اخباروگزارش های کارگری ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳

– تجمع اعتراضی کارگران راه آهن اراک نسبت به نحوه پرداخت و کسر حقوق ها مقابل اداره کل

– تجمع اعتراضی کمپرسی داران زابل نسبت به کاهش سهمیه سوخت 

– مخالفت مسئولان قضایی و بازجویان وزارت اطلاعات با مرخصی حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد

– فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل:سیاست حمل و نقل عمومی مردمی

*******

*تجمع اعتراضی کارگران راه آهن اراک نسبت به نحوه پرداخت و کسر حقوق ها مقابل اداره کل

گزارشی بقلم یک کارگر برگرفته از شبکه های اجتماعی:

اعتراض بچه‌های اراک روز چهارم به نحوه پرداخت و کسر حقوق ها

 طی دو ماه گذشته به بهانه اینکه میخواییم دریافتی همکاران رو سروسامان بدیم کلیه آیتم‌های اضافه کاری ثابت، شیفت و جمعه کاری و تعطیل کاری رو صفر کردن در فیش حقوقی و یه آیتم انگیزشی که چند ماهی بود به فیش‌ها اضافه شده بود به مبلغ حدودا یک میلیون تومان 

که با صفر کردن آیتم‌های بالا انگیزشی رو کردن ۲۳۰۰ ثابت که این مورد باعث شد حدودا بین ۴۰۰ تا ۲ میلیون حقوق بچها افت داشته باشه توی این دو ماه اعتراضات بجای نرسیده و هیچکس جوابگو نیست. 

انگیزه کاری در بین همکاران عملیاتی بشدت افت کرده و نارضایتی شدیدا افزایش پیدا کرده.

همین مشکلات نیز در مورد نیروهای عملیاتی کیلومتراژ بگیر هم اتفاق افتاده

*تجمع اعتراضی کمپرسی داران زابل نسبت به کاهش سهمیه سوخت 

روزیکشنبه ۱۲ فروردین،جمعی از کمپرسی داران زابل برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به کاهش سهمیه سوخت دست به تجمع زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، این تجمع پس از آن صورت گرفته که حدود سه ماه است سهمیه سوخت کمپرسی داران از۳ هزار لیتر به ۳۰۰ لیتر دوره ای پانزده روزه کاهش پیدا کرده است.

یکی از تجمع کنندگان به همین منبع گفت:به فرمانداری و دیگر ارگان ها مراجعه کردیم اما تاکنون هیچ پاسخی از مسئولین برای رفع این معضل دریافت نشده است.

*مخالفت مسئولان قضایی و بازجویان وزارت اطلاعات با مرخصی حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد

مسئولان قضایی به سفارش بازجویان وزارت اطلاعات با مرخصی کارگر زندانی حسن سعیدی مخالفت کردند. این کارگر زندانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شد و پس از تحمل ماهها انفرادی و بازجویی های طولانی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بصورت غیابی و ناعادلانه حکم شش سال زندان (۵ سال اجرایی) و ۲ سال تبعید برایش صادر کردند. پیش از دادگاهی شدندش بارها ویدئوهایی با انتساب اتهامات واهی به وی و سایر فعالین کارگری و معلمی از صدا و سیما پخش شد.

این رویه ناعادلانه در دوران زندان نیز ادامه دارد و پیش از این با مرخصی اضطراری  سعیدی با وجود تصادف شدید فرزندش مخالفت شد. اینبار نیز پس از درخواست مرخصی وی را به بند ۲۰۹ بردند و پس از مصاحبه بازجویان با ایشان نهایتا مسئولان قضایی با مرخصی سعیدی مخالفت کردند.

حسن سعیدی از اعضای قدیمی و برجسته سندیکا می باشد که سال‌ها شجاعانه از حقوق کارگران دفاع کرده است و به همین دلیل دائما مورد آزار و اذیت عوامل امنیتی در محل کار بود و در طول سال‌ها فعالیت برحق کارگری خود، حداقل چهار بار توسط شرکت واحد و با فشار نیروهای امنیتی اخراج شد و چندین بار مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفت. سعیدی در روز کارگر سال ۹۸ نیز در تجمع اعتراضی کارگران در  روز کارگر مقابل مجلس بازداشت و به ۵ سال حبس محکوم شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد تا کنون بارها به اذیت و‌ آزار و ‌تدوام‌حبس ناعادلانه اعضای زندانی خود اعتراض نموده است و در این خصوص همچنین پیگیر اعتراض در سطح بین المللی از طریق فدراسیون بین المللی کارگران‌حمل و ‌نقل و دیگر تشکلات سندیکایی جهانی، شکایت رسمی در سازمان جهانی کار و‌ نیز گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران بوده است، و‌ تا آزادی اعضای زندانی خود از هرگونه‌ اقدام‌ممکن کوتاهی نخواهد کرد. 

مخالفت با مرخصی و آزادی مشروط حسن سعیدی با وجود سپری شدن بیش از یک سوم دوران حبس، کینه توزی و ظلمی آشکار نسبت به این‌کارگر زندانی و‌ خانواده ایشان می باشد و‌ از هیچگونه وجاهت قانونی طبق قوانین خودشان نیز برخوردار نیست و بشدت محکوم است. این ظلم و‌ستم تا به کی؟ کارگر زندانی آزاد باید کردد!

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

*فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل:سیاست حمل و نقل عمومی مردمی

بیانیه سرمایه گذاری پایدار، تامین مالی و کرایه ها در حمل و نقل عمومی

مقررات سرمایه گذاری پایدار در حمل و نقل عمومی، تامین مالی و قیمت بلیط

برنامه “حمل ونقل عمومی ما” که توسط فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل(ITF)، که سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز عضو آن می باشد، برای ترویج یک مدل اجتماعی حمل و نقل عمومی تلاش می کند. این مدل اجتماعی شامل حقوق کار و تشکل برای کارگران است و مستلزم آن است که هرگونه گسترش حمل و نقل عمومی تضمین کننده مشاغل مناسب باشد. 

– در شهرهای هدف کار میکند تا صدای کسانی که در توسعه حمل ونقل شهری جدید کار میکنند، افزایش دهد. از جمله پروژه اتوبوس مکرر (Brt) ودر مذاکره  برای تغییر کارهای غیر رسمی به رسمی.        

–  کمپین هایی برای بهبود شرایط کار برای همه کارگران حمل و نقل عمومی – به ویژه کارگران حمل و نقل غیررسمی – با افزایش قدرت صنعتی آنها  واین شامل ایجاد شبکه های سندیکایی (اتحادیه های کارگری) در شرکت های حمل و نقل عمومی چند ملیتی، توسعه اتحاد و همبستگی با مسافران، انجمن ها و سایر نهادها و نیز ترویج اشتغال زنان در حمل و نقل عمومی است.

– تلاش برای توسعه یک سیاست حمل‌ونقل عمومی جایگزین – سیاستی مبتنی بر مالکیت عمومی، تأمین مالی عمومی، فرصت‌های شغلی مناسب و حقوق اتحادیه ای (سندیکایی) برای کارگران.

خلاصه:

حمل و نقل عمومی تنها گزینه برای میلیون ها نفر در سراسر جهان برای دسترسی به خدمات عمومی است که به تأمین حقوق بشر و زندگی مناسب کمک می کند.  علاوه بر این، همه‌گیری بر نقش حیاتی حمل‌ونقل عمومی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد مشاغل خوب تمرکز کرده است.  اگر حمل‌ونقل به شیوه‌ای پایدار و با محوریت اجتماعی اداره شود، می‌تواند سنگ بنای عدالت و محوری برای دستیابی به تغییرات زیست‌محیطی باشد که ما به آن نیاز فوری داریم، از جمله دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس سازمان ملل.

 با این حال، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی توسط یک سیستم اقتصادی جهانی شکل میگیرند که توسط نابرابری‌های سیستمی بین کشورها و درون کشورها و سایر ساختارهای ظلم تعریف می‌شود، که همه آنها با   همه گیری کووید -۱۹ تشدید شده اند. 

 بسته به نحوه برنامه ریزی و تامین مالی سیستم های حمل و نقل عمومی، این ممکن است تفاوت ها را تشدید کند یا به غلبه بر آنها کمک کند.

 موضوع سرمایه‌گذاری پایدار، تامین مالی و قیمت‌گذاری برای تعیین اینکه آیا آینده سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی ما آینده‌ای با کاهش آهسته و افزایش تمایز یا بهبود، رشد و عدالت اجتماعی و اقلیمی خواهد بود، مرکزی است.

 بنابراین، سیستم‌های تامین مالی حمل‌ونقل عمومی را نمی‌توان جدا از مسائل مربوط به مالکیت، حاکمیت و ساختارهای عملیاتی که تعیین می‌کنند سرمایه‌گذاری و تامین مالی چگونه و برای چه هدفی استفاده می‌شوند، بررسی کرد.

 اما به‌عنوان اتحادیه‌هایی که نمایندگان کارگران حمل‌ونقل عمومی هستند، انگیزه و سهم داریم تا مسیری را برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی خود به سمت پایداری، برابری و تضمین حقوق انسانی برای همه ترسیم کنیم.

ما باید نقشی فعال در توسعه سیاست های سرمایه گذاری، تامین مالی و کرایه ها و کمپین برای دستیابی به آنها داشته باشیم. این کمپین‌ها باید به چشم‌اندازی وسیع‌تر برای سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی عادلانه اجتماعی که به نفع کل جامعه و کره زمین اداره می‌شوند، گره بخورد..

سیاست حمل ونقل عمومی مردمی که توسط فدراسیون بین المللی کارگران حمل ونقل تدوین شده است مستلزم آن است که خدمات حمل و نقل عمومی در مالکیت و بهره برداری عمومی باشد و مسئولیت پذیری دموکراتیک باید در برنامه ریزی، توسعه و آینده حمل و نقل عمومی تضمین شود.

فدراسیون بین المللی کارگران حمل ونقل همچنین خواستار آن است که سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی بر سرمایه گذاریهایی که استفاده از وسایل نقلیه شخصی را ترویج می کند، اولویت داده شود، سرمایه گذاری و تامین مالی قابل توجه حفظ، رسمی سازی و ادغام خدمات غیررسمی را هدف قرار دهد و بوجه های دولتی از مالکیت عمومی و خدمات رسانی عمومی حمایت کند. 

(ادامه ترجمه بزودی تنظیم و منتشر خواهد شد. )

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate