اخباروگزارش های کارگری ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۲

– اعتصاب کسبه بازار سقز در اعتراض به ساخت وساز در آرامستان آیچی سقز ازجمله پیرامون مزار زنده یاد ژینا(مهسا)امینی و بازداشت خانواده های جان باختگان اعتراضات سراسری

– فراخوان اعتصاب وتجمع  کارگران راه آهن ناحیه کرمان دراعتراض به اخراج همکاران حق طلب

– ادامه کنش های کارگران اخراجی شهرداری جیرفت برای بازگشت به کار

– اعتراض کارگران بخش فروش بلیط متروتهران نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری زیر سکوت مصلحتی مسئولان

– گزارش رسانه ای شده جهت اطلاع:اعتراض کارگران کارخانه سیمان درود نسبت به اهداف برنامه توسعه هفتم

– اعتصاب وتجمع رانندگان تاکسی فرودگاه امام نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان به مشکلاتشان

*اعتصاب کسبه بازار سقز در اعتراض به ساخت وساز در آرامستان آیچی سقز ازجمله پیرامون مزار زنده یاد ژینا(مهسا)امینی و بازداشت خانواده های جان باختگان اعتراضات سراسری

براساس فیلم ها وگزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی،روز سه شنبه ۲۳ خرداد کسبه بازار سقز در اعتراض به ساخت وساز در آرامستان آیچی سقز ازجمله پیرامون مزار زنده یاد ژینا(مهسا)امینی و بازداشت خانواده های جان باختگان اعتراضات سراسری دست به اعتصاب زدند.

بنابهمین گزارشات،درهمین اهالی سقزقصد برپایی تجمع مقابل شهرداری این شهرستان را داشتند که نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت مانعش شدند.

*فراخوان اعتصاب وتجمع  کارگران راه آهن ناحیه کرمان دراعتراض به اخراج همکاران حق طلب

کارگران راه آهن ناحیه کرمان(شرکت پیمانکاری درود رضوان) فراخوانی برای اعتصاب وتجمع در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد درهمبستگی با همکاران حق طلبشان واعتراض به اخراجشان منتشر کردند.

طی هفته گذشته بدلیل اینکه کارگران قرار داد ننگین شرکت پیمانکاری درود رضوان  را امضا نکردند (در گرمای ۴۰ درجه و در محل و شرایط کار نامناسب حق سنوات کارگران پرداخت نشده بمدت ۱۰ سال )مورد تهدید اخراج قرار گرفتند و این فراخوان برای برگرداند کارگران اخراجی هست.

*ادامه کنش های کارگران اخراجی شهرداری جیرفت برای بازگشت به کار

روزسه شنبه ۲۳ خرداد،۱۸۰ کارگرشهرداری جیرفت که از یکم خردادماه با تصمیم شهردارازکاراخراج شده اند ازادامه کنش هایشان برای بازگشت بکار خبردادند.

یکی از کارگران اخراجی شهرداری جیرفت با بیان اینکه هنوز بازگشت به کار نشده‌ایم، به خبرنگاررسانه ای گفت: ۱۸۰ کارگر خدمات شهرداری جیرفت با سوابق دو تا سه‌ساله هستیم که از ابتدای خرداد ماه سال جاری، از ورودمان به محل کارمان جلوگیری شده و بیکار شده‌ایم.

او گفت: وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که بعد از اخراج کارگران؛ شهردار وقت که با حکم سرپرستی شهرداری را اداره می‌کرد، کنار گذاشته شد و اعضای شورای شهر نیز در وضعیت فعلی حاضر نیست کارگران بلاتکلیف را به کار سابق‌شان برگرداند. در عین حال با اطلاع‌رسانی رسانه‌ای برخی مسئولان شهری، قرار شد کارگران اخراجی را به کار بازگردانند اما تاکنون اقدامی نشده است.

این کارگر اخراجی شهرداری جیرفت به نیابت از همکاران خود تصریح کرد: از چند سال قبل به امید استخدام به عنوان کارگر واحد خدمات مشغول به کار بوده‌ایم و در طول این مدت حقوقی پایین‌تر از مصوبه شورای عالی کار دریافت کرده‌ایم.

یکی دیگر ازاین کارگران اخرای نیزگفت: در حال حاضر شهرداری با این دلیل که کارگران اخراجی از راه غیرقانونی و بدون طی روال قانونی استخدامی جذب شهرداری شده‌اند، موضوع اخراج کارگران را پیگیری نمی‌کند.

*اعتراض کارگران بخش فروش بلیط متروتهران نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری زیر سکوت مصلحتی مسئولان

روزسه شنبه ۲۳ خرداد، کارگران بخش فروش بلیط متروتهران اعتراضشان را نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری ازجمله عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وشرایط سخت کاری زیر سکوت مصلحتی مسئولان ابراز کردند.

آنها به خبرنگاررسانه ای گفتند: حقوق فروردین ماه آنها علی‌الحسابِ پرداخت شده وحقوق اردیبهشت پرداخت نشده است.

آنها افزودند:کارفرما از ابتدای امسال حق بیمه آن‌ها را پرداخت نکرده و این کارگران برای استفاده از خدمات بیمه دچار مشکل شده‌اند. 

کارگران معترض ادامه دادند:در مراجعه به مراکز درمانی، متوجه شده‌ایم که بیمه‌ی ما غیر فعال است و مجبوریم از جیبِ خودمان هزینه‌ی درمان را پرداخت کنیم. 

این کارگران بخش فروش بلیت مترو دراعتراض به افزایشِ ساعات کاری و نداشتنِ مرخصی گفتند: با تغییر پیمانکار نه تنها مشکلاتمان حل نشد، بلکه بیشتر شد. همین مشکلات را با پیمانکار قبلی داشتیم اما حداقل حقوق‌مان را سر وقت پرداخت می‌گرفتیم، پیمانکارِ جدید اما همین را هم از ما دریغ می‌کند. 

آنها اضافه کردند: تعطیلات و روزهای جمعه به اجبار باید سرکار باشیم و بابتِ کار در روزهای تعطیل، در طول هفته نمی‌توانیم از تعطیلاتِ قانونیِ خود استفاده کنیم. 

کارگران همچنین به نداشتنِ فیش حقوقی و نامشخص بودن واریزی‌ها و محاسبه اضافه کاری‌ها معترض هستند وگفتند:با وجود چرخشی بودنِ شیفت‌های صبح و عصر، شرکت فوق‌العاده نوبت کاری به کارگران نمی‌دهد. 

آنها همچنین اعتراضشان را نسبت به عدم دریافتِ پایه سنوات و نادیده گرفته شدنِ سابقه‌ی کاری کارگران اعلام کردند.

کارگران معترض در خاتمه گفتند: شرایط زندگی سخت شده و هزینه‌ها بالا رفته اما حقوق کارگران افزایشِ چندانی نداشته است. اگر قرار باشد همین حداقل حقوق ناچیز را هم با تأخیر بگیریم، دیگر امکانِ گذرانِ یک زندگیِ حداقلی هم نخواهیم داشت.

*گزارش رسانه ای شده جهت اطلاع:اعتراض کارگران کارخانه سیمان درود نسبت به اهداف برنامه توسعه هفتم

تعدادی از کارگران سیمان درود از اعتراض خود به بندهای ضد کارگری برنامه هفتم توسعه خبر دادند.

این کارگران گفتند: به عنوان بخشی از جامعه کارگری که ذی‌نفعان اصلی مقررات قانون کار محسوب می‌شویم، نگرانی خود را نسبت به پیش‌نویس مفاد۶۶ و ۶۷ ۱۹ و۲۰ برنامه توسعه هفتم و سایر بند‌های ضد کارگری اعلام می‌کنیم چراکه معتقدیم در صورت تصویب این مفاد از سوی نمایندگان مجلس؛ بخش زیادی از منافع قانونی کارگران هدف قرار خواهد گرفت.

آنها افزودند: ما کارگران سالیان سال با سخت‌ترین شرایط به امید آینده و آرامش خانواده‌هایمان کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده‌ایم اما در عین ناباوری دولت قصد افزایش سن بازنشستگی را دارد.

*اعتصاب وتجمع رانندگان تاکسی فرودگاه امام نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان به مشکلاتشان

روزیکشنبه ۲۱ خرداد، رانندگان تاکسی فرودگاه امام  برای اعتراض به شرایط فعالیت تاکسی های اینترنتی شامل اسنپ و تبسی، دریافت کمیسیون با مبالغ بالا از سوی شرکت های حمل  و نقل برای مسافران شخصی تاکسی های فرودگاه در حالی که شرکت ها نقشی در جذب آنها برای استفاده از این  تاکسی ها نداشته اند،  کم بودن کرایه ها با وجود هزینه سنگین قطعات و لوزام تاکسی های خارجی ، برخورد نامناسب کارمندان فرودگاه امام با رانندگان،  حمایت نکردن شرکت های حمل و نقل مستقر در فرودگاه از رانندگان و نبودن جایگاه برای استراحت رانندگان به طوری که آنان تابستان ها به دلیل نداشتن سایه بان در زیر آفتاب و زمستان ها در سرما در انتظار مسافران هستند و عدم پاسخگویی مسئولان دست به اعتصاب وتجمع زدند.

برپای گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۳ خرداد،مشکلاتی که مورد اعتراض رانندگان واقع شده و به تجمع آنها انجامیده است، سال هاست در این فرودگاه وجود دارد و رانندگان تاکسی فرودگاه امام در سال های گذشته نیز برای برطرف شدن مشکلاتشان تجمع برگزار کرده اند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان شهرستان چناران نسبت به قطعی ۳ روز در هفته برق چاه‌های کشاورزی مقابل فرمانداری

روزسه شنبه ۲۳ خرداد،کشاورزان چناران برای اعتراض به قطعی ۳ روز در هفته برق چاه‌های کشاورزی دست به تجمع  مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خراسان رضوی زدند.

یکی از کشاورزان معترض با اشاره به اینکه همه زندگی آنه بستگی به محصول کشت شده دارد،به خبرنگاررسانه ای گفت: قطعی برق چاه‌های کشاورزی و نبود آب، تمام زحمت یکساله ما را به باد می‌دهد.

کشاورز دیگری با اشاره به سابقه قطعی برق طی سال‌های گذشته، افزود: با وجودی که انجمن آب کشاورزی از سال ۹۳ شروع به کار کرده است، اما اقدام جدی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

*اعتصاب و تجمع  کسبه راستا بازار اردبیل در اعتراض به اخذ مالیات سنگین

برپایه فیلم و گزارش منتشره در شبکه های اجتماعی،روز سه شنبه ۲۳ خرداد،کسبه راستا بازار اردبیل برای  اعتراض به اخذ مالیات سنگین  دست به اعتصاب زدند.

 اخذ مالیات سنگین در کنار بالا بودن هزینه اجاره، افزایش مرتب قیمت ها و رکود بازارشرایط سختی را برای کسبه بازار ایجاد کرده است.

*تجمع اعتراضی باغداران منطقه دلفارد نسبت به پلمپ چاه های آب  مقابل فرمانداری جیرفت 

روز سه شنبه ۲۳ خرداد،جمعی از باغداران منطقه دلفارد برای اعتراض به پلمپ چاه های آب  مقابل فرمانداری جیرفت تجمع کردند.

*شماره ای دیگراز سریال تجمع اعتراضی مالباختگان صرافی کریپتولند نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان

روز سه شنبه ۲۳ خرداد، مالباختگان صرافی کریپتولند برای چندین وچندمین بار دست به تجمع زدند تا اعتراضشان را نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان هرچه بیشتر منعکس کنند.

*تجمع اعتراضی سهامداران طرح جفیر نسبت به واگذاری  اراضی جفیر  به دلالان و منفعت طلبان مقابل استانداری خوزستان

روزسه شنبه ۲۳ خرداد، سهامداران طرح جفیربرای اعتراض به واگذاری  اراضی جفیر  به دلالان و منفعت طلبان مقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند و خواستار پرداخت غرامت از سوی مسببین نابودی اموال و امکانات این طرح شدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: ما ضمن درخواست شفاف سازی، حسابرسی و اعلام جرم انگاری در این ماجرا، خواستار پرداخت غرامت از سوی مسببین نابودی اموال و امکانات  طرح بزرگ جفیر هستیم.

یکی دیگر از این سهامداران می گوید: چرا بعد از ۲۸ سال هنوز تکلیف ما و ماجرای این طرح مشخص نیست. اعتبارات تخصیص یافته به این طرح بزرگ ملی که به نام ایثارگران، رزمندگان و خانواده های شهدا مزین شده ولی به کام دیگران تمام شده است. باتوجه به اینکه پروژه جفیر جزو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری در شبکه‌های فرعی می‌باشد، سازمان آب و برق خوزستان باید در کمترین زمان ممکن این طرح را در قسمت‌های تامین، انتقال و توزیع آب در شبکه های ۱و۲ آماده اجرای شبکه های فرعی نماید و اتحادیه مربوطه نیز از طریق مراحل قانونی خود را به آمادگی لازم برای ایجاد هماهنگی بین تعاونی‌هایی که موجب تشکیل این اتحادیه شده‌اند و باید از این اراضی بهره برداری کنند، به سرانجام برساند.

*ناهید شقاقی:با وجود دریافت حکم عدم تحمل کیفر از “پزشکی قانونی”در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۲  ابلاغیه ضبط وثیقه به وثیقه گذارانم ارسال و بلافاصله حساب بانکی کفالت گذارم مسدود شده است.

در حالی که مسببین مشکلات و مصبتهایی که بر جامعه تحمیل شده، آزاد هستند، اصرار به زندان انداختن افرادیست که تنها از حق قانونی خود دفاع کرده اند.

تنها جرم من انتخاب نوع پوششم و دفاع از حقوق انسانی زنان و کودکان و داشتن یک زندگی برابر  برای تمامی انسانها بوده است.

اما اما اما … 

هیچ زندان و سرکوبی نمی تواند، مانع از اعتراض برحق مردم برای داشتن یک زندگی در خور شان انسان شود.

ناهید شقاقی۱۴۰۱/۰۳/۲۳

منبع:کانال تلگرام ندای زنان

*فرهاد شیخی فعال کارگری زندانی به قید کفالت از زندان آزاد شد

امروز سه‌شنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲، فرهاد شیخی فعال کارگری به قید کفالت یکصد میلیونی موقتاً از ندامتگاه کرج آزاد شد.

فرهاد شیخی روز ۷ خرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. لازم به ذکر است که وی پیشتر نیز در تاریخ اول بهمن ۱۴۰۱ دستگیر و در روز ۱۷ بهمن به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان آزاد شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی فرهاد شیخی را به وی و خانواده‌اش شادباش گفته و خواستار منع تعقیب قضائی از او و آزادی تمامی کارگران و دیگر فعالین سیاسی زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگر یک کارخانه شهرک صنعتی اشتهارد درحادثه انفجار دیگ روغن موتور

یک کارگر ۴۵ ساله  یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی اشتهارد دراستان البرزبراثر انفجار دیگ روغن موتورجان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate