اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱

آغازهفته هفدهم اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روزجمعه ۱۶دی ماه،اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران با ادامه بقرارزیر وارد هفته هفدهم شد:

– ادامه جمعه های اعتراضی اهالی استان سیستان وبلوچستان علیرغم بگیر وببندهای وحشیانه با تجمع وراهپیمایی در شهرزاهدان

–  شعارها:

«مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»

«استاندار بسیجی نمیخوایم نمیخوایم»

«مرگ بر استاندار داعشی»

«امسال سال خونه سید علی سرنگونه»

« نه سلطنت نه رهبری دموکراسی برابری»

«نه کولبری نه سوخت بری، آزادی برابری»

« مرگ بر خامنه ای»

«سکوت ما بردگی است، مقاومت یعنی زندگی»

«ما را با ربوده شدن جوانانمان تهدید نکنید؛ فردای پیروزی نوبت ماست»

«زن زندگی آزادی»

«کُرد و بلوچ آذری، آزادی برابری»

«بلوچستان خون و قیام است از ما به تهران این پیام است»

– تصاویر

– ادامه تجمع وراهپیمایی در گالیکش استان گلستان

 – جنگ وگریز خیابانی شبانه درسنندج

– سومین روز ارسال نکردن گزارش کارگران رسمی صنعت نفت برای اعتراض به عدم افزایش دستمزد

– اطلاعیه انجمن صنفی معلمان مریوان و سروآباد_کوردستان

سومین روز ارسال نکردن گزارش کارگران رسمی صنعت نفت برای اعتراض به عدم افزایش دستمزد

روزجمعه ۱۶ دی برای سومین روز متوالی، کارگران رسمی سکوهای گازی با ارسال نکردن گزارش به اعتراضشان نسبت به عدم افزایش دستمزد ادامه دادند.

صدور حکم حبس برای دو معلم اهل سنقر و کلیائی

علی حسین شمایلی و کیومرث واعظی، دو معلم کُرد اداره آموزش و پرورش شهرستان سنقر و کلیایی از توابع استان کرمانشاه، با اتهامات “تبلیغ علیه نظام و تحریک و اغوا مردم” در مجموع به ١١ سال و ١٠ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت این احکام صادره، خواستار لغو تمامی این احکام، و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه‌ی دانش‌آموزان و  معلمان زندانی می‌باشد.

ابلاغ حکم اخراج به عاتکه رجبی از طرف هیئت بدوی آموزش و پرورش احمدآباد

در روز ۳۰ آبان ماه، حکمی مبنی بر اخراج عاتکه رجبی، از طرف هیئت بدوی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی صادر و ابلاغ شد. عاتکه رجبی، معلم در اعتراض به بازداشت و کشتار کودکان و نوجوانان، و نیز بازداشت همکاران، بە جرم اندیشیدن، از تاریخ دوم مهرماه دست به اعتصاب زد. ایشان در فایلی تصویری در اعلام همبستگی با اعتصاب آقای سعید مطهری، اعلام نمود که “بنده با آموزش و پرورشی که به جای ایجاد محیطی مناسب برای گفت و گو و رفع نیازها و نگرانی های نوجوانان مان اجازه میدهد نیروهای سرکوبگر احساس آرامش و امنیت را از فرزندان مان سلب کنند حاضر به همکاری نیستم”

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکومیت شدید صدور این حکم ناعادلانه بر علیه عاتکه رجبی، و نیز محفوظ دانستن حق پیگیری قانونی برای ایشان، تأکید می‌کند اجرایی نمودن این حکم، محروم نمودن دانش‌آموزان و آموزش و پرورش از معلمی توانمند و آگاه است و مدیریت این نظام توان جذب این عنصر آگاه و مستقل را ندارد.

اطلاعیه انجمن صنفی معلمان مریوان و سروآباد_کوردستان

همکاران و معلمان گرامی ونستوه شهرستان مریوان:

سلام و عرض ادب 

همانطور که مطلع هستید با آغاز آبان ماه سال جاری تحصیلی، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان در یک حرکت  غیرقانونی اقدام به کسر حقوق تعدادی از همکاران شاغل در مدارس نمود و بعد از آن نیز در اقدامی دیگر، برای تعداد دیگری از همکاران نیز نامه اتهامی مبنی بر شرکت در تحصن در دو روز مشخص ارسال شده بود و از این همکاران خواسته بودند دفاعیه اتهامات وارده را ظرف مدت ده روز به هیات بدوی  رسیدگی به تخلفات اداری ارسال نمایند. بلافاصله در اقدامی غیرقانونی دیگر و بدون توجه به احکام رتبەبندی صادرشده، مزایای رتبەبندی ازحقوق آذرماه جمعی دیگر از همکاران کسر گردید. این عمل غیرقانونی موجبات نگرانی و واکنش همکاران فرهنگی مریوان را فراهم کرد. در همین راستا، همکاران از طریق گروه تلگرامی انجمن صنفی معلمان مریوان و سروآباد، نامه‌ای مبنی بر حمایت و پشتیبانی از این همکاران در صفحه کانال تلگرامی منتشر  نمودند. همکاران اعلام نمودند که این رفتار غیرقانونی را برنمی‌تابند و در مقابل این نوع اقدامات کوتاه نخواهند آمد. لذا ضمن حمایت قاطعانه از همکاران بیان داشتند ما همه با هم در مدارس در کنار هم بوده و اگر بزعم اداره کل، غیبت یا تحصنی صورت گرفته کنشی جمعی بوده و به هیچ وجه مجازات و ستم بر تعدادی از همکاران در قبال انجام این کنش جمعی را نخواهند پذیرفت. بە منظور پیگیری این موضوع،  مورخه ۱٤۰۱٫۱۰٫۱۰ پنج نفر از همکاران فرهنگی به عنوان نماینده معلمان برای تحویل نامه سرگشاده‌ی اعتراضی ۶۰۰ نفر از همکاران و  همچنین، رایزنی، مذاکره و اعلام حمایت از همکاران خود به اداره کل آموزش وپرورش استان کردستان مراجعه نمودند. متاسفانه علیرغم هماهنگی مدیرکل از دیدار با نمایندگان معلمان امتناع ورزید.  نمایندگان معلمان نیز یک برگ از متن نامه همراه با اسامی همکاران را تحویل روابط عمومی مدیرکل داده و اعلام می‌نمایند این برخورد غیراخلاقی را رسانه‌ای خواهند کرد و درصورت ادامه این رفتارها و تضییع حق معلمان، اعتراضات خود را بصورت میدانی انجام خواهند داد. در ادامه پیگیری این قضیه  نمایندگان معلمان به استانداری کردستان مراجعه کرده و با مشاور اجتماعی استانداری کردستان ملاقات و گفتگو کردند و ضمن ابراز نگرانی از برخورد تنگ نظرانه مدیر کل، مطالبه و درخواست همکاران را به اطلاع ایشان رساندند. مشاور استاندار بعد از شنیدن سخنان گروه، قول مساعد دادند که موارد نگرانی معلمین را به اطلاع استاندار برسانند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه اقدامات خود را به اطلاع نمایندگان معلمین مریوان خواهند رساند.

در ادامه پیگیریهای موضوع ذکر شده در  تاریخ ۱۰/۱۳ روز سەشنبە، جمعی دیگر از همکاران مریوان و سروآباد با رئیس اداره آموزش و پرورش مریوان دیدار و در مورد مشکل حذف مزایایی رتبه‌بندی و بازخواست چند نفر از همکاران به هیئت تخلفات اداری کارکنان دولت گفتگو کردند. آقای محمدی با گشاده‌رویی از جمع همکاران استقبال کرده و گفتگوها در فضایی کاملا دوستانه صورت گرفت. نمایندگان معلمان توضیحات مفصلی پیرامون مشکلات ارایه کردند و ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن اقدامات صورت گرفته بر علیه همکاران (که محوریت بحث جلسه بود)، خواهان ارائه‌ی سندی رسمی در خصوص اقدامات صورت گرفته شدند. همچنین در ادامه بر قانونی بودن اقدامات و کنش‌های اعتراضی معلمان بر مبنای قوانین موجود تاکید کرده و واکنش مسئولان  به این کنش‌ها را فراقانونی تلقی کرده و یادآوری کردند در صورت انجام هر گونه اقدامی در راستای نهایی کردن مجازات یاد شده منتظر کنش اعتراضی معلمان مریوان در قالب تحصن و یا تجمع باشند.

در ادامه نمایندگان معلمان بر محوریت مریوان در انجام کنش مدنی در قالب انجمن‌ و نهادهای مدنی تاکید کرده و گفتند؛ اقدام حاکمیت در خصوص همکاران کاملا غیرقانونی می‌باشد. نمایندگان معلمان با بیان این نکته اشارە کردند که مجریان قانون باید پایبند به اجرای قانون باشند تا دچار کاهش مشروعیت و بحران‌آفرینی نشوند، ما در اینجا با یک حالت متناقض مواجه هستیم، همه دولتها برای ایجاد نظم از شهروندان می‌خواهند قوانین را رعایت کنند، حال آنکه در این سرزمین ما باید از حاکمان بخواهیم قانون‌مدار باشند.

در ادامه گفت و گو از ریاست اداره خواستند مشکل همکاران را با جدیت پیگیری کرده تا مانع از پیچیده‌تر شدن وضعیت پیش‌آمده شوند. در پایان ریاست اداره در مورد اقدامات صورت گرفته توضیحاتی ارائه کردند. ایشان یادآور شدند در جلسات برگزار شده مدافع حقوق همکاران مریوانی بوده و در ادامه هم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و به رایزنی خود برای حل نهایی مشکل خواهند پرداخت.

پیام تبریک انجمن صنفی معلمان فارس به مناسبت آزادی بانو فهیمه سادات هاشمی 

بانو فهیمه سادات هاشمی دبیر ریاضی ناحیه ۴ شیراز که در روز دوشنبه ۱۴ آذرماه در مقابل درب منزلشان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود، دیروز پنج شنبه ۱۵ دی ماه آزاد شد.

انجمن صنفی معلمان فارس، ضمن تبریک آزادی این همکار گرامی به ایشان، خانواده محترم و جامعه فرهنگیان کنشگر، خواهان پایان دادن به سرکوب و بازداشت معلمان و آزادی بی قید و شرط تمامی معلمان زندانی و بازداشتی از جمله بانو ژیلا خیر معلم هنرمند کازرون می باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate