اخباروگزارش های کارگری ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲

اتحاد  مبارزه  پیروزی

– دانشجو به جشن احتیاج ندارد.

– بیانیه کانال تلگرام منشور آزادی، رفاه، برابری :

سرکوب اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان را محکوم می کنیم

«چند تن از کارگران معترض از جمله آقایان “مسعود اسپنانی” از قسمت اتوماسیون مخابرات و “حاج محمودی” از بخش خرید تجهیزات توسط نهادهای امنیتی و با همکاری حراست مجموعه بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. »

–  سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

اردبیل(شهراردبیل)،

ایلام(شهرایلام)،

فارس(شهرممسنی)،

قزوین(شهرقزوین)،

کردستان(شهرسنندج)،

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،

همدان(شهر همدان)،

و

اهواز ادامه تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

«کشور پردرآمد دولت بی لیاقت چه برسر توآورد»

– ادامه اعتراض کارگران بازنشسته صنعت نفت نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت و مشکلات معیشتی با برپایی تجمع مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی نفت دراهواز

– سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی با برپایی تجمع در چند منطقه عملیاتی 

– ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع  مقابل فرمانداری

– ادامه  اعتراضات در استان بوشهرنسبت به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها با برپایی تجمع لنجداران بندر ریگ مقابل بخشداری و پهن کردن سفره خالی

– ادامه سریال اعتراض مال باختگان شرکت خودرویی رضایت خودروی طراوت نوین با برپایی تجمع وپهن کردن سفره خالی مقابل دادگستری کل کشور در تهران

– پیام تبریک به مناسبت سالروز تاسیس کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

– سپیده رشنو:

چهار سال حبس به خاطر داشتن مو به همان اندازه  بلاهت محض است که انگار کسی را بخاطر داشتن دست یا پا زندانی کنند!

– بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری در رشت

– تبعید دکتر لیدا اسماعیلی به فردیس کرج 

*******

*دانشجو به جشن احتیاج ندارد.

۱۶آذر سال ۱۳۳۲ یادواره سه دانشجو-شهید راه آزادی است. این روز مبنایش بر روی خون سه جوان دانشجو که در برابر استبداد سیاسی حاکم سر خم نکردند و بسیاری از دانشجویان که در این سال ها همواره در برابر استبداد و خفقان ندای آزادی سر داده اند و بسیار هزینه دادند؛ گذاشته شده است.

جشن امروز که به بهانه‌ی روز دانشجو و با همکاری تشکل‌های دانشجویی ست، در شرایطی برگزار می‌شود که مشکلات بسیاری در دانشگاه وجود دارد که هر روزه زیست دانشجویان را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این مشکلات به شرح زیر است: 

حراست و کمیته:

از شروع سال ۱۴۰۲ بسیاری از دانشجویان، ترم پیش و این ترم از آزار و اذیت جسمی و روانی حراست و کمیته انضباطی در امان نبوده اند. 

تذکر های مکرر حجاب و سیگار، گشت زنی در اطراف دانشکده ها، حضور حراست های بدون اتیکت که شناسایی آنان را غیر ممکن می‌سازد، استخدام حراست های جدید، تماس های مکرر کمیته انضباطی، تشکیل چند باره شورای بدوی بدون صدور هیچ حکم، ضرب و شتم دانشجویان، اخد تعهدات غیر قانونی و اقرار علیه خود، رسیدگی های غیر قانونی، عدم رعایت شیوه نامه دانشجویی و در آخر ایجاد ارعاب و وحشت در بین دانشجویان، اقداماتی است که حراست و کمیته انضباطی در این مدت انجام داده اند.

سلف های دانشجویی: 

سلف های دانشجویی یکی از معضلاتی است که شورای صنفی در مورد آنان هم عملکرد مناسبی نداشته است. کیفیت پایین غذای دانشجویی با وجود بالا رفتن قیمت ها، شلوغی سلف های مهر، فنی، علوم و… که دانشجویان را گاه تا ۱ساعت معطل خود می‌نماید، کثیف بودن ظروف و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی که سلامت دانشجویان را به خطر می‌اندازد.

خوابگاه های دانشجویی: 

در آغاز سال تحصیلی دانشجویان سنواتی با معضل خوابگاه رو‌به‌رو شدند زیرا خوابگاه های عروجی و طاهری در دست تعمیر بودند و تعمیر آنان از شروع سال تحصیلی تا یک ماه و خورده ای طول کشید. در این بین دانشجویان سنواتی دختر نیز با کمبود اسکان مواجه بودند.

این مشکل برطرف شد ولی خوابگاه های دانشگاه تهران در شان هیچ دانشجویی نیستند. این خوابگاه ها کهنه و فرسوده اند و از کوچک ترین امکانات رفاهی و آموزشی بی بهره اند. بسیاری از دانشجویان هر شب با این ترس که سقف اتاقشان بر سرشان آوار نشود میخوابند. خوابگاه برای دانشجویان دختر خوابگاهی به زندان تبدیل شده و تحت شدید ترین کنترل های زمانی قرار دارند و بسیاری به همین دلیل راهی کمیته انضباطی شده اند.

مشکلات دانشجویان کم نیستند و امسال یکی از پر مصیبت‌ترین سال‌های تحصیلی برای دانشجویان است. در این شرایط جشن گرفتن آن هم هنگامی که حق تحصیل و شرایط معیشتی بسیاری با بحران همراه شده، غیرقابل توجیه است و پوزخندی به سوی آنان است. شورای صنفی در این میان با انجام ندادن وظایف خود و تلاش برگزاری جشن راه اشتباهی را در پیش گرفته ست.

برگرفته از کانال دانشگاه تهران – دانشجو

بیانیه کانال تلگرام منشور آزادی، رفاه، برابری :

سرکوب اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان را محکوم می کنیم

«چند تن از کارگران معترض از جمله آقایان “مسعود اسپنانی” از قسمت اتوماسیون مخابرات و “حاج محمودی” از بخش خرید تجهیزات توسط نهادهای امنیتی و با همکاری حراست مجموعه بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. »

متن کامل بیانیه:

اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان پس از دو روز سرکوب شد و تا اطلاع ثانوی پایان یافت. خواسته های کارگران در این اعتصاب صرفا اقتصادی بود و برخورد سرکوبگرانه حاکمیت نشان داد که او حتی طلب خواسته های اقتصادی را نیز برنمی تابد. نیروهای گارد ویژه با حمایت دستگاه های امنیتی و همکاری حراست کارخانه همه دست به دست هم دادند تا از ادامه این حرکت اعتراضی برحق جلوگیری کنند.

چند تن از کارگران معترض از جمله آقایان “مسعود اسپنانی” از قسمت اتوماسیون مخابرات و “حاج محمودی” از بخش خرید تجهیزات توسط نهادهای امنیتی و با همکاری حراست مجموعه بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. 

بی تردید چنان که در بیانیه کارگران اعتصابی آمده است این اعتصاب در آینده ادامه خواهد یافت و دور نیست آن روزی که این مبارزه اقتصادی به مبارزه سیاسی علیه استبداد حاکم اعتلا یابد و در ادامه خود در همبستگی با دیگر بخش های طبقه کارگر ایران تومار سرمایه داری را درهم پیچد.

ما سرکوب و بازداشت کارگران اعتصابی ذوب آهن اصفهان را محکوم می کنیم و مسئولیت حفظ جان و سلامتی تمام کارگران معترض را متوجه حاکمیت جمهوری اسلامی می دانیم.

۱۴ آذر ۱۴۰۲

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه)با تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کشوری در استان های

اردبیل(شهراردبیل)،

ایلام(شهرایلام)،

فارس(شهرممسنی)،

قزوین(شهرقزوین)،

کردستان(شهرسنندج)،

کرمانشاه(شهر کرمانشاه)،

همدان(شهر همدان)،

و

اهواز ادامه تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی استان خوزستان مقابل استانداری 

«کشور پردرآمد دولت بی لیاقت چه برسر توآورد»

شعارها:

«فقط کف خیابان بدست میاد حقمون»

«معلم زندانی آزاد باید گردد»

«این آخرین پیام است ارتش بازنشسته آماده قیام است»

«دولت انقلابی چرا هنوز توخوابی»

«کشور پردرآمد دولت بی لیاقت چه برسر توآورد»

«صداوسیما کجاست صدای ما بی صداست»

«بازنشسته دادبزن حق تو فریاد بزن»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

«عزا عزا ست امروز حقوق بازنشسته رو به فناست امروز»

«حقوق ماریالیه هزینه ها دلاریه»

«مکر و دروغ کافیه سفره ما خالیه»

«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

«ظلم و ستم کافیه فقر ملت عالیه»

«همسان سازی با شاغل حق مسلم ماست»

«اجرای همسان سازی حق مسلم ماست»

«مجلس انتصابی دروغ میگه حسابی»

«همش وعده شنیدیم عدالتی ندیدیم»

«تورم گرانی بلای جان مردم»

«تورم گرانی مرگ برزندگی»

«حسین حسین شعارتان دروغ و دزدی کارتان»

«یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه»

«دشمن ما همینجاست دروغ میگند آمریکاست»

«مشکل ما همینجاست دروغ میگند آمریکاست»

«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

« هم مجلس هم دولت دروغ میگن به ملت»

«ما بجزحق نمی خوایم صدقه دولت نمی خوایم»

تصاویر:

کرمانشاه:

همدان:

*ادامه اعتراض کارگران بازنشسته صنعت نفت نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت و مشکلات معیشتی با برپایی تجمع مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی نفت دراهواز

براساس فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی روز سه شنبه ۱۴ آذر، کارگران بازنشسته صنعت نفت  درادامه اعتراضاتشان نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت و مشکلات معیشتی مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی نفت دراهوازتجمع کردند و باسردادن شعارهایی اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

شعارها:

«اتحاد اتحاد»

«شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد»

«فریادمان بلنداست اتحاد اتحاد»

«شاغل و بازنشسته صندوق نفت خصوصیه»

«وزیرکارحیا کن صندوق نفت خصوصیه»

«وزیرنفت صداقت صندوق نفت خصوصیه»

«حقوق نصف نیمه سکوت کنی همینه»

«حقمونو ناحق کردن مارو بیچاره کردند»

*سه شنبه های اعتراضی کارگران تازه استخدامی صنعت نفت نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی با برپایی تجمع در چند منطقه عملیاتی 

روز سه شنبه ۱۴ آذر،برای پنجمین هفته متوالی،کارگران تازه استخدامی صنعت نفت  برای اعتراض نسبت به سطح حقوق و مطالبات حداقلی در چند منطقه عملیاتی  تجمع کردند و خواهان اصلاح کف حقوق شدند.

*ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع  مقابل فرمانداری

روزسه شنبه ۱۴ آذر، کارگران پتروشیمی آبادان درادامه اعتراضشان+ نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری آبادان زدند.

تجمع کنندگان درباره علت برپایی تجمع اعتراضیشان به خبرنگاررسانه ای گفتند:

نداشتن خوراک تولید و خارج شدن واحد‌ها از مدار تولید و نبود امنیت شغلی،

 مشخص نبودن تاریخ پرداخت حقوق و پرداخت نشدن اضافه کار نیروها،

عدم راه اندازی رستوران ، 

پرداخت نشدن بیمه کارکنان مطابق با قانون کار،

ادغام نشدن نیروهای تلاش و پتروگام با نیروهای نگهداشت کاران و

وبکار گرفتن مدیران ناشایسته 

+تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل مجتمع

روزشنبه ۱۱ آذر، کارگران پتروشیمی آبادان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل مجتمع زدند و خواهان پرداخت به موقع حقوق‌ها و بازگشت تمام واحدها به چرخه تولید شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،بازگشت تمام واحدها به چرخه تولید و ایجاد امنیت شغلی، نظم در پرداخت حقوق و اضافه کار و احیای رستوران مجتمع مطابق با قانون کار از جمله مطالبات تجمع کنندگان اعلام شد.

پرداخت حق بیمه مطابق قانون کار، ادغام نشدن نیروهای تلاش و پتروگام با نیروهای نگهداشت کاران، خرید مواد اولیه و خوراک مجتمع برای تولید مستمر و انتصاب مدیران میانی بر اساس شایستگی از دیگر مطالباتکارگران معترض می باشد.

*ادامه  اعتراضات در استان بوشهرنسبت به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها با برپایی تجمع لنجداران بندر ریگ مقابل بخشداری و پهن کردن سفره خالی

روز سه شنبه ۱۴ آذر،در ادامه اعتراضات+ نسبت به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها بندر ریگ دست به تجمع و پهن کردن سفره خالی مقابل بخشداری این بندردر استان بوشهر زدند.

+ادامه اعتراض کسبه بازار گناوه در اعتراض به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها با تجمع مقابل فرمانداری و پهن کردن سفره خالی

روزدوشنبه ۱۳ آذر، کسبه بازار گناوه به اعتراضشان نسبت به اجازه ترخیص کالای گمرکی ندادن به لنج ها که از روز شنبه ۴ آذر+آغازشده است  با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان بوشهر و پهن کردن سفره خالی ادامه دادند.

*ادامه سریال اعتراض مال باختگان شرکت خودرویی رضایت خودروی طراوت نوین با برپایی تجمع وپهن کردن سفره خالی مقابل دادگستری کل کشور در تهران

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی،حاکی از ادامه سریال اعتراض مال باختگان شرکت خودرویی رضایت خودروی طراوت نوین با برپایی تجمع وپهن کردن سفره خالی روزسه شنبه ۱۴ آذر مقابل دادگستری کل کشور در تهران می باشد.تجمع کنندگان با سردادن شعار«نگاه پشت شیشه جواب ما نمیشه»خواهان پاسخگویی مسئولان قضایی کشورشدند.

*پیام تبریک به مناسبت سالروز تاسیس کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

حدود ۲۵ سال پیش هنگامی که چند معلم در اعتراض به دولتی بودن تشکل‌های موجود یا در حال شکل‌گیری، تصمیم گرفتند خود نهادی را برپا دارند، تنها یک ایده مشترک داشتند، برپایی نهادی مستقل توسط معلمان و برای معلمان. وجود همین ایده بود که به‌رغم تفاوت‌های‌شان با هم، صف آنان را از سایرین جدا کرد و بنیان نهادی را گذاشت که امروز بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌اش را آغاز می‌کند. آنان خود نیز گمان نداشتند نهالی را که کاشتند به جریانی زنده، پویا و پایدار تبدیل خواهد شد. زنده بودنش را با حفظ اصول اولیه -مستقل بودن از جریان‌های قدرت، برابری‌خواهی و پیوند با جامعه بزرگ‌تر- حفظ می‌کند و پویایی‌اش را با بهره گرفتن از اندیشه‌های‌نو و پایداری‌اش را با باور به درستی و اصالت راه برگزیده و آب‌دیده شدن در برابر امواج پرفشار تمامیت‌خواهی و تخریب‌گری. 

امروز کانون صنفی معلمان ایران گام‌های استوار و جریان ساز خود را به بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌های خود می‌گذارد. با اندوخته‌هایی از تجربیات کامیاب و ناکام؛ خرسند از داشتن سهمی قابل توجه در تبدیل آموزش با کیفیت و برابر به یک مطالبه عمومی، نشر اندیشه برابری‌خواهی در میان معلمان و دانش‌آموزان، و پیوند با جریان‌ پویای تحول‌خواهی که جامعه را آزاد از تمامیت خواهی، آموزش را آزاد از  تنگ‌نظری‌های ایدئولوژیک و توسعه یافتگی با محوریت انسان را هدف نهایی خود می‌دانند. 

آغاز بیست‌وپنجمین سال تاسیس کانون صنفی معلمان را با ادای احترام به همه آن‌ها که سهمی در شکل‌گیری و تداوم این نهاد داشته‌اند، به جامعه معلمان به ویژه اعضا و هواداران کانون شادباش می‌گوییم. 

هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) 

*سپیده رشنو:

چهار سال حبس به خاطر داشتن مو به همان اندازه  بلاهت محض است که انگار کسی را بخاطر داشتن دست یا پا زندانی کنند!

فقط کاش میتوانستم به خانواده ام بفهمانم که سرافکنده نیستم. رنج شان را نمی خواستم. به پدرم بفهمانم که زندانی شدن دخترش مایه ننگ نیست و آدم های آن روستا ما هم دارند تغییر میکنند. به خواهرم بگویم که زندانی شدن من را از دوقلو ها قایم نکن، بگو زندان است اما مجرم نیست. پای حقوقش مانده. پای آینده ای که برای آنهاست.

شما هم خوشحال نباشید. چهار سال اسارت سیاه نمی تواند تغییری در حقیقت ایجاد کند. شما به آگاهی و اراده ها باخته اید .

*بازداشت شریفه محمدی، فعال کارگری در رشت

شریفه محمدی فعال کارگری امروز ۱۴ آذرماه در رشت بازداشت شد. 

این فعال کارگری امروز حوالی ظهر پس از بازداشت به مکانی نامعلوم منتقل شد.

از اتهامات وارده و نهاد بازداشت کننده وی اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تبعید دکتر لیدا اسماعیلی به فردیس کرج 

با گذشت دو هفته از سال تحصیلی نیروهای حراست به لیدا اسماعیلی از فعالین صنفی معلمان استان البرز اعلام می‌کنند که به استان هرمزگان، شهر بندرعباس تبعید شده است و می‌بایست به آنجا نقل مکان کند. این تبعید در حالی رخ داده که استان البرز با کمبود شدید معلم مواجه است. 

با اعتراض ایشان و فشار فعالان صنفی تبعید به هرمزگان متوقف می‌شود، اما در پی لغو تبعید، نیروهای حراستی بلافاصله مدیران ادارات را تحت فشار قرار داده و در نهایت نیروهای امنیتی شاغل در پست حراست بدون هیچ حکمی از مراجع رسیدگی به تخلفات و مراجع قضایی حکم تبعید این فعال صنفی به شهرستان فردیس را ابلاغ و اجرا کرده‌اند.

لازم به ذکر است خانم اسماعیلی با حکم هیات رسیدگی بدوی به تخلفات اداری به بازنشستگی اجباری و کسرگروه محکوم شده و ایشان در فرصت قانونی به رای صادره اعتراض کرده و رسیدگی به اعتراض ایشان در جریان هست

تبعید این فعال صنفی مجازاتی غیرقانونی و سوای رای صادره از هیات بدوی است که نیروهای امنیتی شاغل در حراست اجرایی کرده‌اند

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate