه گزارش منتشره در شبکه اجتماعی،شب ۱۲ فروردین شبی تلخ برای خانواده فاطمه بود. خانواده‌ای که احتمالا در تدارک برنامه سیزده بدر بودند اما مجبور شدند لباس سیاه بپوشند و مقدمات خاک سپاری فاطمه را فراهم کنند. 

به گفته نزدیکان فاطمه او  هشت سال سابقه کار در پرستاری داشت. او پیش از بیمارستان شمال آمل، در بیمارستان تأمین اجتماعی بابل مشغول به کار بود، اما به دلیل حجم بالای کار و دستمزد ناکافی، تصمیم به تغییر محل کار گرفت. او بارها به دوستان و نزدیکانش از از فشار کار و خستگی مفرط ناشی از شیفت‌های طولانی گفته بود. 

فاطمه و همسرش، که هر دو در حرفه پرستاری فعالیت داشتند، ساکن بابل بودند. او هر روز مسیر بابل تا آمل را برای رسیدن به محل کار خود طی می‌کرد. همسرش هم در بیمارستان روحانی بابل مشغول به کار بود در شبی که آن اتفاق تلخ افتاد، شیفت بود؛ احتمالا تلخ‌ترین شیفت زندگی‌اش. 

این زوج برنامه جدی برای مهاجرت داشتند. به ویژه پس از دوران کرونا که ناسپاسی مسئولان زخم عمیقی بر روان جامعه پرستاری وارد کرد، فاطمه تصمیم جدی برای مهاجرت گرفت. او از سال گذشته گرفتن یک معلم خصوصی به طور جدی به یادگیری زبان پرداخته بود

زینب خواهر فاطمه در متنی که در اینستاگرام منتشر کرده به بخشی از جنبه‌های زندگی او به عنوان یک پرستار اشاره کرده است: «…دوست دارم به بیمارستان طالقانی (ارومیه) بروم و زیرگوش مسئول بخش قلب را داغ کنم تا از داغی دل سوخته مادرم کم شود. تلافی کنم اشکهای مرداد ۹۶ را که برای مرخصی پای شکسته‌ات، که حقت بود اما ناجوانمردانه دل تو را خون کرد… تحصیل در رشته پرستاری و زندگی در غربت از فاطمه ما دخترمتفاوتی ساخت. این تغییر خط فکری و جهانبینی هرچند برای خانواده باور کردنی نبود، اما چون به بلوغ فکریت ایمان داشتیم. این تغییر را پذیرفتیم…»

این روزها حال همسر و خانواده فاطمه توصیف کردنی نیست…واقعا چرا هیچ مسئولی از درد این همه مرگ ناگهانی پرستاران جوان به خودش نمی‌آید؟ چرا قلب اینها از کار نمی‌افتد؟… چرا مرگ برای فاطمه‌ها، ساسان‌ها، علی‌ها و… است.

*افزایش ۲۰ درصدی کارگران جان باخته براثر حوادث کاری در استان مازندران درسال ۱۴۰۲

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: در سال گذشته ۱۳۷ نفر (۱۳۵ مرد و ۲ زن) بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان ۸۷۱ (۸۱۰مرد و ما بقی زن) مصدوم ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک نفر بیشتر گزارش شده است.

بنا به گزارش های رسانه ای شده بتاریخ ۳۰ فروردین،وی افزود: عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی با ۶۳ نفر (با افزایش ۱۹ درصدی)، برق گرفتگی با ۳۴ (افزایش ۳۱ درصدی)، اصابت جسم سخت با۲۵ (افزایش ۲۵درصدی) و سایر موارد با ۱۵مورد در رتبه بعدی قرار دادند.

*زنده زنده سوختن ۶ کارگریک پروژه ساختمانی تهران دراتاق مسکونی محل کارشان

روز پنج شنبه ۳۰ فروردین،۶ کارگر تبعه افغانستان یک پروژه ساختمانی واقع درشرق تهران براثر آتش سوزی دراتاق مسکونی محل کارشان زنده زنده سوختند و یک کارگر هم مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate