اعتراض معدنچیان کرمان , از منوجان صدای هفت تپه می آید!

اعلامیه حزب حکمتیست

اعتراض معدنچیان کرمان 

از منوجان صدای هفت تپه می آید!

از روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت صدها کارگر معدن آسمینون منوجان در اعتراض و اعتصاب بسر می برند. درد کارگران معدن آسمینون همان است که اکثر کارگران در ایران با آن روبرو هستند. آنها معادن را محل کار خود می دانند و به سازمان کار و قوانین من درآوردی کارفرمای صاحب امتیاز معدن، به بیکارسازی، به نپرداختن دستمزدهای پائین و استثمار شدید، به قراردادهای موقت با شرکتهای زالوی پیمانی، به فقدان کمترین سرویس ایاب و ذهاب و به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض دارند. کارفرمای معدن بجای انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران آنها را به شرکتهای پیمانی واگذار کرده است و شرکتهای پیمانی اردوگاه کار اجباری خودشان را بپا کردند، همان حقوقهای ناچیز را نمی پردازند و برای به سکوت کشاندن کارگران شمشیر بیکاری را روی سرشان گرفته اند.    

کارگران بدنبال بی توجهی مسئولین به خواستهایشان روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت جاده ترانزیتی بندرعباس- کهنوج را مسدود کردند و در تونل این جاده مستقر شدند. ساعاتی بعد پلیس کرمان و نیروهای انتظامی با هدف بازکردن جاده به کارگران حمله ور میشوند. کارگران معترض بناچار به سمت محور هرمزگان می ‌روند. در همین روز یگان ویژه در هرمزگان در آماده ‌باش بوده است. کارگران معدنچی از دوشنبه شبانه روزی کنار هم بودند و شبها را بصورت تحصن در جاده و تونل بندرعباس- کهنوج به اعتراض ادامه دادند. روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در سومین روز اعتراض، علیرغم تحرکات نیروی انتظامی و اعزام نیروی سرکوب از کرمان و اطراف، کارگران به اعتراض و اجتماع ادامه دادند. حضور پررنگ و جابجائی نیروهای سرکوب در محورهای اطراف و امکان سرکوب، موجب شد خانواده های کارگران و نزدیکان آنها همراه با مردم زحمتکش منوجان وارد عمل شوند. روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت، کارگران اعتصابی در چهارمین روز اعتصاب در محور بندرعباس- کرمان دست به راهپیمائی و تجمع زدند. همینطور خانواده هایشان همراه با مردم منوجان در مقابل شهرداری و فرمانداری تجمع کردند. زنان در اجتماع امروز پنجشنبه حضور قوی و مبتکرانه ای داشتند. 

زیر فشار اعتراضات و وحشت حکومت از گسترش آن، کارفرمای فاسد و بد دهن که ادعا میکرد هیچ مسئولیتی ندارد و به خواستهای کارگران جواب نمی دهد، حاضر شد که قراردادها را دو ماه تمدید کند و برخی وعده دیگر داد. کارگران در پاسخ گفتند قرارداد یکساله هم قابل قبول نیست، کارفرما باید خلع شود. صدای هفت تپه اینبار از کهنوج بلند شد، کارگران خواهان خلع ید از کارفرمای کنونی و شرکتهای پیمانی و انتقال مالکیت معدن به بخش دولتی شدند. امروز عصر پنجشنبه ٣٠ اردیبهشت، “علی زینی وند” استاندار کرمان شروع به تهدید و خط و نشان کشیدن برای کارگران کرد که بستن جاده و تونل “جرم سنگین” است و تجمع کارگران “غیر قانونی” است! به نظر این مزدور حکومتی سرنوشت شریعتی استاندار خوزستان را فراموش کرده است. شیوه اعتراض و اتحاد و پایداری این چهار روز نشان میدهد که کارگران بشدت عصبانی اند و تهدیدهای جناب استاندار و قرق نظامی و سرکوب اعتراض میتواند هزینه های سنگینی روی دست شان بگذارد.

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست از اعتراض و خواستهای برحق کارگران معدن آسمینون منوجان حمایت می کند. ما بخشهای مختلف طبقه کارگر از جمله مردم منطقه و کارگران معادن کرمان را به حمایت از کارگران منوجان فرامیخوانیم. شعار و خواست خلع ید از کارفرمای فاسد و قلدر بخش خصوصی و حذف شرکتهای زالوی پیمانی، از خواستهای برحق و مشترکی است که کارگران در گوشه گوشه ایران با آن درگیرند. صدای برحق کارگران هفت تپه امروز از منوجان و فردا در هر جای دیگر بلند می شود. درود بر رزم و اتحاد معدنچیان منوجان! 

  

مرگ بر جمهوری اسلامی

آزادی، برابری، حکومت کارگری

زنده باد جمهوری سوسیالیستی

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

٣٠ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ٢٠ مه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate