زنده باد هشت مارس !

روز هشتم ماه مارس تاریخا به عنوان روز جهانى زن به خاطره مبارزات زنان کارگر نساجى در سال ۱۸۵۷ میلادی درشهر نیویورک امریکا یعنی قریبا ۱۶۶ سال پیش بر مى گردد. بهمین خاطر است هشتم مارس با جنبش کارگرى، حرکتهاى مردم آزادیخواه و برابری طلب علیه بیحقوقى و نابرابرى در جهان سرمایه داری شناخته شده است. در دنیای فاسد سرمایه داری زنان هنوز نتوانسته اند بعد از این همه مبارزات و جانفشانی ها ، بعد از ۱۶۶ سال به خواست برابری خود با مردان برسند.
کلارا زتکین سوسیالیست آلمانی در سخنرانی اش در گردهمایی سوسیالیستها در ۱۹۱۰ در دانمارک چنین گفت؛ ما میدانیم که رهایی کامل زن نه صرفا با بدست آوردن حق اشتغال میسر است و نه با داشتن حق تحصیل، اگر چه اینها نیز حق مسلم و طبیعی ما و حتی مقدم به حقوق سیاسی ما هستند. گواه ما تجربه کشورهایی است که در آنان زنان حق شرکت در انتخابات باصطلاح همگانی آزاد و مستقیم را دارند. در این کشورها حق رای بدون داشتن استقلال اقتصادی زنان، تفاوتی واقعی در وضعیت آنان بوجود نیاورده است. اگر رهایی اجتماعی تنها با رهایی سیاسی میسر بود، رهایی زن تنها با رهایی انسان و در بیان اقتصادی آن با رهایی کار از سرمایه میسر است.
این توجه دور اندیشانه کلارازتکین به مسله برابری زن در تمام عرصه های زندگی، امروز بعد از ۱۱۴سال هنوز بقوت خود باقی است. اگر به جنبش دوسال اخیر زنان در ایران نگاه کنیم (زن زندگی آزادی) بخاطر ضعفهای اساسی اش و نداشتن ارتباط با حرکتهای کارگری و مبارازات متحدانه در جامعه نتوانست به اهداف خود برسد. بهمین خاطر مبارزات کارگری متحد و متشکل با دیگر اعتراضات و جنبشهای اجتماعی میتواند به خواستهای جامعه جامه عمل بپوشاند. مبارزه در دنیای سرمایه داری و با سیستم فاسد استثمار انسان از انسان از کانال جنسیت، ناسیونالیسم نمیگذرد بلکه در جامعه طبقاتی تنها مبارزه طبقاتی میتواند جامعه را به آمال انسانی خود برساند. هشت مارس به پشتیبانی اعتراضات کارگری در دنیا هشت مارس شده.
باید در روز هشت مارس امسال در سراسر دنیا به پاس مبارزات انسانهای برابری طلب، کمونیست و آزادیخواه که مسبب و بانی این روز جهانی هستند،  پر چم مبارزه علیه تمام نابرابری های جامعه سرمایه داری را بلند کنیم. باید همصدا علیه کلیه قوانین تبعیض جنسیتی و حجاب ایستاد و به هر شیوه ممکن باید مسله حجاب اجباری را به نفع آزادی و برابری زن و مرد در جامعه تبدیل کرد.
بوضوح پیداست که هیچ جامعه ای نمیتواند آزاد و انسانی باشد مگر مسله استثمار سرمایه ، برابری انسانها را عملا به پلاتفرم زندگی روزانه مردم درجامعه تبدیل کرده باشد.
 این باید به امر روز مره مبارزات کارگران تبدیل شود و برای بعمل در آوردن آن باید صف طبقه کارگر از اخلاق و فرهنگ مرد سالار و ضد زن جدا شود. کارگران آگاه و مبارز و کمونیست باید در افشاگری فرهنگ ضد بشری مرد سالار، خشونت و تحمیل بی حقوقی بر زنان و کودکان پیش قدم باشند. ضامن اتحاد و پیروز ما مبارزه جدی و روز مره در صف خود طبقه کارگر علیه افکار و فرهنگ ضد بشری مرد سالاری باشد. هشت مارس سنگر مبارزه سراسری برای برابری و آزادی جامعه انسانی از استثمار و نابرابری است.
زنده باد اتحاد وهمبستگی ما علیه نظام فاسد سرمایه داری
اسماعیل مولودی ۳ مارس ۲۰۲۴
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate