اخباروگزارش های کارگری ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲

– هشت مارس روز جهانی زن مبارک باد

– ۸ مارس، روز جهانی جنبش حق طلبانه زنان را گرامی میداریم

– گسترش اعتصاب غذای سه‌شنبه‌های زندانیان به زندان‌های مختلف

– ادامه اعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع پرستاران کرج مقابل دانشگاه علوم پزشکی البرز

– اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه فولاد وکک سازی زرند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و عیدی

خودسانسوری یک رسانه  محلی درارائه گزارش درباره این اعتصاب 

– اعتصاب رانندگان خط ۷ سامانه ۴ به خاطر تاخیر در پرداخت عیدی ها

– اعتصاب کارگران  پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق وتفرقه اندازی پیمانکار بین کارکران

شماره ای دیگرازسریال اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع مقابل اداره کار

– تجمع اعترضی کارگران فروشگاه های زنجیره ای رفاه نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وعیدی مقابل ساختمان مرکزی در تهران

– فراخوان کارگران ارکان ثالث ملی حفاری به برگزاری تجمعات گسترده کارگری

– سومین تجمع اعتراضی جمعی از اهالی نفرآباد نسبت به نداشتن امکان ساخت‌وساز و توسعه بدلیل عدم صدوراسناد مالکیت قطعی و وعده های توخالی مسئولان در میدان سلمان فارسی شهرری

– شعبه سوم دادگاه انقلاب گیلان ۲۰ سال و ۱۰ روز زندان و مجازات های تکمیلی برای اعضا و هیات مدیره کانون صنفی گیلان صادر کرد  

*******

*هشت مارس روز جهانی زن مبارک باد

جمعه هجدهم اسفند ماه، برابر با هشت مارس روز جهانی زن است. این روز را  به  همگان شادباش میگوییم و بار دیگر بر اهداف جنبش زن زندگی آزادی هم عهد شده و یاد همه جانباختگان در این اعتراضات از جمله مهسا (ژینا) امینی که نماد مبارزه متحدانه ما علیه ستم کشی زن و علیه فقر و فساد و بی تامینی است،  گرامی میداریم. هشت مارس را بویژه به همه همکاران زن شاغل در نفت تبریک میگوییم.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*۸ مارس، روز جهانی جنبش حق طلبانه زنان را گرامی میداریم

ما کارگران نفت، تبعیض و بی حقوقی زن در دنیای متمدن امروز را محصول تفکری عقب مانده از ترقی خواهی و مدرنیسم میدانیم و معتقدیم قوانین ایدئولوژیک در جوامع سرمایه داری با این نوع تفکر ارتجاعی حدود، قابلیتها، توانایی و آزادی های زن را تعریف نموده، او را به بردگی میکشاند و او را به طبقه دوم جامعه میراند.

ما در مبارزه با آنچه اساس محدودیت و محرومیت زن نسبت به ابتدایی ترین حقوق انسانی اوست با جنبش زنان مبارز در یک جبهه قرار داریم و واضح است که اتفاقاً همان قوانین ایدئولوژیک، ضد انسانی و برده داری در تبعیض، بی حقوقی و محرومیت ما کارگران و توده مردم طبقات محروم جامعه نیز نقش دارد و همان عاملی است که همه جنبش‌های مدنی و مطالباتی نسبت به آن معترض و اساس فلاکت و بی حقوقی جامعه است.

#جنبش_کارگری از این دست با #جنبش_زنان با شناسایی و معرفی ریشه درد و مشکلات خود همسو و از این جایگاه اعتراضات ما در کارخانه و محل کارمان محدود نمیگردد و اساس تمام مشکلات موجود را هدف قرار داده است.

مطالبات ما نه تنها صنفی و با خواست معیشت و منزلت ما کارگران است، ما خود را در مبارزه با تبعیض و بی حقوقی و بی تأمینی در کنار زنان معترض و سایر جنبش‌های مطالباتی میبینیم و شعار ما همچنان #زن_زندگی_آزادی است که بدین ترتیب با آن تجدید عهد می‌نماییم.

خواسته ما آزادی فوری همه زندانیان سیاسی، کارگران زندانی و لغو فوری مجازات اعدام است.

ما این روز را با یاد #مهسا_امینی، جانباختگان، مبارزان و زندانیان در بند، بخصوص زنان زندانی و همچنین کارگران زن شاغل در نفت و همه مدافعان راه آزادی و برابری گرامی میداریم.

#زن_زندگی_آزادی 

#نه_به_بردگی_مزدی 

#معیشت_منزلت_حق_مسلم_ماست 

#اعتصاب_اعتراض_اتحاد 

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)

*گسترش اعتصاب غذای سه‌شنبه‌های زندانیان به زندان‌های مختلف

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۵ اسفند، ششمین هفته‌ای بود که زندانیان در زندان‌های مختلف روز سه‌شنبه را در اعتصاب غذا به سر بردند.

این اعتصاب غذا از شش هفته پیش و توسط زندانیان سیاسی تبعید شده به زندان قزل‌حصار در اعتراض به اجرای مداوم احکام اعدام هم در مورد زندانیان سیاسی و هم به ویژه در مورد زندانیان متهم به جرائم عادی و  در همبستگی با اعتصاب زندانیان موسوم به «زندانیان عادی»ای که زیر حکم اعدام قرار دارند، آغاز شد.

زندانیان سیاسی آغازگر این اعتصاب اعلام کردند هر سه‌شنبه همراه با زندانیان عادی زیر حکم اعدام دست به اعتصاب خواهند زد و از عموم مردم ایران خواستند صدای هم‌بندی‌هایشان و خانواده‌ی آنان باشند.

این اعتصاب در هفته‌های بعد به چندین زندان دیگر گسترش یافت و روز گذشته زندانیان در زندان‌های  قزل‌حصار، ندامتگاه کرج، بند زنان و بندهای ۴ و ۸ زندان اوین، زندان وکیل‌آباد مشهد، زندان سقز و زندان خرم‌آباد در اعتصاب به سر بردند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*ادامه اعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع پرستاران کرج مقابل دانشگاه علوم پزشکی البرز

روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، اعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با برپایی تجمع پرستاران کرج مقابل دانشگاه علوم پزشکی البرزوسردادن شعارهای«پرستارداد بزن حق توفریاد بزن»،«پرستار خواب ندارد حقش خوردن ندارد»،«مسئول بی لیاقت استعفا استعفا»«مسئول بی کفایت استعفا استعفا»،«وزیر بی مبالات کوحاصل وعه هات»،«عین الهی کجایی تا کی امید واهی»،«مسئول ما خوابیده گناه بیمار چیه»،«استثمارپرستار تمام باید گردد»و…..ادامه یافت.

*اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه فولاد وکک سازی زرند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و عیدی

خودسانسوری یک رسانه  محلی درارائه گزارش درباره این اعتصاب 

روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، کارخانه فولاد وکک سازی زرند دراستان کرمان زیر مجموعه شرکت فولاد زرند ایرانیان (ZISCO) بزرگترین شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (MIDHCO) برای اعتراض اعتراض به عدم پرداخت حقوق و عیدی دست به اعتصاب و تجمع زدند.

خودسانسوری یک رسانه  محلی درارائه گزارشی درباره این اعتصاب 

عین گزارش یک رسانه محلی از اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه فولاد وکک سازی زرند:

آواز دهل از اعتصاب کارگران زرندی بلند شد!

پرسنل یکی از شرکت‌های مطرح به علت پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند و خواهان پرداخت شدن مطالباتشان شدند.

از مدیران ذیربط شهرستان زرند، استان و در مرتبه‌ی بالاتر کشور، توقع می‌رود با همکاری با مدیران این شرکت‌ مشکلات این نوع مرکز مهم تولیدی مرتفع شود.

در نگاهی عمیق‌تر، این اعتصاب نشان داد آواز دهل از دور شنیدن خوش است و هر چه در دنیای واقعی این شرکت‌ غور می‌کنیم به کوهی از مشکلات مواجه می‌شویم!

اگر نبود نگاه سوء به نشر این نوع اخبار از صدای زرند توسط بعضی رسانه‌ها، قطعاً مشخص می‌کردیم کارگران کدام مرکز تولیدی اعتصاب کرده‌اند!؟

سخن پایانی:مدیران شهرستان، استان و کشور با این شرکت مهربان‌‌تر باشند؛چرا که این شرکت بیش از ۱۰ سال است که برادرش را ثابت کرده است اما …!

*اعتصاب رانندگان خط ۷ سامانه ۴ به خاطر تاخیر در پرداخت عیدی ها

امروز ۱۶ اسفند ماه رانندگان خط ۷ بی آرتی سامانه ۴ اتوبوسرانی به خاطر عدم پرداختی عیدی پایان سال و به گفته بعضی از مسئولان برای تعیین سقف عیدی از طرف شهرداری اعتصاب کرده و در خط شاغل نشدند.

همین طوری که در عکس ها مشاهده می‌شود به خاطر عدم حضور رانندگان در محل کار ازدحام مسافران در ایستگاه بیش از حد میباشد.

مطابق گزارشات ارسالی به سندیکا رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد به مدیریت و شهرداری هشدار دادند که هر گونه تغییر در عیدی کارگران اعتراضات قانونی خود را اعم از روشن کردن چراغ در طول مسیر و کم کردن سرعت و توقف کار را برای خود محفوظ میداریم.

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۶ اسفند ۱۴۰۲

درهمین رابطه:اعتراض به تاخیر در پرداخت عیدی کارکنان شرکت واحد

طبق پیمان دسته جمعی که در اوایل دهه شصت با همت نمایندگان واقعی کارگران به تصویب رسید کلیه کارگران شرکت‌واحد باید هر ساله دو ماه مبنای حقوق را به عنوان عیدی پایان سال دریافت نمایند و هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی اجازه ورود و مداخله در محتوای این پیمان نامه را ندارد و کارفرما هم موظف است به تمام بندهای این پیمان نامه عمل و مزایای کارگران را به استناد به این پیمان نامه تمام و کمال پرداخت نماید.

این‌عیدی هر ساله در اسفندماه و نزدیک‌ به اواسط ماه به کارکنان پرداخت میشد ولی امسال با توجه به اینکه ۱۶ روز از اسفندماه می‌گذرد هنوز این عیدی کارکنان توسط مدیریت ناکارآمد پرداخت نگردیده و نمایندگان نمایشی شورای فرمالیته اسلامی کارهم به جز سکوت به خاطر عدم توانایی و فقدان قدرت واقعی چاره‌ای دیگر ندارند. با وجود نمایندگانی که با حمایت کامل کارفرما و همراه با تقلبات گسترده خود را به اصطلاح نماینده کارگری جا میزنند وضعیت از این بهتر نمی‌شود و مطالبات رانندگان و سایر کارگران به صورت معوق و روی هم انباشته میگردد.

مدیر عامل شرکت‌واحد از زمان بدو ورود به شرکت تمام فکر و ذکرش این بوده است که تقویم سال را جلوی خود بگذارد و هر روز و هر ساعت نگاه کند تا ببیند چه روزی مختص مراسمات دولتی و حکومتی است تا با هزینه های سرسام آور از منابع شرکت واحد، که متعلق به کلیه شهروندان است، بتواند خودی نشان بدهد؛ ولی غافل از اینکه ذره ای به فکر مطالبات رانندگان و سایر کارگران باشد که نتیجه اش مبشود عدم پرداختی عیدی و سایر مطالبات معوق کارکنان زحمتکش شرکت واحد.

لازم‌ است گوشزدی نیز به شهردار پایتخت آقای زاکانی داد که اگر در این پرداختی ها اللخصوص عیدی کارکنان شرکت واحد شما خللی ایجاد میکنید باید خدمت شما اعتصابات اردیبهشت سال ۴۰۱ را یادآوری کنیم. اعتصاب موقتی امروز در سامانه ۴ نشان داد که رانندگان زیر بال پایمال شدن حق و حقوق قانونی خود نمی روند. بالا رفتن نجومی هزینه های زندگی بیش از پیش و عدم پرداخت مزایای کارگران و‌ هرگونه عواقب آن بطور مستقیم بر عهده دولت و مسئولین ارشد شهرداری و شر‌کت واحد می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به شهردار و مدیریت شرکت واحد هشدار می‌دهد که هر چه سریعتر عیدی کارکنان را بدون هیچ گونه کم و کاستی در سریعترین زمان واریز نمایند. 

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۶ اسفند ۱۴۰۲

*اعتصاب کارگران  پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق وتفرقه اندازی پیمانکار بین کارکران

براساس گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۶ اسفند، کارگران  پتروشیمی ایلام(شرکت پناه صنعت ) در اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق دست از کار کشیدند.

بنابهمین گزارش،روز چهارشنبه ۱۶ اسفند،پیمانکار بجای پرداخت مطالبات و پاسخگوی به کارگران حق طلب با استفاده از حربه تفرقه اندازی بین کارگران وایجاد درگیری با کمک حراست ۳۵ کارگر را ازمحل کارشان بیرون کردند.

*شماره ای دیگرازسریال اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج  نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه با برپایی تجمع مقابل اداره کار

روزچهارشنبه ۱۶ اسفند، کارگران شهرداری یاسوج  با برپایی تجمع مقابل اداره کار شماره ای دیگرازسریال اعتراضیشان را نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه بنمایش گذاشتند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به عدم دریافت حقوق ۶ ماهه خود و اوضاع ملتهب شهرداری یاسوج دوباره دست به تجمع زدند.

*تجمع اعترضی کارگران فروشگاه های زنجیره ای رفاه نسبت به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وعیدی مقابل ساختمان مرکزی در تهران

روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، کارگران فروشگاه های زنجیره ای رفاه برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه وعیدی مقابل ساختمان مرکزی این فروشگاه در تهران تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تمهید فروشگاه رفاه مبنی بر پرداخت ۸۰ درصد عیدی کارمندان در قالب بن کارت محل اعتراض کارکنان است چراکه حال حاضر اجناس قفسه های این فروشگاه به حد کافی پاسخگوی مراجعان نیست چه رسد به اینکه کارکنان نیز بخواهند از آن بهره مند شوند.

بنا بهمین گزارش، در شرایط اقتصادی فعلی دغدغه بسیاری کارمندان تامین هزینه های جاری خانوارها از جمله اجاره خانه، پرداخت اقساط و بدهی ها و سایر هزینه هایی است که با بن کارت قابل حل نیست.

*فراخوان کارگران ارکان ثالث ملی حفاری به برگزاری تجمعات گسترده کارگری

پیام همکاران؛

مسولان و مدیران اراده ای در حذف پیمانکاران مفتخور و مافیایی ندارند.

ضعف قوانین و زد و بند از بالا که با حفظ شرکتهای پیمانکاری فرصت چپاول منابع نفت و گاز، توأم با استثمار ما کارگران را ایجاد نموده تا بصورت ارزان و کم هزینه سودآوری بیشتر را برایشان رقم بزنیم شرایطی است که اولین خواسته ما یعنی حذف شرکتهای پیمانکاری که منشأ همه تبعیضات و بی حقوقی ماست بر آن استوار است.

از این رو ما ضمن اعلام بازگشت هرچه وسیعتر به اعتراضات در همه بخشهای عملیاتی و بهره برداری، همه کارگران در همه بخشهای نفت را به پیوستن به این اعتراضات فرامیخوانیم.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) تشکل مستقل کارگری، پل ارتباطی میان کارگران نفت، گسترش اعتراضات را تنها راه تحقق خواسته های کارگری میداند و در ایجاد هماهنگی میان بخشهای مختلف همکاری همه جانبه کارگران را در این مسیر هموار خواهد نمود.

*سومین تجمع اعتراضی جمعی از اهالی نفرآباد نسبت به نداشتن امکان ساخت‌وساز و توسعه بدلیل عدم صدوراسناد مالکیت قطعی و وعده های توخالی مسئولان در میدان سلمان فارسی شهرری

روزچهارشنبه ۱۶ اسفند برای سومین بار، جمعی از اهالی نفرآباد محله‌ای قدیمی درشهر ری  برای اعتراض به نداشتن امکان ساخت‌وساز و توسعه بدلیل عدم صدوراسناد مالکیت قطعی، و وعده های توخالی مسئولان در میدان سلمان فارسی شهرری تجمع کردند.

اهالی محله نفرآباد که به‌واسطه نداشتن اسناد مالکیت قطعی و با وجود سند اعطایی از بنیاد مسکن امکان ساخت‌وساز و توسعه ندارند، این روزها در خانه‌هایی به شدت فرسوده زندگی می‌کنند که هر از چندگاهی نیز مدعیانی به سراغ آنها آمده و ساکنان را تهدید به تخریب املاک می‌کنند.

بنبال این تجمع اعتراضی،نخعی رئیس بنیاد مسکن شهرستان ری از پیگیری مطالبه اهالی محله نفرآباد خبر داد وبه خبرنگار رسانه ای گفت: پرونده‌ای جهت رسیدگی به درخواست اهالی در دادگستری شهرستان ری در حال بررسی و رسیدگی است و مردم نگران احقاق حقوقشان نباشند.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان ری در ادامه گفت: پس از تجمع امروز مردم و به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته جلسه‌ای ویژه در فرمانداری شهرستان ری با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور، فرماندار ویژه شهرستان ری، رئیس دادگستری شهرستان ری برگزار و رسیدگی لازم انجام خواهد شد تا مشکل مردم برطرف شود.

*شعبه سوم دادگاه انقلاب گیلان ۲۰ سال و ۱۰ روز زندان و مجازات های تکمیلی برای اعضا و هیات مدیره کانون صنفی گیلان صادر کرد  

رامین صفرنیا وکیل مدافع ده نفر از اعضا و هیات مدیره تشکل صنفی گیلان به خانواده این فعالین اعلام کرده‌است که براساس حکم دادگاه انقلاب رشت هر یک از این فعالین به دو سال و یک روز حبس تعزیری و همچنین در مجازات تکمیلی به مدت دو سال پس از اجرای حکم در عضویت احزاب و گروهها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی منع شده‌اند.  

برگزاری جلسه دادگاهی فعالین صنفی فرهنگیان گیلان  

#محمود_صدیقی‌پور #عزیز_قاسم‌زاده #علی_نهالی، #تیمور_باقری_کودکانی، #جواد_سعیدی، #طهماسب_سهرابی، #انوش_عادلی، #جهانبخش_لاجوردی، #غلامرضا_اکبرزاده #یدالله_بهارستانی  با حضور آقای رامین صفرنیا وکیل در ۲۳ بهمن ماه برگزار شده بود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate