اخباروگزارش های کارگری ۷ دی ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۷ دی ماه ۱۴۰۱

صدوچهارمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

نگاهی به خبرها وگزارش های روز چهارشنبه ۷ دی ماه ،صدوچهارمین روز اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران:

– گرامیداشت خاطره مهران رحمانی از جان‌ باختگان اعتراضات سراسری مهاباد بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش در روستای قالوی زندان با شرکت جمعیت کثیری

– گرامیداشت یاد شهریار محمدی از جان باختگان اعتراضات سراسری بوکان بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش باحضور جمعیت زیادی برسرمزارش دراین شهر

– گرامیداشت خاطره میلاد معروفی از جان باختگان اعتراضات سراسری بوکان بمناسبت چهلمین روز خاکسپاریش باشرکت جمعی از اهالی

– شعارنویسی در حمایت از اعتراضات مردمی و به یاد دانشجوهای بازداشتی؛ دانشکده معماری دانشگاه بهشتی

– نصب پوستر در اعتراض به سرکوب و اعدام معترضین جنبش #ژینا، تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت #محمد_شباهتی فعال صنفی دانشجویی این دانشکده و مشروعیت‌بخشی به سرکوب دانشگاه با تصویب آیین‌نامه‌ی انضباطی؛ دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران

امروز، دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی با نصب پوستر اعتراضی به تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت  #محمد_شباهتی با وجود گذشت ۲۱ روز از بازداشت او در روز ۱۶ آذر در درون دانشگاه و همراه با ضرب و شتم شدید توسط حراست، اعتراض کردند‌.

– برای یادبود کیان پیرفلک و سایر کودکان و جوانان کشته شده در اعتراضات مردمی؛ دانشگاه بین المللی قزوین

– بیانیه خانواده‌ی کیان پیرفلک

 خانواده کیان پیرفلک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نسبت به هر کس از اهالی ایذه که قرار است با جعل واقعیت به عنوان قاتل کیان معرفی شود پیشاپیش رضایت دادیم»

– اعتصاب غذای مسعود قبادی معلم اهل کهگیلویه وبویراحمد

– بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی رتبەبندی از احکام برخی فعالان صنفی

بیانیه جامعە فرهنگیان شاغل و بازنشستە استان کردستان در محکومیت *حذف احکام رتبه بندی فعالین صنفی فرهنگیان استان و هشدار بە مسئولین امر* 

– خودکشی یکی از پرسنل پتروشیمی ایلام در پی اخراج توسط حراست

بیانیه خانواده‌ی کیان پیرفلک

 خانواده کیان پیرفلک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نسبت به هر کس از اهالی ایذه که قرار است با جعل واقعیت به عنوان قاتل کیان معرفی شود پیشاپیش رضایت دادیم»

اعتصاب غذای مسعود قبادی معلم اهل کهگیلویه وبویراحمد

مسعود قبادی معلم شریف ساکن شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد، که با وجود بیماری قلبی، از ۲۲ مهرماه بازداشت و همچنان بلاتکلیف، بدون دسترسی به پزشک و درمان، در زندان است، از امروز چهارشنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ اعتصاب غذا کرده است.

این معلم خوشنام و فعال مدنی پیش از این نیز سابقه‌ی احضار و بازداشت داشته است.

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی رتبەبندی از احکام برخی فعالان صنفی 

روز چهارشنبه ۷دی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه ای بشرح زیر پیرامون قطع بی‌ضابطه و غیرقانونی رتبەبندی از احکام برخی فعالان صنفی ،منتشرکرد :

در این روزهای اشک و درد ایران عزیز با هزاران دریغ و افسوس از آنچه بر جوانان وطن، چشم و چراغ‌های میهن و امیدهای فردایمان می‌رود، گویی انتظار عقلانیت و درایت از صاحبان مسند و قدرت در این سرزمین راه به جایی نخواهد برد. چرا که تصمیمات و عملکرد کارگزاران حاکمیت در بخش‌های مختلف، با چشم بستن بر طریق عدالت و قانون در مواجهه با مشکلات و مسا‌‌ٰئل مبتلا به سلیقه‌گرایی و رفتارهای غیرمنطقی و غیرقانونی همراه با اشتباهات مکرر هر روز التهابات جدیدی را سبب شده و آرامش و امنیت ‌روانی جامعه را زخمی‌تر می‌سازند. 

احضار و بازجویی معلمان و محکومیت آنان در داداسراها و محاکم قضایی، توام با فشار و تهدید از سوی نیروهای حراستی در سنگ اندازی و جلوگیری از اعمال قانون رتبه‌بندی برای برخی از فعالان صنفی به جرم شرکت در اعتراضات کاملا قانونی و مدنی همراه با تشکیل پرونده در هیات‌های تخلفات اداری در برخی شهرستانها و استان‌ها درحالی صورت می‌پذیرد که برابر ماده ۴ قانون رتبه‌بندی و آئین‌نامه مصوب برای هیچ مقامی چنان جایگاهی تعریف نشده است که بتواند مانع اعمال این قانون بر احدی از همکاران بشود. وقیحانه‌تر آنکه سخنگوی دولت در سخنرانی‌های خود، پذیرفته بودن حق اعتراض از شهروندان و شنیدن آن از سوی حاکمیت و تمکین به آن از طرف دولت را افتخار نظام دانسته و اعتراضات معلمان در سال گذشته و متعاقب آن اجرای قانون رتبه‌بندی را به عنوان نمونه‌ای از آن برمی‌شمارد. 

همه این ادعاها در حالیست که آنچه در جریان این پرونده‌سازی‌ها مشهود است گزارشات و شکایت‌های دستگاه‌های دولتی بر علیه معلمان فعال صنفی هست. همچنین از سوی دیگر تا امروز نه تنها قانون رتبه‌بندی (به دلیل گرفتار شدن در گرداب آیین نامه غیرعلمی و غیرعملی تدوین شده در وزارتخانه، در سایه بی‌توجهی به تذکرات دلسوزان ) اجرایی نگردیده بلکه اجرای حداقلی فعلی هم برای سرپوش گذاشتن به ناکارآمدی آن و ناتوانی‌ها است و احکام بازنشستگان سال جاری بدون اعمال افزایش حقوق ناشی از این قانون صادر گردیده و سرانجام نهایی آن در ابهام قرار دارد.  

موارد ذکر شده در کنار بی‌توجهی به وضعیت پیشکسوتان بازنشسته در عدم اهتمام به دائمی شدن طرح همسان‌سازی، بازگرداندن و اجرای مواد ۱۲۵ و ۸۵ ق.م.خ.ک، عدم اجرای ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه و مشکلات گریبانگیر آنها از جمله فقر، بیماری، شرایط ازدواج فرزندان و … بر نگرانی‌های جامعه آموزشی کشور می‌افزاید و در سایه رویکردهای غلط سیاسی و اقتصادی و به تبع آنها تورم ۵۲ درصدی، فضای یاس و ناامیدی  را دو چندان می‌نماید. چرا که از قبل تاثیر رتبه‌بندی و همسان‌سازی با نرخ تورم‌هایی چنین عملا خنثی شده و اهداف آن دست نیافتنی شده‌است. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم کردن شیوه‌های امنیتی در برابر مطالبه‌ها و اعتراض‌ها، خواستار توقف روش‌های غیرمدنی و سرکوب‌گرانانه بوده و تذکر می‌دهند در صورت ادامه این شیوه‌ها، اعتراضات خود را به هر شکل ممکن برابر #اصل۲۷_قانون_اساسی از جمله تحصن و تجمع‌های گسترده پیگیری خواهد کرد.

بیانیه جامعە فرهنگیان شاغل و بازنشستە استان کردستان در محکومیت *حذف احکام رتبه بندی فعالین صنفی فرهنگیان استان و هشدار بە مسئولین امر*

فرهنگیان و مردم شریف استان کردستان همانگونە کە همگان می دانیم، معلمان سالهاست بە ناکارامدی سیستم  آموزش و پرورش، پولی سازی مدارس، تبعیض نسبت بە جامعە فرهنگیان، کمبود فضای آموزشی مناسب، عدم تدریس زبان مادری و موارد دیگری معترض و بە مدنی‌ترین شیوە اقدام بە اعتراض نمودەاند؛اما متاسفانە حاکمیت هموارە با نگاهی امنیتی با اعتراضات بە حق فرهنگیان برخورد نمودە است.

در دهە هشتاد لایحە رتبە‌بندی تصویب ولی متاسفانە با عدم اجرای آن، این مطالبە نیز بە مطالبات قبلی این قشر افزودە شد. لذا معلمان از پاییز ۱۴۰۰، منسجم و فراگیرتر بە اعتراضات خود ادامە دادند، بە گونە‌ایی کە حاکمیت ناچار بە اجرای لایحە رتبە‌بندی (سرهم‌بندی) هر چند بصورت بسیار ناقص شد.

متاسفانە بعد از اجرایی شدن این لایحە اداره کل آموزش و پرورش استان، با زیر سوال بردن استقلال خود در عملی بسیار تحریک آمیز؛ نابخردانە و دور از انصاف، با دستور مستقیم نهادهای امنیتی و با خوش خدمتی حراست ادارە کل و شخص سیروس قائم پناه، مبادرت بە حذف احکام رتبە بندی فعالین صنفی در سطح استان نمودە است. شایان ذکر است در چند استان دیگر نیز اقداماتی مشابە صورت گرفتە است.

ما فرهنگیان کردستان، به صادر کنندگان و عوامل این حرکت نسنجیده، غیرقانونی در این شرایط پر التهاب جامعه هشدار جدی می دهیم، همواره در مقابل ظلم و ستم ایستاده‌ایم و اینبار نیز با استفاده از تمام راهکارهای قانونی، مانند تجمع و تحصن در ادارات آموزش و پرورش و در صورت عدم پاسخ مناسب در استانداری و فرمانداریها، اعتصاب و تعطیلی کلیە مدارس، تحریم تصحیح اوراق امتحانی تا زمان رفع ظلم از همکاران محروم شدەیمان، پس دادن ساعات غیر موظفی و … در مقابل این ستم آشکار ایستاده و تا احقاق آن پا پس نخواهیم گذاشت. اما  بیگمان در شرایط کنونی، بسیاری از راههای اعتراضی میدانی و قانونی ما به نفع حاکمیت نبوده و جرقە‌ای بر انبار باروت جامعە خواهد بود.لذا مسئولیت هرگونه عواقب قطع غیر قانونی رتبه‌بندی همکارانمان، متوجه تمام عوامل آن از حراست مدیر کل و مدیران نواحی اداره گرفته تا فرماندار، استاندار، شورای تامین و وزیر و … خواهد بود.

ژن، ژیان، ئازادی

تائید قتل حکومتی نوجوانی به‌نام مهرداد ملک در تاکستان قزوین

بنابر گزارش‌هایی که به شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران رسیده  مهرداد ملک دوشنبه پنجم دی در پی تیراندازی مأموران گشت انتظامی در بخش دشتابی ارداق استان قزوین به خودروی دوستش که در راه خانه بودند، کشته شده است.

کشته شدن این نوجوان در حالی است که یک روز قبل از آن، سُها اعتباری، ۱۲ ساله، اهل روستای خلوص بستک، همراه خانواده خود در مسیر لامِرد به بستک در استان هرمزگان بود که بر اثر شلیک گلوله ماموران جان باخت (https://t.me/kashowra/14681).

سامان رشنو :

 «حکم خواهرم ‎#سپیده_رشنو پس از رفع اتهام «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء» با سه عنوان اتهامی دیگر؛ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «بی‌حجابی در معابر» قطعی شد: ۵ سال حبس تعلیقی (تعلیقِ مراقبتی)

▪️سپیده در ایام تعلیق مراقبتی موظف به:

۱) تهیه‌ی پژوهشنامه‌ای در ۱۱۰ صفحه پیرامون وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی، با اقتباس از کتاب‌های: ۵۳ سال حکومت پهلوی به روایت دربار- نوزده پله الهی به سوی آرامش- نظم، آن‌چه همه دوست دارند- سه دقیقه در قیامت،که در هر صفحه یک مطلب با ذکر آدرس از کتب یاد شده درج گردد.

‏۲)- حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین این پرونده همراه با ثبت آن

۳)- کسب مجوز از مقام قضایی (قاضی اجرای احکام با موافقت سرپرست) به منظور مسافرت به خارج از کشور در ایام تعلیق.

در ادامه‌ی متن حکم: «بدیهی است هرگاه متهم در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرائم عمدی، موجب حد، قصاص، دیه ‏یا تعزیر تا درجه‌ی هفت گردد یا از دستورات مرجع قضایی تبعیت نکند، دادگاه قرار تعلیق را لغو کرده و دستور اجرای مجازات معلق را صادر خواهد نمود.»

️ در پایان ذکر این جمله هم خالی از لطف نیست که یکی از مصادیق اتهامی سپیده برای تبلیغ علیه نظام، نوشتن چند نقد ادبی در مورد «صادق هدایت» بود.»

▪️از صفحه‌ی توییتر سامان رشنو

تداوم بازداشت نازیلا معروفیان دانشجوی دانشگاه علامه

نازیلا معروفیان خبرنگار و دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، از روز ۸ آبان پس از انتشار مصاحبه خود با امجد امینی (پدر مهسا امینی) بازداشت شده و در زندان اوین به‌سر می‌برد.

ایشان علی‌رغم تهدید نیرو‌های امنیتی برای انتشار مصاحبه خود با پدر مهسا امینی، مصاحبه‌اش را منتشر و به وظیفه حرفه‌ای خود عمل کرد.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سجاد جبرئیلی در زندان

سجاد جبرئیلی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه بین‌المللی قزوین، روز ۳۰ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است و با وجود گذشت ۳ ماه از بازداشت، در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد.

گفته می‌شود ایشان بنا به حکم دادگاه بدوی، به سه و نیم سال حبس محکوم و حق داشتن وکیل از وی سلب شده است.

یوسف ظریف دانشجوی گردشگری دانشگاه علامه، در تاریخ ۲۷ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

 گفته میشود وی در زندان تحت شکنجه قرار گرفته و این در حالیست که با گذشت بیش از یک‌ ماه دانشگاه هیچ اقدامی برای پیگیری‌ وضعیت ایشان انجام نداده است.

از وضعیت فعلی و اتهامات وارده به ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

آزادی موقت مهدی معمارراست به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیونی

مهدی معمارراست دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که روز ۲۸ آبان پس از احضار به حراست وزرات بهداشت بازداشت شده بود، به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیونی آزاد شد.

محکومیت رحیم سرکار، رئیس سابق کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین

رحیم سرکار، رئیس سابق کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین، در دو پرونده جداگانه به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به یک سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور، جزای نقدی به مبلغ ۲ میلیون تومان و ضبط تلفن همراه و سیم کارت به نفع دولت محکوم شد. 

با توجه به این که رحیم سرکار، معلم و روزنامه نگار است، این شیوه برخورد با منتقدان و روزنامه نگاران چیزی جز به محاق کشاندن آزادی بیان و قانون اساسی نیست.

آزادی وریا قادریان معلم و فعال مدنی در بانه

وریا قادریان کە در تاریخ ١٧ آذر بازداشت شدە بود امروز ۷ دی ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، موقتاً آزاد شد.

 وریا قادریان، معلم زبان انگلیسی، فعال مدنی و از اعضای انجمن دفاع از محیط زیست پاژین بانه، در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر روز پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه ١۴٠١، توسط نیروهای امنیتی شهر بانه بازداشت شده بود.

خودکشی یکی از پرسنل پتروشیمی ایلام در پی اخراج توسط حراست

بنا به خبر منتشر شده یکی از پرسنل پتروشیمی شهرستان چوار ایلام با هویت آرش تبرک در پی اخراج و ممنوع الورودی که به دستور عباسی، رئیس حراست و رحمت‌اللهی معاون او صورت گرفت، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

بنابر اظهارات منابع مطلع، علت اخراج این جوان اقدام رییس حراست جهت استخدام یکی از نزدیکان خود به جای آقای تبرک بوده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate