تظاهرات گسترده مردم در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان

تظاهرات گسترده مردم در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان

‏ امروز دوم تیرماه مردم در شهر زاهدان علیرغم فضای امنیتی حاکم در این شهر و استقرار نیروی سرکوب بسیار در شهر، در سی و هشتمین هفته اعتراضاتشان  و علیه سرکوبگری های حکومت و در ادامه انقلاب زن، زندگی، آزادی تظاهرات بزرگی برپا داشتند. در این روز علاوه بر زاهدان شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان از جمله در خاش، راسک، سوران، ایرانشهر، چابهار و روستای جکیگور نیز صحنه اعتراضات مردم بود. در این اعتراضات مردم شعار میدادند:”کرد و بلوچ، ترک و عرب، اتحاد اتحاد”، “سیستم قاتل نمی‌خوایم، رهبر قاتل نمی‌خوایم”، “قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان»”، “زاهدان ایستاده تا پایان”، “مرگ بر خامنه اي ، مرگ بر بسیجی”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، ” تجاوز جنایت مرگ بر این ولایت”، “تجاوز  جنسی لعنت به این حکومت”، “ایرانی، اتحاد، انقلاب، آزادی”، و “مرگ بر خامنه ای”.

بعلاوه مردم در این تجمعات با در دست داشتن نوشته هایی صدای اعتراضشان را بلند کردند. دست نوشته های قابل توجه عبارتند بودند از:” ملتهای غیر فارس مستحق تحصیل به زبان مادری، داشتن احزاب سیاسی مستقل و تعیین سرنوشت برای آینده خود می باشند”، ” نه شیخ نه شاه”، “بلوچ و فارس دو بال پرنده ای هستند که تنها با اتحاد‌ به پرواز خواهند آمد”.

در راسک مردم با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواستار مجازات عاملان و آمران کشتار مردم در جمعه های خونین زاهدان و خاش شدند.  بنا بر خبرها در ایرانشهر مامورین امنیتی حکومت با مردم معترض درگیر شدند. طبق گزارشات، حکومت امروز شمار زیادی از خودروهای نظامی و نیروهای سرکوب به سمت دزاپ گسیل داشت. در زاهدان نیز نیروهای نظامی به صورت گسترده در سطح شهر و فلکه خیام خیابان غدیر استقرار داشتند. از جمله نیروهای امنیتی و نظامی با ده ها خودرو شخصی که اکثرا سمند سفید رنگ بودند اقدام به بازداشت بسیاری از شهروندان در خیابانهای غدیر، مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلی کردند. امروز همچنین نیروهای امنیتی و نظامی در شهرهای راسک، خاش ، سراوان ، و … حضور پررنگی داشتند و در همه معابر ورودی و خروجی ها مستقر بودند.

خبرها همچنین حاکی است که  در گرمای بالای ۴۵ درجه شهرهای بلوچستان و مناطق بلوچ‌نشین زاهدان و شهرستانهای خاش، ایرانشهر و شهرهای دیگری، آب و برق به صورت گسترده قطع شده و جان مردم به خطر افتاده است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ تیر  ۱۴۰۲،  ۲۳ ژوئن  ۲۰۲۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate