اخباروگزارش های کارگری ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱

صدو نهمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

نگاهی به خبرها وگزارش های روز دوشنبه ۱۲ دی ماه ، صدو نهمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران ؟

– گرامیداشت یاد م شمال خدیری پوراز جان باختگان اعتراضات سراسری مهاباد بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش با شرکت جمعیت کثیری وباسردادن شعارهای اعتراضی از جمله«مرگ بر دیکتاتور»،«این همه سال جنایت مرگ براین ولایت»،«مرگ بر خامنه ای»

– گرامیداشت خاطره رضا لطفی۲۵ ساله از جان باختگان اعتراضات سراسری دهگلان بمناسبت زادروزش وباسردادن شعارهای اعتراضی منجمله«مرگ بر خامنه ای»،«مرگ بر جاش» برسرمزارش دراین شهر

شعارنویسی در حمایت از اعتراضات مردمی؛ خوابگاه امینیان دانشگاه نوشیروانی بابل

و

– تجمع اعتراضی معلمانِ خرید خدمات استان تهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره آموزش و پرورش کل استان تهران

– تجمع اعتراضی بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نسبت به عدم صدورحکم حقوقی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی ایلام

– گزارش پیگیری انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج، کلاترزان) در خصوص وضعیت همکارانی که حق رتبه‌بندی آنها بە گروگان گرفتە شده است

شعارنویسی در حمایت از اعتراضات مردمی؛ خوابگاه امینیان دانشگاه نوشیروانی بابل

تجمع اعتراضی معلمانِ خرید خدمات استان تهران نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره آموزش و پرورش کل استان تهران

روز دوشنبه ۱۲ دی، معلمانِ خرید خدمات استان تهران برای اعتراض نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره آموزش و پرورش کل استان تهران تجمع کردند.

جمعی از معلمانِ خرید خدمات شهرستانهای استان تهران صبح امروز (دوازده دی ماه) از تجمع خود در اداره آموزش و پرورش شهرستان‌های کل استان تهران خبر داده وبه خبرنگار رسانه ای گفتند: طبق بخشنامه‌ای که آموزش و پرورش صادر کرده، قرار شد معلمان خرید خدمت شهرستان‌های استان تهران به صورت قرارداد کار معین در وزارت آموزش و پرورش جذب شوند اما برخلاف آنچه در بخشنامه آمده، برای تبدیل وضعیتِ معلمان شرط سنی گذاشته‌اند. 

جمعی از این معلمان افزودند: برخی از ما سابقه‌ی کار بالای ۱۰ سال خدمت داریم اما به دلیلِ شرایط سنی نتوانستیم تبدیل وضعیت شویم. این درحالیست که طبق این بخشنامه برخی از معلمان بدون شرایط سنی در استانهای دیگر قرارداد کار معین شده‌اند و فقط آموزش و پرورش شهرستان‌های کل استان تهران چنین شرطی برای معلمان گذاشته است. 

آنها ادامه دادند: سال‌ها با حقوق پایین در مناطق دورافتاده‌ی استان تهران تدریس کردیم، حقوقی که می‌گرفتیم حتی خرج رفت و آمدمان هم نمی‌شد، اما حالا می‌گویند برای تبدیل وضعیت باید زیر ۳۵ سال سن داشته باشید! 

آنها گفتند:با چنین شرطی برخی از معلمانِ خرید خدمات با سابقه‌ی یک سال تدریس جذب شده‌اند اما معلمی که ۱۲ سال سابقه‌ی تدریس دارد، نمی‌تواند قرارداد مستقیم شود. 

آنها اضافه کردند: ما در طول این سال‌ها دوره‌های ضمن خدمت بسیاری گذرانده‌ایم و جوانی‌مان را صرف خدمت در آموزش و پرورش کرده‌ایم؛ بی‌انصافی است که به بهانه‌ی سن و سال ما را کنار می‌گذارند تا نیروی دیگر را جایگزین کنند. 

آن‌ها همچنین به نوع قرارداد شرکتیِ خود اعتراض کردند و گفتند: معلمان خرید خدمات به دلیلِ اینکه حقوق خود را با واسطه‌ی یک شرکت از وزارت آموزش و پرورش می‌گیرند، نسبت به معلمان قرارداد مستقیم حقوق کمتری می‌گیرند. این معلمان نه تنها حقوق خود را هرچند ماه یکبار دریافت می‌کنند بلکه حتی برای سه ماه تابستان حقوقی دریافت نمی‌کنند. 

یکی از این معلمان گفت: سال گذشته با ۴۰۰ دانش‌آموز، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم که چون سرپرست خانوار هستم، مجبور بودم بعد از کلاس در اسنپ هم کار کنم. 

تجمع اعتراضی بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نسبت به عدم صدورحکم حقوقی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی ایلام

روز دوشنبه ۱۲ دی، بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم صدور حکم حقوقی دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی ایلام زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:در ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ حکمي مبني بر افزایش ۱۵ درصدی حقوق با امضای مدیر صندوق بازنشستگی دریافت و تا کنون که نزدیک  ۱۸ ماه از صدور این حکم سپري شده است، هیچ گونه دریافتی نداشته و برایشان حکم جدیدی نیز صادر نشده و فعلاً بلاتکلیف هستند و بدون حکم، حقوق دریافت می‌کنند.

گزارش پیگیری انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج، کلاترزان) در خصوص وضعیت همکارانی که حق رتبه‌بندی آنها بە گروگان گرفتە شده است 

“با سلام و تقدیم احترام”

️ چنانچه بارها در اظهارات اعضای انجمن و مواضع رسمی این تشکل عنوان شده، رتبه‌بندی کنونی چیزی جز شکل تضعیف شده و به شدت تقلیل یافته رتبه‌بندی اصلی نیست و نه تنها هیچ تحولی در آموزش و پرورش به وجود نمی‌آورد بلکه به لحاظ معیشتی هم نتوانسته اثر معناداری بر زندگی معلمان بگذارد و رد پای آن زیر گردباد بی‌رحم گرانی و تورم گم شده است. با این اوصاف مسولان آموزش و پرورش در نهایت بی‌انصافی این اندک حق ایجاد شده را از برخی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌ها و فعالان صنفی قطع کرده‌اند و این اقدام غیرقانونی در حق ۴۷ نفر از معلمان کردستان – که اتفاقا با تلاش مستمر چندین ساله خود نقش پررنگی در تصویب و اجرای رتبه‌بندی داشتند – اعمال شده است.

️ برای پیشگیری از اجرا و تداوم این تخلف آشکار، انجمن ابتدا با صدوری بیانیه‌ای ضمن محکومیت آن، موضع رسمی خود را در خصوص چنین اقداماتی اعلام نمود، سپس با صدور فراخوانی تعداد و اسامی همکاران متضرر را احصاء کرد. برای پیگیری مشکل ایجاد شده دیداری با مدیر ناحیه۱ سنندج هم صورت گرفت. در این جلسه آقای پیرخضری ضمن استقبال گرم از اعضای انجمن، نگرانی و نارضایتی خود از اتفاق پیش آمده را اعلام نمود و قول دادند همچنان پیگیر مسئله باشند. در نهایت درخواستی مکتوب هم تقدیم ایشان گردید تا از مسیر اداری مسئله قابل پیگیری باشد. در ادامه این پیگیری‌ها به زودی دیداری با مسولان ناحیه۲ و اداره کل هم صورت می‌گیرد. چرا که انجمن به قدرت گفتگو و تعقل در حل مسائل باور عمیق دارد و در این مورد خاص هم باور ما بر این است که اگر اراده‌‌ای در طرف مقابل باشد این مسئله به آسانی در استان قابل حل است مگر آنکه ترجیح مسولان استانی چیز دیگری باشد، که در آن صورت قانون شیوه‌های دیگر را پیش‌رویمان قرار خواهد داد و ما چاره‌ای جز استفاده از این ظرفیتهای قانونی نداریم و تا حصول نتیجه از پای نخواهیم نشست. آموزش و پرورش کردستان ملک معنوی تمام شهروندان است نه ملک شخصی افرادی خاص. این نهاد مسولیت جدی در نهادینه‌کردن قانون و احترام به حقوق شهروندی دارد. لذا مسولان آن یا باید از راه تعامل و گفتگو با مردم صحبت کنند یا با زبان قانون و مدرک نه سلیقه و آمال شخصی افراد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج، کلاترزان)

دی ماه ۱۴۰۱

تعلیق حدود ۴۰ دانشجو دانشگاه امیرکبیر

بنا بر اطلاعات واصله، وضعیت حدود ۴۰ دانشجو دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سوی شورای انضباطی دانشگاه به «تعلیق از تحصیل» تغییر یافته است.

طبق اعلام مدیریت حراست دانشگاه امیرکبیر، این دانشجویان تا اطلاع ثانوی معلق از تحصیل‌اند و از تمامی امکانات رفاهی از جمله خوابگاه و سلف غذاخوری محروم هستند.

نامه جمعی از دانشجویان برق دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص بازداشت محمد لاسجردی

وقتی این متن را مینویسیم حدود سه هفته از اسارت عزیزمان میگذرد. خبر به اسارت کشیدنش به وسیله عمله استبداد، همان شبِ روز دانشجو به گوشمان رسید. از آن پس خبر اعدام‌های معترضین و انقلابیون به گوش می‌رسید و ترس در وجودمان رخنه کرده بود. مادرش گفت سکوت کنید، مستبدان قول داده‌اند آزاد می‌شود. الان که دست به کاغذ و قلم زده پ‌ایم طاقتمان طاق شده. شعارهایی که میدادیم را به خاطر دارید؟ 

وقت عزا نیست، که هنگامهٔ خشم است

قسم به خون یاران، ایستاده ایم تا پایان

اگر باهم یکی نشیم، یکی یکی تموم میشیم…

حال که یکی از ما نیست. وقت آن است که برای آزادی‌اش کاری کنیم .این متن را شاید بخوانی آنوقت که رفیق در بندم، منتظر نور و آزادیست.

ما برای محمد، ایستاده‌ایم و از قول ابتهاج می‌گوییم:

ای مرغ گرفتار بمانی و ببینی

آن روز همایون که به عالم قفسی نیست…

محمد لاسجردی هیچ گناهی ندارد بجز انسانیت.

صدایش باشیم.

سید میلاد علوی، دانشجوی ارشد حقوق عمومی ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه تهران، در تاریخ ۱۲ دی پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت شده‌ است.

از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان تا بدین لحظه اطلاعی در دست نیست.

مهتاب انصاریان، دانشجوی ترم یک رشته گرافیک دانشگاه سوره، در تاریخ ۲۴ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و اتهامات وارده به ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

حسین کرمی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه علامه که در تاریخ ۲۷ مهر بازداشت و پس از چندروز آزاد شده بود، مجددا بازداشت شده است.

از وضعیت فعلی و اتهامات وارده به ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

تداوم بازداشت سیدعلی حسینی پس از ۹۶ روز

سید علی حسینی دانشجوی کارشناسی رشته بازرگانی دانشگاه گیلان از تاریخ ۶ مهر پس خروج از خوابگاه بازداشت شد و هم‌اکنون در زندان لاکان رشت به‌سر می‌برد. لازم به ذکر است این دانشجو در هنگام بازداشت از خوابگاه اخراج شد.

گفته می‌شود برای آزادی موقت این دانشجو مبلغ ۲ میلیارد وثیقه تعیین ‌شده‌است.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دو تن از دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس

فرید مرادی دانش‌آموخته رشته جغرافیای سیاسی از تاریخ ۱۶ آبان و  زهره جم دانش‌آموخته رشته هنر از تاریخ ۲۸ آذر در بازداشت به‌سر میبرند و خبری از آزادی ایشان در دست نیست.

آزادی موقت محمدرضا صداقت به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی

محمدرضا صداقت دانش‌آموخته‌ی مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر که روز ۲۵ آبان توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود، ۲ دی به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی و تا زمان دادگاه آزاد شد.

آزادی موقت مسعود قربانی دی به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیونی

مسعود قربانی دانشجوی رشته ارتز و پروتز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که روز ۲۸ آبان پس از احضار به حراست وزرات بهداشت بازداشت شده بود، در تاریخ ۱۰ دی به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

آزادی موقت پردیس توکلی به قید وثیقه

پردیس توکلی دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران ورودی ۹۸ که روز ۱۶ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در تاریخ ۶ دی به قید وثیقه آزاد شد.

آزادی موقت کیمیا وهابی‌فر به قید وثیقه‌ی ۶۰۰ میلیونی

کیمیا وهابی‌فر دانشجوی ورودی ۹۷ رشته‌ صنایع دانشگاه کردستان که در روز ۳۰ آذر در محل کار خود بازداشت شده بود، در تاریخ ۶ دی به قید وثیقه‌ی ۶۰۰ میلیونی آزاد شد.

آزادی موقت یوسف ظریف به قید وثیقه

یوسف ظریف دانشجوی رشته گردشگری دانشگاه علامه که در تاریخ ۲۷ آبان بازداشت شده بوده، به قید وثیقه آزاد شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate