اخباروگزارش های کارگری ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:عباس دریس کارگری که در خطر اعدام است

– مدیر شرکت پویا پلیمر سنندج چهار کارگر معترض را اخراج کرد

– پیام همکار: 

نماینده کارفرما

– بروزرسانی فراخوان سومین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت

– بیانیه حمایتی انجمن صنفی فرهنگیان استان مرکزی از کمپین یکصدهزار امضا الکترونیکی جهت حمایت از آزادی معلمان زندانی 

– تخریب سنگ‌ مزار کاروان قادر شکری

منع از تحصیل و ممنوع الورودی نیلوفر میرزایی

– اجرایی شدن دو حکم تعلیقی

دو محکومیت انضباطی دیگر در دانشگاه علامه

احضار به کمیته‌ی انضباطی در تابستان!

*جان باختن ۶ کارگز در ۴ حادثه کاری جداگانه:

۱- جان باختن ۳ کارگر در خوی در در حادثه ریزش دیواره حفاری شده کانال انتقال آب

۲- جان باختن یک کارگر آرماتور بند جوان درارومیه براثر سقوط از ارتفاع

۳- مرگ ومصدومیت ۲ کارگر کارخانه فولاد گیلان

۴- جان باختن یک کارگر جوان معدن زغال‌سنگ باب ‌نیزو زرندبراثرریزش معدن

*******

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:عباس دریس کارگری که در خطر اعدام است

عباس دریس یک کارگر زندانی است که از سال ۹۸ و در جریان اعتراضات مردمی در جراحی همراه با برادرش محسن بازداشت شد. 

او در یک پرونده سازی دروغین با اتهامات “محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو” روبرو گشت و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود و قبول این اتهامات کاذب شد که در نتیجه به اعدام محکوم گردید و اکنون دیوان عالی نیز این حکم را تایید کرده است. 

عباس دریس از جمله مردم معترضی بود که با حمله نیروهای سرکوب حکومت به نیزارهای ماهشهر پناه برده بود و در آنجا شاهد به رگبار بستن مردم توسط نیروهای سرکوب حکومت بود . 

بعدا در در بیستم آذر ماه ۹۸ محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی، زیر فشار اعتراضات جامعه و بازتاب جهانی، این کشتار را تایید کرد. 

عباس دریس کارگر اداره برق در شهرک ممکو بود که بعد از بیست سال کار، دستفروشی هم میکرد. 

او  فقط یک کارگر معترض بود، مثل هر کدام از ما مردم که هر روزه بخاطر وضع بد معیشتی خود در اعتراضیم و با شعار زن زندگی آزادی به خیابان آمدیم تا به این همه بدبختی و فلاکت پایان دهیم. 

آنچه بر سر عباس دریس آمده میتواند بر سر هر کدام از ما مردم که حق و حقوقمان را طلب میکنیم بیاید. نباید ساکت بمانیم.

فرزند او علی دریس طی نامه ای از همه جهانیان خواستار حمایت و پشتیبانی برای لغو حکم اعدام پدرش شده است. 

علی فرزند همه ما کارگران است. 

محکم و استوار به فراخوان او پاسخ دهیم و کنار این خانواده برای لغو حکم اعدام عباس دریس و بازگشت او به نزد فرزندانش تلاش کنیم. 

علی دریس در نامه اش همگان را خطاب قرار داده ومینویسد: 

” مردم مهربان دنیا! من علی دریس بزرگترین فرزند عباس و کفایه هستم. متاسفانه مادرم با شنیدن خبر احتمال محکوم شدن پدرم به اعدام، سکته کرد و ما را تنها گذاشت. اکنون پدرم در خطر اعدام شدن هست، من و برادرانم مهدی دوازده ساله و محمد که هشت سال دارد، می‌پرسیم آیا این دنیا آنقدر بیرحم است که نگاه کند ما پدرمان را هم از دست بدهیم؟ ما سه کودک از همه سازمانها، دولت‌ها و مردم مهربان دنیا و حتی کودکان در دنیا می‌خواهیم کمک کنند پدرم اعدام نشود. این خیلی وحشتناک است، کمک کنید پدرم به خانه برگردد. علی دریس ١٦ ساله”. 

علی دریس یک کودک کار است که بخاطر تامین مخارج دو برادر کوچکش ناگزیر به ترک تحصیل شده است. 

نامه او نفس را در سینه حبس میکند. 

سه فرزند عباس دریس نزد مادر بزرگشان هستند و علی دریس در نامه بعدی خود مینویسد که مادر بزرگشان نابینا است و آنها بخاطر دوری راه نتوانسته اند به مزار مادرشان در اهواز بروند و یا ملاقاتی هم با پدرشان داشته باشند.  

علی دریس و دو فرزند کوچکتر عباس دریس فرزندان ما کارگرانند، از آنها حمایت کنیم. 

حکم اعدام عباس دریس باید لغو و او فورا و بدون قید وشرط آزاد شود. 

وظیفه ما کارگران و ما مردم است که به نجات جان عباس دریس و همه انسانهای معترضی که در زندانند بشتابیم. 

تمامی زندانیان سیاسی باید آزاد شوند. 

اعدام قتل حکومتی است و باید ممنوع شود. به زندان و شکنجه و اعتراف گیری اجباری و پرونده سازی های امنیتی باید پایان داده شود. ما همه عباس دریس هستیم.

۲۴ تیرماه ۱۴۰۲

*مدیر شرکت پویا پلیمر سنندج چهار کارگر معترض را اخراج کرد

روز شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲، چهار نفر از کارگران شرکت پویا پلیمر سنندج از سوی رحمان رضایی، مدیر داخلی این شرکت از کار خود اخراج شدند. بر بنیاد این گزارش، مدیر این شرکت علت اخراج این کارگران را برهم‌زدن نظم عمومی سالن تولید برای تحریک کارگران برای اعتصاب عنوان کرده است. در این گزارش، اسامی کارگران اخراج شده، رضا محمدی، رزگار صمدی، شیلان عبدی و نوشین قاسمی اعلام شده است. شرکت پویا پلیمر سنندج، سازنده لوله و اتصالات پلیمری با ۹۶ کارگر است که در دو شیفت ۱۲ ساعته و عمدتاً بدون داشتن بیمه تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند. کارگران این شرکت از حدود سه ماه پیش حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و در واکنش به این وضعیت دست به اعتراض زده بودند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*پیام همکار: 

نماینده کارفرما

«زاهدان کین جلوه در محراب و منبر می کنند 

چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند»

بالاخره رو سیاهی به ذغال ماند و پرده ها کنار رفت و چهره واقعی نمایندگان شورای اسلامی کار که مدعای ظلم ستیزی و احقاق حق کارگر بودند بر همگان مشخص گردید.

جناب حسین خان عطایی با چهره ای مرموز از حراست خارج شد و از اعتماد کارگران سواستفاده نموده و وارد شورای اسلامی کار گردید، در همین موقع با رانت وارد هییت مدیره فروشگاه گردید و در کمال تعجب معاون اداری سامانه ۳معرفی گردید. چه برنامه جالب و زیبایی را چیده بود، پس معلوم می شود اخراج از حراست فقط بازی بود که وی پله های ترقی را طی نماید و پاداش خوش خدمتی و خیانت به کارگر را دریافت نمود. مگر امکان دارد شخصی با این سبقه راه معاونت منابع انسانی شدن را اینگونه طی نماید. نمی دانم آیا بازهم می توان به شورا اعتماد نمود یا ممکن است بازهم کارگران واحد مجددامسخ شده و فریب ریاکارانی چون حسین های عطایی را بخورند.هم اکنون جناب عطایی نماینده کارفرما محسوب می شود چگونه می خواهد پاسخ کارگران مظلوم را بدهد.

منبع: کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*بروزرسانی فراخوان سومین تجمع اعتراضی سراسری افراد دارای معلولیت

دوستانی که در تجمع شرکت می‌کنند مطلع باشند که به علت عدم پرداخت مابه‌التفاوت ۲۰ درصدی افزایش مستمری قراره بعد از مجلس بریم جلوی برنامه و بودجه. لذا ممکنه تجمع یکی دو ساعتی بیشتر طول بکشه.

علیرغم مصاحبه رئیس برنامه و بودجه مبنی بر افزایش مجدد مستمری، با گذشت نزدیک به پنج ماه، هنوز اراده‌ و اقدامی از سوی این سازمان برای پرداخت مابه‌التفاوت مشاهده نمی‌شه.

فردا یکشنبه ۲۵ تیر جلوی مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع داریم و سه‌شنبه ۲۷ تیر جلوی شهرداری.

اشتراک‌گذاری فراخوان کمترین کاریه که می‌تونید بکنید.

*بیانیه حمایتی انجمن صنفی فرهنگیان استان مرکزی از کمپین یکصدهزار امضا الکترونیکی جهت حمایت از آزادی معلمان زندانی 

مردم شریف ایران ، معلمان و دانش آموزان گرامی 

با تقدیم احترام ؛ 

مستحضرید که ما معلمان ایران ، اگر نگوییم در تمامی  مصائب و بلایا طبیعی  و گرفتاری ها ،در کنار شما بوده ایم ؛ در بیشتر موارد آن ، با شما،  در کنار و همدل با شما  بوده ایم و با انتشار فراخوان ، صدور بیانیه و…از خواسته های به حق شما مردم شریف ایران و دانش آموزانمان ، حمایت کرده ایم .

همانطوری که آگاهید ، ما معلمان با روش های مسالمت جویانه و مدنی ، سعی کرده ایم؛ با توسل  به اصول مصرح قانون اساسی ، از جمله اصل ۲۶ ، ۲۷ و ۳۰ این قانون ؛ خواسته ها و مطالبات خود را از مجاری قانونی پیگیری نمائیم؛ اما شوربختانه راه به جایی نبرده ایم و در تمامی دولت ها جمهوری اسلامی ، با انواع ناملايمات روبرو شده ایم که از جمله آنها؛ احضار و بازداشت جمع کثیری از بهترین و دغدغه مندترین همکاران ما در اقصی نقاط کشور بوده است .

قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ، با صدور احکام سنگین زندان و حبس برای همکاران ما ؛ عملا و علنا یک نوع بی اعتنایی به مطالبات قانونی ما کرده است  که در واقع اهداف غایی این مطالبات در صورت تامین آنها  ، سعادت و رفاه و آسایش شما ، مردم ایران را به همراه دارد که از طریق آموزش اساسی و دلسوزانه دانش آموزان ایران زمین ، نصیب شما مردم نجیب و صبور ایران خواهد شد. 

لذا ما انجمن صنفی فرهنگیان استان مرکزی ؛ با اعلام حمایت از این فراخوان امضا پتيشن در جهت آزادی همکاران دربندمان ؛ از شما مردم شریف استان مرکزی و سایر نقاط ایران ، خواهان حمایت و پشتیبانی از این حداقل حق قانونی و مدنی خود هستیم .

با تقدیم احترام 

جمعی از فرهنگیان استان مرکزی

*تخریب سنگ‌ مزار کاروان قادر شکری

برای دومین بار، سنگ مزار کاروان قادر شکری در شهر پیرانشهر، تخریب شد. کاروان، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که که در ۲۹ آبان ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات خیزش #ژینا، به قتل رسید و روز بعد، مصادف با روز جهانی کودک، به خاک سپرده شد.

پدر کاروان در مراسم‌خاکسپاری پسرش گفت “این قهرمان زیبا وقتی بەدنیا آمد بە نام “کاروان شهیدان” نام او را کاروان نهادیم و اکنون بە کاروان شهیدان تقدیمش کردم. امیدوارم یک روز به همین زودی‌ها انتقام شهیدان را برای همیشه بگیریم”

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*منع از تحصیل و ممنوع الورودی نیلوفر میرزایی

نیلوفر میرزایی دانشجوی گرافیک دانشگاه الزهرا در صفحه‌ی اینستاگرام خود از تداوم ممنوع‌الورودی وی به دانشگاه، در نیمسال آینده خبر داد. او که پیش‌تر در اّبان ماه بازداشت شده‌بود و در آن زمان به صورت غیابی و غیرقانونی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده بود، اکنون پس از گذشت دوران ممنوعیت تحصیلی، همچنان اجازه‌ی ورود به دانشگاه را ندارد. همچنین این دانشجو از طرف کمیته‌ی مرکزی وزارت علوم به دفتر مشاوره و سلامت احضار شد که در این جلسه نیز به او گفتند که صلاحیت بازگشت به دانشگاه و تحصیل را ندارد.

*اجرایی شدن دو حکم تعلیقی

ساغر رحیمی‌شاد و زینب کیامنفرد دو دانشجوی کارشناسی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی، که در کمیته انضباطی دانشگاه به دو ترم منع موقت از تحصیل محکوم شده بودند که یک ترم آن بصورت تعلیقی بود، با حکم‌ مجدد کمیته مورخ ۱۲ تیرماه، حکم تعلیق شده ایشان، اجرایی شد.

با این حکم جدید، این دو دانشجو از ورود به دانشگاه در نیسمال تحصیلی آینده نیز منع شده‌اند.

گفتنی است کمیته بدوی این دانشجویان بصورت غیابی برگزار شده بود.

*دو محکومیت انضباطی دیگر در دانشگاه علامه

علیرضا کاظمی‌مقدم دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و علی اسمعیل‌ فراهانی دانشجوی ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه علامه، که در احکام انضباطی به دو نیسمال منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شده‌بودند که یک نیسمال آن به حالت معلق درآمده بود، با احکام جدید انضباطی مورخ ۱۲ تیرماه، از حالت معلق خارج شده و اجرایی می‌شوند.

بر اساس این احکام، این دو دانشجو از ورود به دانشگاه در نیسمال تحصیلی آینده نیز منع شده‌اند.

گفتنی است جلسه کمیته علی اسمعیل‌فراهانی در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲، بصورت غیابی برگزار شده‌بود.

*احضار به کمیته‌ی انضباطی در تابستان!

بنا بر گزارش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، در بازه ی ۱۰ الی ۱۸ تیرماه، تعدادی از دانشجویان با اتهام رعایت نکردن قوانین پوشش به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند. این احضار‌ها در حالی رخ داده‌اند که تعداد زیادی از دانشجویانْ خوابگاهی هستند و در این بازه خوابگاه‌ را تخلیه کرده  و به شهرهای خود بازگشته بودند و امکان حضور در جلسات انضباطی را نداشتند.

بنا بر گزارش دانشجویانی که در این جلسات حضور پیدا کردند، پس از تهدید به اخراج و تبعید و محکوم کردن آنان به بی‌حجابی بدونِ هیچگونه مدرکی، از ایشان تعهدی کتبی مبنی بر رعایت حجاب گرفتند اما اجازه‌ی نوشتن تاریخ را به دانشجویان ندادند. همچنین به این دانشجویان گفتند که برای کسانی که در جلسات حاضر نشده‌اند، احکام سنگینی‌ صادر خواهد شد.

گفته می‌شود لیستی از اسامی دانشجویان از سمت وزارت بهداشت برای توبیخ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

*جان باختن ۶ کارگز در ۴ حادثه کاری جداگانه:

۱- جان باختن ۳ کارگر در خوی در در حادثه ریزش دیواره حفاری شده کانال انتقال آب

براثر ریزش دیواره حفاری شده کانال انتقال آب در روستای کتیلوی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی ۳ کارگرزیر آوار رفتار وجان خودرا ازدست دادند.

۲- جان باختن یک کارگر آرماتور بند جوان درارومیه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر آرماتور بند ۳۴ ساله بنام کریم محمد زاده دارای ۳ فرزند و اهل روستای صومای برادوست ارومیه حین کار درساختمانی نیمه کاره واقع  در خیابان بدیعی ارومیه براثر سقوط از طبقه هشتم به پنجم جان خود را از دست داد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگر ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نبود و فقط از بیمه مدنی  مسئولیت ساختمانی برخورداربود.

۳- مرگ ومصدومیت ۲ کارگر کارخانه فولاد گیلان

روزشنبه ۲۴ تیر،دو کارگر کارخانه فولاد گیلان حین کارعمرانی براثر ریزش بتن روی سرشان در مخزن شش متری روغن سقوط کردند ویکی از آنها بنام رحمان قربانزاده در دم جان باخت ونفردوم مصدوم وبه بیمارستان پورسینای رشت منتقل شد.

همکاران کارگران قربانی به خبرنگاررسانه ای گفتند: از حدود ۲۰ روز پیش خط تولید کارخانه فولاد گیلان برای بازسازی  متوقف شده و کارگران روزانه ۱۲ ساعت کار سنگین بدون تعطیلی انجام می‌دهند.

۴- جان باختن یک کارگر جوان معدن زغال‌سنگ باب ‌نیزو زرندبراثرریزش معدن

روزشنبه ۲۴ تیر،یک کارگر ۲۴ ساله معدن زغال‌سنگ باب ‌نیزوشهرستان زرند در استان کرمان براثرریزش معدن زیر تلی از آوار گرفتار و جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate