اخباروگزارش های کارگری ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲

– مجموعه ای درباره زنده یاد پویا مولایی راد

– ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) روز جهانی مبارزه با کار کودکان گرامی باد

– کارگران پیمانی ورسمی شهرداری یاسوج درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهان انحلال شورای شهر وبرکناری شهردارشدند

– دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل  یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (تبریز)

أصفهان(شهر أصفهان)

ایلام(شهرایلام)

چهارمحال و بختياری(شهرکرد)

خراسان رضوی(شهرمشهد)

خراسان شمالی(شهر بجنورد)

خوزستان (شهراهواز)

زنجان(زنجان)

سیستان وبلوچستان(زاهدان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرسنندج)

استان کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)

گیلان(شهررشت)

مرکزی(شهراراک)

لرستان(بروجرد)

ودزفول مقابل اداره مخابرات شهرستان

واستان تهران مقابل وزارت ارتباطات و در دفتر مدیریت منطقه تهران

– تجمع اعتراضی خانواده های بیماران هموفیلی نسبت به عدم توزیع داروی نوین مقابل سازمان غذا و دارو

– اطلاعیه شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه درباره انتقال یداله باقری به کمپ دیپورتی

– جلسه واخواهی زرتشت احمدی راغب در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

– منع موقت از تحصیل یا منع دائمی از تحصیل؟!

– تعلیقِ معلق؛ راهکار جدید برای سرکوب دانشجویان

– مزاحمت و تهدید دانشجویان سر جلسه امتحان

– جان باختن یک کارگر مقنی جوان در قم براثر سقوط از ارتفاع

*******

*مجموعه ای درباره زنده یاد پویا مولایی راد

روزشنبه ۲۱ خرداد، پویا مولایی راد پسرعموی مادر کیان پیرفلک قصد شرکت در مراسم گرامیداشت یاد کیان پیرفلک بمناسب دهمین زاد روزش راداشت که در مسیر مورد هدف گلوله های نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت قرارگرفت وجان باخت.

براساس گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی پویا مولایی راد دانشجوبود ودر حین تحصیل برای امرار معاش روی تاکسی کار می‌کرد.

اشکان امینی برادر مهسا امینی در واکنش به کشته شدن پویامولائی راد با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود نوشته :

تولد کیان بود و هر کسی هدیه ای آورده بود.

قاتلها دعوت نبودند اما مرگ هدیه آوردند.

آتش شاکرمی خاله نیکا شاکرمی با انتشار تصویر ماه منیر مولایی مادر کیان پیرفلک ، در صفحه اینستاگرامش خطاب به او نوشت :

ما محکوم به ایستادن و آرام نگرفتنیم و این زیستن در مرگ چنان پرتپش است که از هر زنده ای زنده تریم چرا که کشته زاد و رودمان را در خویشتن حمل می کنیم.

*۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) روز جهانی مبارزه با کار کودکان گرامی باد

در تقویمٍ امروزیٍ جنبشٍ «لغو کار کودکان»، ۱۲ ژوئن روز فعلیّت و موجودیت فعالان این عرصه خوانده می‌شود؛ اگرچه مطالبه لغو کار و بهره‌کشی از کودکان، سابقه‌ای به قدمت جنبش لغو کار مزدی داشته و از دیر باز مورد توجه دیگر جنبش‌های پیشرو اجتماعی بوده است.

با به میدان آمدن خودِ کودکانِ کار و برپایی راهپیمایی جهانی (گلوبال مارش) و کنفرانس سال ۲۰۰۲، دیگر جایی برای کوتاهی و اهمال‌کاری دولت‌ها در انجام مسئولیت‌هایشان در قبال کودکان باقی نمانده است. از آن زمان تا کنون، فعالان صدیق و بی‌دریغ حوزه کودکان، ضمن جمع‌بندی و بازنگری شیوه‌ها و راهکارهای خود، همگان را به پیوستن و تلاش در این عرصه دعوت می‌نمایند. جا دارد «ما» بار دیگر سرخط‌ها و مطالبات این عرصه را در معرض دید جامعه قرار دهیم.

با نگاهی گذرا به تراز اقتصادی جهان هم‌زمان و پس از کرونا، شاهد هستیم که فاصله طبقاتی بسیار عمیق‌تر شده است. کمااینکه ثروت ۱۰ ثروتمند برتر جهان در طول دوران همه گیری از ۷۰۰ میلیارد دلار به ۱.۵ تریلیون دلار رسیده است (خبرگزاری فرانسه – بنقل از “اکسفام “). این شاخص همزمان با بیکاری بیش از ۱۵۰ میلیون کارگر و نیمه فعال شدن بیش از نیم میلیارد شاغل در مشاغل مختلف جهان بود. 

در عین حال اثرات جنگ‌ها، مخاصمات قومی، حوادث طبیعی و غیره، آوارگی و مهاجرت را تشدید کرده است. همه این عوامل باعث گسترش فقر و درماندگی اقتصادی خانواده‌ها شد که نخستین قربانیان آن کودکان هستند. واضح است که در چنین بستری، زمینه‌های اقتصادی-اجتماعی کار کودکان تشدید می‌شود. اما اتفاقی که برای کودکان می‌افتد تنها محرومیت و فقر نیست؛ بلکه منجر به رشد ناموزون فیزیکی و روانی و دورافتادن از شرایطِ زیستِ طبیعی و درنهایت رانده شدن به صف فرودستان، حتی در کشورهای صنعتی و متروپل است. 

در ایران و با وجود پذیرش پیمان‌نامه حقوق کودک، کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک، ماده ۸۴ قانون کار، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و …، کماکان بهبودی در وضعیت کودکان دیده نمی‌شود و شاهد تعرض به «حق کودکی» هستیم. فاصله عمیق میان خط فقر و حقوق‌های چند برابر زیر خط فقر، گرانی‌، از دسترس خارج شدن مایحتاج و ضروریات زیستی، هزینه‌های بالای بهداشت، درمان و مسکن، تورم، آموزش و پرورش طبقاتی که آن هم برای بخش وسیعی از کودکان دور از دسترس شده، بیش از همه به کودکان أسیب می‌رسانند. در آستانه روز جهانی مبارزه با کار کودک، نه تنها کار کودک لغو نشده، بلکه شرایط همه کودکان خطرناک است.

بخش عمده‌ای مطالبات این دوره بر سر تامین معیشت در شان انسان امروزی، پایین کشیدن خط فقر از طریق بالا بردن حداقل دریافتی به بالای خط فقر، مقابله با بی‌حقوقی و تعرض به حیات و حقوق شهروندی به‌ویژه وضعیت کودکان است. این مسائل فعالان عرصه حقوق کودک را به خود مشغول ‌داشته و از حد نگرانی صرف گذشته و کماکان باقی است. 

برای «ما» فعالان حقوق و مطالبات کودکان، مشکلات تنها در حد مصائب و مشکلات اقتصادی، محیطی و آموزشی، نیست. به رسمیت شناختن فعالیت سازمان‌ها از طریق صدور و تجدید مجوز فعالیت از حداقل خواسته‌های ماست. چرا که حقوق تلاشگران و فعالان حمایت از اقشار ضعیف و محروم، در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود و اگر حمایتی هم صورت نگیرد، کمتر دیده شده که ممانعت به‌عمل آید. 

کودکان قادر به دفاع از حقوق خود نیستند و این وظیفه جامعه است تا از آنان حمایت کند. ایجاد موانع برای فعالان اجتماعی که به دفاع از حقوق کودکان برخاسته‌اند، نمی‌تواند صورت مساله (کار کودک) را پاک کند.

ما سازمان‌های فعال در حوزه حقوق و مطالبات کودکان؛ موارد ذکر شده در فوق را از عوامل تعدد و تشدید کار و بهره کشی از کودکان دانسته و خواسته‌های زیر را به فوریت خواستار و مخالفت و مغایرت با این مطالبات را سیاست ضد کودک و حقوق انسانی و شهروندی تلقی می‌کنیم:

به رسمیت شناختن و عمل به حداقل حقوق کودکان بر مبنای مفاد تصریح شده در پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان و دیگر معاهدات و مقاوله نامه‌های بین‌المللی.

تأمین فوری مالی کودکان تحت عنوان «بیمه کودکی»، حمایت از خانواده‌ها تحت عنوان «بیمه‌ همگانی» تامین اجتماعی و درمانی (با پوشش مکفی و واقعی نیازهای درمانی) و زیر پوشش قرار گرفتن کودکان، آموزش رایگان و همگانی تحت نظر کارشناسان و سازمان‌های مردمی.

تغییر قوانین و مضامین آموزشی، حذف آموزش تبعیض آمیز(ازعوامل اساسی خروج کودکان از مدارس‌اند)، رایگان و اجباری کردن آموزش زیر نظر کارشناسان و سازمان‌های مردمی.

توجه به هویت قانونی و صدورشناسنامه برای تمامی کودکان.

افزایش حقوق و مزایای مزدبگیران به‌منزله گام نخست حذف فاصله نجومی طبقاتی و حمایت از خانواده‌های کودکان.

به رسمیت‌شناختن و پذیرش عملی حقوق اجتماعی و شهروندی سازمان‌ها و فعالان حوزه‌های اجتماعی از جمله حوزه کودکان.

جنبش‌های اجتماعی در بستر تاریخی و اجتماعی شکل می‌گیرند و با یکدیگر پیوندهای ناگسستنی دارند. به رسمیت شناختن این پیوند اندام‌واره(ارگانیک) از پایه‌های فعالیت اجتماعی است.

ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲)

۱_انجمن پژوهش های آموزشی پویا

۲_انجمن یاری کودکان در معرض خطر

۳_درخت کوچک زندگی

۴_موسسه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی انسان دشواری وظیفه

۵_موسسه رویش نهال جوان

۶_موسسه یاریگران کودکان کار پویا

۷_جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

۸_گروه تلاشگران یاری همدل

۹_انجمن کنشگران اجتماعی فرزانه ( زاهدان)

۱۰_قشم، جزیره ای برای کودکان

۱۱_موسسه نوید زندگی کوشا

۱۲_گروه فرهنگی اجتماعی کیانا

۱۳_تاک سرزمین من

۱۴_انجمن فرهنگی، پژوهشی پرنده درخت کوچک

*کارگران پیمانی ورسمی شهرداری یاسوج درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهان انحلال شورای شهر وبرکناری شهردارشدند

روزیکشنبه ۲۲ خرداد، کارگران پیمانی ورسمی شهرداری یاسوج درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواهان انحلال شورای شهر وبرکناری شهردارشدند.

یکی از تجمع کنندگان بیان اینکه مکاتبات زیادی با دستگاه‌های مختلف پیرامون مشکلات شهرداری انجام داده‌ایم،به خبرنگاررسانه ای گفت:  دست ما به هیچ جا نمی‌رسد و کی باید این وضعیت را کنترل کند، نیروهای رسمی سه ماه و نیروهای شرکتی و قراردادی ۸ و ۹ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و از طرفی مدام نیرو وارد می‌کنند، متأسفانه گویا نظارتی هم نیست.

در ادامه تعدادی زیادی از کارگران خواستار پیگیری مطالبات، حقوق و مزایای خود شدند و شعار می‌دادند که «شورا باید منحل بشه تا شهرداری اصلاح بشه»، «استاندار اقدام کن، سرپرست را انتخاب کن»

یکی دیگر از معترضین گفت: شورای شهر یاسوج مرکز رانت و تخلف شده است و تعدادی زیادی از وابستگان شورا و شهردار در شهرداری یاسوج منصوب شده‌اند.

وی افزود: فضای سبز شهر یاسوج خشک شده و در حال از بین رفتن است که باید از مدیران توانمند استفاده شود تا شاهد این وضعیت اسفناک در سطح شهر که مرکز استان و پایتخت طبیعت ایران است، نباشیم. طی ۶ سال اخیر چه کار ماندگاری در سطح شهر انجام شده است؟

یکی دیگراز تجمع کنندگان نیز گفت: ما گرفتار شهردار و شورایی شده ایم که کلا کارشان زد و بند و معاملات شده است.

*دوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشور نسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان بابرپایی تجمع،راهپیمایی ،سردادن شعارها وبرافراشتن پلاکاردها مقابل  یا درساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان های

آذربایجان شرقی (تبریز)

أصفهان(شهر أصفهان)

ایلام(شهرایلام)

چهارمحال و بختياری(شهرکرد)

خراسان رضوی(شهرمشهد)

خراسان شمالی(شهر بجنورد)

خوزستان (شهراهواز)

زنجان(زنجان)

سیستان وبلوچستان(زاهدان)

فارس(شهرشیراز)

کردستان(شهرسنندج)

استان کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)

گیلان(شهررشت)

مرکزی(شهراراک)

لرستان(بروجرد)

ودزفول مقابل اداره مخابرات شهرستان

واستان تهران مقابل وزارت ارتباطات و در دفتر مدیریت منطقه تهران

شعارها:

«تاحق خود نگیریم آروم نمی نشنیم»

«تاحق خود نگیریم هرروز همین بساطه»

«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم»

«ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه»

«وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»

«مخابرات حیا کن حق مارا ادا کن»

«شرکت پر درآمد درآمدت کجا رفت»

«شرکت پر درآمد چه بر سر توآمد»

تصاویر:

اراک:

اصفهان:

اهواز:

ایلام:

بجنورد:

بروجرد:

رشت:

زنجان:

سنندج:

شهرکرد:

شیراز:

یاسوج:

*تجمع اعتراضی خانواده های بیماران هموفیلی نسبت به عدم توزیع داروی نوین مقابل سازمان غذا و دارو

روز شنبه ۲۱ خرداد،جمعی از خانواده های بیماران هموفیلی برای اعتراض به عدم توزیع داروی نوین «هملبیرا» مقابل سازمان غذا و داروتجمع کردند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: داروی هملبیرا که از داروهای نوین برای درمان بیماران هموفیلی است، مانند داروهای سابق، روزانه چندین‌بار به رگ بیماران تزریق نمی‌شود و تزریق آن زیر پوستی است که با توجه به اثرگذاری طولانی‌مدت آن (یک ماه)، انقلابی در درمان بیماران هموفیلی ایجاد کرده‌است.

وی افزود: هزینه درمان ماهانه بیماران هموفیلی با داروهای قدیمی بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است که تماما توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود؛ اما این داروها برای بیماران هموفیلی زیر ۱۵ سال که باید با روش پروفیلاکسی درمان شوند، کارآیی ندارند و اکثر این بیماران دچار خونریزی‌های شدید و گاهی فلج شده‌اند که در مواردی هم به مرگ بیمار منجر شده‌است.

این مادر بیمار با اشاره به این که هزینه داروی «هملبیرا» نسبت به داروهای سابق، بسیار کمتر و دارای اثربخشی بیشتر است، گفت: هزینه این دارو برای بیماران هموفیلی ماهانه ۲۵۰ میلیون تومان است و هر آمپول، برای دو بیمار استفاده می‌شود.

وی با انتقاد از سازمان غذا و دارو برای مجوزندادن به توزیع این دارو، تأکید کرد: هزینه این دارو نسبت به داروهای قدیمی، کمتر از یک چهارم است؛ اما سازمان غذا ودارو به بهانه این که این دارو قیمت‌گذاری نشده‌است، از توزیع آن خودداری می‌کند. در این شرایط بسیاری از بیماران هموفیلی حاد در بدترین وضعیت بیماری به سر می‌برند و تعدادی از آنان دچار خونریزی شدید شده‌اند و خطر فلج ‌شدن و حتی مرگ در کمین آن‌هاست.

این مادر بیمار ادامه داد: چندین ماه است که این دارو وارد کشور شده‌است و احتمال فاسدشدن آن نیز هست؛ بنابراین از سازمان غذا و دارو درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر موانع توزیع این دارو را برطرف کند تا جان این بیماران در خطر قرار نگیرد.

*اطلاعیه شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه درباره انتقال یداله باقری به کمپ دیپورتی

به اطلاع تمام فعالان حقوق بشری،پناهندگی و انساندوست می رسانیم که امروز ۱۲ جون ۲۰۲۳ برابر با ۲۲  خرداد ۱۴۰۲ باخبر شدیم که اداره مهاجرت شهر دنیزلی ترکیه تصمیم گرفته است که :

اقای یداله باقری زندانی سیاسی دهه ی شصت،فعال کارگری و سیاسی که چندین سال است به عنوان پناهجو در ترکیه به سر می برند را به کمپ دیپورتی منتقل کند.

متاسفانه ایشان سالخورده و مریض هستند. ضمن اینکه چندین سال است آقای باقری همراه با خانواده اش، به علت فشارهای امنیتی رژیم ایران و ترس از شکنجه و زندان تن به فرار و کوچ اجباری داده است.

علاوه بر این ، در صورت دیپورت آقای باقری و خانواده اش به ایران ، توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران ،در معرض شکنجه،زندان و احیانا خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

لذا ما ضمن محکوم کردن انتقال به کمپ و یا احیانا دیپورت آقای یداله باقری با خانواده اش به ایران ،از تمام نهادها،ارگانها ،احزاب و گروهای سیاسی و حقوق بشری می خواهیم که به یاری این خانواده آزار کشیده و رنجدیده به شتابند.

آقای باقری و خانواده اش حق دارند بر اساس قوانین مهاجرت پناهندگی و اعلامیه جهانی حقوق بشر ،در مکانی امن و در کمال امنیت و ارامش اسکان داده شوند.

شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه.

۱۲ جون ۲۰۲۳

*جلسه واخواهی زرتشت احمدی راغب در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

  روز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، زرتشت(اسماعیل)احمدی راغب، کارگر و فعال مدنی محبوس در اندرزگاه ۶ (بند ۳۵۰ سابق) زندان اوین، پس از اعزام به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری، در مرحله واخواهی محاکمه شد. این کارگر زندانی، از تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد. 

لازم به اشاره است، زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب، در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، بصورت غیابی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، پس از اعزام وی به دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*منع موقت از تحصیل یا منع دائمی از تحصیل؟!

بر اساس حکم کمیته بدوی، محمدجواد توازنی‌زاده دانشجوی ارشد آهنگسازی دانشگاه هنر به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات (حداکثر مجازات ممکن) محکوم شد.

لازم بذکر است که این دانشجو نیمسال قبلی را حذف کرده بود و این محرومیت موقت برای او به نوعی در حکم اخراج از دانشگاه است. 

گفتنی است پس از شکایت این دانشجو به حکمش در شورای مرکزی امور دانشجویان وزارت علوم، به او گفته می‌شود که اتهامات جدیدی از سمت دانشگاه به او وارد شده‌است آنهم درحالی که دانشگاه بطورکلی او را درجریان قرار نداده‌است.

در ادامه معاونت دانشجویی دانشگاه او را دعوت میکند و به او گفته می‌شود که بدلیل فعالیت‌های مجازیش پرونده‌ای جدید برای وی باز شده‌است و اینبار این دانشجو را اخراج خواهند کرد. جالب‌تر آنست که آقای توازنی‌زاده تابحال فعالیتی در فضای مجازی نداشته‌است!

گفتنی است در دانشگاه هنر تابحال بیش از ۴۰ دانشجو و استاد تعلیق شده‌اند.

*تعلیقِ معلق؛ راهکار جدید برای سرکوب دانشجویان

به گزارش دانشجویان دانشگاه هنر، پس از ممنوع‌الورودی غیرقانونی نزدیک به ۴۰ نفر از دانشجویان به بهانه پوشش نامناسب، اینبار و در اقدامی تازه حراست این دانشجویان را تعلیق مشروط کرده‌است، به این معنا که اگر دانشجویان بار دیگر بدون پوشش مناسب (مقنعه) در دانشگاه حضور یابند، حکم تعلیق آنان اجرایی خواهد شد.

این درحالی‌است که ممنوع‌الورودی و تعلیق گسترده دانشجویان در روندی کاملا خلاف قانون صورت گرفته بود. گفتنی است در دانشگاه هنر و در دهه گذشته چندین‌بار تلاش شده تا سرکردن مقنعه برای دانشجویان اجباری شود که با مقاومت دانشجویان این امر میسر نگردیده‌است.

*مزاحمت و تهدید دانشجویان سر جلسه امتحان

بر اساس گزارش دانشجویان روز گذشته در دانشگاه بهشتی، رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و علوم سیاسی در حین برگزاری امتحان برای دانشجویانی که مقنعه بر سر نداشتند مزاحمت ایجاد کرد. همچنین دانشجویان را تهدید کرده است که درصورت تکرار، آنها را از شرکت در امتحان منع خواهد کرد.

تهدید و ایجاد اضطراب در حین برگزاری امتحان، تعرض آشکار به حقوق دانشجویان است. چندی پیش‌هم چنین اتفاقی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران رخ داد که با مقاومت جمعی دانشجویان روبرو شد.

*جان باختن یک کارگر مقنی جوان در قم براثر سقوط از ارتفاع

روزدوشنبه ۲۰ خرداد، یک کارگر مقنی ۳۰ساله حین کار حفر چاه درقم بر اثر سقوط از ارتفاع  ۲۰ تری جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate