جنایت علیه کارگران , در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

اعلامیه حزب حکمتیست 

جنایت علیه کارگران

در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

روز ٢٣ اسفند ماه، نهاد دولتی – کارفرمائی “شورای عالی کار”، بعد از یک نمایش موسوم به “مذاکرات برسر میزان حداقل دستمزد”، همانطور که انتظار میرفت یکبار دیگر در دفاع از سرمایه داران و کارفرمایان، کارگران را به فقر و فلاکت چند برابر زیر خط فقر محکوم کردند. بنا به اعلام “شورای عالی کار”، حداقل دستمزد کارگران با ۳۹ درصد اضافه حقوق مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان تعیین شد. به این رقم پایه، سطوح دیگر دستمزدی مانند بن و سنوات و حق اولاد و غیره، با توجه به جدول درصدها از کمتر از یک میلیون تا یک و نیم میلیون میتواند اضافه شود. این بخش از دستمزدها و قطعه قطعه کردن آن همواره با این سیاست دنبال شده که یا بخشی از آنرا ندهند و یا پرداخت آنرا منوط به انجام کار دیگری بکنند. 

اعلام این سطح از حداقل دستمزد در شرایطی اعلام میشود، که خط فقر طبق داده های دولتی یازده میلیون تومان است و کارگران نفت و گاز و مراکز مختلف کارگری و بازنشستگان اعلام کردند که دستمزدها نباید کمتر از دوازده و نیم میلیون باشد. تصمیم دولت اسلامی و کارفرمایان، یک جنایت آشکار علیه دهها میلیون کارگر و خانواده های آنهاست. نظر به اینکه حداقل دستمزد از جانب نمایندگان منتخب کارگران تعیین نمیشود، تصمیمات مجرمانه نهاد کارفرمائی “شورای عالی کار” از نظر کارگران فاقد اعتبار است و زیربار آن نخواهند رفت. حداقل دستمزد چند برابر زیر خط فقر در شرایطی به کارگران تحمیل شده که تورم و گرانی بیداد می کند، سفره کارگران خالی است و بخش اعظم مزدبگیران هر روز بیشتر از دیروز با تنگناهای معیشتی روبرو می شود. 

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست طبقه کارگر را به یک مقابله کارساز و قدرتمند علیه دولت اسلامی و مصوبه شورایعالی کار، برای تامین معیشت مکفی و جوابگوی نیازهای امروز، تامین سلامت و درمان برای همه جامعه فرامیخواند. دستمزد مکفی و تامین معیشت، درمان و واکسیناسیون همگانی رایگان با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، خواست کارگران و بازنشستگان و اقشار کارکن و محروم جامعه است. ضروری و مبرم است که حول این خواستهای پایه ای و برحق متحدانه به اعتراض و مبارزه ادامه دهیم. 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٢٧ اسفند ۱۳۹۹ – ١٧ مارس ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate