آتش جواب آتش، یا ….؟

رسانه ها گزارش می دهند که آمریکا پس از نظرخواهی و مشارکت با عراق در جمع آوری اطلاعات لازم، به کمپ میلیشیای تحت الحمایه جمهوری اسلامی در سوریه حمله برده و بین ۱۷-۲۲ نفر از آنها را در این بمباران کشته است.

بنا به گزارش ایسنا « وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که این حملات، چندین تاسیسات را در ایست نظارتی مرزی تخریب کرد که گروه‌های “تندرو مورد حمایت ایران” از آنها استفاده می‌کردند.

دو مسئول آمریکایی نیز که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با این حمله هوایی موافقت کرده است.

این حمله بعد از حملات راکتی اخیر به مواضع آمریکایی در عراق انجام شد.»

سخنگوی مجاهدین معتقد است «دولت جدید آمریکا هم به‌سرعت دریافت که با این رژیم آتش جواب آتش است و دیپلماسی آتش تنها جواب است

خط بطلان بر محاسبات خامنه‌ای و روحانی و ظریف

این معنی تغییر تعادل‌قوا در سال۲۰۲۱ به نسبت سال۲۰۱۵ است

قیام مردم و دلاوران بلوچ ضرورت پاسخگویی آتشین به رژیم را مهر کرد»

همزمانی این حمله، و علنی کردن نقش مستقیم محمد بن سلمان در قتل خاشقچی، تداعی کننده دوران کلینتون است که هم میخواست عراق را تحت کنترل نگاهدارد و هم اینکه نمی خواست جمهوری اسلامی آتو گرفته و به تنشزایی خود ادامه دهد (Dual Containment).

بیل کلینتون در ۴ سال اول زمامداری سعی داشت با کمک مخالفین، جمهوری اسلامی را به زانو درآورد. رابرت نواک (واشنگتن پست ۱۸/۱/۱۹۹۳) نوشت بیل کلینتون نامه ای خصوصی و محرمانه برای آقای مسعود رجوی نوشته و علاقه خود برای براندازی جمهوری اسلامی را اعلام کرده است.  اما طولی نکشید که وزارت کشور دولت آمریکا، مجاهدین خلق ایران را در لیست تروریستی گنجاندند (۱۹۹۷) و در گزارشی مبسوط مجاهدین را متهم به دست داشتن در برخی اقدامات تروریستی کردند. بیل کلینتون و آمریکا به این کفایت نکردند. با فشار های دیپلماتیک اروپا را متقاعد کردند که اروپا هم مجاهدین را تروریست بخواند.

سالها طول کشید (۲۰۱۲) تا عاقبت هم آمریکا و هم اروپا متقاعد شدند نام مجاهدین را از لیست خارج کنند، اما در این مدت جمهوری اسلامی توانست برنامه اتمی خود، سرکوب مخالفین، و سلطه جویی خود در منطقه را در مداری بالاتر گسترش دهد.

می خواهم بگویم که تا پاییز صبر کنیم پیش از اینکه جوجه های خود را بشماریم. به لحاظ ژن سیاسی، نه بایدن و آمریکا حاضر است بیش از حد به جمهوری اسلامی فشار وارد کند، و نه به «آتش جواب آتش» باور دارند.

می ترسم به مانند دفعات قبل (لیست تروریستی، بمباران مقرهای ارتش آزادیبخش ایران در عراق، حمله به مقر خانم مریم رجوی در پاریس…..)، اینبار هم سر مردم ستمدیده ایران و مبارزان سرنگونی طلب، بی کلاه بماند.

علی ناظر

۸ اسفند ۱۳۹۹

۲۶ فوریه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate