اخباروگزارش های کارگری ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲

– ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان و بلوچستان با راهپیمایی،برافراشتن پلاکاردها و سردادن شعارهای اعتراضی منجمله  در زاهدان علیرغم جو شدید امنیتی واختلال درانترنت شهر

– عدم پرداخت ماه ها حقوق و مطالبات دیگر منجمله عیدی کارگران شرکت راهسازی آرادان

– ناکارآمدی مدیریت در به راه انداختن سفرهای سیاحتی و زیارتی و سایر مطالبات رانندگان و کارگران شرکت واحد

 – تجمع اعتراضی مالباختگان تعاونی مسکن ارتش در نماز جمعه اصفهان

– یک «تجمع ویژه دیگر» جهت اطلاع:

گزارش رسانه ای شده:اعتراض کارگران فروآلیاژ ازنا به برنامه توسعه هفتم

– کانون نویسندگان ایران:پوشش اجباری به ضرب سرکوب

– بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر 

«هرکجا قدرت هست، مقاومت هم هست»

– بیانیه دانشجویان دانشگاه سوره در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر

– نامه رسمی شورای صنفی در اعتراض به اتفاقات اخیر دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و تصمیمات معاونت فرهنگی

– احضار دست کم ۸۰ دانشجو به کمیته‌ی انضباطی در دانشگاه مدنی آذربایجان

– جمعی از معلمان فعال کانون صنفی خوزستان در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ به دادگاه احضار شدند.

– جان باختن یک کارگر در ارومیه بر اثر سقوط از داربست 

بازهم جان باختن یک کارگرشهرداری حین کار براثر تصادف:

جان باختن کارگرشهرداری تهران حین کار نظافت و شستشوی معابر بزرگراه چمران

*******

*ادامه جمعه های اعتراضی اهالی سیستان و بلوچستان با راهپیمایی،برافراشتن پلاکاردها و سردادن شعارهای اعتراضی منجمله  در زاهدان علیرغم جو شدید امنیتی واختلال درانترنت شهر

تصویری از حضور نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت در سطح شهر زاهدان برای ایجاد جو رعب و وحشت:

شعارها:

«وقت اتحاد، وقت انقلاب»

«زندانی سیاسی آزاد باید گردد» 

«کرد و بلوچ و آذری  آزادی وبرابری»

«با اینکه بی تفنگیم مثل مرد میجنگیم»

تصاویر:

*عدم پرداخت ماه ها حقوق و مطالبات دیگر منجمله عیدی کارگران شرکت راهسازی آرادان

حقوق کارگران  شرکت راهسازی آرادان در محور بجستان فردوس استان خراسان رضوی از آذر ماه سال ۱۴۰۱ تا روز ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ و همچنین مطالبات دیگر منجمله عیدی پرداخت نشده است.

گزارشی بقلم یک کارگر:

ما کارگران راهسازی شرکت آرادان در خراسان رضوی محور بجستان فردوس هستیم از آذر ماه سال گذشته تاکنون هیچ حقوقی و همینطور عیدی و پاداشی دریافت نکرده ایم ما حدود ۸۰ نفر می‌باشیم برای امرار معاش با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.

*ناکارآمدی مدیریت در به راه انداختن سفرهای سیاحتی و زیارتی و سایر مطالبات رانندگان و کارگران شرکت واحد

سفرهای سیاحتی و زیارتی پرسنل شرکت واحد سالیان سال به طور مستمر و مداوم هر سال در شرکت برگزار می‌شد و رانندگان و دیگر کارگران هر دو سال یکبار سهمیه استفاده از این نوع سفرها را همراه با خانواده خود داشتند. بعد از شیوع بیماری کرونا در طی سه سال گذشته و در این مدت این سفرها در شرکت بسیار محدود و حتی در برهه‌ای از زمان کلا کنسل گردید. بعد از اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا این سفرها می‌بایستی طبق روال سنوات گذشته ادامه پیدا می‌کرد تا پرسنل مجموعه بتوانند از این مزایا مجددا استفاده نمایند. ولی متاسفانه این سفرها هنوز راه اندازی نشده است، در صورتیکه شرکت‌ واحد در شهر مشهد دارای هتل اختصاصی به نام جوادالائمه می‌باشد که در دهه ۸۰ خریداری شد تا مورد استفاده پرسنل قرار بگیرد و در کنار آن با هتل‌های دیگری هم در مشهد و‌ در شهرهای شمالی کشور به همین منظور قراردادهایی منعقد می‌شد. با توجه به شروع فصل تابستان در سال جاری هنوز مدیریت ناکارآمد هیچ اقدامی جهت راه‌اندازی این سفرها انجام نداده است، نه تنها در برگزاری این سفرها ناکارآمد بوده بلکه در رسیدگی به سایر مطالیات معوق نیز همچون اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و حتی تامین شیر و‌کیک ناکارآمد می‌باشد. البته دور از انتظار نیست وقتی که مسئولین و معاونت‌های کلیدی با زد و‌ بند از بیرون از شرکت وارد مجموعه می‌شوند و هیچ گونه تجربه و اطلاعاتی نسبت به حمل نقل و مطالبات کارگران ندارند باید هم  مشکلات شرکت روز به روز افزون‌تر و مطالبات کارگران یکی پس از دیگری به صورت معوق در بیاید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مدیریت تاکید می‌کند رسیدگی به امور رفاهی کارکنان و پرداخت مطالبات معوق را در اولویت کاری خود قرار بدهد و برای پرداخت این مطالبات اقدامات لازم را با رایزنی با شهرداری و شورای شهر به جهت تامین بودجه انجام دهد.

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۶ خرداد ۱۴۰۲

*تجمع اعتراضی مالباختگان تعاونی مسکن ارتش در نماز جمعه اصفهان

جمعه ۲۶ خرداد

*یک «تجمع ویژه دیگر» جهت اطلاع:

گزارش رسانه ای شده:اعتراض کارگران فروآلیاژ ازنا به برنامه توسعه هفتم

کارگران فروآلیاژ ازنا خواستار بازنگری دولت در بندهای کارگری برنامه توسعه هفتم شدند.

اعتراض کارگران فروآلیاژ ازنا به برنامه توسعه هفتم 

کارگران فروآلیاژ ازنا در اعتراض به برخی بندهای برنامه توسعه هفتم، تجمع کردند. به گفته‌ی این کارگران، برخی از مفاد لایحه برنامه توسعه هفتم حقوق کارگران را به خطر انداخته و باید از لایحه حذف شود.  

آن‌ها گفتند: افزایشِ سن و سابقه بازنشستگی و همچنین تغییر مبنای محاسبه‌ی دستمزد از ۲ سال به ۵ سال، بی‌عدالتی است. کارگران، حق بیمه‌ی خود را به روز پرداخت می‌کنند و محاسبه‌ی  ۵ سال آخر دستمزد به عنوان مبنای محاسبه‌ی حقوق بازنشستگی به معنای نادیده گرفتنِ ارزشِ حقِ بیمه‌ی کارگران است و سبب کاهشِ مستمریِ آن‌ها میشود. 

این کارگران گفتند: انتظار ما از دولت حامی کارگران این است که در این لایحه و بندهایی از آن تجدیدنظر کند و برنامه‌هایش را هر چه بیشتر معطوف به مهار تورم و رشد تولید نماید.

*کانون نویسندگان ایران:پوشش اجباری به ضرب سرکوب

چهارشنبه ۲۴ خردادماه شماری از دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به پوشش تحمیلی حاکمیت در پردیس باغ ملی این دانشگاه تحصن کردند. حوالی ساعت ۲ رئیس حراست این دانشگاه بی‌محابا بر دانشجویان معترض حمله برده و در نتیجه تنی چند از دانشجویان آسیب دیده‌اند. همچنین در خبرها آمده که از آغاز این تحصن حراست دانشگاه از رسانیدن آب و مواد خوراکی به دانشجویان و استفاده‌ی آنان از سرویس‌ بهداشتی جلوگیری کرده 

است.

حاکمیت جمهوری اسلامی از آغاز تاسیس در پی اعمال سلیقه‌ی قشری-ایدئولوژیک خود، یک‌دست‌سازی فرهنگی و سبک زندگی تک‌سنگ‌وار بوده است و با دست‌و‌‌دل‌بازی هزینه‌های هنگفتی در این راه صرف کرده و آسیب‌های جبران‌‌ناپذیری بر مردم به‌جان‌آمده وارد آورده است.

چنان‌که پیداست، باوجود اعتراضات فراگیر به برخوردهای خشونت‌آمیز با پوشش آزادانه و انتخابی پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، هم‌چنان به روش‌های گوناگون مانند پلمب‌ مراکز خرید، کتاب‌فروشی‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، دخالت ماموران حکومتی به نام «آمران به معروف» در مترو و مکان‌های عمومی در لباس «مردم»، استفاده از تابلوهای شهر برای تبلیغ پوشش مطابق با ذهنیت استبدادی و یکسان‌سازانه‌ی خود می‌کوشد از خواستِ به‌حقِ آزادی بی‌قیدوشرط پوشش جلوگیری کند و اگر کسی «ناهنجاری» کرد «به حکم قانون گردنش را بشکند».

پیام صریح و روشن این رفتارهای خشونت‌آمیز جز این نیست: هر حرکت آزادی‌خواهانه را بی‌درنگ سرکوب می‌کنیم! هر صدای مخالف را ساکت می‌کنیم مگر آن‌که  در ‌چهارچوب‌های عقیدتی ما و از مجرای رسانه‌های ما بیرون آید.

شک نیست که مسئولیت هرگونه آسیب به دانشجویان و همه‌ی کسانی که در پی اعتراض به‌ آزادی‌کشی و بیان به‌حقِ خواسته‌ی خود با سرکوب و خشونت عریان رو‌به‌رو می‌شوند متوجه آمران و عاملان این سرکوب‌هاست.

*بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر 

«هرکجا قدرت هست، مقاومت هم هست»

در ادامه روند سرکوب و قدرت‌نمایی حاکمیت بر دانشگاه و دانشگاهیان پس از قیام ژینا، دانشگاه هنر تهران در قانونی جدید از اعلام اجباری بودن پوشش مقنعه برای دانشجویان دختر خبر داد، اقدامی که در پی آن دانشجویان این دانشگاه دست به تحصنی اعتراضی زدند که تا ساعاتی از نیمه‌شب ادامه یافت و با سرکوبی شدید از سوی دانشگاه با همکاری حراست و نیروهای امنیتی مواجه شد. 

ما دانشجویان دانشگاه تهران، ضمن حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر و اعلام هم‌بستگی با آنان، اقدام مسئولان این دانشگاه را که هدفی جز قدرتنمایی‌‌ای پوشالی ندارند، به شدت محکوم می‌کنیم و اعلام می‌داریم سیاست سرکوب حداکثری که به صورت هماهنگ در دانشگاه‌ها در آستانه به پایان رسیدن سال تحصیلی شدت گرفته هم‌چون دیگر اشکال سرکوب در نهایت شکست خواهد خورد. بر ما آشکار است که هدف از اعمال فشارهای بیشتر در قالب قانون بر دانشجویان، آن هم درست در آستانه خالی شدن دانشگاه، مقدمه‌سازی‌ای است برای پادگانی‌تر کردن دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی پیش رو، با این گمان که پایان این سال تحصیلی به معنای پایان فعالیت‌های دانشجویی و سکوت دانشجویان است. اما هشدار می‌دهیم همانطور که اکنون در مقابل این قوانین سکوت نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه حضور در دانشگاه در مقابل تمامی این اقدامات سرکوبگرانه می‌‌ایستیم، حتی در صورت عدم حضور مستقیم در دانشگاه نیز به مقاومت ادامه خواهیم داد و با بازگشت به دانشگاه در سال جدید نیز به هیچ وجه از راه آمده در این چند ماه به عقب بازنمی‌گردیم و جلوی سرکوب دانشگاه خواهیم ایستاد.

مقاومت ما زنده است و زنده خواهد ماند.

*بیانیه دانشجویان دانشگاه سوره در حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر

در بخشی از این بیانیه آمده است:

قشر دانشجو هرگز از هم جدا نبوده و دانشگاه هنر و سوره بیش از دیگر دانشگاه‌ها همواره در ارتباطی متقابل بوده‌اند. پیرو قانون وضع شده در دانشگاه هنر تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به صورت کاملا مسالمت‌آمیز اعتراض خود را در قالب تحصن نشان دادند که جواب مسئولین طبق معمول چیزی جز خشونت و سرکوب نبود. 

اکنون پس از پاسخ خشونت‌آمیز مسئولین به اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه هنر و تهدید به خشونت‌ها و برخوردهای دیگر با آن‌ها، ما دانشجویان دانشگاه سوره اعلام می‌کنیم کنار دوستان‌مان در دانشگاه هنر ایستاده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد. چرا که در صورت سکوت کردن، این برخورد توهین آمیز دامان همه‌ی دانشجویان را خواهد گرفت.

*نامه رسمی شورای صنفی در اعتراض به اتفاقات اخیر دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و تصمیمات معاونت فرهنگی

محمدصادق کوشکی، معاون فرهنگی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران چندی پیش سالن مطالعه دانشکده را تفکیک جنسیتی کرده بود و کتابخانه‌ مرکز مطالعات جهان را نیز بصورت انحصاری در اختیار دانشجویان مرد قرار داده‌بود که این امر با اعتراض دانشجویان روبرو شد.

*احضار دست کم ۸۰ دانشجو به کمیته‌ی انضباطی در دانشگاه مدنی آذربایجان

گزارش‌های دانشجویان دانشگاه مدنی اذربایجان خبر از پرونده‌سازی گسترده‌ی برای دانشجویان می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها، حراست و شورای انضباطی این دانشگاه در هفته‌های پایانی ترم برای چندین تن از دانشجویان این دانشگاه احکام انصباطی صادر کرده‌اند.

احضار و پرونده‌سازی برای ۸۰ دانشجو در دانشگاه مدنی آذربایجان

بر اساس گزارش دانشجویان، از اردیبهشت امسال تا کنون کمیته انضباطی برای حدود ۲۰ نفر از دانشجویان احکامی همچون:

۱- تعلیق از تحصیل به مدت یک نیم‌سال بدون احتساب در سنوات

۳-تعلیق از تحصیل به مدت یک نیم سال با احتساب در سنوات

۳- احکام معلق‌شده همچون محرومیت موقت از تحصیل به شرط آنکه دانشجو تا پایان تحصیل پرونده‌ی انضباطی دیگری نداشته باشد.

و موارد دیگر صادر کرده‌است.

همچنین حراست این دانشگاه با پرونده‌سازی گسترده در دوران امتحانات اقدام به تشکیل جلسات انظباطی و صدور حکم برای حدود ۲۵ تن از دانشجویان و احضار و پرونده سازی برای ۳۵ تن دیگر نموده است.

این حجم از پرونده‌سازی آن هم در هفته‌های پایانی نیمسال جاری، تنها برای سرکوب بیشتر دانشجویان صورت گرفته‌‌است.

در‌ مجموع تا این لحظه در دانشگاه آذربایجان برای ۲۰ نفر از دانشجویان احکام قطعی صادر شده است، ۲۵ نفر در انتظار صدور حکم و تشکیل جلسه انضباطی و همچنین ۳۵ نفر برای جلسه تفهیم اتهام احضار شده‌اند.

همچنین دانشجویان دانشگاه آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام کردند ما دانشجویان در کنار هم هستیم و دستان‌مان مثل زنجیر در هم تنیده است‌. و اگر محکومیتی ناعادلانه برای دانشجویان تعیین شود، با صورت دادن اقدامات لازم در کنار دوستان و هم‌کلاسی‌هایمان هستیم و آنها تنها نخواهند بود.

زنده باد آزادی و آزادگی

*جمعی از معلمان فعال کانون صنفی خوزستان در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ به دادگاه احضار شدند.

جمعی از معلمان فعال کانون صنفی خوزستان از جمله:

پیروز نامی، زهره بختیاری، کوکب بداغی‌پگاه، سیامک چهرازی، علی کروشاتی، معین زرگان، شهریار شیروانی، اقبال تامرادی، صادق ناصری، بهنیا بهمئی‌نژاد و عماد رفیعی

اتهامات:

۱- فعالیت تبلیغی علیه نظام

۲-اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی.

۳- عضویت در گروههای که هدف آنها برهم زدن امنیت کشور 

به دادگاه انقلاب اهواز احضار شده‌اند و قرار است که روز شنبه ساعت ۱۰ صبح به این پرونده مورد بررسی قرار بگیرد.

*جان باختن یک کارگر در ارومیه بر اثر سقوط از داربست 

روز پنج شنبه ۲۵ خرداد، یک کارگر متاهل ودارای ۳ فرزند بنام فخرالدین مکائیلی حین کار درساختمانی واقع درارومیه بر اثر سقوط از داربست جان باخت.

*بازهم جان باختن یک کارگرشهرداری حین کار براثر تصادف:

جان باختن کارگرشهرداری تهران حین کار نظافت و شستشوی معابر بزرگراه چمران

صبح روز پنج شنبه ۲۶ خرداد،یک کارگرشهرداری تهران حین کار نظافت و شستشوی معابر بزرگراه چمران براثر تصادف جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate