چند اطلاعيه

اطلاعیه خبری

تجمع جوانان جویای کار، اعتراض کارگران پیمانی ساپیک در عسلویه وچند خبر دیگر

روز سه شنبه ۲۵ آذر شماری از جوانان جویای کارساکن روستای قلعه چنعان از توابع شهر کوت عبدالله با خواست اشتغال به کار در مقابل درب ورودی شرکت فولاد خوزستان تجمع کردند. تجمع در مقابل کارخانجات و شرکت های تولید در شهرهای مختلف از سوی جوانان بیکار به شکلی از اعتراض علیه بیکاری تبدیل شده است که هر روزه ابعاد گسترده تری بخود میگیرد. همه افراد بدون درآمد یا کم درآمد از جمله کارگران بیکار باید از حقوق پایه ماهانه برخوردار شوند. بیمه بیکاری در حد تامین یک زندگی انسانی حق همه کارگران بیکار است. درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان و داشتن مسکن حق همه مردم است.

– روز٢٥ آذر کارگران خدمات وسرایداری آموزش و پرورش در اعتراض به سطح نازل حقوقها و بی تامینی خود مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند.

– روز یکشنبه ۲۳ آذر شماری از کارگران پیمانی شرکت ساپیک در یکی از پروژه های پتروشیمی مروارید در عسلویه در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدیشان و عملی نشدن وعده های داده شده، دست به اعتصاب زدند و در محوطه محل کارشان تجمع کردند. کارگران عسلویه بخشی از ٢٥ هزار کارگر اعتصابی نفت در مرداد ماه بودند.

– روز ٢٤ آذر کارگران خدمات شهری و فضای سبز خرمشهر در اعتراض به تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق و دستمزد خود مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان تجمع و اعتراض کردند.

– رانندگان و کارگران شرکت واحد اعتراض خود را به کاهش قدرت خرید خود و تبعیض در پرداخت های کارکنان شهرداری و شرکت واحد، و نیز به تعویق افتادن پرداخت چهار در صد حق بیمه در هنگام بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور و دیگر مزایای مستمرشان، از طریق طوماری با ٦٠٠ امضاء به دبیرخانه شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر ارائه داده و پیگیر مطالباتشان شدند.

صبح روز ٢٤ آذر کارگران و کارکنان شهرداری باغملک بدلیل تعویق پرداخت ٨ ماه دستمزد و یکسال حق بیمه خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. این کارگران در هفته قبل از آن نیز دست به اعتصاب زدند و با قول مساعد شهردار برای پاسخگویی به اعتراضشان موقتا به اعتراض خود خاتمه داده بودند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ آذر۱۳۹۹، ١٤ دسامبر ۲۰۲۰

+++

پنجمین روز اعتصاب کارگران بخش خدمات نیشکر هفت تپه

روز ٢٥ آذر اعتصاب کارگران بخش خدمات در نیشکر هفت تپه در اعتراض به منحل شدن این بخش به دستور آمیلی واسط اسدبیگی در شرکت وارد پنجمین روز خود شد. تعداد این کارگران ١٢٠ نفر است و قرار است در قسمتهای کشاورزی، HTC و زیربنایی تقسیم شوند. این درحالیست که زمزمه های اخراج نیروهای مازاد بر احتیاج نیز اینجا و آنجا شنیده میشود. کارگران منحل کردن بخش خدمات را مقدمه ای بر بیکارسازیهای بیشتر و جلو آوردن دوباره طرح کوچک سازی نیشکر هفت تپه دانسته و در برابر آن ایستاده اند. این مساله مورد اعتراض همه کارگران است. کارگران نیشکر هفت تپه با قدرت اتحاد شورایی خود مبارزاتشان را به جلو برده و پیگیر خواستها و مطالباتشان هستند. خلع ید از بخش خصوصی و باند مافیایی دزد و چپاولگر اسدبیگی خواست اول کارگران است. نیشکر هفت تپه نمادی از بساط چپاول و دزدی در تمام مراکز کارگری است. کارگران در این مجتمع ٥ هزار نفره کارگری با مبارزات جانانه خود صدای اعتراض همه کارگران علیه دزدی ها و اختلاس ها و علیه سرکوبگری های حکومت و تعرض هر روزه به زندگی و معیشتشان هستند و یک الگوی درخشان از مبارزات متحد کارگری هستند. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ آذر۱۳۹۹، ١٥ دسامبر ۲۰۲۰

اطلاعیه شماره ٧:

در مورد بازداشتی های خوزستان و سناریوی تازه سپاه

با وجود گذشت یک هفته از آغاز موج تازه بازداشت فعالین زن در چند شهر استان خوزستان هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها در دست نیست. به دنبال اعتراضات مردم مناطق آسیب دیده از سیل ویرانگر در جریان بارندگی های اخیر در خوزستان و بالا آمدن فاضلاب های شهری یکی از فعالین اجتماعی “ازهار آلبوغبیش” به همراه دو برادر نوجوان خود در شهر شادگان توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

همچنین در نوزدهم آذر ماه نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت یک خبرنگار زن بنام “فاطمه تمیمی” در شهرک جراحی ماهشهر نمودند. وی از فعالینی است که در جریان سیل سال گذشته گروههای امداد رسانی برای کمک به مردم سیل زده را سازماندهی کرده و چندین مستند ویدیویی از فقر و فلاکت مردم خوزستان تهیه و منتشر کرده بود. یک روز پس از آن نیروهای امنیتی با یورش به منزل یکی دیگر از فعالین اجتماعی بنام “مریم عامری” در شهر اهواز او را که در تهیه گزارش ها و مستندهای مشکلات مردم خوزستان با فاطمه تمیمی همکاری داشت، بازداشت کردند.

در ادامه این بازداشت ها روز بیست و یکم آذر “زینب سواری” دانشجوی ساکن شهر رفیع به همراه خواهر و برادر کوچکترش دستگیر شدند. او نیز از جمله کسانی بود که در امر سازماندهی کمک رسانی به مردم سیل زده فعالیت داشت. و بالاخره در تازه ترین خبر گفته می شود “فاطمه سواری” معلمی که در اوج بحران کرونا در روستاها و مناطق دورافتاده به تدریس دانش آموزانی که به آموزش آنلاین دسترسی ندارند می پرداخته در شهر هویزه بازداشت شده است.

بنا بر خبرهای دریافتی از اتهامات و محل نگهداری بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست. از این تعداد بازداشتی تنها “فاطمه تمیمی” اجازه یافته تا در دو مکالمه کوتاه خبر سلامتی خود را به خانواده اش بدهد. بر اساس همین خبرها مقامات امنیتی خانواده های بازداشت شدگان را بشدت تحت فشار قرار داده اند تا از رسانه ای شدن بیشتر موضوع جلوگیری نمایند و به آنها ‘گفته شده است که بگویند بازداشتی ها با اتهامات مالی و پولشویی مواجه هستند. اینگونه فشارها حاکی از پرونده سازیها و پاپوش دوزیها برای دستگیر شدگان است. این گونه پرونده سازیها همواره ابزاری بوده برای فشار گذاشتن و حتی گرفتن اعترافات اجباری از آنها برای دست داشتن در اقداماتی که به آنها مربوط نیست.

دستگیرشدگان اخیر در خوزستان همگی از فعالین فرهنگی و اجتماعی در شهرهای خود بوده و مانند بسیاری از مردم در شرایط سخت معیشتی گذران زندگی می کنند.

تجربه ثابت کرده است که سکوت خانواده های بازداشت شدگان در زیر فشار نیروهای امنیتی حکومت و عدم واکنش به موقع آنها نسبت به توطئه گری های آنان سبب خواهد شد تا نظام اسلامی حاکم که در شکنجه و گرفتن اعترافات تلویزیونی اجباری سابقه ننگین دارد، بتواند زمینه را برای صدور احکام سنگین زندان برای آنها فراهم سازد. در برابر چنین تشبثاتی باید هوشیار بود. وظیفه خانواده هاست که با رسانه ای کردن اخبار مربوط به وضعیت عزیزان دربندشان وعلت واقعی بازداشت و دستگیری آنان، با جلب همبستگی مردمی با بازداشت شدگان که بخاطر مبارزاتی که داشته اند، در زندانند، هر گونه توطئه گری ای علیه دستگیرشدگان را خنثی کنند.

خوزستان یک کانون داغ اعتراضات مردمی است. سپاه با بهانه کمک به مردم خوزستان مزدوران زیادی را وارد این استان کرده و با گسترش دستگیری ها از جمله بازداشت فعالین اجتماعی میکوشد این فضای اعتراضی را عقب بزند. نباید اجازه داد. باید وسیعا به بازداشت ها و دستگیری ها اعتراض کرد.

لازم است خانواده های بازداشت شدگان یکصدا و متحدانه با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار آزادی فوری عزیزان خود شوند. فراخوان ما به مردم و همه فعالین اجتماعی در خوزستان نیز اینست که در کنار خانواده های بازداشت شدگان بایستند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیرشوندگان بشوند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

٢٥ آذر ٩٩، ١٥ دسامبر٢٠٢٠

+++

لینک پتی شن فری دم ناو برای امضا و ارسال به لیست خود. لطفا این پتی شن را امضا کنید

http://chng.it/XM48j4QjD8

سومین روز اعتصاب کارگران بخش خدمات نیشکر هفت تپه

روز ٢٣ آذر ماه ١٢٠ کارگر بخش خدمات در نیشکر هفت تپه در اعتراض به منحل شدن این بخش به دستور آمیلی واسط اسدبیگی در شرکت و تقسیم آنان در قسمتهای کشاورزی، HTC و زیربنایی برای سومین روز متوالی به اعتصاب خود ادامه دادند. همانطور که قبلا گزارش کردیم منحل کردن بخش خدمات ادامه همان طرح کوچک سازی نیشکر هفت تپه و مقدمه بیکارسازیهاست و این موضوع اعتراض همه کارگران نیشکر هفت تپه است. از سوی دیگر با توجه به اینکه یک کار بخش خدمات جمع آوری زباله ها در هفت تپه است، منحل کردن این بخش صدای اعتراض مردم ساکن در این منطقه را هم بلند کرده است. خبر دیگر اینکه ظاهرا مقرر شده تا ۲ هفته آینده جلسه هئیت داوری سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف مدیریت این شرکت برگزار شود. پس از برگزاری این جلسه، رای نهایی در خصوص تعیین تکلیف مدیریت شرکت هفت تپه را نیز صادر خواهند کرد. خواست کارگران خلع ید از اسد بیگی و باند مافیایی او و بخش رانت خوار و چپاولگر خصوصی در هفته تپه و گسیل یک نفر از سوی دولت به این مجتمع و اداره آن تحت نظارت و مشورت خود کارگران است. کارگران نیشکر هفت تپه همچنین پیگیر خواستهای دیگر خود از جمله پرداخت دستمزدهای معوقه و پرداخت بموقع دستمزدها، تمدید دفترچه های درمانی، بازگشت به کار کارگران اخراجی و پایان دادن به پرونده سازی ها و لغو پرونده های امنیتی تشکیل شده هستند. از خواستها و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ آذر۱۳۹۹، ١٤ دسامبر ۲۰۲۰

اطلاعیه خبری

تجمع کارگران ذوب آهن اصفهان و اخبار دیگری از اعتراضات کارگری

– روز ٢٣ آذر کارگران ذوب آھن اصفھان در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزدها و تورم افسارگسیخته و پایین آمدن هر روزه قدرت خرید خود دست از کار کشیدند. این کارگران اعلام کرده اند که برای پیگیری اعتراضشان به دزدیدن حقوق و مزایای شغلی شان توسط مدیران فاسد و دزد، هر یکشنبه تجمع خواهند کرد. اولین تجمع اعتراضی آنها روز یکشنبه گذشته شانزدهم آذر ماه برپا شد.

– روز ٢٤ آذر کارگران اداره آب و فاضلاب شادگان در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مطالبات معوقه خود مقابل اداره آبفا تجمع کردند. به گفته کارگران آنها ٦ ماه حقوق و ۴ سال سنوات و نیروهای آبدار ۹ ماه حقوق و ۶ماه حق بیمه دریافت نکرده‌اند.

-روز ٢١ آذر تعداد زیادی از کامیون داران حمل مواد پتروشیمی در کشاکش بر سر میزان ناچیز پولی که برای حمل بار به آنها پرداخت میشود و در اعتراض به کاهش سطح هر روزه قدرت خرید خود به مدیران شرکتها اولتیماتوم دادند که اگر میزان کرایه پرداختی به آنها افزایش نیابد دست به اعتصاب خواهند زد.

– روز ٢٣ آذرهمزمان با تجمع بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی چند صد نفر از معلمان خرید خدمت با خواست استخدام در آموزش و پرورش مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. بدین ترتیب ١٣ هزار معلم با گذشت ٧ سال کار همچنان در بلاتکلیفی شغلی بسر میبرند. به گفته معلمان خرید خدمتی همکارانشان در برخی استانها تنها ماهی ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و یک بیمه ۱۰ روزه دارند؛ درحالیکه ساعت کار آن‌ها با معلمان رسمی تفاوتی ندارد. معلمان به این شکل برده وار کار اعتراض دارند. در این روز تجمع بزرگی مقابل مجلس اسلامی برپا شده بود و شعارهایی چون معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، یک اختلاس کم بشه ، مشکل ما حل میشه، بر فضای خیابانهای مقابل مجلس طنین انداخته بود.

– روز ٢٣ آذر مربیان پیش‌دبستانی ایذه در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی و سطح نازل حقوقها برای چندمین بار مقابل اداره آموزش و پرورش خوزستان تجمع کردند. این مربیان از سال ٩٧ شروع به کار کرده اند و شمار آنها ٧٠٠ نفر است.

– روز یکشنبه ۲۳ آذر کارگران شهرداری ایلام در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه دستمزد خود مقابل استانداری تجمع کردند.

– روز ٢٣ آذر کارگران شرکت بام خرم آباد در اعتراض به کاهش حقوقها و عدم پرداخت بموقع آن بار دیگر تجمع کردند. به گفته کارگران قبلا بین سه تا سه و نیم میلیون تومان مزد دریافت میکرده اند اما پیمانکار جدید حقوق آنها را به یک میلیون و هشتصد هزار تومان کاهش داده است. که البته این حقوق بصورت مزد پایه به آنها پرداخت میشود و ٢٠٠ هزار تومان نیز به عنوان حق اولاد و اضافه کاری به آنها داده میشود. بدین ترتیب مزد آنها هشتاد درصد کاهش داشته است و هم اکنون ٤ ماه دستمزد طلب دارند. در برابر اعتراض کارگران، کارفرما آنها را تهدید به اخراج کرده است. اما کارگران به اعتراضاتشان ادامه داده و پیگیر خواستهایشان هستند.

– روز یکشنبه ۲۳ آذر جمعی از کارگران شرکتی شهرداری اصفهان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی مقابل کتابخانه مرکزی شهرداری این شهر دست به تجمع زدند و خواستار رسیدگی به وضعیت قراردادهای خود شدند.

– روز ٢٣ آذر کارکنان بیمارستان شهدای شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان اعتراض به عدم پرداخت بموقع دستمزدها دست به تجمع زدند.

– روز شنبه ۲۲ آذر پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در اعتراض به میزان ناچیز کارانه و عدم پرداخت بموقع آن، در محل کار خود دست به تجمع زدند و خواستار تجدید نظر در میزان پرداخت مبلغ کارانه در ایام شیوع ویروس کرونا شدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٣ آذر۱۳۹۹، ١٤ دسامبر ۲۰۲۰

در باره اهدای جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۲۰۲۰ به جعفر عظیم زاده!

جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۲۰۲۰ به کارگران ایران و جعفر عظیم زاده یکی از نمایندگان راستین طبقه کارگر تعلق گرفت. اعضای کانون مدافعان حقوق بشر با حضور در منزل عظیم زاده، رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، این جایزه را به همسر وی، اکرم رحیم پور، اهدا کردند.

اهدای جایزه «تلاشگر حقوق بشر» به چهره ای چون جعفر عظیم زاده بیش از هر چیز جایگاه قدرتمند جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی و چهره های درخشانی چون او بعنوان مدافع انسانیت و حقوق انسانها را به نمایش میگذارد.

جعفر عظیم زاده که در زندان بسر می برد یکی از فعالین کارگری سرشناس است که زندگی خود را صرف دفاع از خواستهای کارگران و پی افکندن جامعه ای عاری از ستم و استثمار کرده است.

او بارها به دلیل دفاع قاطعش از مطالبات کارگران به زندان افتاد و مورد اذیت و آزار جمهوری اسلامی قرار گرفت ولی همواره صدای آزادیخواهی و برابری طلبی بود و در زندان نیز به مبارزه علیه بی حقوقی مردم ادامه داد و به صدای اعتراض زندانیان علیه وضع اسفناک زندانها تبدیل شد. او یکی از دست اندرکاران کمپین جمع آوری چهل هزار امضا برای خواست افزایش دستمزد در سال ٩٣ بود که در مقابل زندگی تحمیلی چند بار زیر خط فقر سرمایه داران و دولتشان خواهان افزایش دستمزد به میزانی بود که بتواند رفاه و آسایش کارگران را تامین کند. وی در سالهای گذشته در حالیکه در زندان بسر می برد به همراه اسماعیل عبدی از رهبران جنبش معلمان در اعتراض به امنیتی کردن فعالیت‌های کارگری و اجتماعی و پرونده سازی امنیتی علیه همه معترضین در سال ٩٥ با صدور یک بیانیه مشترک و مهم دست به اعتصاب غذا زد و در نتیجه ۶۳ روز اعتصاب غذا، صدمات جسمی زیادی به وی وارد آمد و در نتیجه اعتراضات گسترده داخلی و بین‌المللی از زندان آزاد شد. کارزار مشترک او و اسماعیل عبدی به جنبشی اجتماعی تبدیل شد و تاثیر زیادی در تحکیم همبستگی میان معلمان و کارگران داشت.

جعفرعظیم زاده، به‌دلیل فعالیت‌های خود جهت احقاق خواستهای کارگران و مخالفت با امنیتی کردن فعالیتهای کارگری و اجتماعی در فروردین ۱۳۹۴ به شش سال زندان محکوم شد و از بهمن ۱۳۹۷ برای تحمل دوران محکومیت خود روانه زندان شد. او در زندان در دوره اخیر به صدای رسای زندانیان در مبارزه با ویروس کرونا تبدیل شد که در همراهی با ویروس جمهوری اسلامی جان زندانیان را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است. خواست او تعطیل زندان ها برای حفظ جان همه زندانیان و نگهبانان زندان بود.

اهدای جایزه «تلاشگر حقوق بشر» به جعفر عظیم زاده در واقع ارج گذاشتن بر تلاشهایی است که هدفی جز برچیدن بساط بی حقوقی، فقر، ستم و زورگویی ندارد. عظیم زاده سمبل مقابله با تهاجمات کارفرمایان و دولت به حقوق و معیشت کارگران و دفاع جانانه از حقوق انسانی طبقه کارگر و همه مردم است. مبارزه برای رفاه، آزادی و برابری و ایجاد جامعه ای بدور از تبعیض و بی حقوقی پلاتفرم طبقه کارگر برای تغییر جامعه و سرنگونی جمهوری اسلامی است. اهدای این جایزه به جعفر عظیم زاده بعنوان نماینده کارگران می تواند تاکیدی بر این باشد که برقرای همه جانبه ارزشهای حقوق بشری تنها می تواند با دستان توانمند کارگران و پلاتفرم سیاسی طبقه کارگر برای رهایی جامعه متحقق شود. تنها می تواند با دستان توانمند کارگران و پلاتفرم سیاسی طبقه کارگر برای رهایی جامعه متحقق شود. همه کنشگران حقوق بشر را به پیوستن به پلاتفرم سیاسی طبقه کارگر علیه استثمار و بیعدالتی و بیحقوقی و مبارزه برای آزادی جعفر عظیم زاده و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی فرامیخوانیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹-۱۴ دسامبر ۲۰۲۰

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate