اجتماع کارگران نفت در تهران

 

اعلامیه حزب حکمتیست

 

اجتماع کارگران نفت در تهران

افزایش دستمزدها – لغو خصوصی سازی – حق سلامت و واکسیناسیون

روز شنبه ۴ بهمن در تهران، بیش از هفتصد نفر از کارگران نفت مقابل وزارت نفت اجتماع کردند. در آغاز این تجمع پلیس به گروهی از کارگران که زودتر به محل رسیده بودند حمله کرد و دوازده نفر از آنان را با ضرب و شتم بازداشت کرد که حوالی عصر با تعهد و تلاش همکاران آزاد شدند.

یک نقطه قدرت این تجمع اتحادی بود که بین کارگران رسمی و پیمانی و قراردادی شکل گرفت و پیگیری متحدانه خواستهائی که در اعتصابات مرداد ماه طرح شده بود. این اتحاد بین کارگران با موقعیت شغلی و قراردادهای مختلف، خواست بهبود و ارتقای دستمزدها و امنیت شغلی همه کارگران، دقیقا اهداف ضد کارگری کارفرمایان و شرکتهای پیمانی را هدف قرار میدهد که کاهش عمومی دستمزدها و ارزان تر کردن مرتب نیروی کار ارزان فعلی را هدف خود قرار داده است. کارگران نفت خواهان افزایش دستمزدها به ۱۲ میلیون تومان هستند.

یک خواست مهم دیگر این اجتماع پایان دادن به خصوصی سازی‌ در صنعت نفت و تبعات آن مانند شرکتهای پیمانی، قوانین برده وار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اخراج ها، ناامنی شغلی و ایجاد تفرقه میان کارگران است. نبرد علیه خصوصی سازی در صنایع مهم ایران هر روز گسترده تر میشود و این یکی از تاکتیک های مهم جنبش کارگری در کشمکش جاری طبقاتی در ایران است. و بالاخره اعتراض به فضای پادگانی در صنایع نفت و گاز و ممنوع بودن هر نوع تشکل و سازمان کارگری، یک ستون مهم خواستهای کارگران نفت است. کارگران نفت بر حق تشکل و اعتصاب تاکید کردند و خواهان تشکلهای مستقل کارگری و برسمیت شناخته شده و حق اعتصاب و اعتراض هستند.

این اجتماع و خواستهای آن تداوم اعتصابات مرداد ماه است که بیش از ۲۵۰۰۰ کارگر در آن شرکت داشتند و با فریب و وعده وعید کارفرمایان بصورت تکی و شرکتی پایان یافت اما هیچکدام از خواستهای اساسی کارگران محقق نشد. کارگران رسمی، پیمانی و قراردادی صنعت نفت در بیانیه و فراخوانی که منتشر کردند لیستی از خواستهایشان را طرح کردند که مهمترین و محوری ترین آنها عبارتند از:

۱ – تبدیل قراردادهای موقت و پیمانی به قراردادهای دائم. ۲- افزایش حقوق‌ها به بالاتر از خط فقر (۱۲ میلیون تومان)، هیچ کارگری نباید کمتر از ده میلیون مزد دریافت کند. ۳- پرداخت به موقع حقوق، پرداخت فوری مطالبات معوقه. ۴- برخورداری کارگران موقت و پیمانی از امکانات درمانی وزارت نفت به طور رایگان. ۵- رعایت پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی در مقابله با کرونا، واکسیناسیون رایگان و همگانی با خریداری واکسن مورد تائید این سازمان. ۶- پایان دادن به فضای امنیتی در صنعت نفت. ۷- به رسمیت شناختن حق اعتصاب، تشکل و تجمع کارگران.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به مبارزه و اتحاد و آگاهی کارگران نفت درود میفرستد و قاطعانه از آن حمایت می کند. اتحاد کارگری تنها راه پیشروی و تحقق خواستهای کارگران است. ما کارگران نفت و صنایع تابعه را به تشکیل مجامع عمومی کارگری در هر شکل ممکن دعوت میکنیم. مجمع عمومی رمز ایجاد وحدت گسترده میان کارگران، ابزار دخالت توده کارگران در امر خویش و تقویت اتحاد کنونی است. درود بر رزم و اتحاد کارگران نفت!

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

۵ بهمن ١٣٩۹- ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate