انقلاب و تشدید شکاف در درون حکومت

یکی از نشانه های پیشروی هر انقلابی ایحاد و گسترش اختلافات و شکافها در دستگاه حاکمه است. همه انقلابات در مقطفی از پیشروی خود تردیدها و اختلافات و شکافها را در درون حاکمیت تشدید میکنند. در فاز کنونی انقلاب جاری در ایران نیز این وضعیت کاملا قابل مشاهده است. بویژه افشای فایلهای صوتی جلسات سران و فرماندهان حکومتی این را بوضوح نشان میدهد که ترس و نگرانی و اختلافات و شکافها در درون حکومت بسیار گسترش یافته است. حتی نفس درز کردن اسناد فوق امنیتی درون حکومت و مکالمات آنها بیانگر وجود کسانی است که بدرجه ای با مخالفین همکاری میکنند. در این فایلها از جمله روشن میشود بین مجلس و دولت اختلاف وجود دارد، بین بسیج و سپاه و دولت اختلاف است، در مورد برکناری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اختلاف است، در مورد برخورد با اصلاح طلبان اختلاف وجود دارد و در مورد رفتار نیروهای انتظامی با مردم اختلاف وجود دارد. در جایی قالیباف به خامنه ای گله میکند که برخی افراد (در بالای حکومت)  در این شرایط تمام تلاششان اینست که ما را تخریب کنند. و خامنه ای جواب میدهد که با من هم همین کار را میکنند. خامنه ای در جای دیگری بر خلاف رجزخوانیهای علنی که ادعا میکنند اعتراضات تمام شده میگوید که این اغتشاشات بزودی تمام نخواهد شد. 

 در مورد عملکرد نیروهای انتظامی نیز بشدت در میان حکومتیان اختلاف وجود دارد. یکی از نمایندگان مجلس اسلامی میگوید “سوءِ مدیریت در نیروی انتظامی هزینه گزافی به کشور وارد کرد و خسارت‌هایی را به وجود آورده است”. نماینده دیگری میگوید “ رفتار نیروی انتظامی در اعتراضات اشتباه بود”. حمید رسایی از اصولگرایان تند رو در سخنانی شخص علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را مسئول بحران اخیر دانسته، خواستار برکناری او شده و او را نان به‌نرخ روز خور توصیف کرده است. حداد عادل میگوید بسیج ما قدرت بسیج کنندگی ندارد. و باید یک آدم ملی در راس آن قرار گیرد. محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی میگوید حکومت غافل‌گیر شده است و نمی‌داند چه رویه‌ای را برای مقابله با «تهدید ترکیبی» دنبال کند. 

اینها تنها گوشه بسیار کوچکی از نشانه های گسترش شکاف و اختلافات در درون حکومت است. یک جنبه دیگر از اعترافات سران حکومت، اعتراف به فرسودگی و خستگی و بی روحیه گی نیروهای سرکوب است. این را مردم در خیابان بوضوح می بینند که اینها روحیه ندارند و در برابر تعرض مردم فرار میکنند. اما اعتراف کسانی مثل قاسم قریشی جانشین فرمانده بسیج که مستقیما با همه نیروهای سرکوب سروکار دارند گویای ابعاد بسیار وسیع بی افقی و بی روحیه گی بسیجی ها و پاسداران و دیگر نیروهای سرکوب حکومت است. و این خود موضوع بحث جداگانه ای است. 

جمهوری اسلامی در خلال این هفتاد و هفت روز انقلاب جنایات بسیاری مرتکب شده و شمار بسیاری را به قتل رسانده است. این جنایات خشم مردم را بیشتر دامن زده و هر روز یادمان جانباختگان انقلاب اخیر به کانون تجمعات مردم خشمگین علیه حکومت تبدیل میشود. 

انقلابی که در ایران آغاز شده قطعا در ادامه خود جمهوری اسلامی را به زباله دان خواهد فرستاد. این یک انقلاب همه گیر و عمیق و انسانی است که با شعار زن زندگی آزادی، مدرن ترین و پیشروترین انقلاب بشری را رقم خواهد زد. شروع اعتصابات کارگران و کسبه و رانندگان کامیون و دیگر بخشهای جامعه میتواند روند انقلاب را به نفع مردم بسرعت تغییر دهد و باید امیدوار بود که در کنار اعتراضات و تجمعات خبایانی شاهد اعتصابات گسترده سراسری از جانب تمام بخشهای کارکن جامعه باشیم. چنین اعتصاباتی بطور قطع قدرت سرکوب حکومت را بشدت کند خواهد کرد و فضای تعرضی تری را به انقلاب خواهد بخشید. 

با آنچه تاکنون شاهد بوده ایم میتوان امیدوار بود که در ادامه انقلاب، شکافها و اختلافات و ابراز تردیدها از در ون حکومت بیشتر و بیشتر شود و علنا خود را بروز دهد و این خود پیام روشنی به همه مردم برای موفقیت انقلاب خواهد بود و بر گسترش انقلاب مردم تاثیر جدی ای خواهد داشت.  زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate