اخباروگزارش های کارگری ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳

– دوازدهمین هفته از “کپمین سه ‌شنبه‌های نه به اعدام”

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی وتبعیدی گروه ملی صنعتی فولاد مقابل ورودی مجتمع

– کنش های کارگران کارخانه نساجی بروجردبرای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– تجمع اعتراضی کارکنان شرکت‌های مسافربری اهوازنسبت به پرداخت ۵ در صد عوارض بدون خدمات و افزایش اجاره غرفه‌های مسافربری مقابل شهرداری اهواز

– تجمع اعتراضی جمعی اززنان دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مقابل ساختمان شورای شهر کرج

– تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان قزوین نسبت به کم شدن حقآبه مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سی سخت نسبت به تعطیلی پروژه پل قوسی مقابل فرمانداری شهرستان دنا

– گرامید‌اشت روز کانون نویسندگان ایران در پنجاه و ششمین سالگرد بنیادگذاری

– محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان جهت اجرای حکم حبس به شعبه هفتم اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک احضار شد

– بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران قربانی گرفت اینبار مصدومیت ۳۰ کارگرکارخانه

*******

*دوازدهمین هفته از “کپمین سه ‌شنبه‌های نه به اعدام”

روز گذشتە، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، در دوازدهمین هفته از “کپمین سه‌شنبه‌های نه به اعدام”، شمار گسترده‌ای از زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف کشور از جمله #زندان_قزلحصار، #اوین و زندان‌های #مشهد، #خرم_آباد #سقز، با توجه به افزایش احتمال اجرای گسترده احکام غیرانسانی اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا زدند.

بنا بر گزارشات منابعی از داخل زندان‌ها، در چند روز اخیر و با سواستفاده حکومت از شرایط ملتهب در منطقه، شماری از محکومان در زندان‌های مختلف کشور در سکوت خبری اعدام شده و تعداد دیگری نیز به سلول‌های انفرادی در زندان قزلحصار و دیگر زندان‌ها جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده‌اند.

با توجه به اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد موج جدید سرکوب و ارعاب از طریق اجرای احکام غیرانسانی اعدام توسط دستگاه قضایی و امنیتی آغاز شده است. این در حالی است که در چند روز اخیر تعدادی حکم جدید اعدام صادر شده و نیز به با حمله به زنان در خیابان‌ها فضای امنیتی را تشدید نموده‌اند.

زندانیان زندان قزلحصار از سه‌شنبه نهم بهمن سال گذشته با راه‌اندازی کارزار “سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام” تلاش کرده‌اند حداقل مسئولیت اخلاقی خود را جهت توجه بیشتر افکار عمومی داخلی و بین‌المللی به مساله نقض فاحش “حق زندگی” و اعدام گسترده زندانیان در ایران را انجام دهند. این کارزار در چند هفته‌ اخیر از سوی زندانیان زندان‌های اوین، خرم‌آباد، مرکزی کرج، خوی، نقده، مشهد و سقز مورد حمایت قرار گرفته و شماری از زندانیان این زندان‌ها به این کارزار پیوستند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی وتبعیدی گروه ملی صنعتی فولاد مقابل ورودی مجتمع

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، کارگران اخراجی وتبعیدی گروه ملی صنعتی فولاد مقابل ورودی مجتمع تجمع کردند و خواهان بازگشت بکارولغو تبعید شدند.

کارگران حق طلب اعلام کردند در صورت عدم لغو احکام اخراج و تبعید از محل کارشان، در تهران و مقابل مدیریت بانک ملی ایران دست به اعتراض خواهند زد.

صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد:

امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، کارگران اخراج شده گروه ملی صنعتی فولاد و تعدادی از کارگرانی که به اجبار و تحت عنوان مامور به خدمت از محل کار خود به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شده اند، مقابل ورودی شرکت دست به تحصن زدند.

خواسته این کارگران، بازگشت به کار همه کارگران اخراجی و بازگشت به محیط شرکت برای کارگران تبعید شده است.

هجدهم فروردین و در جریان تحصن قبلی کارگران اخراج شده، عوامل و نیروهای امنیتی حراست به کارگران معترض یورش برده و مانع از ادامه اعتراض آنها شدند.

کارگران معترض اعلام کرده اند در صورت عدم لغو احکام اخراج و تبعید از محل کارشان، در تهران و مقابل مدیریت بانک ملی ایران دست به اعتراض خواهند زد.

*کنش های کارگران کارخانه نساجی بروجردبرای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، کارگران بیکارشده کارخانه نساجی بروجرد با ۲ ماه حقوق وحق بیمه پرداخت نشده از کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی خبر دادند.

یکی از کارگران نساجی بروجرد به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:آخرین حقوقی که دریافت کردیم حقوق دی‌ماه بوده و هم‌اکنون دو ماه حقوق معوقه داریم که معلوم نیست چه زمانی پرداخت می‌شود.

وی افزود: تعداد زیادی از کارگران این کارخانه قراردادشان تا پایان اسفند بوده و با گذشت یک ماه از سال هنوز تکلیف مشخص نیست که چه زمانی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

این کارگر نساجی بروجرد تصریح کرد: پیگیری زیادی انجام دادیم که مشخص شود کی باید سر کار برویم ولی به ما گفته می‌شود خودمان اطلاع می‌دهیم و با گذشت  روز از فروردین هنوز هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: آیا خود مسئولان می‌توانند چند ماه بدون حقوق و بیمه زندگی کنند؟ به همین خاطر از مسئولان انتظار می‌رود که به این مشکل رسیدگی کنند تا مشکل ما هم برطرف گردد و سال جدید را با فعالیت این کارخانه آغاز کنیم.

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکت‌های مسافربری اهوازنسبت به پرداخت ۵ در صد عوارض بدون خدمات و افزایش اجاره غرفه‌های مسافربری مقابل شهرداری اهواز

روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، کارکنان شرکت‌های مسافربری اهوازبرای اعتراض به عملکرد مدیرعامل جدید مبنی بر پرداخت ۵ در صد عوارض بدون خدمات و افزایش ۴۰ تا ۹۰ درصدی اجاره غرفه‌های مسافربری مقابل شهرداری اهوازتجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،مدیرعامل جدید از شرکت‌های مسافربری بابت خدمات ۵ درصد عوارض دریافت کرده که این ۵ درصد باید هزینه خدمات گرمایشی و سرمایشی و فضای سبز و امکانات رفاهی برای مسافرین شود؛ اما تا به‌حال هیچ‌گونه خدماتی طی ۷ ماه گذشته ارائه نشده است. 

مورد دیگر اعتراضی این کارکنان به مدیرعامل جدید پایانه‌ای استان این است که وی در نظر دارد اجاره غرفه‌های مسافربری را بین ۴۰ تا ۹۰ درصد افزایش دهد.

*تجمع اعتراضی جمعی اززنان دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مقابل ساختمان شورای شهر کرج

کانال کمپین پیگیری حقوق افراد داری معلولیت:

کرج: صبح امروز تعدادی از معلولان در اعتراض به عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، در مقابل ساختمان شورای شهر کرج تجمع کردند.

معلولان خواستار ایجاد سامانه‌ حمل و نقل ویژه معلولان با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب‌سازی شده، تسهیل در دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی فضاهای شهری بودند

این تجمع منجر به دیدار معلولان با رحیمی نائب رئیس شورای شهر کرج شد.ایشان پس از شنیدن مشکلات و مطالبات معلولان در این دیدار گفت:”تا اواسط اردیبهشت ماه ۳ دستگاه ون به یک موسسه آموزشی معلولان و ۱۰ دستگاه ون مناسب‌سازی شده دیگر در اختیار معلولان کرجی قرار خواهدگرفت و همچنین بزودی ۱ دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده به ناوگان اتوبوسرانی شهری کرج اضافه خواهد شد و تمامی اتوبوس‌هایی که جدیدا خریداری شده، دارای رمپ هستند .”

رحیمی همچنین در خصوص موضوع گردشگری معلولان گفت:”با هماهنگی‌های لازم با معلولان، امکانات ویژه‌ای برای حضور آنها در اماکن گردشگری فراهم خواهد شد.”

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

چرا حتی یک مرد در تجمع امروز نبود؟

*تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان قزوین نسبت به کم شدن حقآبه مقابل استانداری

براساس فیلم وگزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۹ فروردین، جمعی از کشاورزان قزوین نسبت به کم شدن حقآبه مقابل استانداری تجمع کردند.

بنا بهمین گزارش ،کشاورزان قزوین نسبت به کم شدن حقآبه از کانال آب کشاورزی، انتقاد دارند.

کشاورزان معتقدند سال گذشته حقآبه قزوین از سد طالقان، به کمتر از یک سوم کاهش یافت و خسارات فراوانی به مزارع و باغات وارد کرد.

کشاورزان می‌گویند: امسال هم رهاسازی آب از سد طالقان با تاخیر اتفاق افتاد که این مسئله مزارع گندم، جو، کلزا را دچار خسارت کرده است.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سی سخت نسبت به تعطیلی پروژه پل قوسی مقابل فرمانداری شهرستان دنا

جمعی از اهالی سی سخت برای اعتراض به تعطیلی پروژه پل قوسی مقابل فرمانداری شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

یکی از تجمع‌کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: این پروژه به دلیل تعلل مسئولان شهرستانی جمع‌آوری شد، چرا مسئولان شهرستان و استان هیچ کاری برای مردم سی سخت نکرده‌اند و نمی‌کنند.

وی افزود: یک سال هست که کارگاه ایجاد شده، اما برای شروع به کار، جاده بسته نمی‌شود، چرا مسئولان دستورات لازم را ابلاغ نمی‌کنند.

یکی دیگر ازاهالی شهر سی‌سخت نیز در حضور فرماندار گفت: جاده روستای کریک که جایگزین جاده سی سخت یاسوج است، وضعیت غیراستاندارد دارد، که باید برای این جاده فکری می‌کردند، چون تمام بار ترافیک جاده سی سخت، روی جاده کریک می‌افتد، اما تاکنون کاری برای آن انجام نشده است.

*گرامید‌اشت روز کانون نویسندگان ایران در پنجاه و ششمین سالگرد بنیادگذاری

آیین گرامی‌داشت پنجاه و ششمین سالگرد بنیادگذاری کانون نویسندگان ایران برگزار شد.

کمیسیون فرهنگی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین مراسم نکوداشت پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس کانون را با حضور جمعی از اعضای این تشکل دیرپا در منزل یکی از اعضا برگزار کرد. سخنرانی، شعرخوانی و اجرای قطعات موسیقی قسمت‌های مختلف مراسم بود که با اجرای آنها حاضران به استقبال پنجاه و ششمین سالروز تاسیس کانون رفتند.

در ابتدا مجری برنامه علی جانوند، شاعر و منتقد، با یادی از درگذشتگان و ستم‌کشتگان کانون از حضار درخواست کرد به احترام آنها که زندگی خویش را به مخالفت با سانسور و دفاع از حق آزادی بیان بخشیدند، به پا خیزند و یک دقیقه سکوت کنند.

سپس، در همین زمینه کلیپی کوتاه با نام «یاد یاران» که توسط بخش «نمای آزاد» کمیسیون انتشارات تهیه شده بود برای حضار به نمایش درآمد.

نخستین سخنران جلسه حافظ موسوی، شاعر و منتقد و عضو چندین دوره‌ی پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران بود که به بیان ویژگی‌ها و تطبیق برخی سندهای کانون از جمله «درباره یک ضرورت»، «نامه‌ی ۱۳۴ نویسنده» و منشور کنونی کانون (مصوب سال ۱۳۷۸)، پرداخت.

سپس سید علی صالحی، مریم حسین زاده، فرامرز سه‌دهی و فرخنده حاجی‌زاده به شعرخوانی پرداختند.

برنامه‌ی بزرگداشت کانون با اجرای موسیقی توسط سیامک میرزاده و سامان حیدر ادامه یافت، گودرز ایزدی، رضا عابد و فاطمه حسن‌پور در سخنانی کوتاه از ویژگی‌های کانون گفتند و رحیم رسولی، علیرضا بهنام، علیرضا عباسی، قارن سوادکوهی و ماشاالله احمدی نیز به شعرخوانی پرداختند. 

در پایان این مراسم و پس از داستان‌خوانی فاطمه سرحدی‌زاده حضار گرداگرد کیک پنجاه و ششمین سالگرد تاسیس این نهاد دیرپای نویسندگان مخالف سانسور و مدافع آزادی بیان حلقه زدند و به نشانه‌ی همبستگی و پیوستگی عکسی به یادگار گرفتند.

یکم اردیبهشت ماه یادآور برگزاری نخستین مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران است که در سال ۱۳۴۷ برگزار شد.

*محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان جهت اجرای حکم حبس به شعبه هفتم اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک احضار شد

بر اساس ابلاغیه‌ای که شعبه هفتم اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک صادر به آقای صادقی ابلاغ کرده است، از وی خواسته شده که شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ جهت اجرای حکم حبس در این شعبه حاضر شود. او ۱۴ فروردین جاری، جهت تحمل محکومیت ۱ ساله‌ خود به زندان اراک مراجعه، اما پس از ساعاتی به دلیل تعویق در اجرای حکم، آزاد شده بود.

آقای صادقی پیشتر در شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک به ریاست قاضی حسینی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۳ سال و ۷ ماه زندان و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که آن حکم در اسفند گذشته، در شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ریاست قاضی محسن عدالت به ۱ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

 او ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ نیز در اراک بازداشت شده و نهایتاً پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

*بازهم تصادف سرویس رفت و آمد کارگران قربانی گرفت اینبار مصدومیت ۳۰ کارگرکارخانه

صبح روزیکشنبه ۲۶ فروردین،اتوبوس حامل کارگران کارگران کارخانه داتیس درجاده شریف آباد پاکدشت به منطقه صنعتی ایوانکی سمنان ورودی روستای عبدل آباد تصادف کرد و ۳۰ مصدوم برجا گذاشت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate