سرداران سپاه: در آستانه فروپاشی هستیم

سند مهمی که از نشست مقامات بالای نظامی و سیاسی حکومت با علی خامنه ای توسط ایران وایر این روزها منتشر شده وضعیت بشدت وخیم و بحرانی و پر از تنش و فرسوده نیروهای حکومت را از درون بازتاب میدهد. سران ارشد سپاه و بالاترین مقامات نظامی و سیاسی حکومت با خامنه ای جلسه گذاشته اند تا به او هشدار دهند که پایه های حکومت شدیدا به لرزه در آمده و بنا به تشخیص آنها امکان فروپاشی کاملا وجود دارد. این اسناد مربوط به چند ماه قبل و اوج خیزشها و انقلاب است. اما در عین حال اوج انزوا و ضعفهای اساسی حکومت را بازتاب میدهد و در همانجا گفته میشود که رده های پایین و معمولی نیروهای نظامی حاضر به شلیک به مردم نیستند و هشدار میدهند که حتی اگر این اعتراضات را هم رد کنیم دور بعدی در ابعاد خطرناکتری سربلند خواهند کرد. 

اعترافات سران سپاه و نمایندگاه خامنه ای در سپاه و نیروهای انتظامی حکومت، تاکیدی بر این حکم است که انقلاب زن زندگی آزادی، ضربات کاری و مهلکی به ستون حکومت درمانده و فاسد وارد کرده و ستون های آنرا بطور جدی به لرزه در آورده است. مطلقا بعید نیست که نیروهای نظامی حکومت در آینده ای نه چندان دور، در برابر یکدیگر سنگربندی کنند و به یکدیگر شلیک کنند. در همین جلسه گفته میشود که در سه مورد توپخانه به سمت نقاط حساسی در تهران و یک مورد به سوی “بیت رهبری” نشانه رفته بوده است. که کشف شده است.عبدالله  حاجی صادقی نماینده خامنه ای در سپاه میگوید “در واحدهاي مختلف در لشكرها اطلاعات و آمار داريم كه درگيريهايي بوده است. بايد مديريت شود. دراينجا ما از يك يا دو نفر صحبت نميكنيم. از يك مجموعه نيروي مسلح با بيش از ششصد هزار نيروي متفاوت صحبت ميكنيم”. 

این گزارش چهل و چهار صفحه است و همه آنها اعترافات بسیار مهم و جالبی است. میتوانید از سایتهای حزب متن کامل آنرا دریافت کنید. اینجا گوشه کوچکی از این اعترافات را مرور و طرح میکنیم:

ریزش گسترده نیروها  

یک بخش مهم نشست فرماندهان ارشد حکومتی با خامنه ای،‌ بحث بر سر ریزش شدید نیروهای نظامی حکومت است. یکی از سران سپاه میگوید نیروهای وفادار به حکومت بین ۱۲ تا ۶۸ درصد ریزش داده اند و نیروی کافی برای پوشش مناطق را ندارند. غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا از خنثی شدن طرح حمله توپخانه‌ای توسط افرادی از توپخانه سپاه به چند نقطه حساس جکومت در تهران از جمله به بیت خامنه‌ای خبر میدهد و با وحشت میگوید خوشبختانه خنثی کردیم اما نمیدانیم بعد چه میشود.  فرمانده سپاه قدس اعتراف میکند که نیروهای سپاه قدس به اسرائیل اطلاعات میفروشند و به همین دلیل اسرائیل از نقشه های ما از قبل خبر دارد و مدام ضربه میخوریم. از استعفا و کنار کشیدن هزاران نفر از نیروها سخن میگویند

فحش دادن به خامنه ای

محمود محمدی شاهرودی، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون میگوید حتی در میان طلاب مخالفت با احکام قوه قضائیه علیه معرضین و “اغتشاشگران” گسترده است و حتی با اهانت به مراجع و شخص رهبری به این احکام پاسخ میدهند. و بعد میگوید” این خطر است. خطر رد شدن از نظام و رهبری و مراجع میتواند کلیت نظام را با مشکل مواجه کند”. او اضافه میکند چندی پیش با وجودی که دو محافظ داشته و در درون خود رو سوار بوده عمامه اش را از سرش برداشته اند و توی جوی آب انداخته اند. و بعد میگوید “حال تصور کنید که آن “روحانیونی” که محافظ ندارند چه وضعیتی دارند”. 

عبدالله حاجی صادقی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران، در این جلسه اذعان کرده که پیش از جلسه با اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، گفت‌و‌گو کرده و او گفته که برخی از مراجع تقلید به رهبر جمهوری اسلامی «جسارت» می‌کنند.

نگاه سربازان و رده های پایین به خیابان

گفته میشود که سربازان و جوانانی که در نیروهای حکومتی هستند نگاهشان به جامعه است و از خیابان مستقیما تاثیر میگیرند. آنها حاضر نیستند به مردم در اعتراضات شلیک کنند.  حاج صادقی نماینده خامنه ای در سپاه میگوید “نگاه اين جوانان (سربازان و افراد جزء سپاه) كه در يگانهاي مختلف حضور دارند به هم سنها وخانواده هاي خود در خيابان است” 

سرتیپ قدرت الله کریمیان جانشین فرمانده کل قوا در ایلام میگوید “چگونه ميشود با يك اسلحه در حمايت از خاك اشرار را سركوب  كرد و با همان اسلحه دختران را كف خيابان به گلوله بست؟ اينها باهم مغايرت دارد”.

او ادامه میدهد “هر روز ما نامه از آقاي برادر شمخاني و همكارانشان كه در سايه امن در دفترشان زير تهويه مطبوع نشسته اند دريافت ميكنيم كه شهر را آرام كنيد، بزنيد و آرام كنيد. بزنيم؟ چگونه بزنيم؟ مردم را نميشود زد. من حاضرم همين الان سردوشيهايي كه با دست مبارك حضرت آقا دريافت كرده ام تقديم ايشان كنم وبروم در خانه آبرويم جلوي خانواده ام حفظ شود”.

از هزاران استعفا و کنار کشیدن از نیروها نیز بحث میشود. سرهنگ عباس بنائي خيرآبادي میگوید “عده اي از نيروهاي من هم در اعتراضات و صحبتهاي صف هاي آمادگي براي اقدام، تجهزات خود را زمين گذاشته و اعلام كردند اينها خانواده ما هستند و اعتراضاتشان بر حق است. در اين ميان افرادي كه نيروهاي بيسيم ما هستند كه در مواقع درگيريها و جلوگيري از اغتشاشات مسيرهاي غير واقعي براي نيروهاي كف صحنه ميفرستند و وقتي علت را بعدها دنبال كرديم گفتند كه ما با مردم درگيري نداريم و حتي در مقابل بازداشت و توبيخ هم با لبخند و راضي از خود وارد بازداشت شده اند”.

سرتیپ حسین حکمتیان فرمانده نیروهای حکومت در کهگیلویه و بویر احمد میگوید “مشكلات و مساله تيپها و يگانها و لشكرهاي رزمي عدم توانايي تامين نيرو براي اغتشاشات خياباني است . نيروهاي تيپ چهل و هشت حاضر به حضور درخيابان و سركوب مردم نيستند. مقابله با اغتشاشات را جايي كه ميتوانند عهده نميگيرند و درمقابله با مردم عقب مي ايستند. در مواردي گزارشهايي در درز اطلاعات حركتي به سمت شهرهاي مورد اعزام از طرف اين نيروها به نيروهاي مردمي ديده شده است كه در چند مورد كاروان در حركت اين نيروها با مشكلات جاده اي مواجه شده است”.

رانت خواری و پارتی بازی

سرتیپ علیرضا صدرنیا میگوید “در دولت جديد كه بيسوادي مديران در اوج خودش است. مديرهايي من در استان البرز ميشناسم كه حتي نميدانند حوزه مديريتشان چه كاري انجام ميدهد، هنوز بر صندلي مديريت تكيه نزده است كه نصف فاميل خود را به محدوده مديريتي خود فراخوانده و مشغول به كار ميكند. .. مشكلات كشور را حضرت آقا بيسوادي بعضي از مديران رده هاي ارشد و مياني كشور به وجود آورده اند. مدير منطقه اي برق استان البرز هنوز تفاوت مگاوات و كيلو وات را نميداند..خبر دارم رئيس كميته امداد شهر كرج بيش از صد وپنجاه نفر از فاميلهاي خود را مددجوي ناتوان معرفي كرده است بدون آنكه تحقيقي شود كه داراييهاي آنها سربه فلك ميكشد. گاهي از آدرسهاي ديگر استفاده كرده اند.

رشوه خواری و فروش اطلاعات

یک جنبه دیگر از وضعیت درونی حکومت که در این سخنان به آن اعتراف میشود جریان وسیع رشوه خواری و فساد و فروش اطلاعات در میان سران و افراد بالای سپاه است. ـ دريادار علي رضا تنگسيري میگوید ” ما در نيروي دريايي بارها ماموران ارشدي را كه با قاچاقچيان كالا و حتي مواد مخدر و اسلحه تباني كرده بودند در ساعات مختلف شبانه روز مسيرهاي دريايي و رودخانهاي را باز گذاشته بودند برخورد كرديم، دراين برخوردها تعديل بوده، خلع درجه بوده و اخراج و دادگاه نظامي هم بوده است”. 

سرتیپ رحیم نوعی اقدم میگوید “پيش دستي نيروهاي اسرائيلي در پنج عمليات به ما نشان داده است كه مساله نفوذ يا عدم همدلي و عدم تمايل نيروها به باقي ماندن در مرزهاي اسرائيل، آنها را به راههاي غير قابل تصوري وارد كرده است. فروش اطلاعات براي كاستن فشار زندگي در شكل اول و در شكل دوم عدم تمايل به جنگهاي روزانه و هفتگي و خستگي نيروها و عدم درك صحيح از موقعيت كنوني كشور و مساله اغتشاشات در كشور نيروها را با تضاد مواجه كرده است. 

سرتيپ دوم علي جمعه ملك شاه كوهي میگوید “درز و نشر اطلاعات اصليترين مشكل در دستگاههاي امنيتي، اطلاعاتي و اقتصادي و فرهنگي كشور است. در همين مدت (انقلاب) بيش از چندين هزار نفر سرپيچي و تمرد و دستگيري داشته اند، آن هم در مساله اي كه پيش آمده به بهانه كشته شدن يك دختر، كشور به مرحله بحران هم خواهد رسيد.. اين مساله شوخي نيست. سيستم مثل موريانه خورده ميشود”.

سردار محمد ماراني فرمانده نیروهای سیستان و بلوچستان میگوید “.. در روزهاي گذشته گزارشات نشان ميدهد كه تعدادي از نيروهاي نظامي كه در مرزهاي شرقي كشور هستند، تمايلات خاص براي خارج شدن از مرز و تسليم اتاقك و قلعه هاي مرزي را به ضد انقلاب در سر دارند”.

هر دولتی باشد سقوط میکند

مخالفت در میان نیروهای رده پایین حکومتی به ثروتهای عظیم بالایی ها یک بخش دیگر از سخنان سران سپاه است. میگویند در درون نیروهایشان مخالفت جدی ای به اینکه بالایی ها در ناز و نعمت زندگی میکنند وجود دارد. یکی شان میگوید یک افسر پاسدار به من عکس ساعت لوکس پسر شمخانی را نشان داده و گفته است قیمت این ساعت به اندازه ۴ سال حقوق خدمت من است. بعلاوه میگوید گمرکات موظف هستند وسایل لوکس خانواده های سرداران سپاه را از خارج تامین کنند و این هم یک موضوع نارضایتی و اعتراض در میان رده های پایین است. 

اما مشکل اصلی اینها معیشت نیست. سرتیپ دوم محسن کریمی از فرماندهان نیروهای اراک میگوید “حضرت آقا در نيروي نظامي اراك ميزان اعتقاد به نظام از بيش از پنجاه درصد كمتر شده است. ما چه كرديم كه اعتقادات افرادي كه التزام فكري و عملي به نظام داشته اند از دست رفته است. حضرت اقا نيروي تحت امر من در رده گروهبان و استوار هم اين روزها التزام به نظر فرمانده ندارد وبه نظر من مسائل از ميزان سختي زندگي و بحثهاي متعددي كه دوستان مطرح كرده اند گذشته است. نيروي من امروز در روبروي من سر صف صبحگاهي ميايستد، اعتراض ميشود، بازداشت ميشود، دادگاهي ميشود، اما خم به ابرو نميآورد. اين تضاد نيست؟ تضاد اعتقادي مساله دار شدن است”

سرتیپ محسن کریمی از عبور رده های پایین سپاه از جمهوری اسلامی سخن میگوید “به جرات ميتوانم عنوان كنم بسياري از نيروهاي ما از نظام حتي عبور كرده اند. شايد آقايان نخواهند و نتوانند بيان كنند كه در واحدهاي آنها چه خبرهايي است، اما من مستقيما خدمت رهبري عرض ميكنم كه بسياري از نيروهاي نظامي از نظام عبور كرده اند و خود را براي سيستم جايگزين آماده ميكنند”

او در ادامه تاکید میکند “مشكل كشور، مردم آگاه شده از اسرار و مگوهاي نظامي هستند. دولت هر دولتي باشد نظام هرنوع نظامي باشد، در اين شرايط سقوط ميكند”.

-سرتيپ هدايتالله اميري میگوید ” من توضيح بدهم كه همين مردم را ما اسلحه داديم، آموزش داديم ولباس فرم داده ايم و شده است نظامي و يادمان باشد كه اين نظامي شب در خانه اش لباسش را در ميآورد و ميشود مردم و همين آدم سفره اش در خانه بركتي ندارد و ناني در سفره ندارد ومشكلات منزل و خانواده و مشكلات اعصاب و روان او درخيابان به خانه منتقل شده و كانون خانواده او تحث تاثير قرار ميگيرد. ما با يك جامعه تنيده شده در هم روبرو هستيم”.

اعتراف به هوشیاری و آگاهی مردم

سرلشگر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا به هوشیاری و آگاهی مردم اعتراف میکند و میکوید “امروز ما با مردم هوشمندي سر و كار داريم كه اين مردم بر پايه شبكه هاي اجتماعي اطلاعات و اخبار راست و دروغ را در اختيار دارند ما حتي در دور جديد اعتراضات نتوانستيم اينترنت را از آنها بگيريم. خدا لعنت كند آل سعود و پيشرفت تكنولوژي در جهان را كه توانست مساله قطع اينترنت را نا كارآمد كند و از طرف ديگر بايد بدانيم حربه هاي امنيتي ديگر كارساز نخواهد بود و اگر اين اعتراضات خاموش شود و سال ديگر باز اتفاق جديدي شود مقابله با آن سختتر است. از طرف ديگر بايد بدانيم حربه هاي امنيتي ديگر كارساز نخواهد بود و اگر اين اعتراضات خاموش شود و سال ديگر باز اتفاق جديدي شود مقابله با آن سختتر است”.

ناتوان در برابر “خروش مردم”

قاآنی در این نشست روشن است که بشدت از برخورد فرماندهان سپاه عصبانی است اما حرفی برای گفتن ندارد. او اعتراف جالبی میکند. میگوید “صحبتهاي آقايان را كه من شنيدم احساس كردم كه به واقع علي تنهاست”. منظورش سیدعلی مانده است و حوضش! و بعد ادامه میدهد “از نظر نيروي قدس هر كسي با هر تفكري ميتواند در چارچوب امنيت سرزميني ما زندگي كند و اعتراض خط قرمز است و توهين به رهبري نظام غيرقابل بخشش”. 

سرتيپ دوم محمد عبدالله پور میگوید “در روزهاي اخير شهرستانهاي استان گيلان درگير مسائل و مشكلات مختلفي از طرف مردم، شيلات و كارگران بوده است. در اين ميان نيروهاي امنيتي و انتظامي در اين استان در مقابل خروش مردم توان ايستادگي نداشتند. اينكه ميگويم “خروش مردم” ميخواهم تفاوت را با اغتشاشات قبل به تصوير بكشم. در اغتشاشات قبل حركتها و نتيجه ها مشخص بود، يعني اگر كسي در خيابان وارد ميشد از زمان ورودش تا زمان ارشاد و بازگشت به خانه يا زندان برنامه ريزي شده بود. اين دفعه توان مقابله با دسته هاي مختلف مردم يا همان تعبير خروش مردم كه آوردم نشان ميدهد ما هيچ برنامه اي براي سركوب يا عقب راندن اين افراد كه به واقع مردم هستند، نداشته و نداريم و در آينده هم نخواهيم داشت. جز يك معجزه كه بتواند توان و قدرت مردم را كمتر كند”.

***

اعترافات فرماندهان نظامی حکومت اسلامی پرده از واقعیاتی مهم بر میدارد که ما تحلیلا بخش اعظم آنها را میدانستیم اما اعتراف کارکشته ترین و دلسوزترین و جنایتکارترین مهره های حکومت، تاییدی است بر حقانیت کامل این تحلیلها و باید به هرکسی این انرژی و امید را بدهد که جمهوری اسلامی را میتوانیم در آینده نزدیکی با ادامه انقلابمان بطور قطع به زیر بکشیم. فرماندهان حکومتی در برابر خامنه ای طبعا با درجه زیادی از سانسور و ملاحظه کاری حرف خود را میزدند اما در همان جلسه علیه یکدیگر و علیه مجتبی خامنه ای و علیه بالاترین فرماندهان و وزرا و دولت رئیسی موضعگیری میکنند. خامنه ای و قاآنی و شمخانی در جواب این فرماندهان ناراضی حرفی برای گفتن نداشتند و تنها به موعظه های توخالی بسنده کردند. اعتراف بالاترین فرماندهان این حکومت به اینکه حکومتشان در استانه فروپاشی است و اینکه “هر حکومتی باشد در این شرایط سقوط میکند” به خودی خود کاملا گویاست و باید کاری کرد که این حکومت هرچه زودتر سقوط کند. نباید به آنها فرصت داد که خود را بازسازی کنند. هر اعتراض و تجمع و اعتصابی در این شرایط ضربه ای به روحیه اینهاست. تلاشها و تقلاهایی که برای حفظ سپاه و ارتش و نیروهای نظامی این حکومت توسط جریانات راست میشود، تنها میتواند به این روند سرنگونی و سقوط حکومت لطمه بزند. انفلاب زن زندگی آزادی، ادامه دارد و با صلابت تمام به کل سیستم حاکم پایان خواهد داد. افراد و اعضای نیروهای سرکوب حکومت اگر یک ذره آینده نگری و عقل معاش داشته باشند باید هرچه سریعتراز این کشتی در حال غرق شدن و این دستگاه کثیف و نهادهای نظامی و غیرنظامیش فاصله بگیرند و به هر شکل ممکن در کنار مردم قرار گیرند. این هم بنفع مردم و هم به نفع زندگی خود آنهاست.* 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate