اخباروگزارش های کارگری ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳

– حمایت از معلمان فعال صنفی گیلان

– اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها  ادامه دارد

– حضور فعالان محیط زیستی از زندان آزاد شده برسر آرامگاه کاووس سید امامی

– پرویز بابایی به خاک سپرده شد اما یادش زنده و راهش پر رهرو‌ خواهد ماند

– فهیمه سلطانی فعال دانشجویی پس از یورش نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد 

– جلوگیری مجدد از اعزام کارگر زندانی داود رضوی به بیمارستان توسط مسئولین زندان اوین.

– جان باختن یک آتش نشان در قزوین درحین کار

– جان باختن یکی از کارگران اداره راه رضوانشهر حین کاربراثر تصادف

*******

*حمایت از معلمان فعال صنفی گیلان

بی‌حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست

باور کنید پاسخ آیینه سنگ نیست

بی‌تردید تجمعات مسالمت‌آمیز معلمان که طی دو دهه‌ی گذشته و مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی به مدنی‌ترین شکل ممکن برگزار گردیده است را می‌توان مصداق بارز استفاده از روش‌های قانونی برای طرح و پیگیری حقوق قانونی و مدنی قلمداد کرد اما شوربختانه همواره و در همه‌ی دولت‌ها این اعتراضات مسالمت‌آمیز و قانونی با خشونت و سرکوب از طرف مسئولان مواجه بوده است.

در همین راستا، به تازگی احکام زندان ۱۰ تن از خوشنام‌ترین معلمان گیلان به نام‌های :

آقایان:

محمود صدیقی‌پور 

انوش عادلی 

عزیز قاسم‌زاده 

علی نهالی 

محمدجواد حجت‌سعیدی 

جهانبخش لاجوردی 

غلامرضا اکبرزاده‌باغبان 

تیمور باقری‌کودکانی 

طهماسب سهرابی

و

یدالله بهارستانی

که هر یک به ۲ سال و یک روز حبس بعلاوه‌ی مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند که توسط دادگاه بدوی صادر گردیده و بیم آن می‌رود که در دادگاه تجدیدنظر نیز شاهد گشایشی در پرونده‌ی این عزیزان نباشیم.

از آنجا که در نیت و عمل دلسوزانه ی این عزیزان هیچگونه تردیدی نیست. اینجانبان به عنوان امضا کنندگان متن حاضر با تاکید بر قانونی بودن مطالبه‌گری صنفی خواهان لغو احکام ناعادلانه‌ای هستیم که بر این معلمان شریف تحمیل

 شده است. 

چند نکته:

۱- شروع جمع‌آوری امضا ۱۴۰۳/۱/۲۱

۲- پایان جمع‌آوری امضا   ۱۴۰۳/۲/۱

۳- امضا برای همه‌ی اقشار آزاد است.

در پایان اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا منتشر خواهد شد.

دوستان در صورت تمایل اسمشون رو اضافه کنند.👇

https://docs.google.com/forms/d/1iQburud1YSi7LgSDJt4bfSvK1FDGO22gtTkdvtqr2wk/viewform?edit_requested=tru

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها  ادامه دارد

روزهای دوشنبه،سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲  فروردین، اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها  ادامه پیدا کرد.

برپایه گزارش های رسانه ای شده، سبحان ایرانی الاصل نوشته است: برادران همکار گرامی این که اعتصاب کنیم برای این همه بی احترامی ب شغلی که خود شرکت اسنپ و تپسی و تاکسی اینترنتی برای کسب کار خود راه انداختن ،و مدیرت درستی ندارن و بیشتر ب فکر منافع خود هستند تا رانندهای که زحمت میکشند شبانه روز تو سرما گرما ولی با این کرایه های خیلی پایین و هزینه های بالا برای شاغلین تواین شغل بجز آزار اذیت و اعصاب خرابی از سوی مدیرت چیزی ب همراه نداشته الان شجاعانه شرافت مندانه از حق حقوق خود هیچ راهی بجز تعطیل کردن تا اوضاع کرایه ومدیریت درست نشه کاری دیگه ای نمیشه کرد،پس همه باهم یه صدا پیش بریم.

سعید می گوید: سلام به همکاران زحمتکش اسنپ انشاءالله این اعتصاب ها جواب بده یه فکری به حال ما راننده ها کنن با این گرونی و تورم امروز رفتم لنت جلو عوض کردم ۵۰۰ امروز ۳۰۰ کار کردم/مشهد

کاربر دیگر می نویسد: فقط اتحاد و همبستگی ما راننده ها میتونه جلوی این ظلم آشکار رو بگیره خواهشا با اعتصاب و کار نکردن جلوی این ظلم بایستید.

حسین می نویسد: سلام دوستان منم چند ماهه دیگه کار نکردم. فقط با اتحاد و همبستگی میشه حقوقمون رو بگیریم همین. کار نکنید کار نکنید کار نکنید همین. بخدا قسم خودم چهار پنج ماهه اسنپ تپسی کار نمیکنم هنوزم از بی پولی گرسنگی نمردم خطی و آزاد دارم مسافر کشی میکنم بازم میگم کار نکنید کار نکنید کار نکنید فقط یک هفته نیمی از ما راننده ها کار نکنند همه چی درست میشه.

کاربر دیگری نوشته است: سلام دوستان بخدا قسم ۴,۵ماهه کار نکردم از گرسنگی نمردم مستاجر هستم و زن و بچه دار ولی دیگه مفت بری نمیکنم دارم خطی مسافر جا بجا میکنم. تا زمانی ک حداقل نصفمون دست از کار نکشیم چیزی درست نمیشه. آمار جدید تپسی برا یماه رو بهتون بگم بیشتر از صد میلیارد تومان درآمد یک‌ماهه تپسی یعنی سالانه بالای هزار میلیارد تومان حالا اسنپ بماند که صد برابر تپسی مسافر داره. حمالیش ،ترافیکش ،جریمش ،بنزین ازادش،لوازم یدکی،اجرت مکانیک،جریمه مسافر،خرابی ماشین،گرمای تابستون ،سرمای زمستون ،نبود مسافر ،کرایه های مزخرف برای ما راننده ها سود توپ برا اونا. فقط باید با همدیگه کار نکنیم مفت بری نکنیم تا درست شه. نمیشه عکس اینجا فرستاد وگرنه با مدرک بهتون ثابت میکردم نزدیک ۴,۵ماهه اسنپ تپسی مسافر سوار نکردم.

*حضور فعالان محیط زیستی از زندان آزاد شده برسر آرامگاه کاووس سید امامی

امروز، ۲۲ فروردین، امیرحسین خالقی، فعال محیط زیست، با انتشار استوری در صفحه اینستاگرام خود، خبر از حضور فعالان محیط زیستی که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند، بر سر آرامگاه کاووس سید امامی،‌ مدیر مؤسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، در گورستان روستای امامه داد.

 آقای خالقی در این استوری نوشت: «و درنهایت فقط یاد تو گروه ما را کامل کرد.»

این فعالان محیط زیست به همراه شمار دیگری از کنشگران این حوزه از جمله کاووس سیدامامی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از جمله همکاران مؤسسه «حیات وحش پارسیان» بودند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند.

 دو هفته پس از بازداشت، در ۱۹بهمن۱۳۹۶ کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در زندان اوین درگذشت. مقامات زندان و قوه قضائیه جمهوری اسلامی دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرده‌اند ولی فرزندان و نهادهای حقوق بشری این ادعای قوه قضائیه را رد کردند.

منبع:کانال شورای بازنشستگان ایران

*پرویز بابایی به خاک سپرده شد اما یادش زنده و راهش پر رهرو‌ خواهد ماند

زنده یاد پرویز بابایی فعال کارگری و سندیکایی، نویسنده و مترجم که دهها سال زندگی خودش را وقف جنبش کارگری کرده بود دو روز پیش، در تاریخ ۲۰ فروردین، به خاک سپرده شد.  

پرویز بابایی که در اوان جوانی با جنبش کارگری و ضدسرمایه داری بعنوان‌کارگر چاپخانه آشنا شد، همواره به استقلال جنبش کارگری باورمند ماند و‌ معتقد بود که ما کارگران‌تنها با تکیه به نیروی خود قادر خواهیم شد به حقوق پایمال شده امان دست یابیم.

یادش گرامی!

چاره کارگران و زحمتکشان وحدت و‌ تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۲ فروردین ۱۴۰۳

*فهیمه سلطانی فعال دانشجویی پس از یورش نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد 

فهیمه سلطانی دانشجوی حقوق دانشگاه اصفهان ورودی سال ۱۴۰۰، در تاریخ ۱۸فروردین ۱۴۰۳ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل بازداشت شد.

نیروهای امنیتی با معرفی خود به عنوان مامور پست زنگ خانه را زده و پس از بازدداشت، تلفن همراه و لپتاپ او را ضبط کردند. 

پس از گذشت چهار روز از بازدداشت از نهاد بازدداشت کننده و محل نگهداری او اطلاعی در دسترس نیست. 

فهیمه سلطانی در خلال قیام ژینا در درتاریخ ۲۲آبان ۱۴۰۱ در خیابان ۴باغ عباسی توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مدت ۳ماه در زندان دولت آباد اصفهان با قرار بازداشت موقت زندانی بود که در تاریخ ۱بهمن ۱۴۰۱ با عفو از زندان آزاد شد.

پیشتر فعالیت دانشجویی فهمیه در دانشگاه و پرونده‌سازی امنیتی حراست، منجر به محرومیت او از تحصیل به مدت دو ترم شده بود.

برگرفته از کانال بیدار زنی

*جلوگیری مجدد از اعزام کارگر زندانی داود رضوی به بیمارستان توسط مسئولین زندان اوین.

 دیروز ۲۱ فروردین ۴۰۳ مسئولان زندان اوین بار دیگر از اعزام داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که شدیدا از بیماری گوارش رنج میبرد به دلیل نپوشیدن لباس زندان خوداری کردند. 

مشکلات گوارشی داود رضوی آنقدر جدی هستند که حتی سال گذشته دو روز در بیمارستان طالقانی بستری بوده و طبق نظر پزشکان مورد تایید زندان نیاز فوری به درمان مداوم دارد .متاسفانه یکم اسفند سال گذشته نیز برای ادامه درمان چشم هایش به بیمارستان فارابی اعزام بود که بدلیل عدم پوشیدن لباس زندان از انتقال  این کارگر زندانی به بیمارستان ممانعت بعمل آمد.

جلوگیری از اعزام زندانی به بیمارستان در حالی از سوی مسئولان زندان صورت میگیرد که شرایط اعزام باید از چند مرحله زمان بر، از جمله نظر پزشکان متخصص و اجازه رئیس بهداری زندان و کسب مجوز قضایی، عبور کند، که متاسفانه بعد از طی این مراحل مسئولان انتظامی زندان بدون در نظر گرفتن شرایط وخیم زندانی از اعزام به بیمارستان جلوگیری بعمل میاورند.

داود رضوی فعال سندیکایی بیش از ۵۷۰روز است که درزندان است. علاوه بر شرایط سنی ایشان، رضوی دارای بیماری گوارشی بوده و از ناحیه چشم و زانو هم رنج میبرد اما در حال حاضر درمان این کارگر زندانی متوقف شده است. با توجه به شرایط جسمانی وخیم داود رضوی، عدم ادامه درمان  میتواند خطرات جدی جسمانی برای ایشان داشته باشد. 

همچنین موارد ذکر شده بالا شامل دو عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت واحد رضا شهابی که از ناحیه گردن متحمل درد شدید می باشد و طبق نظریه پزشک متخصص نیاز فوری به جراحی دارد و حسن سعیدی که از عفونت لثه و دندان ها رنج می کشد می باشد. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این عمل غیرقانونی، بی شرمانه و غیرانسانی مسئولان زندان را به شدت محکوم می‌نماید و از قوه قضائیه و مسئولان زندان می‌خواهد هر چه سریعتر با اعزام داود رضوی به بیمارستان موافقت کنند. سندیکا همچنین خواهان آزادی بی قید و شرط اعضای زندانی خود داود رضوی، رضا شهابی، حسن سعیدی و سایر فعالین کارگری، معلمی، دانشجویی و ‌مدنی میباشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۲ فروردین ۱۴۰۳

*جان باختن یک آتش نشان در قزوین درحین کار

روز چهارشنبه ۲۲ فروردین،یک آتش مشان بنام محمد جواد چگینی حین کارمهار آتش سوزی در یک انبار مواد دخانیات قزوین جان باخت.

*جان باختن یکی از کارگران اداره راه رضوانشهر حین کاربراثر تصادف

یکی از کارگران اداره راه رضوانشهردراستان گیلن حین کار تعمیر تیر‌های نوری وسط اتوبان براثر برخوردیک خودروبا وی جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate