اعتصاب بخش ام دی اف نیشکر هفت تپه و سه خبر دیگر

اعتصاب بخش ام دی اف نیشکر هفت تپه و سه خبر دیگر

 

– روز ۶ آذر کارگران mdf در نیشکر هفت تپه بخاطر عدم پرداخت حقوق و مزایای خود اعتصاب کردند. اینجا همان سوله با مقداری وسائل و ماشین اسقاطی است که در برابر پولهای به سرقت رفته  بعنوان دایر شدن مرکزی کاری وسیله تبلیغاتی اسدبیگی و باند او بوده است. در ام دف اف حقوق کارگر را نمیدهند و اگر هم داده میشود نصف نیمه پرداخت میشود. از مزایای شغلی خبری نیست و بیمه هم رد نمیشود.  روز ۴ آذر نیز کارگران بخش‌های مختلف شرکت هفت‌تپه در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی،‌ در محوطه این شرکت تجمع داشتند. در نتیجه این حرکت اعتراضی به کارگران وعده داده شد که روز دوشنبه دهم آذر مزد مهر ماه کارگران پرداخت میشود. بعلاوه ٣٥ نفر از کارگران فصلی که در داخل کارخانه نیز کار فنی میکردند اخراج شده اند. در اعتراض به این موضوع کارگران نیشکر هفت تپه در روز سوم آذر تجمع داشتند که به آنها وعده بازگرداندن به کار این کارگران داده شده است. بدین ترتیب کارگران نیشکر هفت تپه در جدالی هر روزه بر سر زندگی و معیشتشان بوده و پیگیر وعده های داده شده و خواستهایشان هستند.

– روز ٥ آذر کارگران سد معبر شهرداری فردیس  برای چندمین بار در اعتراض به تبدیل قراردادهایشان به پیمانی وبرای حذف شرکت پیمانکاری، مقابل ساختمان شهرداری و دفتر پیمانکار تجمع کردند. بنا بر خبرها علیرغم پافشاری مدیران شهری فردیس برای تبدیل وضعیت استخدامی آنها به پیمانی تعدادی از کارگران تن نداده و هنوز قرار داد را امضا نکرده اند.  این در حالیست که هر یک از کارگران دو تا سه ماه حقوق از شهرداری طلبکارند.

– روز ۴ آذر بار دیگر  جمعی از کارگران اخراجی شهرداری زنجان با خواست بازگشت به کار مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند. بنا بر خبرها  تعداد ۱۷۴ کارگر شهرداری زنجان اواخر تابستان سال جاری به بهانه‌های مختلف از کار اخراج شده وهمچنان در بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بسر میبرند.  این کارگران دارای بیش از ۴ سال سابقه کاری بوده و چندین ماه دستمزد طلب دارند. در همین روز کارگران شهرداری منطقه دو خرم آباد در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه دستمزد خود مقابل شهرداری این شهر تجمع داشتند. اعتراضات در میان کارگران شهرداری ها گسترده است و تعویق دائمی پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مقابله با  بیماری مهلک کرونا و دستمزدهای نازل از جمله موضوعات اعتراضات آنهاست. گستردگی اعتراضات در میان کارگران شهرداری بستر مناسبی برای ایجاد شورای هماهنگی اعتصاب و رفتن بسوی اعتصابات سراسری در میان آنهاست.

– روز ٣ آذر بدنبال اعتراضات کارگران راه آهن تراورس یکماه حقوق و مزایای کارگران پرداخت شد. این کارگران هنوز یک ماه ونیم حقوق  طلب دارند و هنوز حق بیمه آنها پرداخت نشده است. ٧٠٠٠ کارگر تراورس در یکماه اخیر در شهرهای مختلف اعتراضاتی داشتند و خواست آنها دائمی شدن قراردادها، پرداخت فوری طلبها و واریز بموقع دستمزدها در هر ماه، و رعایت پروتکلهای بهداشت جهانی در مقابله با بیماری مهلک کروناست. این کارگران به سطح نازل حقوقهایشان اعتراض دارند.

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٦ آذر۱۳۹۹، ٢٦ نوامبر ٢٠٢٠

اعتراضات کارگران بندرامام و شرکت اکسیر پارس جنوبی وابسته به نفت

 

– روز ۵ آذر  جمعی از کارگران تخلیه و بارگیری بندرامام در اعتراض به سطح نازل حقوقها ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و مزایایی چون حق بدی آب و هوا و شرایط اقلیمی، پرداخت نشدن کامل مطالبات، شرایط سخت کاری و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا دست به تجمع اعتراضی زدند. قبل از آن نیز در روز سوم آذر  بخشی از کارگران این شرکت که خارج از شیفت کاری شان بودند، نسبت به عدم اجرای وعده های داده شده  از سوی کارفرما و شرایط اسفناک کاری خود دست به اعتراض زدند.

به گفته کارگران محیط کار آنها تجهیزات استراتژیک و غول‌پیکری دارد و کار کردن روی این تجهیزات خطراتی برای کارگران به همراه دارد و تجهیزات ایمنی کافی وجود ندارد. ارتفاع جر‌ثقیل‌های چندین تُنی مجموعه زیاد است و اپراتورها برای کنترل دستگاه، باید مسیری مارپیچ و لغزنده را پشت سربگذارند و به ارتفاع ۱۳۰ تا ۱۴۰ متری بروند و در ارتفاع کار کنند و سطح لغزنده کشتی ها یکی از خطرات کاری در بندر است. این کارگران خواستار ایمنی محیط کار و پرداخت حق ارتفاع هستند.

کارگران تخلیه و بارگیری بندر امام ١٢ ساعت در روز و ١٢ ساعت در شب کار میکنند و یک معضل دیگر آنان شیوع بیماری کرونا و عدم اختصاص تجهیزات لازم برای مقابله با آن است. به گفته کارگران ماهیت کاری آنان دورکاری نیست و باید در محل کار حضور داشته باشند و بندر تعطیل پذیر نیست. بنابراین باید تمهیدات ویژه برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شود. یک پیشنهاد کارگران این بوده است که به جای حضور دو اپراتور برای هر دستگاه، یک اپراتور در محل کار و اپراتور دیگر در خانه باشد و این طرح از سوی کارفرمای اصلی شرکت مورد تایید قرار گرفته است. اما کاتالوگ تجهیزات بندر می‌گوید، هر اپراتور باید ۴ ساعت کار کند،۴ ساعت آماده‌باش (استندبای) باشد و ۴ ساعت استراحت کند. اما کارگران بر اجرای طرح پیشنهادی خود تاکید دارند.

معضل دیگر شب کاری هاست. به گفته کارگران با اینکه ماهیت  کار کارگران فنی روز کار است ولی شرکت آنها را شب‌کار کرده است. کارگران این بخش نیز به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعتراض دارند.  خواست آنها اینست که  فقط ۶ ساعت در محل کار حضور داشته باشند. بدین ترتیب گروهی  از کارگران در ۶ ساعت اول و گروهی در ۶ ساعت دوم کار کنند و  شیفت‌های کاری  ۶ ساعته شب نیز به تدریج حذف شد.

بنا بر خبرها شرکت تخلیه و بارگیری بندرامام وضعیت کاری تعدادی از کارگران با سابقه کاری را کار روزمزدی و قرارداد یکساله تبدیل کرده است و این موضوع به فضای اعتراض در میان کارگران شدت داده است.  اینها همه معضلاتی است که کارگران این بندر در اعتراضات سراسری مرداد ماه کارگران صنعت نفت مطرح کرده و به آنها وعده هایی داده شده است. اما به هیچکدام از وعده ها عمل نگردیده است. کارگران تخلیه و بارگیری بندرامام به خلف وعده های داده شده اعتراض دارند.

– روز ٥ آذر کارگران شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۳ اسکله تنبک پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق معوقه  و اجرایی نشدن وعده های داده شده  دست به اعتصاب زدند.

-صبح روز سه شنبه ۴آذرماه بیش از صد نفر از کارگران پیمانی صنعت نفت  در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و دیگر وعده های مقامات نفت، مقابل وزارت نفت در تهران تجمع کردند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٦ آذر۱۳۹۹، ٢٦ نوامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate