پیام حزب حکمتیست به کنگره ششم حزب کمونیست کارگری کردستان

پیام حزب حکمتیست 

به کنگره ششم حزب کمونیست کارگری کردستان

رفقای عزیز، نمایندگان کنگره و حضار گرامی!

از جانب حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست برگزاری کنگره ششم حزب کمونیست کارگری کردستان را به شما تبریک میگویم. ما مایل بودیم همراه شما در کنگره حضور داشته باشیم اما متاسفانه بعضی محدودیتهای عملی و وقت محدود باقیمانده اجازه این را نداد. 

کنگره شما در شرایطی برگزار میشود که جهان مملو از فقر و بیحقوقی و نسل کشی و تروریسم است. کانون های بحران در دنیا هر روز بیشتر، جنایت جمعی علیه بشریت گسترده تر، ارعاب رسانه ای و ایدئولوژیک سهمگین تر، و تلاش سرمایه داری برای عقب راندن بشریت ابعادی خیره کننده بخود گرفته است. بی ثباتی و بحران به مشخصه دنیای امروز تبدیل شده و این واقعیت عروج آلترناتیو انقلابی و کمونیستی را بیش از هر زمان به ضرورتی عاجل تبدیل کرده است. 

منطقه خاورمیانه و ایران و عراق و کردستان عراق که حوزه مشترک نفوذ و تمرکز کار و فعالیت ماست، وضعیت بشدت شکننده و متحولی را از سر میگذراند. این کشاکش میان نیروهای ارتجاعی و تروریستی دولتی و غیر دولتی است. طرف دیگر، طبقه کارگر، زنان، نسل جدید و پیشرو است که خواهان سرنگونی دولتهای اسلامی و توافقی و فدرالی و استبدادی است. در صحنه سیاسی عراق و کردستان، نیروهای ناسیونالیسم عرب و ناسیونالیسم کرد و اسلامیون متفرقه امتحان خود را پس داده‌اند. بار دیگر فرصتی برای جریانات سکولار، مدرنیست و سوسیالیست و کمونیست فراهم میشود. جنبش کارگری، جنبش آزادی زن، نسل جوان در کردستان عراق و بغداد و تهران و بیروت افق کمابیش یکسانی دارند، اعتراض مشابهی دارند، دچار تنگ نظری های ملی و مذهبی نیستند و جهانی تر فکر میکنند. نزدیکترین جریان به این تمایلات اجتماعی کمونیسم کارگری است. حزب کمونیست کارگری کردستان در محیط فعالیت خود میتواند به نماینده اعتراض اجتماعی این نسل بدل شود. 

در این اوضاع پیچیده، توقع از هر کنگره کمونیستی اینست که به سئوالات محوری جامعه و الزامات پراتیکی انقلابی پاسخ دهد. توقع ما هم از کنگره ششم اینست که روی سوالات و جبهه های اصلی نبرد طبقاتی و اجتماعی در کردستان و عراق و منطقه انگشت بگذارد و استنتاجات ضرور سیاسی و عملی را اتخاذ کند. هر جریانی که بتواند در این روند نقش دخالتگر، انقلابی و کمونیستی ایفا کند، شانس خواهد یافت که اردوی آزادیخواهی و چپ جامعه را حول پرچم کمونیستی کارگری بسیج کند.  

امیدواریم کنگره ششم حزب کمونیست کارگری کردستان به سهم خود در پاسخ دادن به سئوالات و وظایفی که امروز در مقابل نیروهای چپ و کمونیستها قرار گرفته اند، گامهای جدی بردارد. برای کنگره شما صمیمانه آرزوی موفقیت میکنیم.  

از طرف دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران  – حکمتیست

سیاوش دانشور 

١٠ مارس ٢٠٢٤

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate