دستمزد ۱۴۰۰: افزایش رسمی، کاهش واقعی!

دستمزد ۱۴۰۰: افزایش رسمی، کاهش واقعی!

کارگران نمی پذیرند!

روز گذشته شورای عالی کار جمهوری اسلامی پایه مزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ را ۲۶۵۵۰۰۰ (دو میلیون و ششصد و پنجاه و پنج هزار) تومان اعلام کرد. یعنی افزایشی معادل ۳۹ درصد نسبت به دستمزد سال قبل را تعیین کرده اند. این میزان حتی به نصف رقم ساختگی و بسیار پایین سبد هزینه خانواده ها یعنی شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم نمیرسد. دست اندرکاران همین جماعت حکومتی قبلا خط فقر را ۱۲ میلیون تومان اعلام کرده اند.

به علاوه با توجه به تورم بالای پنجاه درصد و شصت درصد و صد در صد، و افزایش قیمتهای بیشتری که قطعا در پیش است، این افزایش کذایی دستمزد، به معنای کاهش واقعی و بسیار جدی  قدرت خرید کارگران و مردم حقوق بگیر و زحمتکش در سال جدید است. کارگران و بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کارکنان ادارات حتی اگر حقوقهایشان به موقع پرداخت شود و بروال معمول توسط سرمایه دار بالا کشیده نشود، با فقر و محرومیت بیشتری روبرو خواهند شد.

اعلام دستمزد سال ۱۴۰۰ توسط شورای عالی حکومتی، اعلان جنگ با کارگران و همه مردم کارکن و زحمتکش است و شیپور یک مبارزه طبقاتی حاد و گسترده برای دفاع از معیشت و زندگی را به صدا در می آورد. هم اکنون جنبشی قدرتمندتر ازهر سال برای افزایش دستمزدها در جریان است. هزاران کارگر نفت و فولاد و ۳۴ تشکل و گروه کارگران، معلمان و بازنشستگان  حول پرچم دستمزد بالای ۱۲ میلیون متحد شده و علیه تصمیم جنایتکارانه حکومت پرچم خود را بلند کرده اند. خواست بحق آنها  افزایش دستمزد به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی است و از این خواست کوتاه نخواهند آمد.

جمهوری اسلامی با اعلام این افزایش شرم آور در واقع دارد اعتراف میکند که برای اکثریت مردم این جامعه دستیابی به حداقل معیشت و رفاه بجز با سرنگونی این حکومت ممکن نیست. این جماعت دزد و مفتخور تمام ثروتها را در چنگال خود گرفته اند، آخوندها و مزدوران و تروریستهای پادوی خود را مدام با حقوقها و ثروتهای نجومی پروارتر میکنند و برای تولیدکنندگان و زحمتکشان جامعه خوابی که دیده اند فقر فزاینده و محرومیت بیشتر و مشقت بیشتر برای تامین ابتدایی ترین سطح زندگیست. کارگران از قبل اعلام کرده اند که اینرا نخواهند پذیرفت و با گسترش اعتصاب و اعتراض قدرتمندانه تر از قبل به میدان خواهند آمد.

با اعتصابات سراسری و گسترده، با اعتراضات و تجمعات متحدانه و با بیانیه ها و فراخوانها، برای جنگ با دزدان حاکم و دفاع از معیشت و زندگی خود و خانواده هایمان آماده شویم. پایه دستمزد باید بالای خط فقر ۱۲ میلیونی باشد. این را بارها همه بخشهای کارگری اعلام کرده اند و باید محکم از این خواست دفاع کنیم و مطمئن باشیم که با حرکتی گسترده و متحدانه میتوانیم این خواست را به مفتخوران چپاولگر سرمایه دار تحمیل کنیم. معیشت، منزلت حق مسلم همه ماست و آنرا با حرکت متحدانه بدست خواهیم آورد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴ مارس ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate