بیانیه شورای سازماندهی پرستاران و اعلام خواستهای فوری خود و دو خبر دیگر

بیانیه شورای سازماندهی پرستاران و اعلام خواستهای فوری خود و دو خبر دیگر

روز هفده اسفند، شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران طی بیانیه ای هشت مارس روز جهانی زن را به همه زنان بویژه پرستاران و کادر درمان تبریک گفته و اعلام داشت: “بیش از ۷۰ درصد پرستاران که در عرصه بهداشت و درمان جامعه تلاش میکنند را زنان تشکیل میدهند. زنانی که با وجود همه معضلات اجتماعی که بر علیه زنان میباشد، بار بی حقوقی های شغلی را نیز به دوش میکشند. روز جهانی زن را  گرامی بداریم و این روز را به  فرصتی برای بلند کردن صدای اعتراض مطالباتمان بدل کنیم!”  خواسته های اعلام شده در این بیانیه که موضوع دور جدید و گسترده اعتراضات پرستاران است عبارتند از:” اصلاح تعرفه‌گذاری و ثبت خدمات پرستاری به نام پرستاران ،  حذف اضافه‌کاری اجباری و تصحیح حق‌الزحمه‌ی مربوط به اضافه‌کاری . این بیانیه با دو شعار “پرستار داد بزن حقتو فریاد بزن”، “نه به اضافه کاری اجباری” پایان می یابد.

در این روز همچنین کارگران  شرکت نفت اویکو مهران در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و نفت کارت و قراردادهای پیمانی و عدم تبدیل وضعیتشان دست از کار کشیدند و تجمع کردند.

آخرین خبر اینکه امروز هفدهم اسفند ماه کارگران کارخانه سایپا آذین، دست به اعتصاب زدند. کارخانه سایپا آذین سازنده قطعات خودرو است و کارگران این کارخانه بخاطر خلف وعده های مدیریت و عدم پرداخت مطالباتشان دست به اعتصاب زده و تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۲،  ۷ مارس ۲۰۲۴

تحرکی گسترده در گرامیداشت روز جهانی زن

۸ مارس روز جهانی زن نزدیک است و تحرکات برای گرامیداشت هشت مارس روز جهانی زن گسترده است و ابعادی اجتماعی دارد. روز شانزده اسفند جمعی از زنان در تهران  به استقبال این روز رفتند و با سرود خوانی و انتشار بیانیه  ای تحت عنوان “از ۸ مارس (روز جهانی زن) تا انقلاب” و با هشتگ #زن_زندگی_آزادی اعلام داشتند که یک قدم هم به عقب بر نخواهند گشت، روز جهانی زن را گرامی داشتند.

در همین روز جمعی از فعالین حقوق زنان در سنندج به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، در آرامستان بهشت «محمدی» مزار جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی را گلباران کردند. از دیگر سو، گروهی دیگر از زنان در این شهر، ۸ مارس، روز جهانی زنان را در دامنه کوه  «آریز» گرامی داشتند. این گروه از زنان با اقدام به پیاده‌روی از داخل شهر به سمت کوه «آریز»، در دامنه این کوه گرد هم آمدند.

علاوه بر اینها پیامهای بسیاری توسط زنان معترض و اکتیویستهای جتماعی و نیز تشکلها و نهادهای مختلفی منتشر شده و به استقبال  این روز آزادیخواهی و برابری طلبی رفته اند.

۳۶ نفر از فعالین جنبش نوین رهایی زن، دانشجویان، زندانیان سیاسی سابق، معلمان پیشرو و دادخواهان در داخل و خارج کشور و هفت دانشگاه و جمع های دانشجویی به مناسبت ۸مارس روز جهانی زن و در گرامیداشت مبارزه ۴۵ ساله علیه حجاب و عفاف و قوانین و رژیم اسلامی بیانیه ای داده اند .  بیانیه ای با امضای چهره های سرشناسی از جنبش رهایی زن و انقلاب زن زندگی آزادی که یک تاکید مهم آن بر بایکوت جهانی رژیم آپارتاید جنسی و ضد زن در ایران است منتشر شده است.

ندای زنان ایران نیز در بیانیه “هشت مارس رمز تحکیم انقلاب مهسا و دستاوردها” روز جهانی زن و بی حجابی سراسری را راهی برای  پیشروی و قدرت بخشیدن به انقلاب دانسته و بر اتحاد حول شعار ” زن زندگی آزادی ” تاکید میکند. فراخوان آن به بیحجابی سراسری، رقص و شادی خیابانی، نصب عکس جانباختگان انقلاب و فریاد متحدانه  زن زندگی آزادی در  تجمعات و  شعارهای شبانه است. به مناسبت این روز همچنین نهادهای دیگری چون بیدارزنی، کانون نویسندگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) بیانیه داد و با یاد مهسا امینی این نماد انقلاب زن زندگی آزادی و دیگر جانباختگان انقلاب این روز را گرامی داشته و بر تداوم انقلاب زن زندگی آزادی و حفظ دستاوردهایش  تاکید گذاشتند.

این پیامها و این گفتمانها ابعاد هشت مارس روز جهانی زن در ایران را  به نمایش میگذارد. زنده باد هشت مارس روز جهانی زن!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۲،  ۷ مارس ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate