اعتصاب کارگران بهمن موتور

 

اعلامیه حزب حکمتیست

اعتصاب کارگران بهمن موتور

هو کردن مدیران توسط کارگران

روز پنج شنبه ششم آذر، کارگران بهمن موتور بخاطر سطح پائین دستمزد و فشار کاری در دوران کرونا دست از کار کشیدند و وارد اعتصاب شدند. کارگران خواهان دستمزد بیشترند و با محاسبه دلبخواهی دستمزدها بویژه در دوره کرونا مشکل دارند. همینطور محدودیتهای کرونائی برای کارگران بجای کاهش ساعات کار به افزایش ساعت کار انجامیده است. ظاهرا روزی نیم ساعت از شنبه تا چهارشنبه از ساعت کار هفته کم کردند، مجموعا دو ساعت و نیم. اما پنجشنبه ها را که کارگران تعطیل بودند، به روزکار تبدیل و از ساعت ۷ صبح الی ۱ بعداظهر بدون نهار اضافه کردند که مجموعا از ساعات کاری باصطلاح قانونی سه ساعت و نیم بیشتر است. افزایش ساعات کار در دوره کرونا و بازی با دستمزدها موجب اعتراض کارگران شده است.

بدنبال اعتصاب کارگران، پورابراهیم رئیس هیئت مدیره بهمن موتور، برای خاتمه دادن به اعتصاب وارد محل کارخانه شد که کارگران او را هو کردند. پورابراهیم که شوکه شده بود، کارگران عصبانی را تهدید به قطع کارانه ماهیانه نمود! کارگران در جواب وی گفتند؛ مگر قطع کارانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومانی در مقابل کارانه چندین میلیون تومانی مدیران خیلی مهم است؟ پورابراهیم فهمید کارگران عصباتی تر از آنند که بشود با این تهدیدها ساکت شان کرد، لذا دست بدامن موسوی یکی از مدیران ارشد شد. موسوی یکی از مدیران شرکت کروز است و با هیبت و آتوریته خاصی طی چند ماه گذشته به شرکت بهمن موتور اعزام شده است. وی طی اینمدت در تمام اماکن بهمن موتور و سایت گروه بهمن با هزینه ای گزاف دوربین های بسیار زیاد جهت کنترل کارگران و کارمندان تعبیه نموده است تا با خیال خام خویش کارگران را مرعوب کند. اما کارگران دلیر و متحد، موسوی را هم هو کردند و مدیران را سرافکنده از کارخانه به دفترشان پس فرستادند.

وسط پاندمی کرونا و مخاطراتی که بویژه برای کارگران و کارکنان دارد، افزایش ساعت کار و دزدی از حقوق کارگران اوج وقاحت و بیشرمی کارفرمایان و دولت اسلامی را بنمایش میگذارد. افزایش دستمزدها، کاهش ساعات کار بدون کاهش حقوقها، تامین و تضمین نیازهای بهداشتی و کار شیفتی، یک خواست کارگران در شرایط کنونی است. درود بر رزم و اتحاد و اعتصاب کارگران بهمن موتور!

بهمن موتور همان “کارخانه ماشین سازی مزدا” یا بعدتر “ایران وانت” است که امروز “هلدینگ بهمن موتور” شده است و در زمینه تولید خودروهای سواری و تجاری، موتور سیکلت، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه‌گذاری مالی فعالیت می‌کند. گروه بهمن در سال ۹۵ به بخش خصوصی واگذار شد. هلدینگ بهمن موتور در قالب شرکت‌های ایران دوچرخ، بهمن موتور، سیبا موتور و بهمن دیزل فعالیت دارد.

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

٨ آذر ۱۳۹۹ – ٢٨ نوامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate