اعتصابات اخطاری کارگران نفت و گاز و پتروشیمی ها

اعلامیه حزب حکمتیست

اعتصابات اخطاری کارگران نفت و گاز و پتروشیمی ها

وحشت حکومت و سیاست اخراج کارگران اعتصابی

اعتصابات کارگران غیر رسمی نفت و گاز و پتروشیمی ها ادامه اعتراضات دور گذشته برسر مطالبات متحقق نشده است که از روز ٢٩ خرداد با اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت فراب نیروگاه بیدخون برای افزایش دستمزد و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی در ماه، شروع شد و تا امروز اول تیر ٢٥ مجتمع و پالایشگاه و سکوی نفتی وارد اعتصاب شدند. در هفته های گذشته کمپینها و فراخوانهائی برای تاکید بر خواستهای کلیدی از جمله دستمزدها و قراردادها و شیفت کار آغاز شده بود. همینطور کارگران رسمی نفت اعتراضات یکروزه و سراسری در ٢٩ اردیبهشت و ٥ خرداد داشتند که طی آن به نحوه محاسبه افزایش دستمزدهای سال ١٤٠٠ شدیدا اعتراض کردند و اعلام کردند که برای اعتصابات سراسری ٩ تیر ماه تدارک می بینند. 

آغاز اعتصابات اخطاری و زنجیره ای کارگران پیمانی و غیر رسمی نفت و گاز، هم اکنون موتور اعتصاب سراسری نهم تیرماه را داغ تر کرده است. خواستهای بلافصل کارگران پیمانی و غیر رسمی هم همین است؛ افزایش دستمزدها و بهبود شیفت کار. این کارگران همینطور متحدانه بر امنیت شغلی، استخدام مستقیم توسط وزارت نفت، برخورداری از مزایای کارگران رسمی و رفع هر نوع تبعیض متحد هستند. 

بنا به اخبار و گزارشها، امروز ۱ تیرماه، “کارگران پیمانی پتروشیمی گچساران، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه بیدبلند بهبهان فاز۲ پیمانکاری شالوده شایان، عمران صنعت فاز ۱۴، پتروشیمی بوشهر، اکسیر صنعت فاز ۱۴، شرکت سینا صنعت احمدپور در واحد ASU، شرکت نفت خشت و کنار تخته، پالایشگاه آدیش جنوبی کنگان مخازن کروی و استوانه ای پیمانکاری کرمی و شرکت راژان، شرکت توانمند فاز ۲۲و ۲۴، شرکت عمران صنعت فاز ۱۴، فرجود در سایت ۱ بوشهر، پارس فنل کار و کلیه نیروهای پتروشیمی پارس فنل شرکت سینا صنعت (جوشکار، عایق کار، فیتر، سویل رنگ، داربست بند، و کارکنان اداری) در عسلویه، سایت ۱ پتروشیمی بوشهر و پیمانکاری صمصام صنعت” به اعتصاب کارگران غیر رسمی نفت پیوستند.

تنها دو روز پس از انتصاب رئیسی و آن شکست فاحشی که از مردم خوردند، اعتصابات گسترده کارگران نفت شروع شد. این پاسخ طبقه کارگر به جمهوری اسلامی است. رژیم اسلامی از وحشت گسترش اعتراضات در چند روز آتی در کل صنعت نفت، با توصیه نهادهای اطلاعاتی اش، سیاست اخراج را در دستور گذاشت و امروز عصر ٧٠٠ کارگر اعتصابی اورهال در پالایشگاه تهران را دستجمعی اخراج کرد. این دستپاچگی حکومت بیانگر وحشت آنها از فضای اعتراضی بعد از مضحکه انتخابات است که حال با پتک اعتصابات کارگران نفت تکمیل شده است. نفتگران با اعتصاب اخطاری شان، فی الحال رئیسی و هیاهوی “پیروزی” انتخاباتی را میان نفت و قیر محو کردند. آنروز که قدرت این طبقه بمیدان بیاید طومارتان را بر باد میدهد. 

حزب حکمتیست به اعتصاب و اتحاد کارگران نفت درود میفرستد و از اعتصاب برحق و باشکوه آنها حمایت می کند. اعتصاب نفت بویژه در این مقطع اهمیت سیاسی دارد و اعتماد بنفس در جامعه را تقویت می کند. پیش بسوی اعتصاب سراسری نهم تیرماه! همه جا و هر جا از اعتصاب و اعتراض و خواستهای کارگران نفت حمایت کنیم. علیه سیاست اخراج با گسترش اعتصاب جواب دهیم. نفتگران برگشته اند، جامعه به شما چشم دوخته است! درود بر رزم و اتحادتان!

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

زنده باد جمهوری سوسیالیست

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

١ تیر ١٤٠٠ – ٢٢ ژوئن ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate