اخباروگزارش های کارگری ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳

– اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها

– علی‌رغم پایان مدت محکومیت، عزیز قاسم‌زاده به زندان بازگشت

– گروگانگیری معلمان فرانسوی به اتهام ارتباط با معلمان ایران

– همبستگی اتحادیه ملی کارکنان آموزش انگلستان با مردم فلسطین

– کارکنان نظام درمان انگلستان خواهان لغو قرارداد بین این وزارت خانه با شرکتی شدند که با اسرائیل همکاری می کند   

– اعتراض در کارخانه اسلحه سازی در انگلستان که به اسرائیل سلاح می فروشد

*******

*اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها

طی روزهای گذشته، بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتصاب رانندگان اسنپ و تپسی دراعتراض به نرخ  پایین کرایه‌ها و عدم تناسبش با هزینه‌ها بود. 

رانندگان معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند:با افزایش هزینه های جاری خودرو و معیشت و سایر هزینه‌ها، درآمد آنها به شدت کاهش یافته است و خواهان افزایش نرخ کرایه‌ها و همچنین ارائه مزایایی مانند بیمه درمانی و تکمیلی هستند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۷ فروردین،اسفند ماه سال گذشته بود که اسنپ و تپسی گزینه عجله دارم را به درخواست سازمان تعزیرات حذف کردند. از نظر سازمان تعزیرات این گزینه مصداق گرانفروشی بود.

پس از حذف گزینه عجله دارم، صدای اعتراض رانندگان تپسی و اسنپ در واکنش به قیمت کرایه های تاکسی های اینترنتی بلند شد. برخی از رانندگان نیز در دوران عید دست به اعتصاب زدند و کار نکردند.

بنابهمین گزارش،مهدی نوشته است: چرا کرایه عمومی ۴۵ درصد گرون بشه کرایه اسنپ هر روز بدتر دیروز طرح تشویقی نمیدند تازگی بهانه میارند زنگ میزنیم پشتیبانی تلفن گویا هست یا پشتیبانی تیک ربات چرت جواب میده که تلفن گویا هم برای خودت اسنپ درامد دارد هم مخابرات این یک نوع برده داری نوین

محمدرضا می گوید: سلام.کار تو اسنپ تو سالهای۱۳۹۵به قبل باز ارزش داشت.اون موقع از تهران نو میرفتیم فرودگاه مهر آباد کرایه اش بود ۲۰ هزار تومن،یه پژو ۴۰۵ قیمتش بود ۳۲ میلیون تومن.الان قیمت همون خودرو شده ۱۳ الی ۱۴برابر و به طبع کلیه هزینه ها هم از قبیل لوازم یدکی و هزینه ها ۱۳ برابر شده.ولی آیا کرایه هم همین نسبت بالا رفته؟خیر چون اگه بالا رفته بود همین مسیر باید میشد ۲۶۰ هزار تومن حداقل.ولی نشده که .به خدا خسته شدیم ۳ روز کار میکنیم روز چهارم همه رو تحویل مکانیک و کمیسیون و پلیس راهنمایی رانندگی و بیمه تصادف و غیره میدیم.

کاربر دیگری می نویسد: من مدت زیادی است که در اسنپ فعالیت دارم تصور کنید خودتون جای ما بزارید اصطحلاک ماشین بنزین تعمیر ماشین یعنی بالا بودن قیمت قطعات و دستمزد مکانیک چیزی برای ماندن می ماند که بگیم کار می کنیم پس لازمه بازنگری بشه لطفاً به کشی نکنند اینا هم گناهه

امیر نوشته است: باسلام کرایه ها خیلی پایینه اسنپ ما رو چه فرض کرده کمسیون شده ۲۰ درصد. خودشه .ما کار نکنیم از کجا درآمد داره.واحد ۵ تومن میگیره بخدا بشینیم خونه به صرفه است

فریاد می گوید: سال ۱۴۰۳با اسنپ ۲۰۰۰۰ تومانی در برابر جریمه ۷۰۰۰۰۰ تومانی

بنزین گران بشه

دیگه تکلیف تمام تاکسی‌های اینترنتی معلوم خواهد شد

حشمت الله یوسفی نوشته است: اگر کرایه نوسان داره کمسیون وقیمت لوازم یدکی هم باید نوسان داشته باشه بعضی مواقع مسافر می‌پرسه شما چه طوری زندگی میکنیم با این کرایه

کاربر دیگری نوشته است: من از عید کار نکردم اما تو این اعتراضات باز راننده‌ای کار میکنن من موندم با این هزینه‌ها این کرایه قیمتا چطور برای بعضیا هنوز میصرفه توی خیابون چرخشی کار کنی به صرفه تره

کاربر دیگری می نویسد: بسه دیگه خوب ما اسنپ بردیم بالا کرایه تاکسی ۲۰ درصد اضافه‌ شد ولی کرایه اسنپ ۲۰ درصد میاد پایین آقای تعزیرات که میگفتی عجله دارم حرام کرایه ۱۲ هزار تومنی حرام نیست یا خودت زدی به کوچه علی چپ آقای تعزیرات بیا اینجا هم نظر بده دیگه

رضا می گوید: قصد سفر ارزان بود ولی از جیب راننده، از کمیسیون بیست درصدی نمیگذرن…هیچگونه خدماتی هم به راننده نمیدن، کرایه پایین کمیسیون بالا، ادعا زیاد،یکماهه کار نمیکنم،

راننده اجباری نوشته است: سلام فقط به دادمابرسید من هرجای ماشینم خراب میشه دیگه نمیتونم درستش کنم همین الان ی پنچری گرفتم ۷۰ هزار تومن یک ماه پیش ۳۰ هزارتومن بودش واقعا ازخدا فقط کمک میخوام همه چی گرون میشه ولی کرایه اسنپ برعکس ارزون میشه دنیا واسه ما رانندها وارونه شده برعکس عمل میکنه پولدارها هرروز پولدار تر میشه فقیرها فقیتر

محمد نوشته است: قبلاً در مسیرم اگر درخواست سفری برایم می آمد قبول می کردم چون کرایه ها تا حدودی قابل قبول بودند اما حدود یکماهی است کمیسیون را بیست درصد کردند و کرایه ها هم آنقدر پایین آمده که میگم خالی برم بهتره تا خدای نکرده اگر تصادفی چیزی پیش آمده به دردسر نیافتم ، حالا شما حساب کنید یک تعداد زیادی از مردم از این راه امرار معاش می کنند ، سئوالم اینه که مگر بنزین و گاز ارزان شده یا دستمزد کارمندان و کارگران پایین آمده و یا دستمزد مکانیک و صافکار و … پایین آمده که اینها هم کمیسیون را زیاد کردند و کرایه ها را پایین آوردند ؟ والله انصاف هم چیز خوبی است که خیلی ندارند .

*علی‌رغم پایان مدت محکومیت، عزیز قاسم‌زاده به زندان بازگشت

در پی مخالفت دادستانی و دادیار ناظر بر زندان با مرخصی درمانی عزیز قاسم زاده خواننده و معلم زندانی که یک سال زندان او به اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۳به اتمام رسیده و می‌بایست ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شد، به دلیل عدم اعمال قانون تجمیع (مجازات اشد یا مجازات واحد) امروز پنج شنبه ۱۶ فروردین ایشان به #زندان_لاکان رشت بازگشت.

شایان ذکر است پس از انجام آزمایشات تازه در سال جدید به رغم استفاده از دارو طی چند ماه، متاسفانه psa قاسم زاده باز افزایش پیدا کرده و به بالای ۱۰ رسیده و طبق تجویز پزشک با این افزایش چند باره، احتمال مشکوک به ضایعات بدخیم در پروستات محتمل است و او می بایست بلافاصله  برای ادامه درمان، MRI و cT و نمونه برداری از پروستات انجام دهد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گروگانگیری معلمان فرانسوی به اتهام ارتباط با معلمان ایران

 اکنون نزدیک به ۷۰۰ روز از بازداشت ژاک پاریس و سیسیل کوهلر  دو معلم فرانسوی در ایران می گذرد.  نه خانواده و نه مقامات فرانسوی نتوانسته اند به هیچ اطلاعاتی در مورد پرونده آنها یا جزئیات بیشتری در مورد آنچه که آنه به آن متهم شده است دسترسی پیدا کنند.  

نومی کوهلر خواهر سیسل کوهلر می گوید که سیسیل توانسته است از زندان با خانواده اش تماس های تلفنی پراکنده برقرار کند، اما خواهرش نمی تواند آزادانه صحبت کند . از زمان دستگیری، سیسیل فقط دو بار تحت نظر نیروهای امنیتی اجازه ملاقات کوتاه با مقامات کنسولی فرانسه داشته است.  

خانواده هنوز نمی‌دانند که چرا سیسیل و ژاک برای بازداشت انتخاب شدند.  رسانه‌های دولتی ایران گفته‌اند که این زوج با کانون اصلی معلمان ایران ارتباط داشته‌اند که خانواده آن را تکذیب می‌کند.

نومی می گوید: “او به تعطیلات رفت و دستگیر شد، همین.  او کسی را در داخل ایران نمی‌شناخت”.

مادرم نوشته بود: «آنها برنگشتند.  آنها در زندان هستند.» نومی می گوید.  “دنیا در آن لحظه از هم پاشید.”

 مادر او گفت که مقامات فرانسوی تایید کرده اند که سیسیل و ژاک هر دو دستگیر شده اند.  گزارش‌های ویدئویی در خبرگزاری‌های دولتی ایران منتشر شد که نشان می‌داد این زوج در طول سفر توسط سرویس‌های امنیتی تحت نظر قرار گرفته‌اند.

به مدت دو ماه خانواده و مقامات فرانسوی به شدت به دنبال اطلاعاتی از دولت ایران در مورد اتفاقی که برای دختر و دوست پسرش افتاده بود می‌خواستند، اما چیزی دریافت نکردند.  سپس در اواخر تیرماه، گروه‌های حقوق بشر ایران گزارش دادند که دو تبعه فرانسوی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» دستگیر و روانه زندان مخوف اوین شده‌اند.

در ۶ اکتبر، خبرگزاری دولتی ایرنا ویدئویی از «اعتراف» سسیل و ژاک به عوامل سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه منتشر کرد.  سیسیل با حجاب بود و خواهرش می گوید لاغر و خسته به نظر می رسید.

هم خانواده و هم مقامات فرانسوی می گویند این اعترافات اجباری بوده و این زوج را«گروگان دولتی» می نامند.  وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: صحنه‌سازی اعترافات مفروض آنها شرم‌آور، ناپسند، غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

نومی می‌گوید: «اولین چیزی که در ویدیو دیدم این بود که خواهرم گفت: «من یک جاسوس فرانسوی هستم.» بدترین روز زندگی‌ام بود.  بعد از آن خیلی ها به من گفتند که حداقل می دانستیم او زنده است.  اما برای من ویران کننده بود.

 من از بودن او در سلول انفرادی و تحت فشار روانی بسیار می‌ترسیدم و وقتی ویدیو را دیدم تمام ترس‌هایم را از آنچه که او قبل از فیلم‌برداری پشت سر گذاشته بود، تأیید کرد.»

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*همبستگی اتحادیه ملی کارکنان آموزش انگلستان با مردم فلسطین

کنفرانس سالیانه “اتحادیه کارکنان آموزش” انگلستان در روز پنجشنبه ۴ آوریل با تصویب قطعنامه ای همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کرد. این قطعنامه از دولت بریتانیا می خواهد که:” حمایت خود از سیاست های دولت اسرائیل که مبتنی بر آپارتاید، خشنوت و نژاد پرستی علیه مردم فلسطین است، متوقف کند”. قطعنامه که با رای بسیار بالای نماینگان حاضر در کنفرانس به تصویب رسید، با نژاد پرست نامیدن دولت اسرائیل تاکید می کند:” این دولت باید نسبت به پرونده نسل کشی پاسخگو باشد” و می افزاید: ” دولت راست افراطی و نژاد پرست اسرائیل مسئول اصلی نزاع، خشونت و جنگ در فلسطین و اسرائیل است”. قطعنامه همچنین حمایت خود را از دو تشکل ” کمپین همبستگی با فلسطین” و ” ائتلاف برای پایان دادن به جنگ”  اعلام می کند که از جمله تشکل هایی بشمار می روند  که بعد از جنگ اسرائیل علیه مردم غزه بطور مرتب تظاهرات سراسری در همبستگی با مردم فلسطین و درخواست توقف فوری جنگ، برگزار کرده اند. در لندن در بعضی از هفته ها چند صد هزار نفر در این تظاهرات ها شرکت کردند. قطعنامه مصوب همچنین از اتحادیه کارکنان آموزش تقاضا می کند که جزوه های آموزشی در مورد فلسطین و اسرائیل تهیه و تکثیر کند تا معلمان با استفاده از آن به افزایش سطح آگاهی دانش آموزان کمک کنند. 

وزیر آموزش انگلستان خانم جیلیان کیگان در واکنش به قطعنامه آن را نشان دهنده ” ایدئولوژی تفرقه افکن” اتحادیه معلمان خواند و گفت این قطعنامه بیان گر نظر معلمان نیست. در پاسخ به این ادعا، دبز گوونی که پیشنهاد دهنده قطعنامه به کنفرانس  بود، گفت: ” من افتخار می کنم که اتحادیه ما دارای تاریخ طولانی همبستگی با فلسطین است” و افزود: ” این اتحادیه نیازی به درس آموزی از وزیر آموزش ندارد. حزب محافظه کارحاکم، حزبی است که همچنان سلاح در اختیار ارتش اسراییل قرار می دهد تا مردم فلسطین با آن کشته شوند و همزمان تلاش می کند برای کسانی که از فلسطینی ها دفاع می کنند جرم تراشی کند” او در ادامه گفت: ” کودکان در فلسطین از آموزش محروم و مدارس با خاک  یکسان شده اند، اگر ما در  مورد  ۱۳۰۰۰ کودکی که به قتل رسیده اند، نتوانیم سخن بگویم، آنگاه اتحادیه کارکنان آموزش به چه دردی می خورد”. 

*کارکنان نظام درمان انگلستان خواهان لغو قرارداد بین این وزارت خانه با شرکتی شدند که با اسرائیل همکاری می کند   

 صبح روز سه شنبه ۲ آوریل صدها نفر از کارکنان نظام درمان انگلستان در برابر ساختمان مرکزی این وزارت خانه در لندن تجمع کردند و خواهان لغو قرارداد ۳۳۰ میلیون پوندی بین این وزارت خانه با شرکتی به نام پالانتیر تکنولوژیز شدند که  همزمان با دولت و ارتش اسراییل همکاری می کند. این شرکت بزرگ آمریکایی که در عرصه سرویس دهی نرم افزار فعال است، سالهاست که با دولت اسرائیل و نیروهای نظامی آن کشور همکاری تجاری دارد.  شرکت مذکور در این مدت تکنولوژی هوش مصنوعی با کاربرد نظامی، سیستم تحلیل داده ها و نرم افزار برای  نظارت و کنترل به دولت اسرائیل ارائه داده است.  تجمع کنندگان، ادامه همکاری با این شرکت که تکنولوژی پیشرفته دراختیار دولت اسرائیل دولت می دهد که به نسل کشی، نقض قوانین جنگ و نقض قانون بین المللی حقوق بشر متهم است، توجیه ناپذیر خواندند و خواستار لغو فوری قرارداد شدند. 

*اعتراض در کارخانه اسلحه سازی در انگلستان که به اسرائیل سلاح می فروشد 

در روز چهار شنبه ۳ آوریل حدود ۲۰۰ نفر از مدافعان  حقوق مردم فلسطین در برابر یک کارخانه اسلحه  سازی در نزدیکی شهر بردفورد  که به اسراییل سلاح می فروشد،  تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان توقف ارسال سلاح به اسراییل شدند.  یک روز پیش از این تجمع نیز عده ای از طرف داران کمپین ” اقدام برای فلسطین”  توانستند پشت بام ساختمان این کارخانه  را اشغال کنند. این اقدام مورد حمایت و تشویق اهالی محل قرار گرفت و باعث شد که برای مدتی  فعالیت این کارخانه متوقف شود . این کارخانه  که شیپلی فاکتوری نام دارد، قطعات الکترونیکی و تجهیزات  نظامی به اسراییل صادر می کند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate