پشت پرده حکم بیست سال زندان برای اسدبیگی

روز ۲۱ مهر امید اسد بیگی مالک سابق نیشکر هفت تپه در دادگاه جمهوری اسلامی به ۲۰ سال زندان محکوم شد. حکم خلع ید اسد بیگی از نیشکر هفت تپه و اکنون حکم زندان طولانی مدت برای او روشن است که زیر فشار اعتراضات با شکوه و متحدانه و طولانی مدت کارگران صادر شده است.  اما سوال اینست که آیا حکم ۲۰ سال زندان برای اسد بیگی نیز به همان اندازه حکم خلع ید او برای کارگران خوشحال کننده است؟ تردید دارم. یا بهتر است بگویم بستگی دارد این حکم را از چه زاویه این نگاه کنیم. 

خلع ید اسد بیگی از شرکت هفت تپه به معنای خلاص شدن کارگران از شر او و همکاران و باند مافیائی او بود. و کارگران مدتها بود که برای خلع ید این باند تلاش و مبارزه میکردند. محکوم کردن او به بیست سال زندان یک تیغ دو لبه است. جمهوری اسلامی زیر فشار کارگران به این محاکمه متوسل شده است و او را محکوم کرده است. اما یک نوع به اصطلاح خر مرد رندی در این ماجرا مشاهده میشود. همان دادگاهی که برای اسدبیگی حکم بیست سال زندان داده است برای آتنا دائمی و سپیده قلیان و شاپور احسانی راد و اسماعیل گرامی و صدها زندانی دیگر نیز احکام سنگین زندان و حتی شلاق تعیین کرده است. بنا به اعلام ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اتهام اسدبیگی «مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو» اعلام شده است. بنا بر اعلام سخنگوی قوه قضائیه، در این پرونده همچنین دو متهم دیگر هر یک به ۱۵ سال حبس، سه متهم هر یک به ۱۰ سال حبس، و بیش از ۱۷ نفر نیز هر کدام به پنج سال حبس محکوم شده‌‌اند که به گفته ذبیح‌الله خداییان حکم آنها نیز قطعی است.

از این نظر که این احکام همه زیر  فشار اعتراضات کارگران صورت گرفته است تردیدی نیست. اما جمهوری اسلامی و قوه  قضائیه اش با این حکم طوری وانمود میکنند که گویی در این مملکت فقط دو سه تا دزد و اختلاسگر و قاچاقچی وجود داشته و هر کدام از آنها به احکام سنگینی محکوم شده اند. نخیر! این قابل قبول نیست و ما مطلقا از هیچ کس این را قبول نمی کنیم. اگر اسد بیگی به بیست سال زندان محکوم شده و مه آفرید خسروی و بابک زنجانی به اعدام محکوم شدند و غیره، سوال ما مردم این است که بنابراین حکم علم الهدا و مجتبی خامنه ای و خود خامنه ای و دیگر سران حکومت و سپاه پاسداران که احمدی نژاد موقعی که رئیس جمهور بود آنها را برادران قاچاقچی خطاب کرد و صدها دزد دانه درشت دیگر حکومتی که میشود همه را به اسم و با اموال نجومی شان معرفی کرد، چقدر است؟ 

 

آیا قوه قضائیه و دست اندرکاران حکومت در این چند ساله خبر نداشتند که اسدبیگی دارد پولهای میلیونی و میلیارد دلاری بالا میکشد و به حسابهای بانکی اش در کشورهای دیگر سرازیر میکند؟ آیا موقعی که استاندار و جهانگیری و روحانی و امام جمعه و بقیه از او در مقابل کارگران دفاع میکردند و بجای او اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را زندانی و شکنجه می کردند و احکام زندان برایشان صادر میکردند و کارگران معترض هفت تپه را اخراج میکردند، قوه قضائیه و دست اندرکاران این حکومت از این پرونده ها و اقدامات اسد بیگی و شرکایش خبر نداشتند؟ آیا نمیدانستند که او در چندین کشور ویلاها و شرکتهایش را راه اندازی کرده و دارد هفت تپه و حقوق کارگران را میچاپد و میدزدد و ثروتهای نجومی در همه جا بهم میزند؟ بعلاوه آیا اکنون تمام اقدامات دوره اسدبیگی را باطل اعلام میکنند یا نه؟ اگر آری پس چرا همین دو روز پیش سپیده قلیان را مجددا به زندان برگرداندند تا حکم ۵ سال زندانش را تحمل کند؟ او که پولشویی نکرده است. او که اختلاسگر نیست. او که میلیاردها دلار و یورو از کشور خارج نکرده است.  

کلا دست کثیف بازیهای جناحی حکومتی ها را میشود در این ماجرا مشاهده کرد که زیر فشار اعتراضات و اعتصابات سرشان به سنگ خورده و عقب نشسته اند اما میخواهند اهداف کثیف دیگری را وارد ماجرا کنند. نکته ای که من میخواهم بگویم اینست که ما باید به پشت پرده این احکام هم دقت کنیم. نکته اصلی این است که همین قوه قضائیه و قضاتش سالها از اسد بیگی و مافیای  ضد کارگریش دفاع و حمایت کردند. اما وقتی که دیدند ستاراسد بیگی رو به افول است و او دیگر قابل نجات دادن نیست، تصمیم گرفتند با احکام سنگین زندان برای او و دار و دسته اش، چند نشان بزنند. اولا بگویند قوه قضائیه  پاک و منزه است و علیه دزدیهای نجومی و قاچاق و دزدی دارد با قاطعیت عمل میکند. ثانیا با این حکم کاری کنند که اسد بیگی مجبور شود چند صد میلیون دلار از پولهایش را به جیب کسان دیگری بریزد تا فردا پس فردا آزاد شود، و سوم و مهمتر اینکه در این میان کارگران هفت تپه را هم گیج کنند که گویا اقدام مهم و مثبتی توسط حکومت صورت گرفته است. 

کارگران هفت تپه خواهان خلع ید و محاکمه اسد بیگی بوده اند و هستند. اما این خواست آنها با هدف عملی شدن خواستهای مستقیمشان یعنی بازگشت به کار کارگران اخراجی، بازگشت پولهای به سرقت رفته به شرکت و پرداخت بدهی های شرکت هفت تپه به کارگران و اداره شورایی شرکت و افزایش دستمزدها و امثال اینهاست. کارگران نخواستند و نمیخواهند که شریک دعواهای جناحها و باندهای حکومتی شوند. اگر قرار است دزدان و قاچاقچی ها در این مملکت محاکمه شوند خیلی ها باید در دادگاه مردمی حاضر شوند و به سوالات مردم و نه قضات جمهوری اسلامی پاسخ دهند. این دادگاه  اسلامی به آن دادگاه مردمی ربطی ندارد. ما باید کاری کنیم که در ادامه این حکم، حکومت و مقامات و دست اندرکاران شرکت نیشکر هفت تپه تمام خواستهای کارگران را مو بمو عملی کنند. و به کل اقدامات دوره اسدبیگی خط باطل بکشند از جمله اخراج اسماعیل بخشی و زندانی کردن سپیده قلیان و امثال اینها. 

جمهوری اسلامی میخواهد با بازی با سرنوشت اسدبیگی کارگران و مردم را گیج کند و خود را تبرئه نماید. ما مردم و کارگران باید این احکام را به عنوان یک شکست محکم نه فقط برای اسد بیگی بلکه برای کل مقامات و امام جمعه ها و دستگاههای حکومتی ببینیم و بر این اساس مجبورشان کنیم که گامهای بزرگ دیگری عقب بروند. زنده باد کارگران نیشکر هفت تپه!

۱۳ اکتبر ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate