پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری در راه لاهه

یک خبر خوب و امید بخش این روزها اینست که پرونده جنایت فجیع شلیک به هواپیمای مسافربری راهی دادگاه بین المللی لاهه میشود. بعد از سه سال تلاش و جدال شبانه روزی بالاخره خانواده های قربانیان این جنایت به این امیدواری رسیده اند که قاتلان عزیزانشان را در یک دادگاه بین المللی خواهند دید. حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده های قربانیان پرواز PS752  در یک ویدئو کلیپ که در تویتر بازنشر شده از هشدار دیپلماتیک چهار دولت کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین به جمهوری اسلامی و یادآوری تعهدات بین المللی حکومت در حفظ امنیت هوایی سخن گفته و میگوید چنانچه جمهوری اسلامی در مدت زمان  ۶ ماهه ای که به این کشور داده شده در راستای محاکمه عادلانه عوامل جنایت شلیک موشک به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین اعدام نکند، پرونده به دیوان لاهه ارجاع خواهد شد. بررسی پرونده شلیک به هواپیمای مسافری در دادگاه لاهه مقدمه انزوا و بایکوت جهانی جمهوری اسلامی است. 

روشن است که جمهوری اسلامی به این هشدار جواب قانع کننده ای نخواهد داد. سه سال از جنایت عظیم و فجیعی که جلوی چشم دنیا صورت گرفت و سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری که از فرودگاه کشور متبوع خودش بلند شده بود شلیک کرد و آنرا سرنگون کرد، میگذرد. روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ برابر ۸ ژانویه ۲۰۲۰ دنیا با خبر تکان دهنده سرنگون شدن این هواپیما با ۱۷۶ مسافر بیدار شد. حکومت اسلامی ابتدا اعلام کرد که هواپیما در اثر سانحه سرنگون شده است. اما نهادها و کارشناسان بین المللی اعلام کردند که به این هواپیما موشک شلیک شده است. و بعد از سه روز حکومت اسلامی قبول کرد که سپاه پاسداران در یک اقدام “سهوی” این هواپیما را با موشک اشتباه کرده و به آن شلیک کرده است! در این فاصله تلاشهای زیادی کردند که موضوع لاپوشانی کنند. اما نتوانستند. حسن سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بعدا با وقاحت وبی شرمی تمام گفت با شلیک به این هواپیما جلوی یک جنگ گسترده را گرفتیم. این اعترافی به عمدی بودن شلیک به هواپیمای مسافربری بود. و در این زمینه نیز شواهد بسیاری وجود داشت و دارد که شلیک به این هواپیما عمدی صورت گرفت. یعنی حتی با چشم غیر مسلح نمی توانستند نبینند که این هواپیما از فرودگاه مهرآباد تهران بلند شده و هواپیمای مسافربری است.  

شلیک به هواپیمای مسافربری یک جنایت باورنکردنی و عظیم در سطح بین المللی است. خانواده های قربانیان این این جنایت با درد و غم بسیار شب و روز تلاش کردند که پرونده سرنگونی پرواز PS752 در یک دادگاه علنی بین المللی بررسی شود و آمران و عاملان این جنایت محاکمه و مجازات شوند. اما با این سد و مانع برخوردند که قانونا فقط دولتها میتوانند از یک دولت دیگر شکایت کنند و آنرا به دادگاه بکشانند. سه سال طول کشید تا دولتهای درگیر در این پرونده به آن رضایت دادند. هنوز هم تا شروع ارجاع رسمی پرونده به دادگاه لاهه شش ماه فاصله وجود دارد. اگر جمهوری اسلامی به هشدار چهار دولت جواب منطقی و قانع کننده ندهد که بسیار بعید و در حد غیر ممکن است که جوابی مثبت بدهد، در این صورت آنها پرونده را به دادگاه دادگستری بین المللی در لاهه ارجاع خواهند داد. 

دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد. اما معتبرترین دادگاه بین المللی است و به دلیل اعتبار بین المللی آن، محکوم شدن مقامات یک دولت در این دادگاه به منزله انزوای بین المللی آن دولت است. مگر اینکه عاملان جنایت را عملا معرفی کند و مراجع بین المللی تحویل دهد. حتی دولتهایی مثل روسیه و چین نمیتوانند بسادگی رای دادگاه لاهه را نادیده بگیرند. به این ترتیب جمهوری اسلامی مجبور است شش ماه دیگر یا امثال سلامی و سران سپاه پاسداران را به دادگاه بین المللی تحویل دهد که غیر ممکن است و یا منتظر محکومیت و انزوای بین المللی گسترده ای بشود. 

ارجاع پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی به یک دادگاه بین المللی نتیجه تلاش شبانه روزی خانواده های داغدار این جنایت و همچنین شرایط سیاسی ایران است که یک انقلاب گسترده برای سرنگونی این حکومت در آن جریان دارد. اگر در دنیا عدالتی حاکم بود چنین نیروی خبیث و خونخواری در هیچ کشوری حاکم نبود و حداقل چنین حکومتی که بسادگی دستور شلیک به هواپیمای مسافربری میدهد فورا به زیر کشیده میشد و سران و دست اندرکارانش همان روز اول در پیش چشم مردم جهان محاکمه و محکوم میشدند. 

ارجاع پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری به دادگاه بین المللی لاهه یک خبر خوب در میانه انقلاب زن زندگی آزادی است که میخواهد کل این سیستم ضد انسانی را از جامعه جارو کند و دنیا را از توحش اسلامی حاکم که ناامنی و مرگ و نیستی و شکنجه و چپاول و یکه تازی را به اوج خود رسانده، خلاص کند. با سرنگونی این حکومت نه فقط مردم ایران بلکه دنیا نفس راحتی خواهد کشید. به امید روزی که در کنار خانواده های قربانیان شلیک به هواپیمای اوکراینی محکومیت سران حکومت جنایت را جشن بگیریم. 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate