اخباروگزارش های کارگری ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲

– ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره  بهرگان مقابل اداره مرکزی منطقه وجزیره لاوان

بیانیه کارگران شرکت نفت فلات قاره بهرگان 

– دفاع وزارت کار از افزایش سن بازنشستگی

 فعالان کارگری: دولت‌های مختلف عامل بحران بودند

– جان باختن یک کارگر در مریوان براثر سقوط از ارتفاع

– جان باختن یک کارگر جوان در زاهدان براثر سقوط از داربست

*******

*ادامه اعتراضات کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره  بهرگان مقابل اداره مرکزی منطقه وجزیره لاوان

بیانیه کارگران شرکت نفت فلات قاره بهرگان 

روز جمعه ۱۰ آذر، کارگران شرکت نفت فلات قاره  بهرگان برای اعتراض نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی مقابل اداره مرکزی منطقه و جزیره لاوان تجمع کردند.

تصاویر:

بهرگان:

لاوان:

بیانیه کارگران شرکت نفت فلات قاره بهرگان:

جنبش مطالبه‌گری کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره بهرگان

با عنایت به انعقاد قرارداد استخدامی فیمابین کارکنان و شرکت ملی نفت ایران و با امعان نظر به اینکه حقوق کارکنان مزبور حاصل افزایش های قانونی ناشی از مصوبات دولت و مجلس بوده ولیکن متاسفانه بعد از وایرال شدن موضوع حقوق های نجومی مدیران ستادی غیرنفتی در دهه نود ، قانونگذاران به جهت فقدان درک صحیح از شرایط سخت و ویژه کار اقماری در مناطق عملیاتی نفتی، سقف حقوق را بر کارکنان مظلوم و دور از خانواده مذکور نیز روا داشته اند که این موضوع موجبات بی انگیزگی شغلی،نارضایتی شدید کارکنان خط مقدم تولید نفت و گاز کشور گردیده که در صورت عدم رفع ظلم آشکار موصوف، این موضوع تبعات منفی سنگینی برای تولید ،ذخیره سازی و صادرات نفت و گاز کشور به عنوان منبع اصلی منبع ثروت کشور خواهد داشت.فلذا کارکنان منطقه نفتی بهرگان در تاریخ دهم آذر ۱۴۰۲ روز جمعه و قبل از شروع ساعت کاری نسبت به حضور یکپارچه در محل اداره مرکزی منطقه مذکور اقدام نمودند که خلاصه مطالبات ایشان به شرح ذیل می باشد:

۱- حذف کامل سقف حقوق مناطق عملیاتی نفتی

۲- حذف تبعیض میان کارکنان عملیاتی در سقف پرداخت و برداشتن عناوین پشتیبانی و اصلی تخصصی.

۳- استرداد مالیات مکسوره از کارکنان عملیاتی نفتی.

۴- عدم ادغام صندوق بازنشستگی نفت با سایر صندوق های ورشکسته

۵- حذف سقف پاداش پایان خدمت و پرداخت کامل سنوات کارکنان.

۶- اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات.

جنبش  جمعه های اعتراضی کارکنان منطقه نفتی بهرگان تا حصول تک تک خواسته های یادشده ادامه دارد..‌‌‌…

یاد آوری:

۱- بهرگان نام یکی از چهار منطقه نفتی ایران در خلیج‌فارس است که در محل کنونی شهر امام‌حسن قرار دارد. این ناحیه شامل میدان‌های نفتی هندیجان، بهرگانسر، سروش و نوروز می‌باشد. از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر این منطقه، صادرات نفت سنتزی در واحد مخازن، دریافت کاندنسیت پارس‌جنوبی و همچنین دریافت نفت سکوهای هندیجان، بهرگان و نفت مناطق نفتخیز جنوب و ساخت نفت سنتزی و صادرات آن به پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان و تهران، به همت و تلاش همکاران آن منطقه است.

۲- جزیرهٔ لاوان یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج‌فارس است. لاوان از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه است؛ فاصلهٔ این جزیره تا بندر عسلویه ۱۱۷ کیلومتر و تا بندر لنگه ۱۴۷کیلومتر است. 

*دفاع وزارت کار از افزایش سن بازنشستگی

 فعالان کارگری: دولت‌های مختلف عامل بحران بودند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز پنجشنبه نهم آذر، از مصوبه افزایش سن بازنشستگی در ایران دفاع کرد و با توصیف آن به عنوان «اصلاحات» نوشت که این اقدام برای آنچه «گذر از بحران صندوق های بازنشستگی و ایفای تعهدات» به جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران نامید، ضرورت داشته است. در مقابل، دو فعال کارگری در گفتگو با صدای آمریکا، دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی را عامل اصلی بحران در صندوق های بازنشستگان دانستند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به انتشار برخی انتقادها از افزایش سن بازنشستگی در خبرگزاری ایلنا و خطاب به این رسانه از طرح دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع کرد.

این وزارت خانه نوشت: نرخ امید به زندگی «با افزایش قابل توجه به بیش از ۷۲ و ۷۶ سال برای مردان و زنان رسیده و طی همین سال‌ها، متوسط سن بازنشستگی از ۵۷ سال به ۵۱ سال کاهش پیدا کرده و در نتیجه، فاصله سن بازنشستگی تا امید به زندگی که عاملی تعیین‌کننده در میزان سال‌های دریافت مستمری توسط مشترکان صندوق بیمه‌ای و هزینه‌های آن محسوب می‌شود، اکنون بیش از ۲۵ سال است.»

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «از همین رو، ضریب پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی با کاهش جدی مواجه شده و از عدد استاندارد ۷ در برخی صندوق‌ها به عدد ۰.۷ رسیده است که ناترازی شدیدی را نشان می‌دهد و در صورت‌عدم اصلاح می‌تواند به یکی از بحران‌های کشور مبدل شود.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۸ آبان‌، با تصویب بند الحاقی دو بند ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه و اضافه‌کردن ۵ سال به سابقه کاری لازم برای بازنشستگی، حداکثر سنوات بازنشستگی را به ۳۵ سال افزایش دادند.

علیرضا نوایی، فعال کارگری ساکن پاریس، در گفتگو با صدای آمریکا اشاره کرد که «برای حل بحران باید ریشه های آن را پیدا کرد و سپس راه حل ارائه داد» و افزود: «بحران در صندوق های بازنشستگی، از جمله بزرگترین آن، صندوق تامین اجتماعی را دولت های جمهوری اسلامی ایجاد کردند».

او افزود: «ارزان سازی نیروی کار باعث شد که حق بیمه کمتری به صندوق ها وارد شود، در صورتی که هزینه ها از جمله درمان متناسب با نرخ تورم و حتی بیشتر بالا می روند ولی آنچه که به صندوق واریز می شود، متناسب با نرخ تورم و گرانی نیست».

این فعال کارگری اضافه کرد: «معافیت کارگران از پرداخت حق بیمه با مصوباتی چون معافیت کارفرمایان کارگاه های زیر ۵ تن، طرح های استاد – شاگردی، کارورزی، چشم بستن بر بیمه نشدن کارگران اصناف مثل فروشگاه ها، مطب ها، رستوران ها، کارگاه های زیر زمینی و حتی در واحدهای تولیدی وخدماتی و همچنین دست روی دست گذاشتن درباره بیش از ۷ میلیون کارگر غیررسمی، به رغم آگاهی دولت از آن از دلایل وضعیت فعلی در صندوق های بازنشستگی ر ایران هستند».

آقای نوایی همچنین «بیکاری، پرداخت نشدن بدهی دولت و یا پرداخت آن از طریق واگذاری صنایع زیان ده و اختلاس ها در سازمان تامین اجتماعی» را از دیگر دلایل این بحران دانست.

علاوه بر این، وی به جلوگیری دولت ها از مشارکت صاحبان اصلی این سرمایه یعنی صندوق های مالی مستقل در تصمیم گیری ها و دخالت تمام قد دولت در اداره این موسسات اشاره کرد.

علیرضا نوایی نتیجه گرفت که «ادعای افزایش سن بازنشستگی باعث غلبه بر بحران»‌ صندوق ها نخواهد شد و همچنین گفت که مصوبه افزایش سن بازنشستگی «از نظر حقوقی و قانونی اشکال دارد، چون بهارستان نشینان نه از قانون کار، نه از تامین اجتماعی و نه از عملکرد صندوق ها اطلاعی ندارند و فقط مهر تایید بر نظریه پردازان نئو لیبرال جمهوری اسلامی می زنند که در راستای ارزان سازی نیروی کار، آسان سازی اخراج ها از طریق موقتی کردن قراردادها و تحمیل کار بیشتر با حقوق کمتر به نیروی کار است».

نظریه پردازانی که به اعتقاد این فعال کارگری، «تحمیل بی حقوقی مطلق بر کارگران را تنها راه نجات اقتصادی جمهوری اسلامی می دانن».

در این ارتباط، ستار رحمانی عضو اتحادیه معلمان و اساتید دانشگاه ها در بریتانیا ساکن لندن در مورد صندوق تامین اجتماعی به صدای آمریکا می گوید که این صندوق در ابر بحران هایی گیر کرده است که خروج از آن با ادامه سیاست های موجود به مرز ورشستگی کامل نزدیک می شود.

او با اشاره به این که صندوق تامین اجتماعی سال ها است که به حیات خلوت حاکمیت تبدیل شده است، افزود: « واگذاری شرکت های زیان ده به تأمین اجتماعی، طلب ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی صندوق تأمین اجتماعی از دولت ها و بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی کارفرمایان بــه تأمین اجتماعی، از دلایل ورشکستگی تامین اجتماعی است.» دلایلی که به طور معمول در سخنان مقام های جمهوری اسلامی مطرح نمی شوند.

آقای رحمانی در سخنان خود به گزارش های مرکز آمار ایران اشاره کرد که گفته «در سال ۹۸ سهم جمعیتِ شاغل از اقتصادِ غیر رسمی بیش از ۵۹ درصد و برای سال ۹۹ حدود ۵۸ درصد» بوده است.

وی اضافه کرد که بر این اساس ۶۰ درصدِ کارگران از بیمه تأمین اجتماعی محروم هستند و با در نظر گرفتن اینکه ۹۰ درصد مشاغل قرارداد موقت هستند و کارفرمایان حق بیمه ای نمی پردازند، صحبت از کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها از سوی مقام های جمهوری اسلامی بی معنا است.

ستار رحمانی تاکید کرد که «افزایش سن بازنشستگی به منظور گذر از بحران صندوق های بازنشستگی نیست بلکه نادیده انگاشتن عوامل به شکست کشاندن این صندوق بازنشستگی است».

او گفت که «حقوق های نجومی مدیران، پرداخت نشدن سهم دولت، تامین هزینه های دولت از این صندوق برای سال های متمادی، مشارکت ۱۴ درصدی زنان در اقتصاد رسمی و اختلاس های مالی نجومی از جمله عواملی در ناترازی صندوق هستند».

آقای رحمانی اشاره کرد که « حاکمیت با به ورشکسته کردن صندوق تامین اجتماعی هستی بازنشستگان یعنی حداقل معیشت آنها را برای زنده ماندن به خطر انداخته است».

*جان باختن یک کارگر در مریوان براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر بنام برهان رنجبر اهل روستای کولیج حین کار در ساختمانی واقع درمریوان براثر سقوط از ارتفاع جان خود را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان در زاهدان براثر سقوط از داربست

روزپنج شنبه ۹ آذر،یک کارگر ۱۹ ساله بنام محمد امین شیهکردگ حین کار سنگ نمایی یک ساختمان در زاهدان براثر سقوط از داربست جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate