اخباروگزارش های کارگری ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) با تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مقابل استانداری خوزستان در شهر اهواز 

– دومین روز تجمع اعتراض کارگران کارخانه خاورسیمان پارسیان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع مطالبات ونداشتن امنیت شغلی

– خودکشی پرستار جوان بیمارستان خمینیِ کرمانشاه بدلیل عدم تمدیدِ قراردادش

– اعتراض دانشجویان دانشگاه الزهرا به اجرایی شدن حکم ناعادلانه هستی امیری و ضیا نبوی

– ادامه اعتراضات کشاورزان أصفهان نسبت به عدم اختصاص حقآبه با تجمع شبانه روزی

– ادامه اعتراضات سهامداران گروه صنعتی سدید نسبت به بلاتکلیفی با تجمع  درتهران

– فراخوان اتحادیه تشکل‌‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران به اعتصاب سراسری

– محرومیت از تحصیل برای سردبیر یک نشریه‌ دانشجویی

– پرونده سازی هیئت تخلفات اداری علیه روح الله مردانی

– رعایت حجاب در دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی شرط ارائه خدمات است 

– پابند الکترونیکی: درآمدزایی سازمان امور زندان‌ها از جیب زندانیان

– جان باختن یک کارگر پتروشیمی شازند

– جان باختن یک کارگر مقنی جوان در حادثه ریزش چاه فردیس

– جان باختن یک کارگرجوان در مرز باشماق براثر تصادف

*******

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) با تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مقابل استانداری خوزستان در شهر اهواز 

شعارها:

«وعده وعید چه خوب بود ولی همش دروغ بود»

«تا کی شرمندگی یا مرگ یا زندگی»

«مابجز حق نمی خوایم صدقه دولت نمی خوایم»

«زیربار ستم نمی کنیم زندگی زیربار ستم نمی کنیم زندگی جان فدا می کنیم در ره آزادگی مرگ براین بردگی مرگ براین بردگی »

«نه صدقه نه منت حق بدید با عزت»

«شش کلاس دروغگو حاصل وعده هات کو»

«حسین حسین شعارتون دروغ و دزدی کارتون»

«آقازاده آمریکاست فقر وفساد همینجاست»

«حقوق بازنشسته فقط برا یه هفته»

«حقوق ضایع شد فریاد بازنشسته»

«وعده وعید کافیه یخچال ما خالیه»

*دومین روز تجمع اعتراض کارگران کارخانه خاورسیمان پارسیان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع مطالبات ونداشتن امنیت شغلی

روز دوشنبه ۲۰ فروردین برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه خاورسیمان پارسیان واقع در دهستان ریگ شهرستان لردگان استان،چهار محال بختیاری برای اعتراض به سطح پایین حقوق و عدم پرداخت بموقع مطالبات ونداشتن امنیت شغلی به تجمعشان مقابل اداره کار ودر محل کارشان ادامه دادند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۱ فروردین،: خواسته اصلی کارگران خاور سیمان پارسیان پرداخت معوقات مزدی سال گذشته و عیدی، افزایش حقوق با پرداخت اضافه کار، پاداش و سایر مزایای شغلی از جمله حق مرخصی است.

*خودکشی پرستار جوان بیمارستان خمینیِ کرمانشاه بدلیل عدم تمدیدِ قراردادش

روز یکشنبه ۱۹ فروردین،یک پرستار ۳۲ ساله بیمارستان خمینیِ کرمانشاه بنام ساسان بدلیل عدم تمدیدِ قراردادش دست به خودکشی زد وجان خودرا ازدست داد.

*اعتراض دانشجویان دانشگاه الزهرا به اجرایی شدن حکم ناعادلانه هستی امیری و ضیا نبوی

دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به اجرایی شدن حکم هستی امیری وضیا نبوی که به‌دلیل حضور در تجمع اعتراضی به مسمومیتهای سریالی مدارس کشور به یکسال حبس تعزیری محکوم شده‌اند اقدام به نصب عکس و پوسترهایی در محیط دانشگاه کردند.

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*ادامه اعتراضات کشاورزان أصفهان نسبت به عدم اختصاص حقآبه با تجمع شبانه روزی

کشاورزان أصفهان درادامه اعتراضات دامنه دارشان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه یکشنبه شب(۱۹ فروردین)را با تجمع در کنار زاینده رود به سحر رساندند.

*ادامه اعتراضات سهامداران گروه صنعتی سدید نسبت به بلاتکلیفی با تجمع  درتهران

تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی از ادامه اعتراضات سهامداران گروه صنعتی سدید نسبت به بلاتکلیفی با تجمع روز سه شنبه ۲۱ فروردین درتهران خبرمی دهند.

*فراخوان اتحادیه تشکل‌‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران به اعتصاب سراسری

کامیونداران و رانندگان شریف و زحمتکش

همه در جریان شدت گرفتن مشکلات و قیمت‌های سرسام‌آور لوازم یدکی و لاستیک و… هستیم.

از طرفی با وجود اعلام قبلی اتحادیه در زمینه رسمیت دادن به بالابردن کرایه، هیچ علامتی از همکاری و همراهی دولت‌مردان دیده نشده است.

آنها با بی‌تفاوتی خواسته به حق ما را به سخره می‌گیرند و کمترین پاسخی را به ما نداده‌اند.

این در حالی است که با توجه به افزایش روزافزون نرخ دلار و از مهار خارج شدن آن، به شکل بی‌سابقه‌ای مشکلات ما را افزایش داده و معیشت خانواده‌های ما را در تنگنا گذاشته و سرمایه‌های ما برای ادامه کار و زندگی‌مان را از کارآیی انداخته است. در این وضعیت روشن است که ما دیگر توان کار نداشته و زمین‌گیر شده‌ایم.

با توجه به نظر سنجی مربوط به بالابردن کرایه حمل‌و‌نقل که آن را در کانال اتحادیه منتشر کردیم و اینکه در صورت عدم افزایش کرایه توسط دولت ، ۹۳ درصد از همکاران نظرشان بر اعتصاب بود ، براین اساس از اول اردیبهشت ۱۴۰۳اعلام اعتصاب سراسری می‌کنیم و همه همکاران را به شرکت فعال دراین اعتصاب فرامی‌خوانیم. 

واضح است که مسئولیت  توقف حمل ونقل جاده‌ای به عهده دست اندرکاران دولت می باشد

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران

۲۱فروردین ۱۴۰۳

*محرومیت از تحصیل برای سردبیر یک نشریه‌ دانشجویی

با تأیید کمیته‌ تجدیدنظر انضباطی دانشگاه تهران، زهرا جعفری، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی و سردبیر نشریه‌ دانشجویی ژینا، به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات محکوم شد.

تهدید، تطمیع، توهین، فحاشی، هتک حرمت، تهمت، افترا و نشر اکاذیب_ توهین به شعائر و مقدسات اسلامی و ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی، از جمله اتهامات انتسابی به این دانشجو است.

اجرای این حکم از نیم‌سال اول ۱۴۰۲_۱۴۰۳ شروع و تا پایان نیم‌سال دوم ادامه دارد و او هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

لازم به ذکر است، این رآی در زمانی که زهرا جعفری در مراحل پایانی دفاع از پایان‌نامه‌ خود بوده و تنها به دلیل برعهده داشتن مسئولیت سردبیری نشریه دانشجویی مجوزدار، صادر شده است.

برگرفته از کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*پرونده سازی هیئت تخلفات اداری علیه روح الله مردانی

هیئت تخلفات اداری آموزش و پرورش استان البرز با پرونده سازی و اتهاماتی که ناشی از تفتیش عقیده و عدول این نهاد اداری از وظایف حوزه قانونی خود است، علیه معلم و فعال صنفی روح الله مردانی تشکیل پرونده داد و او ۱۰ روز برای ارائه لایحه ی دفاعیه مهلت دارد.

در این پرونده که با استناد به گزارش مدیرکل آ.پ تنظیم شده، علاوه بر شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی یا تحریک به برپایی تجمعات غیرقانونی، مواردی همچون “انتشار فیلم و تصاویر مبتذل و سیاسی” و مطالب صفحه شخصی او در اینستاگرام به عنوان اتهام آمده؛ اما معلوم نیست چرا مدیرکل یک اداره به جای رسیدگی به امور اداری خود، شبکه های اجتماعی معلمان را تفتیش و گزارش می کند؟!

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت پرونده سازی علیه فعالین صنفی در هیات تخلفات اداری بار دیگر تاکید می کند اینگونه پرونده سازیها مانع دادخواهی جامعه معلمان نخواهد بود. این شورا از تمام ظرفیت خود برای رسیدن به مطالبات قانونی و لغو احکام قضایی و اداری علیه فعالین استفاده خواهد کرد.

*رعایت حجاب در دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی شرط ارائه خدمات است 

اداره کل ثبت استان اردبیل طی نامه نحوه لباس‌پوشیدن، شرایط مو و صورت کارکنان و لزوم داشتن پوشش اسلامی در تصاویر پروفایل را تعیین کرده است.

در این نامه همچنین تاکید شده است که در ورودی واحدهای ثبتی و دفاتراسناد رسمی، بنر حجاب نصب شود.

نصب بنر در ورودی دفاتر اسناد رسمی به این معنی است رعایت حجاب مطابق بخشنامه شرط ارائه خدمت است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*پابند الکترونیکی: درآمدزایی سازمان امور زندان‌ها از جیب زندانیان

استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانی، ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار و سالانه، ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد

در قانون بودجه سال گذشته، درآمد سازمان زندان‌ها از فروش پابند الکترونیکی ۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، که این تنها بخشی از درآمدها و منابع اختصاصی پیش‌بینی‌شده برای سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۲ است. 

براساس تعرفه مصوب در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان زندان‌‌ها، به ازای هر روز استفاده از پابند الکترونیکی مبلغ ۵۰ هزار تومان از زندانیان دریافت می‌‌شود. به عبارتی استفاده از پابند برای هر زندانی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه و تا ۱۸ میلیون تومان در سال هزینه دارد.

در عین حال طبق آخرین مقام‌های قضایی، تا اوایل فروردین ۱۴۰۲، دست‌کم ۹ هزار زندانی تحت پوشش پابندهای الکترونیکی قرار گرفته‌اند. اگر همین رقم را ملاک قرار دهیم، میزان درآمد حاصل از اجاره پابند، بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد بود که ۵ برابر رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه است. 

اما این تنها منبع پیش‌بینی شده برای سازمان زندان‌ها در بودجه نیست. در قانون بودجه ۱۴۰۲، بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان دیگر در چهار ردیف مجزا به عنوان درآمد و منابع اختصاصی سازمان زندان‌ها پیش‌بینی شده است: 

   ۴۰۰ میلیارد تومان از فروش زندان‌های قدیمی

  ۲۰ میلیارد تومان بازپرداخت اقساط وام‌ به زندانیان

  ۱۶ میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری برای اشتغال زندانیان

  ۱۶ میلیارد تومان از فروش محصولاتی تولیدی توسط زندانیان.

پس از قیام ژینا، استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان بی‌شماری اعم از سیاسی و جرائم عمومی با رشدی فزاینده، اجرایی شد. اگر چه این پابند برای زندانیانی نظیر زندانیان مالی (جهت استفاده از فضای بیرون زندان برای بازپرداخت بدهی‌های مالی، آن هم در صورت نجومی نبودن رقم وارده) کارساز بوده است، اما در اکثریت موارد، تنها به سودآوری سازمان امور زندان‌ها منجر شده است. فرد زندانی در این شرایط، متحمل هزینه‌هایی میلیونی است تا روزشمار حبس خود را به جیب خود بپردازد. وضعیتی که «زندان» با سلب مسئولیت ساختاری سازمان امور زندان‌ها، «برون سپاری» می‌شود و فرد به نام آزادی خارج از زندان، متحمل حبسی پر هزینه در فضایی با محدودیت‌های جغرافیایی دیگر می‌شود.

برگرفته از کانال بیدارزنی

*جان باختن یک کارگر پتروشیمی شازند

روز دوشنبه ۲۰ فروردین، یکی از مهندسان پتروشیمی شازند بنام رضا میرزایی حین کار در یکی از بخش‌های عملیاتی جان باخت.

*جان باختن یک کارگر مقنی جوان در حادثه ریزش چاه فردیس

روز سه شنبه ۲۱ فروردین، یک کارگر مقنی ۲۲ ساله تبعه أفغانستان به نام نظیر احمدخان محمدی حین کار حفر چاه در یک ساختمان نیمه کار در فردیس برافر ریزش چاه زیر تلی از آوار گرفتار شد و جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگرجوان در مرز باشماق براثر تصادف

روز سه شنبه ۲۱ فروردین،یک کارگر جوان بنام هادی چوپانی اهل روستای سێڤ شهرستان مریوان

بر اثر زیر گرفته شدن توسط تریلی در مرز باشماق جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate