جایزه ای دیگر به انقلاب زن زندگی آزادی

جایزه ای دیگر به انقلاب زن زندگی آزادی

هفته گذشته به فاصله دو روز دو جایزه مهم بین المللی به انقلاب زن زندگی اهدا شد. یکی جایزه صلح نوبل بود که روز ۱۰ دسامبر ( ۱۹ اذر) به نرگس محمدی و جنبش زن زندگی ازادی اهدا شد. او خود اجازه نیافت که در مراسم شرکت کند و جایزه را دریافت کند و دو فرزندش کیانا و علی به نمایندگی از او شرکت کردند و پیام او را خواندند و جایزه را دریافت کردند. 

جایزه ساخاروف، جایزه پارلمان اروپا در قدردانی از مدافعان آزادی‌های پایه ای و حقوق بشر، ظهر سه‌شنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ اذر) طی مراسمی در مقر پارلمان در استراسبورگ فرانسه به نمایندگی از مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی به افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی و مرسده شاهین‌کار، از قربانیان اعتراضات ۱۴۰۱ اهدا شد.

 پارلمان اروپا از قبل از خانواده مهسا امینی برای حضور در مراسم اهدای این جایزه دعوت کرده بود. اما جمهوری اسلامی از سفر امجد امینی (پدر)، مژگان افتخاری (مادر) و اشکان امینی (برادر مهسا امینی) به فرانسه ممانعت به عمل آوردند. 

با این وجود، مراسم روز سه‌شنبه برگزار شد و پیام مادر ژینا توسط صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی قرائت شد و مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت. علاوه بر صالح نیکبخت، افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی، نوجوان ۲۲ ساله‌ای که در جریان اعتراضات علیه قتل مهسا امینی، در پی اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای جان باخت، و همچنین مرسده شاهین کار خواهر افسون شاهین کار یکی دیگر از جابناختگان انقلاب در مراسم شرکت داشتند و از جانب خانواده مهسا جایزه را دریافت کردند. 

رئیس پارلمان اروپا روبرتا متسولا در افتتاحیه مراسم اهدای جوایز گفت: ʺ جایزه ساخاروف امسال برای آزادی اندیشه که به ژینا مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی اعطا شده است، به عنوان ادای احترام به همه زنان، مردان و جوانان شجاع و سرکشی در ایران است،   که علیرغم اینکه تحت فشار فزاینده ای قرار دارند، به مبارزه برای حقوق خود و فشار برای تغییر ادامه می دهند. پارلمان اروپا صدای شما را می شنود و از شما حمایت می کند. شما تنها نیستید.ʺ

از اهمیت اهدای این دو جایزه به انقلاب زن زندگی آزادی، همین بس که طی روزهای اخیر یعنی پس از اهدای جایزه ها، گفتمان و بحث در مورد انقلاب زن زندگی آزادی بار دیگر در سطح دنیا در رسانه ها و مدیای اجتماعی به راس خبرها آمد و توجه ها را وسیعا به اوضاع ایران و تلاش و مبارزه مردم برای خلاصی از شر جمهوری اسلامی جلب کرد. 

جمهوری اسلامی از حضور خانواده مهسا در مراسم وحشت داشت و اجازه نداد که اعضای خانواده او در این مراسم شرکت کنند. و همین خود نشان میدهد که چنین جوایزی چه فشاری را بر گرده این حکومت منفور قرار میدهد و چه وحشتی از مهسا و خانواده او دارند. 

اما این فقط جمهوری اسلامی نیست که از جایزه به مهسا و همچنین نرگس محمدی خود را بازنده می بیند، جریانات راست سلطنت طلب نیز هجمه گسترده ای را علیه نرگس محمدی و جایزه به انقلاب زن زندگی آزادی به جریان انداخته اند. اینها نیز خود را بازنده می بینند چرا که تنها امیدشان این بود که توسط دولتهای اروپایی تحویل گرفته شوند و به رهبرشان رضا پهلوی جایزه داده شود. معلوم نیست برای کسی که از اعدام و زندانهای سیاسی و شکنجه و ساواک دفاع میکند چرا باید جایزه داد! بهر رو طیف سلطنت طلب از قافله تاریخ عقب است. هنوز در قرن بیست و یکم در رویای بازگرداندن سلطنت و حکومت موروثی و دربار و ساواک در جامعه ای هستند که مشت بر آسمان میکوبد و به چیزی کمتر از یک جامعه آزاد و برابر و انسانی رضایت نمیدهد. جریانات سلطنت طلب هر گامی که در این جهت بر داشته اند جواب دندان شکنی از جامعه و مردم گرفته اند. اما ظاهرا با هیچ چکشی نمیتوان اینها را از خواب بیدار کرد و متوجه نمود که دوره ساواک و ثابتی و شاه و دربار گذشته است. عمرتان را تلف نکنید. حتی اگر تمام جوایز دنیا را هم به شاهزاده شما میدادند کارگران و مردم ایران برای جریانی که میخواهد آقا بالا سر و شاه و ساواک برایشان به ارمغان بیاورد، فقط یک کورخواندی محکم نثار میکنند  

این بیش از هر چیز شرایط جهانی و گفتمان های قدرتمند سیاسی است که  دولتها و گردانندگان نهادهایی مثل نوبل و ساخاروف را به صرافت انتخاب چهره های معینی برای اهداء جایزه می اندازد. انقلاب زن زندگی آزادی یک گفتمان زنده و محبوب در سطح جهان است و الهام بخش مردم منطقه و دنیا برای مقابله با سرکوبگران و دولتها و جریانات ارتجاعی است. چهره های شاخص و جانباخته این انقلاب همچون مهسا و حدیث و نیکا و مهرشاد بسیار محبوب و شناخته شده اند. 

قطعا روزی که حکومت منفور اسلامی توسط مردم به زیر کشیده شود، دنیا نفس راحتی خواهد کشید و  پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی در دنیا جشن گرفته خواهد شد و تصاویر مهسا و مهساهایمان در همه جا بر سر دست بلند خواهد شد. آن روز دور نیست. 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate