نگاهی به پخش یک اطلاعیه در سیمای آزادی

اخیرا سیمای آزادی متن اطلاعیه «جیش العدل» را بازتکثیر کرده، و پیش از آن هم مجاهد خلق مسعود رجوی، گفته اند «به دشمن باید درسی جانانه داد، پادا بلوچ – برپا ایران!، آتش قیام را باید در همه جا گسترش داد». (سایت مجاهدین سرودی به نام پادا بلوچ دارد که دراواخر سال ۱۳۹۹ بازتکثیر کرده است).

در زیر اطلاعیه جیش العدل که در سایت همبستگی ملی بازتکثیر شده است، می آید.


در این نوشتار، می خواهم روی چند نکته که در این اطلاعیه برجسته هستند، اشاراتی چند داشته باشم، و برای روشن شدن ذهن خودم چند سوال مطرح کنم. نخست چند نکته:

  • اطلاعیه با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می شود، که بیانگر ایدئولوژی حاکم بر آن نهاد، و دوری آن از سکولاریسم که شورای ملی مقاومت ایران بر آن پا می فشارد، است.
  • در این اطلاعیه از واژه «بلوچ» و «بلوچستان» یاد شده، و نه «بلوچستان ایران».
  • در اطلاعیه آمده «این عزیزان موفق می شوند اقدامات شایان و اساسی را در راستای سیاستهای کلان جنبش حق طلبانه بلوچستان به سرانجام برسانند».
  • شایان توجه اینکه، نفرات داعش که پس از عقب نشینی از سوریه و عراق، با کمک نیروی هوایی آمریکا به افغانستان و کشور های همجوار منتقل شدند، به دنبال ایجاد «خراسان بزرگ» که شامل بخشی از ایران، افغانستان، آسیای مرکزی، تا سرحدات چین می شود، هستند (پس از دولت اسلامی عراق و شام – داعش، حالا نوبت خراسان بزرگ است).
  • برخی از فعالین سیاسی در شرق ایران و غرب پاکستان و جنوب افغانستان بر این باورند که یک «بلوچستان واحد و مستقل» تحت لوای مذهب سنّی، می بایست تشکیل شود. (نظریه برنارد لوئیس – توجه شود به داستان مسافر پشت پرده، بخش ۱۷ صفحه ۱۰ به بعد، علی ناظر، آوریل ۲۰۲۱).

با توجه به متن اطلاعیه و نکات فوق الذکر، چند سوال مطرح می شود:

  1. وقتی مجاهد خلق مسعود رجوی در اطلاعیه کوتاه خود می گویند «پادا بلوچ» منظورشان کدام «بلوچ» است. بلوچی که جیش العدل نمایندگی می کند و در داخل پاکستان قرارگاه دارد، و به دنبال «سیاستهای کلان» است، یا مردم ستمدیده بلوچستان و سیستان ایران که در زمان شاه و شیخ روزگار خوش، و درخور حال و اقلیمشان نداشته اند؟
  2. آیا بازتکثیر کنندگان (مجاهدین خلق ایران) این اطلاعیه می توانند برای حامیان خود، و جهت روشن کردن اذهان عموم، «سیاست های کلان» جیش العدل را توضیح بدهند؟
  3. آیا شورای ملی مقاومت ایران از سیاست های کلان جیش العدل حمایت می کند؟
  4. اگر ارزیابی مجاهدین خلق ایران از جیش العدل، اینست که نهادی «مردمی»، «رادیکال» و یا «انقلابی» است (و نه مرتجع و وابسته به بیگانگان – فراموش نکنیم که در یک بده و بستان با جمهوری اسلامی و با وساطت حاکم بلوچستان در پاکستان، پاسداران اسیر را رها کردند)؛ چرا از جیش العدل رسما دعوت نمی شود که به جمع شورای ملی مقاومت ایران بپیوندند؟
  5. و بالاخره، آیا وقتی شورای ملی مقاومت ایران از جبهه همبستگی ملی صحبت می کند، منظور همبستگی با نهادهایی همچون «جیش العدل» هم است؟

در این نوشتار نمی خواهم مستقیما و قاطعانه جیش العدل را همسنگ داعش و طالبان کنم، بلکه می خواهم سخنی روشن و ساده تر بنویسم.

هرکس که اسلحه برداشت و چند پاسدار را کشت، لزوما با نیروهای دموکرات، رادیکال و انقلابی سرنگونی طلب همسنخ ، همسنگ و همسو نیست و لزوما به هر اقدامی که آنها انجام می دهند نمی توان گفت «پادا».
«برخاستن» داعش با «برخاستن» کارگران و تهی دستان در اصفهان و تبریز و زاهدان، بدون شک یکی نیست، و صدالبته، «برخاستن» مردم ستمدیده بلوچستان ایران هم لزوما با «برخاستن» آنهایی که به تمامیت ارضی ایران بی توجه هستند نمی تواند یکی باشد.

شاد و برقرار باشید
علی ناظر
۱۳ دیماه ۱۴۰۰
۳ ژانویه ۲۰۲۲  

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate