اخباروگزارش های کارگری ۳ دی ماه ۱۴۰۱

اخباروگزارش های کارگری ۳ دی ماه ۱۴۰۱

صدمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران 

روزشنبه ۳ دی ماه ،اعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی  در مقر گشت ارشاد تهران صد روزه شد:

– جنگ وگریز خیابانی در شهرهای:

– اصفهان

– سنندج

– شهریار

– گلشهر کرج

– مشهد

– دیوارنویسی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در اعتراض به اعدام

– شعارنویسی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز  در حمایت از اعتراضات مردمی و نصب بیانیه اخیر برخی از اساتید در رد و تقبیح ننگ‌نامه‌ی رئیس دانشگاه

– دیوارنویسی دانشجویان دانشکده مواد دانشگاه امیرکبیر در حمایت از اعتراضات مردمی

– شعارنویسی در صدمین روز از اعتراضات مردمی؛ پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران

– دیوارنویسی در صدمین روز اعتراضات مردمی؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

– پخش اطلاعات و خبرها به شکل روزنامه؛ دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران

– شعارنویسی در پیوند با اعتراضات مردمی و در اعتراض به بازداشت ارژنگ مرتضوی؛ دانشگاه خوارزمی واحد کرج

– دیوارنویسی در حمایت از اعتراضات مردمی؛ کوی دانشگاه تهران

– ا جرای سرود توسط جمعی از دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر تهران

– خواندن دسته جمعی ودست در ست هم ترانه «برای…»  دانش آموزان مدرسه ای درکرج

و

– پنجمین روز اعتصاب داروی لیلا حسین‌زاده

– یادداشت محمد حبیبی از زندان اوین

همچنین

– اعتراض سراسری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

– جان باختن ۳ کارگر براثر حادثه کاری جداگانه

پنجمین روز اعتصاب داروی لیلا حسین‌زاده 

هنوز مشخص نیست لیلا حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران و فعال صنفی شناخته شده این دانشگاه چرا بازداشت شده است و چگونه و بر چه اساسی علی‌رغم حکم قاطع پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس، بیش از ۱۳۰ روز در بازداشت نیروهای امینی در زندان عادل آباد شیراز مانده است.

این در حالی است که حسین‌زاده اخیرا متوجه شده که به منظور کنترل عوارض بیماری و اختلال در نتیجه آزمایش‌ها به وی کورتون خورانده شده و از این رو وی بیش از پنج روز است که تا زمان رسیدگی معقول پزشکی در اعتصاب دارو به سر می‌برد. 

🔴عدم رسیدگی دارویی مناسب برای بیماری او بسیار خطرناک است!

حسین‌زاده از زمان بازداشت در سال ۹۶ دچار یک بیماری وخیم خود‌ایمنی به نام کرون شده است تا آنجا که پزشکان زندان و پزشکی قانونی به این تشخیص رسیدند که وی تحمل گذراندن کیفر در شرایط زندان را ندارد. با این حال به نظر می‌رسد بازپرس دادگاه انقلاب شیراز یا نمایندگان امنیتی دیگر این استان نه تنها به وضعیت بیماری وی و حکم پزشکی قانونی اعتنا ندارند بلکه در حال تلاشی مذبوحانه به منظور تغییر مسیر پرونده وی و مراحل رسیدگی پزشکی هستند!

یادداشتی از اوین 

🔴 “رویای زندگی بهتر ” 

۱- هنگامی که در می ۱۹۶۸ جوانان فرانسوی ، خیابان‌های پاریس را تسخیر کرده بودند و بر دیوارهای شهر می نوشتند: 

” کمی واقع بین باش .  به غیر ممکن ها فکر کن  و به رویای زندگی بهتر بیندیش  ” ،

هیچکدامشان نمی دانستند ، درست نیم قرن بعد ، جوانانی در قلب خاورمیانه خیابان‌ها را تسخیر می کنند ، در حالیکه طنین صدایشان ” زن-زندگی-آزادی” جلوه دیگری خواهد بود از همان “رویای زندگی بهتر” .

۲-جنبش می ۱۹۶۸ که به پایان رسید ، جوانان فرانسوی به خانه هایشان برگشتند ، بی آنکه بدانند نیم قرن بعد خیابان‌های ایران ، با خون جوانانی که تنها خواسته شان ” رویای زندگی بهتر” است ، سرخ فرش می شود . آنهایی که به بیان براهنی،  بسیاری شان هنوز صورت عشق را به سینه نفشردند . 

۳-در این میان بسیاری دیگر ، همچون” #فرهاد_میثمی” ، شیوه دیگری برای تحقق ” رویای زندگی بهتر  ” دنبال می کنند و سالهایی است که پشت دیوار های بلند زندان‌ها روز را به شب و ماه را به سال می رسانند . فرهاد با  باور عمیقی که به ” مبارزه مدنی و خشونت پرهیز ” دارد ، این روزها مشی دیگری را در زندان برگزیده است و ابایی ندارد که حتی با بذل جانش ، گامی در تحقق این غیرممکن دوست داشتنی بردارد .

۴- ” رویای زندگی  بهتر ” یعنی آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی  برای همه مردمان این سرزمین .

برای تحقق این رویا هر روز باید جنگید .

حالا هرکس به شیوه خودش ..

شاید مشی واحدی نباشد ، اما هدف واحدی وجود دارد .امروز دیگر به همان اندازه که می دانیم که نمی خواهیم ، به خوبی واقفیم که چه می خواهیم و این بزرگترین دستاوردی است که جنبش مهسا برایمان به ارمغان آورده است .

۵- #مهسا ، #محسن ، #مجیدرضا ، #نیکا ، #کیان و ….‌. دیگر نیستند که تحقق ” رویای زندگی بهتر ” برای مردمان این سرزمین را ببینند اگرچه یادشان در قلبهایمان همیشه زنده است ، اما امید کوچکی دارم که ” فرهاد ” شاهد تحقق رویای مشترک زیبایمان باشد . 

زنده بمان رفیق که بیش از همیشه این رویا ، نزدیک و دست یافتنی است .

#محمد_حبیبی 

سوم دی ماه ۱۴۰۱

زندان اوین

️ پی نوشت : 

#فرهاد_میثمی زندانی سیاسی که  در زندان رجایی شهر کرج به‌سر می‌برد  با انتشار نامه‌ای از درون زندان خطاب به حاکمیت و مردم ایران،  خواستار متوقف شدن اعدام ها و کشتارهای اخیر شده است و در اعتراض به این کشتارها و اعدام ها  در تاریخ یکم دی ماه ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذای خشک زده است .

برگرفته از کانال حمایت از محمد حبیبی

اعتراض سراسری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

بنابر اخبار منتشرشده، امروز شنبه ۳ دیماه ۱۴۰۱ کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان در شهرهای متعددی و به صورت همزمان دست به تجمع زدند.

این کارکنان نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی معترض هستند و با خواست اصلی افزایش حقوق‌ها تجمعاتی برپا کردند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

محکومیت ژاسمین حاج‌میرزامحمدی به ۵ سال حبس تعزیری

ژاسمین حاج‌میرزامحمدی دانش‌آموخته گرایش سفال و سرامیک دانشگاه سوره که در تاریخ ۱۲ آبان در مراسم چهلم حدیث نجفی در بهشت سکینه کرج بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شده بود به حکم دادگاه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

کیمیا وهابی‌فر دانشجوی ورودی ۹۷ رشته مهندسی صنایع دانشگاه کردستان، در تاریخ ۳۰ آذر توسط نیروهای اطلاعات در محل کارش بازداشت و وسایل شخصی وی ضبط شده است.

از وضعیت فعلی و اتهامات وارده به ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

محمدحسین دهقانی دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه، در تاریخ ۲۸ آبان در منزل خود در یزد بازداشت شده است.

برای ایشان در ابتدا قرار وثیقه صادر شده بود، اما بعد از مدتی این قرار را ملغی کرده‌اند و وی باید تا زمان برگزاری دادگاه دربازداشت بماند.

تداوم بازداشت ۲ تن از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی پس از احضار به حراست وزارت بهداشت  

#مهدی_معمارراست و #مسعود_قربانی ، ۲ تن از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که روز ۲۸ آبان به حراست وزارت بهداشت احضار شده بودند، همچنان در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند.

آزادی ۴ تن از دانشجویان بازداشتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

#حامد_عنبرسور، دانشجوی روانشناسی به قید تعهد 

#محمد_زرزا، دانشجوی فیزیوتراپی به قید تعهد #حامد_حسن‌پور، دانشجوی کاردرمانی به قید تعهد

#مهیار_محمودی، دانشجوی کاردرمانی به قید وثیقه ۵۰۰ میلیونی

آزادی موقت علیرضا پورصفر با تودیع قرار کفالت

علیرضا پورصفر دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، که در تاریخ ۷ آبان توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده بود، بعد از ۵۷ روز و با تودیع قرار کفالت دقایقی پیش آزاد شد.

احضار استاد دانشگاه شریف به وزارت اطلاعات

علی شریفی زارچی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر در توییتی که دقایقی پیش منتشر کرده، از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داده است.

بازداشت فهیمه سادات هاشمی، در شیراز

در ادامه‌ی فشار بر فعالین صنفی روز دوشنبه ۱۴ آذرماه، فهیمه سادات هاشمی، دبیر ریاضی ناحیه‌ی ۴ شیراز، در مقابل درب منزل‌شان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از گذشت ۹روز بازداشت در اطلاعات سروش شیراز به بازداشتگاه مرکزی عادل آباد شیراز منتقل شده‌اند. پس از گذشت حدود سه هفته، خانم هاشمی بدون تعیین تکلیف همچنان در بازداشت به سر می‌برند. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان_ایران ضمن محکومیت بازداشت خانم هاشمی، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط همه‌ی دانش‌ آموزان و معلمان زندانی است.

توبیخ ۲۰۰ معلم کوردستان برای اعتراضات اخیر

علاوه بر ۱۰ نفر معلم کورد بازداشت شده حدودا ۲۰۰ معلم کوردستان بخاطر فعالیت‌های صد روز گذشته توبیخ شدند.

۱- تشکیل ۱۰۰ پرونده تخلف اداری برای ۱۰۰ معلم به دلیل حضور در اعتصابات و تحصن‌ها در مدارس.

۲. جریمه غیبت برای بیش ۳۰۰ معلم برای حضور در تحصن‌ها و اعتصابات.

۳- کسر حقوق ۲ تا ۵ میلیونی ۱۱۰ معلم بدون هیچ هیچ مستد قانونی و هیچ حکمی.

مریوان ۲۴ نفر 

سنندج ۷۰ نفر 

سقز ۱۱۰ نفر 

دیواندره ۱۱ نفر 

ما معلمان نگران جان دانش آموزان و همکاران هستیم، حتی نگران مجازات روزانه دو معلم هم نیستیم. این توبیخ ها به دلیل مردمی بودن معلمان و متفاوت بودن اعتراضات آنهاست.

بله درست است: 

فرق است بین کارمند بودن و معلم بودن. 

کدام کارمند دولت برای حق آزادی و آزادی‌خواهی لب تر کرد؟

بعد نامدیران نگران معدل دانش آموزان و اجرا نشدن رتبه‌بندی هستند. 

ما  معلمان نگران جان کودکان هستیم.

پیام جعفر ابراهیمی معلم زندانی محبوس در بند ۴ اوین

در پی انتشار خبر بستری شدن جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در شبکه های مجازی، این معلم زندانی روز شنبه ۳ دی ماه در تماسی کوتاه ضمن تکذیب این خبر عنوان کردند :

«خبر منتشر شده مربوط به یک ماه گذشته بوده و در حال حاضر اینجانب در بند ۴ زندان اوین، تحت درمان دارویی هستم.

ضمن تشکر و قدردانی از تمام عزیزانی که در این مدت پیگیر وضعیت سلامت اینجانب بوده اند، خواهشمندم تمام تمرکز خود را بر روی پیگیری وضعیت زندانیان بیمار و بخصوص زندانیان سیاسی گمنام قرار دهند.»

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن آرزوی سلامتی و تندرستی برای جعفر ابراهیمی،نگهداری طولانی معلمان زندانی بدون استفاده از حق  مرخصی و به ویژه درمانی را تضییع آشکار حقوق شهروندی و حقوق متهمان مندرج در آیین دادرسی مدنی می داند و به مقامات قضایی گوشزد می کند که جعفر ابراهیمی و سایر بیماران زندانی را نمی توانند از حق قانونی مرخصی درمانی محروم نمایند.

ادامه بی خبری و عدم پاسخگویی مقامات قضایی به وضعیت معلم زندانی مسعود فرهیخته 

امروز شنبه سوم دی ماه همسر معلم زندانی مسعود فرهیخته، که از ۱۲ آذر در انفرادی دو الف سپاه به سر می‌برد، جهت پیگیری وضعیت او  به دادسرای اوین واقع در زندان اوین مراجعه نمود. متاسفانه در ورودی دادسرا همچنان بسته است و خانواده‌های زندانی زیادی پیگیر وضعیت زندانیان خود هستند اما پاسخ روشنی به آنها داده نمی‌شود. امروز بعد از حضور خانواده‌ها فردی به نام قناعت کار از طرف دادستان به میان خانواده‌ها آمد تا پاسخگوی سئوالات آن‌ها باشد. او در پاسخ به سئوال خانم فرهیخته درباره بی‌خبری از وضعیت همسرش و نگهداری در سلول انفرادی بند دو الف سپاه، با پوزخندی در پاسخ ایشان گفتند: پرونده همسر شما هنور بیست روز است که اینجاست اکثر کسانی که اینجا هستند کمتر از ۵۰ روز جواب نمی‌گیرند!

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران نحوه دستگیری و نگهداری طولانی مسعود فرهیخته در انفرادی و عدم پاسخگویی مقامات قضایی را برخلاف همه رویه‌های قانونی می‌داند و خواهان آزادی و دسترسی او به وکیل انتخابی برای دفاع از اتهامات انتسابی است.

حمید جعفری نصرآبادی به مرخصی آمد

حمید جعفری نصرآبادی، معلم، نویسنده و مربی فوتبال که در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در مدرسه آسودگی کاشان بازداشت شده بود به مرخصی ۱۰ روزه فرستاده شد. 

حمید جعفری در دادگاه انقلاب کاشان به ۱۵ ماه و یک روز حبس، انفصال از خدمات دولتی، عمومی و منع خروج از کشور محکوم شده است. همچنین برای ایشان پرونده دیگری در دادگاه عمومی کاشان تشکیل شده است که نتیجه آن هنوز به ایشان اعلام نشده است.

جان باختن کارگر راه‌آهن گرمسار در حادثه برخورد قطارباوی

طی روزهای گذشته یک کارگر راه‌آهن گرمساربنام مسعود رسایی با ۳۵ سال سابقه کارو در آستانه بازنشستگی براثر برخورد قطارباوی جان‌خود را از دست داد.

جان باختن یک کارگر معدن زغال سنگ پروره طبس براثر ریزش سقف تونل

صبح روز شنبه ۳ دی، یک کارگر معدن زغال سنگ پروره طبس بنام جواد کوهی و از اهالی مینو دشت استان گلستان براثر ریزش سقف تونل زیر تلی از آوار گرفتار وجان باخت.

مرگ یک کارگر پروژه ساخت تونل تنگ هونی بر اثر ریزش دهانه تونل

روز شنبه ۳ دی،یک کارگر ۲۹ ساله پروژه ساخت تونل تنگ هونی بنام اسماعیل علیجانی از اهالی بخش بازفت در شمال غربی استان چهارمحال و بختیاری بر اثر ریزش دهانه تونل و گرفتارشدن زیر تلی از آوار جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate