اخباروگزارش های کارگری ۸ آذرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۸ آذرماه ۱۴۰۲

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گازآغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی 

– دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوهای بهرگانسرو لاوان

– تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت نفت اصفهان نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی

– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه روی بندر عباس  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،واگذاری به بخش خصوصی و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل استانداری هرمزگان

– تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بندرامام نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران اداره آب صیدون نسبت به عدم پرداخت  ماه ها حقوق مقابل فرمانداری 

– تجمع اعتراضی تراکتور داران شهرستان مهران نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل جهاد کشاورزی 

– دادگاه انقلاب مشهد خسرو علی کردی را به حبس ، تبعید و مجازات تکمیلی محکوم کرد 

– احداث نهاد جدید ارعاب دانشجویان

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

روز گذشته هفتم آذرماه، همکار عزیزمان بابک بهاروند ۳۳ ساله اهل اندیمشک در استان خوزستان که از غواص‌های پیمانکاری شرکت نفت فلات قاره بود، هنگام عملیات غواصی در منطقه عملیاتی سیری درگذشت.

– جان باختن یک کارگردراصفهان براثر سقوط از ارتفاع بدنبال گیر کردن قلاب سیم بالابر به لباسش

– جان باختن کارگر مصدوم حادثه انفجار تعمیرگاه خودرو کرمانشاه پس از ۲۴ ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

*******

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گازآغاجاری نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی 

روز چهارشنبه ۸ آذر، کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گازآغاجاری با برپایی تجمع به اعتراضات دامنه دارشان نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی ادامه دادند.

*دوشنبه اعتراضی کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوهای بهرگانسرو لاوان

روز دوشنبه ۶ آذر،اعتراض کارگران صنعت نفت نسبت به تعیین سقف حقوق، نحوه‌ی کسر غیرقانونی مالیات و محدودیت ۳۰ ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰ سال ،عدم اجرای کامل ماده قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های بازنشستگی با برپایی تجمع کارگران شرکت نفت فلات قاره در سکوهای بهرگانسرو لاوان ادامه پیدا کرد.

سکوی بهرگانسر:

سکوی لاوان:

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت نفت اصفهان نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی

با انتشار تصویر بالادر شبکه های اجتماعی،ازتجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۸ آذر کارگران بازنشسته صنعت نفت اصفهان نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی،خبرداده شد.

فیلم کوتاه منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از تجمع اعتراضی کارگران شاغل و بازنشسته صنعت نفت نسبت به ادغام ودولتی کردن(غارت) صندوق بازنشستگی نفت در شیرازروز چهارشنبه یکم آذر مقابل  ساختمان صندوق بازنشستگی می باشد.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه روی بندر عباس  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،واگذاری به بخش خصوصی و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل استانداری هرمزگان

روزیکشنبه ۵ آذر، کارگران کارخانه روی بندر عباس در ادمه اعتراضاتشان  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،واگذاری به بخش خصوصی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل استانداری هرمزگان زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۸ آذر، کارگران شرکت روی بندرعباس نسبت به عدم تعیین تکلیف مسائل شرکت و عدم پرداخت حقوق در روزهای دوشنبه بیست و نهم آبان ماه و چهارشنبه یکم آذر ماه، مقابل فرمانداری بندرعباس و پنجم آذر ماه نیز مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

دی ماه ۱۴۰۰ بود که کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش زمان قراردادهایشان مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند. این کارگران پیش از این نیز تجمع اعتراضی به منظور تامین خواسته‌هایشان داشته‌اند، پیش از این با قول مساعد  مسئولان استانی مواجه شده بودند با این‌حال مشکلات ادامه داشت تا در اواخر سال ۱۴۰۱ کارخانه روی بندرعباس تعطیل اعلام شد.

یکی از کارگران این کارخانه با انتقاد از تعطیلی آن گفت: کارخانه روی بندرعباس ۲۷ سال تولید داشته و ۵ سال بهترین کارخانه تولیدی کشور به شمار می‌آمد به گونه‌ای که در تولید، مقام اول کشور را داشت. از زمانی که کارخانه را واگذار کردند روند بروز مشکلات سرعت گرفت و به سمت نابودی رفت. این فرد کارخانه و کارگران را با مشکلات زیادی روبرو کرد و حقوق آنها به تدریج کاهش پیدا کرد.

وی افزود: من کارگری هستم که ۶ میلیون کرایه خانه می‌دهم، چطور با حقوق ۷ یا ۸ میلیون مخارج خانواده‌ام را تامین کنم؟ اینجا بیشتر کارگران مستاجرند، تسهیلات گرفته و بدهکارند. در واقع با این حقوق دریافتی حتی امکان پرداخت وام و اجاره‌بها را نداریم. من هم در یک سال اخیر سه بار منزل استیجاریم را تغییر دادم چراکه صاحب خانه‌ها به خاطر ناتوانی در پرداخت و تاخیر اجاره، قرارداد را فسخ کردند.

این کارگر گفت: شخصی که کارخانه را خریده اگر توان اداره آن را ندارد، باید کارخانه را واگذار یا مشکلات را مرتفع کند. تا کی باید مشکلات دامن کارخانه و کارگران را بگیرد؟ چهار سال است روزگارمان سیاه شده است. فردی که کارخانه آلومینیوم المهدی را خریده بود در همان ابتدا چند صد نفر را اخراج کرد. نهایتاً وقتی دیدند در آلومینیوم المهدی دچار بحران شد، با همت مسئولین و نمایندگان او را خلع ید کرده و کارخانه را به مپنا واگذار کردند. حال چطور نمی‌توانند این کارخانه را نیز از او سلب کنند؟

این کارگر تصریح کرد: همه مسئولان استان این فرد را به خوبی می‌شناسند، تعجب می‌کنیم چرا کاری نمی‌کنند؟ ۲۲۰ تا ۲۳۰ کارگر مستقیم و حدود ۱۰۰۰ کارگر غیر مستقیم زندگی‌شان به خاطر سوءمدیریت در حال نابودی است. هر کارگر چند فرزند محصل و دانشجو داریم که نمی‌توانیم هزینه تحصیل شان را بدهیم. سال گذشته از فرماندار بندرعباس و استاندار خواستار حمایت شدیم و آنها قول دادند که مشکلات را مرتفع می‌کنند. گویا  کمک‌هایی هم شد تا کارخانه تعطیل نشود اما مشکلات هنوز پابرجاست. در این مدت؛ با حل نشدن مشکلات؛ در نماز جمعه و در مقابل فرمانداری بندرعباس و استانداری هرمزگان خواستار توجه به مصائب کارخانه شده‌ایم. 

در همین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روی بندر عباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۲۹ آبان، کارگران کارخانه روی بندر عباس برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی  دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان هرمزگان زدند.

تجمع کنندگان تعطیلی متناوب شرکت و توقف تولید را دلیل اصلی مشکلات خود اعلام کردند وبه خبرنگاررسانه ای گفتند:سوءمدیریت و مسائل پنهانی موجب شده روند تولید در این شرکت دچار وقفه شود و شاغلان در این واحد صنعتی از حق و حقوق واقعی خود باز بمانند.

یکی از کارگران معترض نیزگفت: شرکت یک ماه کار می کند و  ده ماه تعطیل می شود و دلیل آن را نیز کمبود مواد اولیه اعلام می کنند و به بهانه تعطیلی، حقوق کارگران با تاخیرهای طولانی مدت و به صورت حداقلی پرداخت می شود.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بندرامام نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

روز چهارشنبه ۸ آذر،کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بندرامام برای انعکاس صدای اعتراضشان  نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق مقابل ساختمان شهرداری این شهر دراستان خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: از مهرماه تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: تامین مخارج زندگی در شرایط عادی برای ما دشوار است، حالا در نظر بگیرید اگر حقوق ما به موقع پرداخت نشود، چه مشکلاتی را برایمان رقم خواهد زد.

*تجمع اعتراضی کارگران اداره آب صیدون نسبت به عدم پرداخت  ماه ها حقوق مقابل فرمانداری 

روز چهارشنبه ۸ آذر، کارگران اداره آب صیدون برای اعتراض به عدم پرداخت  ماه ها حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان زدند. 

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: من نیروی رسمی اداره آب صیدون هستم. هشت ماه می‌شود که حقوق دریافت نکرده‌ام و همسرم هم در بستر بیماری است که برای ترخیص او نیاز به پول دارم ولی حقوق مرا نمی دهند.

او افزود: اداره کل آبفا خوزستان وعده می‌دهد، اداره صیدون قول بدون پشتوانه اجرایی می‌دهد و فرماندار هم که گفته پیگیری می کنم. آیا با وعده و وعید زندگی من می چرخد؟

یکی دیگر ازکارگران معترض گفت: حقوق عقب افتاده نیروهای آب شهری بیش از  ۱۰ماه هست که پرداخت نشده. نیروهای آبدار از ۳ تا ۲۰ماه معوقه حقوق دارند، کسی هم در این بین پاسخ شفافی به ما نمی‌دهد. زندگی ما در مرز فروپاشی است. 

*تجمع اعتراضی تراکتور داران شهرستان مهران نسبت به کاهش سهمیه سوخت مقابل جهاد کشاورزی 

 روزچهارشنبه ۸ آذر،جمعی از تراکتور داران شهرستان مهران برای اعتراض به کاهش سهمیه سوخت همراه با تراکتورهایشان مقابل  ساختمان جهاد کشاورزی این دراستان ایلام تجمع کردند.

آخرین گزارش های رسانه ای شده حاکی از افزایش سهمیه سوخت این تراکتوداران پس از تجمع اعتراضی می باشد.

*دادگاه انقلاب مشهد خسرو علی کردی را به حبس ، تبعید و مجازات تکمیلی محکوم کرد 

خسروی علی کردی وکیل مدافع  ‎فعالین مدنی و صنفی خراسان توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب مشهد به  

یک سال زندان

دو سال محرومیت از شغل وکالت

دو سال تبعید به شهرستان نهبندان

دو سال ممنوعیت خروج از کشور

دو سال ممنوعیت فعالیت در بستر فضای مجازی محکوم گردید

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*احداث نهاد جدید ارعاب دانشجویان

دانشگاه سراسری تبریز در اقدامی تازه دست به تاسیس کمیته‌ای به نام افاد (اقدام فرهنگی اجتماعی دانشگاه) زده است.

به گزارش دانشجویان این نهاد تازه تاسیس براساس لیست تهیه شده توسط حراست دانشگاه به دانشجویان دختر پیام داده تا برای بررسی وضعیت پوشش به محل معرفی شده مراجعه کنند و عجیب اینکه مسئول و محل معرفی شده به افراد مختلف همسان نیست و به‌نظر میرسد هیچ رویه تعریف شده‌ای در عماکرد این نهاد وجود ندارد.

تهدیدهای مذکور فضای عمومی دانشگاه را پراسترس و شرایط روانی را برای دانشجویان ناامن کرده است.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

روز گذشته هفتم آذرماه، همکار عزیزمان بابک بهاروند ۳۳ ساله اهل اندیمشک در استان خوزستان که از غواص‌های پیمانکاری شرکت نفت فلات قاره بود، هنگام عملیات غواصی در منطقه عملیاتی سیری درگذشت.

به گفته حاضران در محل، وی پس از سپری شدن مدتی از انجام عملیات غواصی اظهار کسالت کرده که بلافاصله از عمق به سطح آب و به داخل اتاق فشار انتقال داده میشود اما پس از ساعتی حال وی وخیم و توسط شناور به مرکز درمانی جزیره انتقال داده شد که متاسفانه پیش از رسیدن به درمانگاه سیری جان خود را از دست داد.

علت این حادثه غمبار اشتباه اداره تعمیرات در عدم تعریف شرح کار استاندارد کار در عمق دریا اعلام شده است.

ایمنی محیط کار یکی از موضوعات مورد اعتراض ما کارگران نفت است که قربانی سودجویی های مشتی سرمایه دار مفتخور هستیم. 

با اعتراضمان باید جلوی تکرار چنین جنایاتی را بگیریم و بخواهیم فورا و فورا شرایط ایمنی محیط کار فراهم شود.  

ما کارگران عامل اصلی چنین جنایاتی را می شناسیم و باید پیمانکاران و کارفرمایان پاسخگو باشند. 

محیط ایمن کاری حق مسلم ماست.

*جان باختن یک کارگردراصفهان براثر سقوط از ارتفاع بدنبال گیر کردن قلاب سیم بالابر به لباسش

یک کارگر اهل روستای امامزاده حسن در شهرستان فلاورجان بنام حین کارحمل بار در ساختمانی در اصفهان بدنبال گیر کردن قلاب سیم بالابر به لباسش به طبقات بالاتر کشیده شد وعیرغم تلاشش برای رها شدن از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت.

*جان باختن کارگر مصدوم حادثه انفجار تعمیرگاه خودرو کرمانشاه پس از ۲۴ ساعت دست وپنجه نرم کردن با مرگ دربیمارستان

کارگر مکانیک ۳۰ ساله تعمیرگاه خودرو کرمانشاه بنام  محمد امین کارگر  که روز دوشنبه ۶ آذر بر اثر انفجار بنزین در چال سرویس  به شدت  دچار جراحات و سوختگی شده بود، روز سه شنبه ۷ آذر

در بیمارستان جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate